مادر و خواهر ستار بهشتی در نهمین سالگرد مرگ او بازداشت شدند

فعالان و نهادهای حقوق بشر گزارش کرده‌اند که گوهر عشقی و سحر بهشتی مادر و خواهر ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس کشته شده در زندان اوین، شب گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

بنیاد ستار بهشتی هم در صفحه اینستاگرامش این خبر را تایید کرده و گفته آنها چهارشنبه شب ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه ۱۲ آبان بازداشت شده‌اند.

براساس این خبر ماموران به منزل خواهر ستار بهشتی “یورش” برده و با بازرسی و جمع‌آوری لوازم ارتباطی، همسر سحر بهشتی را که به این موضوع اعتراض داشته، مورد “ضرب و شتم شدید” قرار داده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با محکوم کردن بازداشت اعضای خانواده ستار بهشتی آن را “حمله‌ای پرخشونت” خوانده است.

به نوشته بنیاد ستار بهشتی، قرار بود امروز به دعوت این بنیاد نهمین مراسم سالمرگ ستار بهشتی و یادبود کشته‌شدگان اعتراضات آبان با حضور گوهر عشقی و فعالان سیاسی برگزار شود.

در خبری دیگر جبهه دموکراتیک ایران هم اعلام کرد که شماری از اعضای این گروه که بر سر مزار ستار بهشتی جمع شده بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

براساس این خبر حشمت‌الله طبرزدی، دبیرکل جبهه دموکراتیک ایران و چند نفر دیگر از اعضای شورای مرکزی این حزب به نام‌های اسماعیل مفتی‌زاده، پرویز سفری، آرش سلیمانی، محمدرضا خسروی، علی رستمی و یاسمین حنیفه عصر روز چهارشنبه، ۱۲ آبان، بازداشت شده‌اند.

این افراد در محل مزار ستار بهشتی بلافاصله پس از اجرای مراسم توسط “لباس‌شخصی”‌ها بازداشت شده و به اداره امنیت رباط کریم منتقل شده‌اند.

سخنرانی سحر بهشتی در مراسم تولد برادرش در سال ۱۳۹۳
توضیح تصویر، سخنرانی سحر بهشتی در مراسم تولد برادرش در سال ۱۳۹۳

ستار بهشتی، آبان ماه ۱۳۹۱، زمانی که ۳۲ سال داشت، توسط پلیس فتا، مسئول کشف و پیگیری جرایم سایبری، بازداشت و به دلیل فعالیت در شبکه اجتماعی، به “اقدام علیه امنیت ملی” متهم شد. بر اساس شکایت خانواده آقای بهشتی و اظهارات وکیلش، او در جریان بازداشت کشته شده است.

اعضای خانواده ستار بهشتی در زمان مرگ او گفته بودند هنگام دفن، آثار کبودی را در قسمت‌هایی از بدن او مشاهده کردند و غلامحسین محسنی اژه‌ای در اولین اظهار نظر خود وجود ضربه و کبودی بر بدن ستار بهشتی را تایید کرد.

ستار بهشتی را در گورستان رباط کریم، محل زندگی‌اش به خاک سپرده‌اند.

در پی اعلام کیفرخواست با اتهام قتل شبه‌عمد برای یکی از مأموران پلیس فتا، اولیای دم ستار بهشتی به این موضوع اعتراض کردند و پرونده برای اظهارنظر به دادگاه عمومی ارجاع شد و این مرجع در نهایت نظر دادستانی مبنی بر شبه‌عمد بودن قتل ستار بهشتی را تأیید کرد.

دادگاه جزایی تهران مامور پلیس متهم به قتل ستار بهشتی را به سه سال حبس تعزیری، دو سال اقامت اجباری در برازجان و ۷۴ ضربه شلاق به اتهام توهین و فحاشی محکوم کرده است.

مرگ او از طرف مخالفان حکومت، به آنچه پس از ناآرامی‌های متعاقب انتخابات ریاست‌جمهوری سال ١٣٨٨ در کهریزک اتفاق افتاده بود تشبیه شد. در آن زمان، در بازداشتگاه کهریزک دست کم سه نفر جان باختند.

گروهی از زندانیان سیاسی بند ٣٥٠ زندان اوین، که ستار بهشتی پیش از مرگش یک روز در آنجا نگهداری شده بود، گواهی داده‌اند که بر بدن او آثار شکنجه دیده اند و او پیش از انتقال دوباره به بازداشتگاه پلیس، به هم‌بندی‌های خود گفته است: “اینها می‌خواهند مرا بکشند”.

بی بی سی

********

عفو بین‌الملل: گوهر عشقی و خانواده‌اش را آزاد کنید

مقامات ایران باید مدافع حقوق بشر، گوهر عشقی و خانواده‌اش را که در پی بزرگداشت ستار بهشتی و فعالیت‌های عدالت‌خواهانه‌ در تاریخ ۱۲ آبان بازداشت شدند، فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.
ستار بهشتی، فرزند گوهر عشقی ۱۳ آبان ۱۳۹۱ زیر شکنجه در زندان کشته شد.

بازداشت غیرقانونی و خودسرانه گوهر عشقی و خانواده‌اش بار دیگر بحران مصونیت از مجازات در ایران را آشکار می‌کند، جایی که عدم پاسخگویی در قبال موارد شکنجه و قتل در حین بازداشت دائما با آزار و اذیت بستگان سوگوار جویای عدالت همراه است.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *