مقاومت علیه حجاب اجباری؛ سپیده رشنو دستگیر شد

سپیده رشنو، داستان‌نویس و ویراستار ۲۸ ساله در پی اعتراض به تذکر حجاب در اتوبوس بی‌‌آرتی دستگیر شده و “آمر به معروف” و عامل تهدید و حمله فیزیکی، آزاد است. فارس از شناسایی و پیگرد معترضان دیگر خبر داد.

مقاومت مدنی و درگیری در اتوبوس بر سر حجاب که فیلم آن از روز شنبه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، به پیگرد یک داستان‌نویس و همراه او منجر شد.

ماجرا صبح شنبه ۲۵ تیر اتفاق افتاد. در فیلم دیده می‌شود که “آمر به معروف” تهدید می‌کند که تصاویر را برای سپاه می‌فرستد. مسافران عامل مزاحمت و تهدید را در اولین ایستگاه بیرون انداختند اما دوشنبه ۲۷ تیر، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران نوشت: «خانم بدحجاب که عضو یک شبکه سازمان یافته کشف حجاب و مرتبط با مسیح علی‌نژاد بوده، تا قبل از غروب همان روز دستگیر شد.»

معترض بازداشت شده سپیده رشنو نام دارد. هنرمند، داستان‌نویس و ویراستار ۲۸ ساله که در صفحه توییتر، خود را “کلمه‌گرا و قصه‌ریس” خوانده است

فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده که تعداد قابل توجهی از این “شبکه سازمان یافته کشف حجاب و هتاکی و حمله به آمران به معروف” شناسایی و دستگیر شده‌اند که به محض تکمیل فرایند قانونی، اطلاعات آنها منتشر خواهد شد.

دستگیری سپیده رشنو و اعلام شناسایی و پیگرد معترضان دیگر، در حالی است که فیلم منتشره، هتاکی، تهدید و تهاجم “آمر به معروف” را نشان می‌دهد. کاربران شبکه‌های اجتماعی هویت او را رایحه ربیعی عنوان کرده‌اند.

بازداشت فرد آزار دیده مایه شگفتی کاربران شبکه‌های اجتماعی و کنشگران و ابراز نگرانی از پرونده‌سازی‌های جدید شده است.

حسین رزاق، فعال سیاسی می‌نویسد: «طبق فیلم منتشر شده از بی آرتی، زن مهاجم و آزارگر اول دست یکی از زنان را با چنگ خون انداخته و اخر هم به دیگری گفته حرامزاده که حد دارد. اما نظام زنان آسیب دیده را بازداشت کرده و نام هتاک را گذاشته آمر به معروف! این الگوی کاملی از دین و قانون این نظام است: وحشت آفرین و ضد مردمی.»

آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق و فعال مدنی در کنایه به آزاد بودن فرد مهاجم نوشته است: «عدالت یعنی همین.

کیانوش سنجری، فعال مدنی می‌نویسد: «سرزمین اشغالی همین‌جاست؛ در آن متولد می‌شوی. زیر خط فقری، که سوار اتوبوس می‌شوی. در گرمای ۴۰ درجه شانه‌به‌شانه و نفس‌به‌نفس کنار هم.‌ بوی گند عرق پیچیده. از شلوار و پیراهن و مانتو و روسری کلافه‌‌ای. روسری از سرت سر می‌خورد. یکی تذکر حجاب می‌دهد و گازت می‌گیرد و تو بازداشت می‌شوی.»

صحنه‌ها و مکالمات این فیلم کوتاه، بحثی در بین فعالان مدنی و کاربران شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. شماری استدلال کرده‌اند که حاکمیت جمهوری اسلامی مردم را به جان هم انداخته و از رهگذر دوقطبی شدن جامعه سود می‌برد. گروهی نیز این مباحثات را سفسطه خوانده و می‌گویند اصلاح طلب‌ها و فعالان سیاسی و مدنی باید یک بار برای همیشه موضع خود را در قبال حجاب اجباری روشن کنند.

محمدجواد اکبرین، دین پژوه و روزنامه‌نگار می‌نویسد: «زنی که در برابر آزارگریِ یک مزاحم از خود دفاع کرد بازداشت شد؛ تحقیر جامعه و انباشتِ بیشترِ نفرت. روزی این انباشته منفجر می‌شود و تر و خشک با هم می‌سوزد. هشدار انفجار یا جنگ اقلیت و اکثریت، ترساندنِ مردمی نیست که از خود در برابر آزارگری، شجاعانه دفاع می‌کنند؛ نهیب به آزارگران است.

اکانت “نهضت نسوان شرق” با معرفی معترض بازداشتی می‌نویسد: «سپیده رشنو زنی که در درگیری با نوچه حاکمیت در بی‌آرتی بازداشت شد. صدای او باشیم.»

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری گفته است: «دو زن که در اتوبوس بابت حجاب مورد تذکر قرار گرفتند بازداشت شده‌اند. آیا دستگاه قضایی می‌تواند توضیح دهد که مورد اتهامی این دو فرد دقیقا چیست و کدام مستند قانونی بازداشت این افراد را توجیه می‌کند؟ و آیا بنا نیست به نقش طرف دیگر ماجرا هم پرداخته شود؟»

حسین رزاق در توییت دیگری می‌نویسد: «درحال پرونده سازی برای سپیده رشنو همان دختری هستند که پادوی سرکوب را از اتوبوس بیرون کرد. او فریاد زد پادشاه لخت است و تمام قدرت و هیمنه‌اش به تار مویی بند. صدایش باشیم.

در این میان، رئیس ستاد امر به معروف اصفهان، با جانبداری از فرد تذکر دهنده و ادعای فحاشی معترضان به او گفته که مسئله به “همزیستی با سگ مبتلا به هاری” بر می‌گردد. این در حالی است که طبق فیلم موجود، حمله فیزیکی از سوی “آمر به معروف” صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس هم فیلمی منتشر کرده که از زاویه دوربین فرد تذکر دهنده ثبت شده تا ثابت کند که سپیده رشنو روسری ندارد و علیه حجاب اجباری ایستادگی می‌کند. این فیلم اما مشخص می‌کند که سپیده رشنو با فاصله از رایحه ربیعی ایستاده و قاعدتا نمی‌تواند عامل حمله فیزیکی باشد.

دویچه‌وله

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *