آغاز محاکمه بازداشتی‌های اعتراضات اخیر بدون اجازه حضور وکیل

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری در تهران، می‌گوید اجازه پیدا نکرده برای دفاع از موکل خود در دادگاه حضور پیدا کند.

آقای رئیسیان گفته موکلش محمد قبادلو در پرند با «نیروهای موتوری یگان ویژه تصادف کرده بود».

او گفته با وجود اینکه پیش از این وکالتنامه‌اش امضا شده، پس از مرحله تحقیقات و صدور کیفرخواست به او ابلاغ شده که از وکالت عزل شده است، هرچند این نظرموکل نبوده بلکه با نظر قوه قضاییه بوده است.

قوه قضاییه مدتی است که تنها وکلای مورد تایید خود را برای پرونده‌های سیاسی می‌پذیرد.

عدم دسترسی به وکیل یکی از موانع عمده دسترسی به دادرسی عادلانه در ایران است.

روابط عمومی قوه قضاییه ایران از اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده تعدادی از متهمان حوادث اخیر در دادگاه عمومی و انقلاب تهران خبر داد.

روابط عمومی قوه قضاییه گفته دادگاه به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران، برگزار شده و براساس کیفرخواست صادره، ۲ نفر به اتهام «افساد فی الارض»، ۳ نفر به اتهام «محاربه» و یک نفر به اتهام «مقابله با حکومت اسلامی» در دادگاه حاضر شدند.

گفته شده محمد قبادلو فرزند محمد علی و سعید شیرازی فرزند علیرضا به افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتوری نیروی انتظامی و ارتکاب جرایم‌ علیه امنیت کشور و اخلال شدید در نظم متهم شده‌اند.

همچنین سامان صیدی فرزند تیمور، محمد بروغنی فرزند حسین ومحسن رضازاده قراقلو فرزند حسن به «محاربه» و ابوالفضل مهری حسین حاجی لو فرزند ولی به «مقابله با حکومت اسلامی» متهم شده‌اند.

در این خبر گفته شده تاکنون کیفرخواست ۲۵ پرونده در کرمان، ۸۹ کیفرخواست در استان سمنان، کیفرخواست ۱۱۹ نفر در استان زنجان، کیفرخواست ۱۰۵ پرونده در استان خوزستان، کیفرخواست ۵۵ نفر در استان قزوین، کیفرخواست ۱۱۰ نفر در استان کردستان، کیفرخواست ۳۱۵ نفر در استان تهران و کیفرخواست ۲۰۱ متهم در استان البرز در ارتباط با اعتراضات اخیر صادر شده است.

بی بی سی

خطر صدور حکم اعدام برای ۹ تن از دستگیرشدگان اخیر


کانون حقوق بشر ایران هشدار داده که ۹ تن از دستگیرشدگان اعتراضات سراسری که روز شنبه ۷ آبان اولین جلسه دادگاهشان برگزار شد، در خطر صدور حکم اعدام قرار دارند.

این نهاد نام این افراد را محمد قبادلو، سامان صیدی، محسن رضازاده قراقلو، سعید شیرازی، محمد بروغنی، ابوالفضل مهری، حسین حاجی،لو، منوچهر مهمان نواز و سهیل خوشدل اعلام کرده است.

هرچند هنوز حکم این افراد صادر نشده است اما با توجه به اتهاماتی که به آنها وارد شده، صدور حکم اعدام برایشان بسیار محتمل است.

در جریان برگزاری دادگاه این افراد که روز شنبه ۷ آبان به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران، برگزار شد، اتهامات این افراد به ترتیب زیر اعلام شد:

– محمد قبادلو به “افساد فی‌الارض از طریق زیر گرفتن ماموران با خودرو سواری پیکان که منجر به مرگ یک مامور به نام وحید کرم پور حسنوند و مجروح شدن ۵ مأمور پلیس شده است”
– سامان صیدی به “محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر” و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور
– محمد بروغنی به “محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد، درگیری با ماموران و به آتش کشیدن فرمانداری پاکدشت”
– ابوالفضل مهری و حسین حاجی لو به “مقابله با حکومت اسلامی از طریق ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور”
– محسن رضازاده قراقلو به “محاربه از طریق مشارکت در ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت عمومی”، “اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور”، “ساخت اقلام انفجاری از نوع کوکتل مولوتوف برای مقاصد ضد امنیتی و سنگ پرانی به سوی عوامل انتظامی”
– سعید شیرازی به “افساد فی الارض از طریق تحریک و تشویق گسترده مردم به ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم”.

با وجود ایراد این اتهامات از سوی دادگاه، خبرگزاری ایرنا از قول یک منبع آگاه نوشت اتهام سهیل خوشدل هیچ ارتباطی با ناارامی‌های اخیر ندارد. این منبع که نخواسته نامش فاش شود همچنین مدعی شده که متهم در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است.سهیل خوشدل ۱۷ ساله در شهر رشت دستگیر شده است.
دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *