انفجار در نزدیکی مدرسه‌ای دخترانه در کابل ده‌ها کشته بر جا گذاشت

روز “ماتم ملی” در افغانستان به خاطر حمله به مدرسه دخترانه

به دنبال حمله تروریستی به یک مدرسه دخترانه در کابل که ۸۵ دانش‌آموز را کشت، دولت افغانستان امروز را روز “ماتم ملی” اعلام کرد. این یکی از خونین‌ترین حملات به غیرنظامیان بود و طالبان مسئولیت آنرا به عهده نگرفته است.

پرچم‌ افغانستان روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه) در سراسر این کشور و در خارج از آن به احترام قربانیان حمله تروریستی به مدرسه دخترانه “سیدالشهدا” در غرب کابل و حمله‌ای چندی پیش به دانشجویان در ولایت لوگر، به صورت نیمه‌افراشته درآمد و روز عزامی عمومی اعلام شد.

نمایندگی برخی کشورهای اتحادیه اروپا در افغانستان نیز پرچم خود را برای اعلام همبستگی با مردم افغانستان  به صورت نیمه‌افراشته درآوردند.

پایتخت افغانستان روز شنبه ۱۸ اردیبهشت (هشتم مه) بار دیگر شاهد یک فاجعه بود. بر اثر انفجار یک خودرو بمبگذاری شده در نزدیکی مدرسه “سیدالشهدا” و سپس دو انفجار دیگر بیش از ۸۵ دانش‌آموز دختر که بیشترشان زیر ۱۶ سال بودند، جان خود را از دست دادند. دستکم ۱۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. این اتفاق هنگامی رخ داده که مدرسه تعطیل شده و دانش‌‌آموزان راهی خانه شده بودند.

حمله به مدرسه دخترانه یاد شده به فاصله کوتاهی از یک اقدام تروریستی دیگر در ولایت لوگر در جنوب کابل در تاریخ ۳۰ آوریل انجام شد که در آن حمله نیز دستکم ۲۴ نفر کشته و بیش از ۱۱۰ تن زخمی شدند. قربانیان و زخمی‌ها دانشجویان و غیرنظامیان بودند.

دولت افغانستان در هر دو مورد طالبان را مسئول می‌داند، اما طالبان هرگونه دست داشتن در این حملات را رد می‌کند.

با آغاز خروج رسمی نیروهای آمریکایی و ناتو از اول ماه مه از افغانستان، طالبان حملات را در چندین ولایت این کشور تشدید کردند. ناظران نسبت به وخامت اوضاع امنیتی پس از خروج آمریکا و نیروهای ناتو هشدار داده بودند.

طالبان شب گذشته (۲۰ اردیبهشت) آتش‌بس عمومی اعلام کرد اما در واکنش به خواست دولت افغانستان مبنی بر آتش بس دایمی پاسخ منفی داد.

******

انفجار در نزدیکی مدرسه‌ای دخترانه در کابل ده‌ها کشته بر جا گذاشت

روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت (هشتم مه) پایتخت افغانستان بار دیگر شاهد یک فاجعه بود. تا شامگاه شنبه رسانه‌های محلی، خبرگزاری‌ها و مقامات رسمی جزئياتی گوناگون از انفجار بمبی در نزدیکی مدرسه دخترانه «سیدالشهدا» در منطقه دشت برچی، واقع در غرب کابل گزارش کردند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، حمله خونین به شهروندان غیرنظامی توسط موشک انجام شده است.

یک شاهد عینی اما به آسوشیتدپرس گفته است، ابتدا یک خودروی بمب‌گذاری‌شده و پس از آن دو بمب مجزا منفجر شده‌اند.

این خبرگزاری شمار کشته‌شدگان را ۳۰ نفر اعلام کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی افغانستان که نامش فاش نشده شمار قربانیان انفجار را ۴۰ نفر عنوان کرد.

غلام نظری، سخنگوی وزارت بهداشت این کشور گفت، دست‌کم ۴۶ نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند.

این اتفاق هنگامی رخ داده که مدرسه تعطیل شده و دانش‌‌آموزان راهی خانه می‌شده‌اند، به همین دلیل  بیشتر زخمی‌‌ها، دانش‌آموز هستند.

مقامات محلی احتمال دادند که شمار تلفات افزایش یابد.

خروج نیروهای ناتو

بسیاری از رسانه‌ها به این نکته اشاره کرده‌اند که این فاجعه در آستانه خروج نیروهای ناتو از افغانستان رخ می‌دهد. قرار است تا ۱۱ سپتامبر (سالروز حمله به برج‌های دوقلوی نیویورک) نیروهای این سازمان نظامی از افغانستان خارج شوند.

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت حمله روز شنبه را به‌ عهده نگرفته است.

سخنگوی طالبان ضمن محکوم‌کردن این حمله، انگشت اتهام را متوجه داعش (گروه دولت اسلامی) کرد. 

بیشتر ساکنان دشت برچی شیعه هستند. پیش‌تر ستیزه‌جویان داعش به این منطقه حمله کرده بودند.

در ۲۳ اردیبهشت سال گذشته چند مرد مسلح به بیمارستانی در این منطقه حمله کردند و ۲۴ نفر را کشتند. شمار زیادی از قربانیان زنانی بودند که برای زایمان به بیمارستان مراجعه کرده بودند.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *