پیام به دومین کنگره‌ی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

دوستان گرامی

برگزاری دومین کنگره حزب چپ ایران (فدائیان خلق) را به شما تبریک می‌گوئیم. 

در فاصله دو کنگره‌ی شما، کشور ما رویدادهای مهمی را پشت سر گذاشته  و هم چنان درگیر بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای بوده‌است که روز به روز بر ابعاد آن‌ها افزود‌ه می‌شود. بیکاری، تورم روز افزون، فساد اقتصادی گسترده، بی کفایتی سیاسی حکومتگران، جامعه ما را در شرائط دشواری قرار داده، شیوع کرونا ابعاد این دشواری‌ها را بیشتر کرده‌است. شرائط اقتصادی کشور وخیم‌تر شده‌است و ادامه‌ی تحریم‌های اقتصادی مستقیما گذران روزمره‌ی مردم را تحت تاثیر قرار داده‌است. هم چنین، عملکرد فاجعه بار گردانندگان حکومت به‌ويژه خامنه ای، در برخورد با پاندمی کرونا، در کنار تعلل دولت جدید در ادامه‌ی مذاکرات اتمی و هموار کردن راه لغو تحریم‌های اقتصادی بر وخامت اوضاع اقزوده‌است. و چشم‌انداز تغییر در وضعیت کنونی را تیره‌تر ساخته‌است.

کشور ما برای برون رفت از وضعیت کنونی، سامان دادن به اوضاع اقتصادی، مقابله با انزوای بین المللی و لغو تحریم‌های آمریکا نیازمند تحولات اساسی در سیاست ها و ساختارهای حاکم بر کشور است. اما با چینشی که در راس جمهوری اسلامی صورت گرفته‌است،‌ عملا راه هرگونه تغییری مسدود شده‌است. هم چنان حضور و فعالیت تشکل‌های مردمی و نهادهای مدنی و حتی صنفی تحمل نمی‌شوند. فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران، فعالان جنبش‌های اجتماعی بازداشت و زندانی می‌شوند. احزاب و نیروهای مخالف و منتقد از حق فعالیت و حضور در صحنه‌ی سیاسی کشور محروم هستند. اعتراضات مردمی، هم‌چون اعتراضات آبان ۹۸ به گرانی بنزین، با کشتار و زندان پاسخ داده‌می شوند. حکومت جمهوری اسلامی هم‌چنان به جای شنیدن صدای مردم، در اندیشه‌ی خاموش نمودن هر صدائی است.  اما علیرغم این، جامعه‌ی ما از حرکت در جهت حل مشکلات باز نایستاده است. با وجود سرکوب و اختناق، همواره اعتراضات و اعتصابات گروه‌های مختلف مردم در سراسر کشور گسترش یافته‌ و شکل علنی‌تری به خود گرفته‌است. اعتصابات کارگری، بازنشستگان، معلمان، اعتراضات مردم خوزستان به بی‌آبی، موج همبستگی با آنان در نقاط دیگر کشور، طی ماه‌های گذشته،  نشاندهنده‌ی روحیه‌ی حاکم بر بخش مهمی از جامعه است. 

در چنین شرائطی وظیفه نیروهای سیاسی، تلاش برای اتحاد حول پاسخ‌گوئی به نیازهای جامعه و اتخاذ سیاست در جهت حل مشکلات کشور، ایجاد همبستگی در بین مردم برای رسیدن به خواست‌ها و مطالبات آن‌ها، هموار نمودن راه تغییر و تحول از طریق فشار به حکومت و وادار کردن ان به عقب نشینی و پذیرش خواست مردم برای برخورداری از زندگی بهتر و برون‌رفت از وضعیت کنونی است. 

اتحاد جمهوریخواهان ایران، در عین استقبال از هر تحولی در جهت بهبود اوضاع کشور، همواره در جهت اتحاد در صفوف نیروهای جمهوریخواه و دموکرات تلاش نموده‌است و از هر گامی در این راستا پشتیبانی کرده‌است. هدف ما در وهله‌ی نخست، ایجاد یک ثقل جمهوری خواهی تاثیرگذار در سپهر سیاسی کشور است. ماهم چنین، آمادگی خود را برای گسترش مناسبات با همه‌ی نیروهای پایبند به گذار مسالمت‌آمیز از جمهوری اسلامی اعلام کرده‌ایم.

امیدواریم مباحث کنگره‌ی دوم شما تلاش‌های مشترکمان در همگرائی بیشتر در بین نیروهای جمهوریخواه و دموکرات کشورمان را تقویت نماید.

برای کنگره دوم شما آرزوی موفقیت می‌کنیم.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران

 ۲۰ آبان ۱۴۰۰ – ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *