هشدار دبیرکل سازمان جهانی بهداشت : جهان در آستانه شکست اخلاقی فاجعه‌آمیزی است

Tedros Adhanom Ghebreyesus, Director General of the World Health Organization (WHO), speaks during a visit of the Presidents of the Swiss Federal Chambers, at the World Health Organization (WHO) headquarters in Geneva, Switzerland, Thursday, October 15, 2020. (KEYSTONE/Martial Trezzini)

تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت طی سخنانی در صد و چهل و هشتمین اجلاس مجمع جهانی بهداشت در شهر ژنو سوئیس هشدار داد که جهان در زمینه واکسیناسیون کرونا در آستانه شکست اخلاقی بزرگی قرار دارد.

تدروس آدهانوم با انتقاد شدید از نحوه توزیع واکسن کرونا در جهان گفته کشورهای متمول بدون توجه به نیازهای جهانی خود را در الویت قرار داده‌اند و با رویکرد «اول-من» برای خرید عمده واکسن خیز برداشته‌اند. این در حالی است که به گفته او، بسیاری از سالمندان در کشورهای فقیر چشم به راه واکسنی مانده‌اند که جوانان تندرست در کشورهای ثروتمند دریافت می‌کنند.

آهانوم گفت این عدالت نیست که جوانترها و افراد سالم در کشورهای متمول پیش از افراد درمعرض خطر و سالمند کشورهای فقیر واکسن کرونا بزنند. «رک و راست بگویم، جهان در آستانه یک شکست اخلاقی فاجعه‌بار است که بهای آن را انسان‌ها با جان و دارایی خود در کشورهای فقیر جهان خواهند پرداخت.»

وی اعلام کرد: تاکنون از ۳۹ میلیون دوز واکسن کرونا در ۴۹ کشور ثروتمند جهان استفاده شده در حالیکه یک کشور فقیر تنها ۲۵ دوز واکسن دریافت کرده‌است.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در ادامه سخنان خود از کلیه کشورها خواستار همبستگی جهانی برای توزیع مساوی و عادلانه واکسن کرونا گردید.

تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ضمن تاکید بر اینکه تولید واکسن‌های ضد کوویدـ۱۹ موثر و قابل اطمینان در مدت زمان کوتاهی کمتر از یک‌سال پس از شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین، موفقیت بزرگی است اعلام کرد: در حالیکه تولید واکسن کرونا موجب امیدواری برخی از مردم جهان گردیده ولی جهان با خطر تبدیل این موفقیت بزرگ به خشتی از دیوار نابرابری فقیر و ثروتمند مواجه است.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت بدون ذکر نام ضمن اشاره به اینکه برخی از کشورهای متمول جهان به امضای قرار دادهای دوجانبه با شرکت‌های تولیدکننده واکسن کوویدـ۱۹ اولویت می‌دهند تاکید کرد: این وضعیت موجب به خطر افتادن برنامه کواکس (COVAX) و یا دسترسی جهانی به واکسن‌های کوویدـ۱۹ با شرکت ۱۹۰ کشور گردیده‌است.

وی ضمن یادآوری اینکه در سال ۲۰۲۰  مابین کشورهای متمول و شرکت‌های تولیدکننده واکسن ۴۴ و در سال ۲۰۲۱ نیز حداقل ۱۲ قرار داد دوجانبه امضا شده‌است چنین گفت: تاکنون ۳۹ میلیون دوز واکسن کرونا در حداقل ۴۹ کشور متمول جهان مورد استفاده قرار گرفت. این در حالیست‌که یک کشور فقیر توانست تنها ۲۵ دوز واکسن دریافت کند. نه ۲۵ میلیون دوز، نه ۲۵ هزار دوز بلکه تنها ۲۵ دوز واکسن. باید رک و راست بگویم که جهان در آستانه یک شکست اخلاقی فاجعه‌آمیزی قرار دارد و قیمت این شکست اخلاقی نیز جان مردم کشورهای فقیر و منابع در آمد آن‌ها خواهد بود.

هدف از برنامه کواکس که زیر نظر سازمان جهانی بهداشت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد، یاری به تولید و توسعه واکسن کرونا و تامین امکان دسترسی کلیه کشورهای جهان و در راس کشورهای فقیر و دارای در آمد متوسط به این واکسن و توزیع عادلانه آن می‌باشد.


هشدار نسبت به افزایش شمار موارد مرگ ناشی از کرونا

یورونیوز: سازمان جهانی بهداشت با اشاره به افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، نسبت به احتمال جان باختن بیش از ۱۰۰ هزار نفر طی هر هفته در جهان بر اثر بیماری کووید۱۹هشدار داده است.

رئیس بخش مدیریت وضعیت‌های اضطراری بهداشتی و پزشکی در سازمان جهانی بهداشت با اعلام این مطلب پیش بینی کرد که در صورت تداوم یافتن شرایط کنونی و با توجه به شیوع گونه‌های جدید ویروس این بیم وجود دارد که شمار جان باختگان هفتگی کرونا در جهان از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کند.

مایک رایان که روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در ژنو سخن می‌گفت یادآور شد که هفته گذشته دست کم ۹۳ هزار نفر در کشورهای مختلف جهان بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

وی از آمریکا و اروپا به عنوان مناطقی یاد کرد که بیشترین شمار مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ را در حال حاضر به ثبت می‌رسانند.

به گفته این مسئول سازمان بهداشت جهانی ۸۷ درصد از کل موارد ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا در جهان طی هفته گذشته در کشورهای دو منطقه یاد شده گزارش و ثبت شده است.

این در حالیست که دیگر مناطق جهان در دوره زمانی یاد شده تنها ۱۳ درصد از کل موارد ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کووید۱۹ را به خود اختصاص داده‌اند.

آقای رایان در ادامه تصریح کرد که تنها ۴۷ درصد کل مرگ و میر ناشی از کرونا در آمریکا گزارش شده؛ حال آنکه شمار موارد ابتلا و مرگ در اروپا برغم تثبیت شدن طی هفته گذشته همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ در جهان را در حال حاضر پویا و غیر هم‌گون توصیف کرد و یاد آور شد که با توجه به شیوع گونه‌های جدید ویروس وضعیت بسیار پیچیده‌تر شده است.

رئیس بخش مدیریت وضعیت‌های اضطراری بهداشتی و پزشکی در سازمان جهانی بهداشت همچنین تصریح کرد که سیستم‌های بهداشتی و کادر پزشکی در بسیاری از کشورهای جهان هم اکنون از حیث ظرفیت پذیرش و خدمات دهی، نیروی متخصص و تامین تجهیزات و دارو تحت فشار شدید قرار دارند.

به گفته مایک رایان ۷۵ درصد از کل موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در سطح جهان را افراد ۱۵ تا ۶۴ سال تشکیل می‌دهند؛ حال آنکه بیش از ۸۳ درصد موارد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ در میان افراد بالای ۶۵ سال گزارش شده است.

وی در عین حال توجه مخاطبان خود را به این نکته جلب کرد که ۱۶ درصد از کل مرگ و میر ناشی از کرونا در میان افراد ۲۵ تا ۶۴ سال گزارش شده است.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت تاکنون بیش از ۹۳ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از دو میلیون نفر نیز بر اثر ابتلا به بیماری کووید در سراسر جهان جان باخته‌اند.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *