جاوید رحمان: سازمان ملل باید قطعنامه‌ای علیه حجاب اجباری در ایران تصویب کند

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی گسترده به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد شورای حقوق بشر این سازمان باید با تصویب قطعنامه‌ای حجاب اجباری در ایران را محکوم کند.

گزارشگر سازمان ملل روز جمعه، ۲۵ شهریور، در یک نشست مجازی، از جان باختن مهسا (ژینا) امینی ۲۲ ساله ابراز تاسف و ناراحتی عمیق کرد.

آقای رحمان گفت جان باختن مهسا امینی نشانه‌ای از نقض گسترده حقوق بشر در ایران است و جامعه بین‌المللی باید رفتار مقامات ایرانی علیه زنان را به شدت محکوم کند.

مهسا امینی که همراه با خانواده‌‌اش از سقز به تهران سفر کرده بود، روز ۲۲ شهریور ساعاتی پس از بازداشت به دست ماموران گشت ارشاد به کما رفت و پس از سه روز در بیمارستان جان باخت و پیکر او روز شنبه در سقز در میان اعتراضات مردم به خاک سپرده شد.

گزارشگر سازمان ملل همچنین خطاب به مقامات حکومت ایران پرسید که دلیل تحمیل حجاب بر زنان حتی بر زنان غیرمسلمان چیست در حالی که بسیاری از آنان حجاب را جزو ارزش‌های فرهنگی خود قلمداد نمی‌کنند.

جمهوری اسلامی در بیش از ۴۰ سال گذشته حجاب اجباری زنان را حتی در مورد مسافران خارجی اعمال کرده و در ماه‌های اخیر فشارها برای اعمال بیشتر حجاب اجباری زنان را افزایش داده است.

همچنین جمهوری اسلامی به آقای رحمان اجازه نمی‌دهد که برای تحقیق درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به این کشور سفر کند.

علاوه بر گزارشگر سازمان ملل متحد، دو مقام بلندپایه آمریکایی نیز روز جمعه به مرگ مهسا امینی واکنش نشان دادند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتر نوشت: «عمیقا از مرگ مهسا امینی که گزارش شده براثر ضرب و شتم در بازداشت پلیس گشت ارشاد درگذشت نگران هستیم – مرگ او قابل گذشت نیست. ما مقام‌های ایران را مسئول این چنین موارد نقض حقوق بشر می‌دانیم.»

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، نیز مرگ مهسا امینی «بعد از جراحات وارد شده» در بازداشت گشت ارشاد را «هولناک» توصیف کرد.

آقای مالی در توئیتی ضمن ابراز همدردی با خانواده مهسا امینی نوشت که ایران باید به خشونت علیه زنان به دلیل این که خواهان بهره‌مندی از حقوق اساسی خود هستند، پایان دهد.

عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای نوشت واحد پلیس موسوم به «پلیس امنیت اخلاقی» در تهران، که «مجری قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری در ایران است»، مهسا امینی «را سه روز قبل از مرگش به‌ صورت خودسرانه بازداشت کرده بود».

این سازمان بین‌المللی همچنین خواستار به عدالت سپردن «تمام ماموران و مقامات مسئول» در این زمینه شد.

لیا رمینی، بازیگر آمریکایی، نیز که از ابتدا وضعیت مهسا امینی در بیمارستان را دنبال می‌کرد در واکنش به جان باختن او در توئیتی نوشت: «رهبران اقتدارگرا امیدوارند مردم حواسشان پرت شود و ادامه دهند. پس بیایید به اشتراک‌گذاری نام و ماجرای او ادامه دهیم.»

رادیو فردا

Print Friendly, PDF & Email

One comment

  • وحید

    سلام خدمت شما به ابراهیم رئیسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نباید ویزا داده شود و اگر هم موفق شد حضوری در نیویورک باشد باید توسط پلیس اینترپل دستگیر شود رئیسی جلاد بسیاری از جوانان ایران زمین را اعدام کرده است و باید در دادگاه بین المللی و با خامنه ای و سایر جنایتکاران جمهوری اسلامی محاکمه شوند و همچنین باید از گزینه نظامی برای براندازی و سرنگونی جمهوری اسلامی استفاده شود مرگ بر خامنه ای و سپاه پاسداران و نیروی انتظامی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *