تجمع اعتراضی معلمان در دەها شهر ایران

با وجود حضور سنگین نیروهای امنیتی و بازداشت دەها تن از فعالان صنفی، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، امروز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد (١۶ ژوئن) در شهرهای مختلف ایران، معلمان و فرهنگیان دست بە برپایی تجمعات اعتراضی زدند.

براساس تصاویر منتشر شدە در شبکه‌های اجتماعی، تجمع معلمان در شهرهای کرج، تهران، ملایر، رشت، زنجان، اردبیل، خرم‌آباد، بندرعباس، همدان، اندیمشک، اسلام‌آباد، هرسین، آبدانان، سقز، سنندج، بوکان و مریوان برگزار شدە است. تجمع‌ها در کردستان وسعت بیشتری داشتە است.

تصاویر و ویدیوهای بازنشر شدە در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است کە در مریوان، نیروهای امنیتی با توسل به خشونت سعی در متفرق کردن و پایان دادن بە تجمع معلمان بودەاند. کانال تلگرامی “کولبر نیوز” از بازداشت سه معلم و ضرب‌وشتم یک معلم دیگر خبر دادە است.

در بیشتر تجمعات امروز، یکی از شعار‌های اصلی معلمان “معلم زندانی، آزاد باید گردد” بودە است.

همچنین به گفتە فعالین حقوق‌بشر و روزنامه‌‌نگاران مستقل در چند روز گذشتە و به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان برای برپایی تجمعات اعتراضی، دست‌کم ٢٠ معلم در شهرهای ایران از جمله در سقز، مریوان و رشت بازداشت شدەاند.

مسعود کردپور، معلم اخراجی و فعال صنفی در کردستان، در مورد تجمعات امروز به دویچەوله فارسی گفت: «تجمعات در حالی برگزار شد کە نیروهای امنیتی و انتظامی با حضوری سنگین در سطح شهرهای مختلف، سعی در متفرق کردن معلمان داشتند.»

کردپور در مورد خواستە‌های معلمان و علت ادامه اعتراضات آنها به دویچەوله فارسی گفت: «علی‌رغم پیگیری‌ها، تجمعات و اعتراضاتی کە در سال‌های گذشتە بودە، نە تنها مطالبات معلمان برآوردە نشدە، بلکه با آنها برخورد امنیتی شدە و هربار تعداد بیشتری از معلمان بازداشت و روانه زندان می‌شوند. امروز نه تنها معلمان خواستار برآوردە شدن خواست‌های صنفی همچون اجرای طرح رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق و ارتقای وضعیت معیشتی هستند، بلکه خواستار آزادی زندانیان سیاسی، به ویژه معلمان بازداشتی هستند».

از سوی دیگر گزارش شدە کە در تهران و در اطراف مجلس شورای اسلامی، برای جلوگیری از تجمع معلمان ماموران و خودروهای پلیس مستقر بودەاند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه خود خواستار آزادی معلمان زندانی، پایان دادن به برخوردهای توام با خشونت با فرهنگیان، اتمام پرونده‌سازی‌ها و احضار و تهدید کنشگران صنفی شدە بود.

طرح رتبه‌بندی معلمان چیست؟

طرح رتبه‌بندی معلمان، یک طرح قدیمی است. بیش از شش سال پیش، برای نخستین بار به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. در آن هنگام،  مجلس برای اجرای این طرح دو مرحله قائل شد. مرحله نخست گرچه تصویب شد، اما به ادعای مسئولان، به علت عدم پیش‌بینی آن در بودجه سالانه، اجرایی نگشت.

از آن هنگام تا کنون، تصویب و اجرای این طرح به حالت راکد در آمده است. فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران گفته است که در دولت حسن روحانی بررسی این طرح را آن قدر به تعویق انداختند، تا کار به مجلس جدید و دولت جدید رسید.

طرح رتبه‌بندی عملا امکان افزایش دستمزد معلمان را فراهم می‌سازد. بر اساس این طرح، دستمزد معلمان در ایران بر مبنای ۸۰ درصد از حقوق هیات‌های علمی دانشگاه‌ها تعیین می‌شود.
دستمزد بسیاری از معلمان ایران کمتر از ده میلیون تومان در ماه است. از سوی دیگر، گفته شده است که بازنشستگان فرهنگی ایران با حضور در تجمعات اعتراضی معلمان، خواستار تصویب «دائمی شدن همسان‌سازی و بهبود معیشت مستمری بگیران» شده‌اند.

Iran I Lehrkräfte organisieren Protestkundgebungen

تجمع اعتراضی معلمان در اردبیل

بازداشت معلمان و پروندە‌سازی‌ها

نهادهای امنیتی ایران در ماه‌های گذشتە دە‌ها معلم و فعال صنفی را بازداشت یا احضار و بازجویی کردەاند. بخشی از افراد بازداشت شدە، تاکنون هم در بند هستند.
بازداشت دو شهروند فرانسوی از سوی وزارت اطلاعات ایران در ماه گذشتە به اتهام ” سوءاستفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف” موجب رویارویی بیشتر نهادهای حکومتی در ایران و معلمان معترض شد.

روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه) وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیەای از دستگیری دو اروپایی خبر داد. به گفتە این وزارتخانه این افراد بە اتهام ” هدایت، شبکه‌سازی و مرتبط سازی افراد و شبکه‌های آلوده داخلی، بر مشکلات و مطالبات اقشار شریف و زحمتکش جامعه” بازداشت شدە بودند.

چندی بعد تلویزیون جمهوری اسلامی در روز ۲۶ اردیبهشت با پخش گزارشی منتسب به وزارت اطلاعات، دو شهروند فرانسوی بازداشت‌شده در ایران را به ارتباط‌ گیری با کنشگران معلم و کارگر و تلاش برای ایجاد “آشوب” و “بی‌ثبات‌سازی جامعه” متهم کرد. این موضوع واکنش تند کانون صنفی معلمان ایران را به همراه آورد.

این کانون با انتشار بیانیەای در کانال تلگرامی خود، به پخش گزارشی در صداوسیمای جمهوری اسلامی و رسانه‌های حکومتی مبنی بر “ارتباط‌ گیری” دو شهروند فرانسوی بازداشت شدە با کنشگران صنفی معلمان، واکنش نشان داد و آن را “سناریوی نخ‌نمایی” خواند.

دویچه وله



قطعنامه پایانی تجمع سراسری شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

پنج‌شنبه بیست و ششم خرداد هزار و چهارصد و یک

به‌نام خداوند جان و خرد

همکاران فرهیخته، مردم آگاه ایران، اولیای محترم دانش آموزان!

کم‌تر از یک سال پیش، وعده‌هایی پر رنگ و لعاب، از زبان رییس‌جمهور محترم از تلویزیون پخش شد:
– معیشت مردم به مذاکرات هسته‌ای گره نخواهد خورد.
– در اقتصاد رشد پنج درصدی خواهیم داشت.
– سالانه یک میلیون شغل و یک میلیون واحد مسکونی ایجاد خواهد شد.
– نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت
– فقر مطلق به سرعت ریشه‌کن خواهد شد.

طولی نکشید که وعده‌ها فراموش و مشخص شد که سیاست «جراحی اقتصادی»، ادامه‌ی سیاست‌ِ دولت‌های پیشین است و به جای کاهش شکاف طبقاتی و فقر، سفره ما معلمان و سایر دست‌مزدبگیران را هدف گرفته‌است، به‌گونه‌ای که طبقه‌ی متوسط را با سرعتی وصف ناشدنی، به زیر خط فقر کشانده‌اند.

در چنین شرایطی، کارمند، کارگر، معلم  شاغل و بازنشسته  توان مقابله با تورم لجام‌گسیخته را از دست داده و هر روز قدرت خریدشان کم‌تر و به‌تبع سفره‌شان کوچک‌تر می‌شود و به‌ناچار، مطالبات خود را از طریق تجمعات اعتراضی و با فریاد دادخواهی و حق‌طلبی در کف خیابان طلب می‌کنند.

جای تاسف است که، کاربه‌دستان، به‌جای شنیدنِ فریاد اعتراضِ مردم بەستوە‌آمدە، با خشونت ورزی‌تمام با آن‌ها مقابله می‌کند. گویی هنوز باور نمی‌کنند که مردم، از فقر و فرق، به ستوه‌ آمده‌اند.

در حوزه‌ی آموزش و پرورش، علاوه بر کاهشِ چشمگیر سهم آموزش و پرورش از درآمد ناخالص ملی، اصل سی‌ام قانون اساسی را زیر پا گذاشته‌ و حقوق سیزده میلیون دانش‌آموز را تضییع نموده‌اند.

چهارده‌سال از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری می‌گذرد، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به انحای مختلف اجرا نمی‌شود، قانون رتبە‌بندی شاغلان گویی هیچ‌گاه اجرا نخواهد شد و… این‌موارد و مواردی از این‌دست، ظلم مضاعف در حقِ جامعه‌ی معلمان کشور است، فرهنگیانی که صادقانه، توان خود را با عشق به فرزندان این آب و خاک، صرف کرده‌اند.

مگر معلمان، چیزی فراتر از حق خود و دانش‌آموزان طلب کرده‌اند؟

از دیگر سو، صدا و سیما، در حرکتی پیش‌پا افتاده و غیر قانونی، با زیر پا گذاشتنِ اصول ۳۷ و ۱۰۵ قانون اساسی و برای به‌انحراف کشاندن ذهنیت عموم مردم، در جهت تخریب چهره‌ی معلمان نموده و به ابزاری برای فرار دولت و مجلس، از زیر بار مسئولیتِ اجرای  قانون، دست به سناریوسازیِ نخ‌نما، تبدیل شده‌است.

دست‌اندر کاران، به‌جای پاسخگویی و حل مشکلاتِ مبتلابه آموزش و پرورش، موجودیت خود را در گرو نابسامانی‌هایی خود‌ساخته و پاک کردنِ صورت مساله می‌بینند. غافل از این‌که جنبش معلمان ایران، بدون هیچ‌ نوع وابستگی داخلی و خارجی، با اصالت و حفظ استقلال، مطالبات معلمان و دانش‌آموزان را پیگیری کرده و خواهد کرد.

فرهنگیان شریف و ملت گرانقدر!

همانطور که اطلاع دارید، اخیراً تعدادی از بهترین‌ معلم‌های این سرزمین به ناحق، بدون هیچ‌گونه سند و صرفاً برای خاموش کردن شعله‌ی حق‌طلبی معلمان کشور، بازداشت کرده و نزدیک بە دو ماە است که بدون دسترسی به وکیل، به  شدیدترین شکل، تحت فشاراند که علیه خود دست به اعتراف بزنند و به این شکل معلمان کشور را، از پیگیری مطالبات، دل‌سرد نمایند، غافل از اینکه:

از آن به دیرِ مغانم عزیز می‌دارند
که آتشی که نمیرد، همیشه در دلِ ماست

جنبش معلمان ایران در طول دو دهه فعالیت، برای اجرای عدالت با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و مستقل و تبیین اندیشه‌های علمی، عدالتخواهانه و مطالبه محور توانسته‌است هزاران معلم دادخواه و کنشگر را وارد عرصه‌ی مطالبه‌گری و حق‌خواهی نماید، بی‌شک با زندانی کردن تعدادی از کنشگرانِ خوش‌نام، نمی‌توان این حرکت را عقیم و ناکارآمد ساخت، بلکه بر عکس، از خاکسترِ این فشارها، تهدیدها و به حبس کشیدن‌ها، ققنوس‌های جوان، تازه نفس و با انگیزه، برخواهند خاست و این راه را تا سرمنزل مقصود ادامه خواهند داد!

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن ابراز اعتراض به رویه‌ی بازداشت‌ها و اعمال فشار و ارعاب بر جامعه‌ی صنفی و مطالبه گری، از متولیان امر و دست اندرکاران می‌خواهد که با آزاد کردن معلمان زندانی، از جامعه‌ی فرهنگیان کشور دلجویی نمایند.

ما به دولت و حاکمیت، وظایف قانونی داخلی و بین المللی را  که نسبن به آن‌ها تعهد داده‌است را یادآوری می‌کنیم و  منتظر اقدامات عملی در جهت برچیده شدن تفکر سرکوب‌گرانه در برخورد با فعالان صنفی و سایر معترضین هستیم.

ما دولت‌مردان و مجلس‌نشینان را به عقلانیت، منطق و قانون توصیه می‌کنیم و معتقدیم اگر خلاف این رویه عمل نماید، به مصداق شعرِ سعدی:
یکی بر سرِ شاخ، بُن می‌برید…

علاوه بر سست‌کردن پایه‌های حکومت، اعتماد مردم را نیز، از دست خواهد داد.

این شورا با تاسی از آرمان‌ها، تفکرات حق‌خواهانه و فراگیر معلمانِ کشور و به پشتوانه‌ی تشکل‌های صنفیِ مستقل و ریشه‌دار، از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اعتراضی، برای برآورده شدن مطالبات معلمان و دانش آموزان، اقدام خواهد کرد.

در پایان اهم خواسته‌های فرهنگیان کشور را با صدای بلند و اعلام می‌کنیم:

۱  مختومه کردن پرونده‌ی کنشگران صنفی و آزادی هر چه زودتر معلمان زندانی:
اسماعیل عبدی، اسکندر لطفی، رسول بداقی، محمدتقی فلاحی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی، مژگان باقری، هاله صفرزاده، محمدعلی زحمتکش، غلامرضا غلامی کندازی، اصغر امیرزادگان،‌محمد عالیشوندی، حمید عباسی، ناصر موسوی، ایرج رهنما، عبدالرزاق امیری، مهدی فتحی، بهنام محمدی، جبار دوستی
هاشم خواستار، جواد لعل محمدی، محمدحسین سپهری و…
۲  اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته.
۳  اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی
۴ برچیدن آموزش پولی و جلوگیری از کالایی سازی آموزش


شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۲۶ خرداد ۱۴۰۱

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *