حمله به تاسیسات اتمی نطنز را محکوم می کنیم! بر ادامه‌ی گفت و گوها تاکید داریم!

حمله به تاسیسات اتمی نطنز را محکوم می کنیم!
بر ادامه‌ی گفت و گوها تاکید داریم!

یکشنبه‌ی گذشته، ۲۲ فروردین ماه (۱۱ آوریل)، انفجاری در نظنز رخ داد و خسارات قابل توجهی به سیستم برق نیروگاه نطنز وارد کرد. از سوی خبرگزاری‌های معتبر و نیز برخی منابع اطلاعاتی دولت اسرائیل عامل این انفجار معرفی شد. هر چند خود دولت اسرائیل رسما مسئولیت آن را نپذیرفته‌است، اما این اقدام نیز مثل موارد دیگر از جمله ترور دانشمندان اتمی، مهر و نشان دولت اسرائیل را بر پیشنانی خود دارد. هدف این انفجار تاثیرگذاری بر مذاکرات جاری در وین و تلا‌ش‌ طرفین برای احیای برجام است. انفجاری که در صورت تکرار می تواند چه بسا خسارات جبران ناپذیرتری برای مردم و کشور ما وارد کند.

دولت اسرائیل از همان آغاز مخالف توافق موسوم به برجام بود و سال‌هاست که با خرابکاری در پروژه‌ی اتمی ایران، ربودن اسناد آن‌ و ترور دانشمندان قصد دارد علاوه بر متوقف نمودن پروژه‌ی اتمی، هر گونه توافقی بر سر موضوعات مورد اختلاف بین ایران و آمریکا را نیز منتفی کند. اکنون نیز می‌کوشد از بازگشت دولت بایدن به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران جلوگیری کند.

شعارهای توخالی سران جمهوری اسلامی، حمایت از گروه‌های شبه نظامی در کشورهای منطقه طی ۴ دهه‌ی گذشته و دخالت فرماندهان سپاه در سیاست خارجی کشور علاوه بر این که بیشترین خدمت را به دولت‌های دست راستی در اسرائیل نموده‌اند، توجیهات لازم را نیز در اختیار اسرائیل برای توطئه علیه کشور ما و زیرپاگذاشتن حق حاکمیت آن فراهم ساخته‌اند. این بار نیز، دولت جمهوری اسلامی یک روز بعد از انفجار در نطنز، اعلام کرد که در پاسخ به این انفجار، غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را آغاز می‌کند. تردیدی نیست که انجام این کار کمکی به پیشبرد مذاکرات برای احیای این توافق‌نامه نمی‌کند.

منافع ملی کشور ما ایجاب می کند که دولت جمهوری اسلامی از هر گونه مقابله به مثل، حتی به امید افزایش قدرت چانه زنی در مذاکرات جاری، جدا پرهیز نماید و جامعه‌ی جهانی را به محکوم کردن اقدام نابخردانه و خطرناک انفجار در نطنز فرابخواند. انفجار در نطنز جدا از این که از طرف چه کسی و کدام کشور صورت گرفته‌است، اقدامی علیه کشور و مردم ایران است و می تواند به لحاظ حقوقی از طریق مجاری قضائی ملی و بین المللی پیگیری شود.

اتحاد جمهوریخواهان ایران انفجار در نطنز و تلاش برای لطمه زدن به مذاکرات برای احیای برجام را محکوم می‌کند. ما این انفجار را اقدامی علیه صلح و امنیت در منطقه، دسیسه‌ای در جهت دامن زدن به تشنج بیشتر و در جهت پیش‌گیری از امکان تنش‌زادئی از مناسبات ایران و آمریکا می دانیم و با تاکید بر خویشتنداری، خواهان هشیاری در مورد اهداف چنین اقداماتی در تشدید خصومت بیشتر در منطقه هستیم. ما همه‌ی نیروهای مدافع صلح را به اعتراض عليه اقداماتی که تنش در منطقه را تشدید می‌کنند، فرامی خوانیم. ما از سازمان ملل می خواهیم که با محکوم کردن انفجار در نطنز و پیگیری عاملان آن، از ادامه‌ی چنین اقداماتی جلوگیری نماید.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران

۲۷ فروردین ۱۴۰۰ – ۱۶ آوریل ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *