در بزرگداشت یاد گرانقدر دکتر محمد ملکی مبارز خستگی ناپذیر راه آزادی


اتحاد جمهوریخواهان ایران تاثر و تاسف عمیق خود را از درگذشت دکتر محمد ملکی مبارز شجاع و پیگیر راه آزادی و خوشبختی مردم ایران اعلام می کند.

دکتر محمد ملکی انسانی وارسته و مبارزی شجاع بود. او در آستانه‌ی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ همراه با مهندس مهدی بازرگان در ایجاد «جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر» مشارکت داشت. در جریان اعتصابات سراسرای استادان دانشگاه‌ها نقش بارزی داشت. بعد از انقلاب به ریاست دانشگاه تهران انتخاب شد. اما بعد از «انقلاب فرهنگی» در مقابل بستن دانشگاه‌ها ایستاد، آن را «کودتای فرهنگی» نامید و از سمت خود استعفا داد. همین گام هم مسیر آینده‌ی زندگی او را تعیین نمود. دکتر ملکی بعد از این استعفا گام به گام از جمهوری اسلامی فاصله گرفت تا جائی که در سال ۶۰ بازداشت و شکنجه شد، به دلیل مخالفت با سیاست‌های رژیم به ده سال زندان محکوم شد و تا سال ۱۳۶۵ در زندان ماند در سال‌های بعدهم بارها به زندان رفت. او در دوران رژیم گذشته هم زندانی شده بود.

دکتر محمد ملکی در طول چهار دهه‌ی گذشته همواره جزو مبارزانی بود که یک دم از مبارزه علیه خودکامگی و استبداد حاکم دست برنداشت. او همواره در صف اول پشتیبانی از مبارزان در بند، دفاع از حقوق زندانیان عقیدتی و سیاسی و مقابله با تبعیض و حق کشی در جمهوری اسلامی بود. او مدافع حقوق بشر، مخالف اعدام و عضو «لگام» (لغو گام به گام اعدام) بود. او همواره در تحصن‌ها در برابر زندان و در تجمع‌های فعالان مدنی حضور مستمر داشت. تصویر او با قامتی خمیده‌، اما با اراده‌ای استوار، در برابر زندان اوین خاطره‌ای ماندگار از مقاومت پایدار در برابر استبداد برای نسل‌های آینده‌ی این کشور است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران یاد گرانقدر دکتر محمد ملکی مبارز خستگی ناپذیر راه آزادی و استقلال ایران را گرامی داشته، فقدان این مبارز نستوه را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای جنبش آزادیخواهانه‌ی مردم ایران می داند و با تسلیت به همه ‌ی آزادیخواهان، همدردی عمیق خود را با خانواده، دوستان و دوستداران ایشان اعلام می‌دارد.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران

۱۳ آذر ۱۳۹۹ – ۳ دسامبر ۲۰۲۰

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *