تظاهرات زنان در کابل: ما حقوق برابر می‌خواهیم

ده‌ها تن از زنان فعال افغان در شهر کابل، پایتخت افغانستان، به خیابان آمدند و در مقابل افراد طالبان خواهان حقوق برابر و مشارکت سیاسی خود در حکومت جدید این کشور شدند.

به گزارش منابع خبری، این زنان فعال افغان روز جمعه ۱۲ شهریور/۳ سپتامبر، با راه اندازی یک گردهمایی در مقابل ارگ ریاست جمهوری افغانستان، علیه محدودیت‌های طالبان برای زنان افغان اعتراض کردند و خواهان حق تحصیل، کار، آزادی و تأمین حقوق شان شدند.

این زنان فعال افغان شعارهای «حقوق زنان با مردان برابر است. تحصیل، کار، آزادی- پیش به سوی آبادی. کابینۀ قهرمان با حضور زنان» سر دادند.

این زنان افغان از جامعه جهانی و گروه طالبان خواستند به مشارکت سیاسی زنان و حضور زنان افغان در کابینه احترام بگذارند و از دست‌آوردهای بیست سال گذشته محافظت کنند.

در همین حال، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده که درگیری میان افراد طالبان با معترضین را در شهر کابل نشان می‌دهد، اما رهبران طالبان هنوز در مورد این درگیری چیزی نگفته اند.

این گردهمایی زنان فعال در شهر کابل در شرایطی رخ داده که یک روز پیش، زنان شهر هرات در غرب افغانستان در مقابل دفتر والی این ولایت یک گردهمایی را راه اندازی کردند و خواهان تحقق حقوق شان شدند.

زنان هراتی با نشر بیانیه‌ای حق تحصیل، کار، آزادی، حضور در عرصه‌ها و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و هدایت و رهبری جامعه را از جمله حقوق اساسی خود اعلام کرده و افزودند که برای به دست آوردن این حقوق سال‌ها تلاش کرده‌اند و حاضر نیستند از آنها چشم بپوشند.

آنها تاکید کردند که حذف زنان تنها به سقوط جامعه و حکومت منجر می‌شود و سرکوب زنان نماد و سرآغاز تبعیض و استبداد و خشونت علیه کل جامعه است.

از سوی دیگر، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر اخیراً اعلام کرد که زنان در کابینه جدید افغانستان حضور نخواهند داشت، اما در پست‌های پائین دولتی زنان می‌توانند کار کنند.

نگرانی‌ها از ادامه درگیری طالبان با جبهه مقاومت

رهبران طالبان گفته اند به زودی حکومت جدید افغانستان را اعلام خواهند کرد، اما درگیری میان افراد طالبان و نیروهای «جبهه مقاومت ضد طالبان» در ولایت پنجشیر این کشور ادامه دارد.

امرالله صالح، معاون پیشین رئیس جمهوری افغانستان و عضو رهبری «جبهه مقاومت ضد طالبان» در ولایت پنجشیر در صفحه فیسبوک خود نوشت: «هموطن : پنجشیر برای افغانستان ایستاده است. پس با پنجشیر بایستید و همصدا شوید. طالبان دسترسی بشردوستانه را به دره بسته اند و این عملکرد آنها مطابق به قانون بین‌المللی، جنایت جنگی محسوب می‌گردد. آنها داکتر (پزشک)، دوا و آذوقه را اجازه  ورود نمی‌دهند درحالیکه هزاران خانواده از ظلم آنها اینجا پناه آورده اند. خطوط تلفن کاملا قطع است و سه روز است جریان برق را نیز قطع نموده اند.»

صالح اضافه کرد: «از تاسیس شفاخانه امرجنسی () در افغانستان نزدیک به بیست وچهار سال می‌گذرد و ما هیچگاه دسترسی طالبان را به این شفاخانه قطع و یا ممانعت نکرده بودیم. آنها به شاخه‌های امرجنسی در کندز و هملند دسترسی داشتند. اما اکنون طالبان داکتران، منسوبین و مواد مورد ضرورت این شفاخانه را نیز مانع شده اند. مطابق به قانون بین‌المللی بشردوستانه این عملکرد جنایت جنگی محسوب می‌گردد. ما بالای سازمان ملل متحد و کشورهای جهان صدا می‌زنیم که این عملکرد را تقبیح نمایند.»

او مدعی است: «در بعضی از نقاط طالبان دست به تفکیک قومی و منطقوی مسافران می‌زنند. دارایی و پول مردمی مشخص را مصادره می‌نمایند و در چندین مورد تا کنون از جوانان به عنوان وسایل ماین روبی (مین‌زدایی) استفاده کرده اند که بازهم جنایت جنگی محسوب می‌گردد. ثبت این جنایات و بلندسازی صدای ما جز مقاومت است. با ما همصدا باشید. مقاومت تسلیم نمی‌شود و نخواهد شد و تنها حاضر است روی خواست‌های مشروع سیاسی خودش مذاکره کند. من دسترسی به اینترنت ستلایتی (ماهواره‌ای) دارم و طالب صدایم را تا زنده ام خموش کرده نخواهد توانست.»

گروه طالبان هنوز دراین مورد چیزی نگفته است.

اما شرکت ملی برق افغانستان(برشنا) با نشر اعلامیه‌ای نوشت: «در ادامه درگیری‌ها در راه ورودی  ولایت پنجشیر دو پایه‌ی برق ۲٠ کیلوولت تخریب، و در نتیجه برق این ولایت قطع شده است.»

شایان ذکر است به جز ولایت پنجشیر، ولایت‌های دیگر افغانستان به شمول شهر کابل در کنترل طالبان است و اخیراً نمایندگان طالبان و «جبهه مقاومت ضد طالبان» ولایت پنجشیر وارد مذاکره شدند، اما این مذاکرات نتیجه نداد.

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای از درگیری میان طالبان و نیروهای «جبهه مقاومت ضد طالبان» در ولایت پنجشیر ابراز نگرانی کرده و گفته است که هر دو طرف باید موضوع خود را از راه گفت‌وگو حل کنند تا به وطن و مردم آسیبی نرسد.

سایت رادیو فرانسه

*****

صدایی از افغانستان:‌ مردم جهان! ما را ببینید

زنان؛ خط مقدم جنگ علیه طالبان

علیه پستو نشینی

پایتخت افغانستان برای نخستین بار پس از سلطه طالبان، صحنه اعتراض گسترده زنان و روزنامه‌نگاران علیه طالبان و حکومت پاکستان حامی اصلی آنها بود و طالبان هم همان‌طور که انتظار می‌رفت با خشونت و تیراندازی با معترضان برخورد کردند. این اعتراض‌ها که تنها به کابل محدود نشد و در شهرهای هرات، مزارشریف و دایکندی هم رقم خورد پس از آن شکل گرفت که احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی، در پیامی صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، از مردم افغانستان خواست قیام عمومی علیه طالبان را آغاز کنند.
اعتراض‌ها در کابل از مقابل سفارت پاکستان با حضور صدها زن و مرد آغاز شد و شعارهایی از‌جمله «مرگ بر پاکستان» و «زنده‌باد مردم افغانستان» سر داده می‌شد. معترضان خواستار حکومت «مستقل و شامل تمام قومیت‌ها» هستند و حکومت طالبان که «دست‌‌نشانده پاکستان» است را برنمی‌تابند. یکی از شرکت‌کنند‌گان این تظاهرات گفته است که قرار بود معترضان تا مقابل ارگ ریاست‌جمهوری در کابل راهپیمایی کنند اما نیروهای طالبان تعدادی از زنان و مردان را که در این تظاهرات شرکت کرده بودند، بازداشت کرده‌اند و آنها را به مکان نامشخصی بردند. تلویزیون طلوع‌نیوز که مهم‌ترین رسانه مستقل افغانستان محسوب می‌شود هم گزارش داده که تصویربردار این تلویزیون بازداشت شده است و طالبان به خبرنگاران اجازه تصویربرداری تظاهرات را نداده‌اند. چندین نفر از معترضان حاضر در اعتراض‌های کابل خبر داده‌اند که طالبان مستقیم به سمت آنان شلیک کرده و هشدار داد‌ه‌اند که به‌سرعت به خانه‌هایشان بازگردند وگرنه کشته می‌شوند. یکی دیگر از معترضان هم می‌گوید: «طالبان به درخواست و اعتراض قانونی و برحق ما با گلوله پاسخ دادند و شماری از زنان و مردان را با خود بردند». در همین حال، عفو بین‌الملل نیز نسبت به اعمال خشونت علیه معترضان و روزنامه‌نگاران در کابل ابراز نگرانی کرده است.


در مزارشریف مرکز ولایت بلخ هم شماری از زنان فعال مدنی و سیاسی افغان با برگزاری اعتراض، خواستار حفظ حقوقشان در نظام آینده این کشور شدند. زنان بلخی در این راهپیمایی اعتراضی علاوه بر تأکید بر حفظ حقوقشان در نظام آینده افغانستان، خطاب به طالبان اعلام کردند: «حکومت فراگیر بدون حضور زنان معنی ندارد. شهر تک‌جنسیتی وجود ندارد و بدانید که زنان افغان به گذشته بازنمی‌گردند».
این خواسته‌های زنان بلخی از طالبان و تأکید بر حضورشان در نظام آینده این کشور در حالی صورت می‌گیرد که در یک هفته اخیر زنان بارها در هرات و کابل به خیابان‌ها ریختند و از جامعه جهانی و طالبان خواستند به حقوق اساسی و دستاوردهای ۲۰ساله آنان توجه داشته باشند. فراخوان اخیر احمد مسعود هم انگیزه مضاعفی برای زنان افغانستان شده تا خلاف خواسته طالبان، برای تحقق خواسته‌های خود پافشاری کنند. احمد مسعود پس از کشته‌شدن تعدادی از نزدیکانش، در فراخوانی از مردم این کشور خواسته است که خاموش نمانند و فریاد سر دهند و قیام ملی برپا کنند و اجازه ندهند که پاکستان و نوکرانشان (طالبان) سرنوشت مردم افغانستان را به گروگان بگیرند.


ادامه درگیری در پنجشیر
در کنار آغاز اعتراض‌ها در شهرهای بزرگ افغانستان، در پنجشیر نیز برخلاف ادعای طالبان درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و شب دوشنبه این ولایت شاهد درگیری‌های شدید میان شبه‌نظامیان طالبان و جنبش مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود بود. این در حالی است که طالبان روز دوشنبه با ادعای تصرف پنجشیر اعلام کردند که جنگ در افغانستان عملا تمام شده است و این گروه به‌زودی دولتی فراگیر در افغانستان تشکیل خواهد داد. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، ظهر روز دوشنبه در یک نشست خبری ادعا کرد که پنجشیر تصرف شده است و مردم به آنان پیوسته‌اند و آنان که با طالبان جنگ کردند هم اگر تعهد کنند که دیگر با طالبان نمی‌جنگند، عفو خواهند شد.
دوشنبه‌شب برخی رسانه‌ها نیز خبر دادند که دو نفر از خلبانانی که با جنگنده‌های خود در زمان فروپاشی حکومت افغانستان به تاجیکستان گریخته بودند، در حمایت از جنبش مقاومت ملی، مواضع طالبان در ولایت پنجشیر را بمباران کرده‌اند. حکومت تاجیکستان در روزهای گذشته هشدار داده بود در صورتی که اینترنت و سیستم‌های مخابراتی ولایت پنجشیر که از سوی طالبان قطع شده، وصل نشود از هیچ اقدامی برای حمایت از احمد مسعود کوتاهی نخواهد کرد.


ممنوع‌الخروجی افغان‌ها
در میانه اعتراض‌ها و نبرد خونین در پنجشیر که تنها منطقه خارج از کنترل طالبان در افغانستان به شمار می‌آید و در شرایطی که برخلاف وعده طالبان هنوز دولت جدید معرفی نشده، سخنگوی طالبان اعلام کرده که تمام مردم این کشور تا زمان معرفی دولت جدید ممنوع‌الخروج هستند.
به گفته ذبیح‌الله مجاهد، «هر زمان دولت جدید مشخص شد، هر‌کدام از شهروندان افغان که مدارک کافی داشته باشند می‌توانند از کشور خارج شوند». این اظهارنظر سخنگوی طالبان در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر رسانه‌های بین‌المللی خبر داده‌اند که حدود هزار نفر از‌جمله تعدادی از شهروندان آمریکایی در فرودگاه مزارشریف منتظر مجوز طالبان برای خروج از این کشور هستند و این گروه هنوز چنین اجازه‌ای صادر نکرده است. برخی از سازمان‌دهند‌گان این پروازها با انتقاد از عملکرد وزارت خارجه آمریکا، گفته‌اند که این نهاد نتوانسته است تأیید طالبان درمورد خروج شهروندان خارجی از میدان هوایی مزارشریف یا جای دیگری را بگیرد. یکی از سازمان‌دهند‌گان این پروازها در گفت‌وگو با رویترز به شرط فاش‌نشدن نامش گفته است که وزارت خارجه آمریکا باید در برابر به‌خطرانداختن جان این افراد پاسخ‌گو باشد.
هم‌زمان برخی از اعضای کنگره آمریکا هم معطلی و بلاتکلیفی شهروندان آمریکایی و مترجمانشان در فرودگاه مزارشریف را تأیید کرده‌اند. مایک مک‌کال یکی از نمایندگان کنگره آمریکا گفت که شش هواپیما با مسافران آمریکایی‌ و مترجمان آنان در مزارشریف گیر افتاده و به دلیل نیافتن مجوز پرواز از سوی طالبان، نتوانسته‌‌اند پرواز کنند. ایالات متحده در روزهای منتهی به خروج از افغانستان در 31 آگوست بیش از 120 هزار نفر را از این کشور خارج کرد اما گفته می‌شود هنوز صدها آمریکایی و همکاران افغان آنها در افغانستان باقی مانده‌اند. گفته می‌شود دلیل پروازنکردن این هواپیماها، گروگان‌گیری طالبان به منظور رسیدن به خواسته‌هایشان از‌جمله اعمال فشار بر آمریکا برای به‌رسمیت‌شناختن طالبان است. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اراده آمریکا درمورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان گفت: «نه، این موضوع هنوز با واقعیت فاصله بسیار زیادی دارد».
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، هم تصریح کرده که دولت آمریکا و جامعه جهانی عجله‌‌ای برای به‌رسمیت‌شناختن حکومت طالبان ندارند. او گفت: «درست مانند هر وضعیت دیگری، این موضوع وابسته به شرایط است، اما هیچ عجله‌ای برای به‌رسمیت‌شناختن طالبان از منظر دولت آمریکا یا از سوی جامعه بین‌المللی وجود ندارد».

شرق ۱۷ شهریور

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *