هشدار سازمان عفو بین‌الملل نسبت به خطر اعدام دست‌کم ۲۶ تن از معترضان

عفو بین‌الملل روز جمعه ۲۶ آذرماه در بیانیه‌ای هشدار داد که پس از «اعدام خودسرانه» محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد که در پی «دادگاه‌های نمایشی» انجام شد، اکنون دست‌کم ۲۶ تن از دیگر بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در ایران اکنون در معرض خطر اعدام قرار دارند که از این تعداد، «حکم اعدام ۱۱ تن» صادر شده و ۱۵ تن دیگر با اتهامات مشابه «در انتظار یا تحت» محاکمه قرار دارند.

در هشدار عفو بین‌الملل از محمد بروغنی، محمد قبادلو، سامان یاسین(صیدی) که در یک محاکمه گروهی در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شدند، به عنوان سه تن معترضانی نام برده شده است که پس از صدور حکم اعدام از سوی دادگاه انقلاب اکنون در معرض خطر اعدام قرار دارند.

این سازمان همچنین هشدار داد که خطر اعدام «محمد مهدی کرمی، حمید قره‌حسنلو، محمد حسینی، حسین محمدی و فردی ناشناس» وجود دارد و افزود که آنها در محاکمه گروهی به «افساد فی الارض» متهم شدند و دادگاه انقلاب کرج آنها را به اعدام محکوم کرده است.

در این بیانیه اشاره شده است که این پنج معترض محکوم به اعدام در کرج همراه با ۱۱ تن دیگر به اتهام شرکت در اعتراضات روز دوازدهم آبان در جرین چهلم حدیث نجفی، بازداشت شدند و در مجموع ۱۶ تن به مشارکت در مرگ یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان متهم شده‌اند.

این سازمان همچنین نسبت به خطر اعدام منوچهر مهمان‌نواز هشدار داد که به اتهام پرتاب کوکتل مولوتوف به سوی بخشداری قرچک به «محاربه» از طریق «احتراق عمدی ابنیه به قصد مقابله با حکومت اسلامی» محکوم کرده است.

شعبه ۲۸ دادگاه عمومی و انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد علاوه بر این، منوچهر مهمان‌نواز را به اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور، اخلال در نظم و امنیت عمومی از طریق ایجاد جنجال و هیاهو و شرکت در تجمعات غیرقانونی» متهم و بعد برگزاری دادگاهی در هشتم آبان، به اعدام محکوم شده است.

عفو بین‌الملل همچنین تاکید کرد که دادگاه انقلاب علاوه بر ۱۱ معترضی که اکنون با حکم اعدام هر لحظه بیم اعدام‌شان وجود دارد، به دست‌کم ۱۵ تن از معترضان دیگر نیز اتهاماتی مشابه وارد کرده است که می‌تواند به صدور و اجرای حکم اعدام آنها منجر شود.
این نهاد مدافع حقوق بشر از ابوالفضل مهری، حسین حاجیلو، محسن رضازاده قراقلو و سعید شیرازی به عنوان چهار تن از ۱۵ معترضی نام برد که در معرض خطر صدور حکم اعدام قرار دارند.

بنابر اعلام عفو بین‌الملل، همچنین اکبر غفاری و توماج صالحی در تهران و امیر نصر آزادانی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در استان اصفهان و ابراهیم ریگی در سیستان و بلوچستان از جمله معترضان بازداشت شده‌ای هستند که در معرض صدور حکم اعدام قرار دارند.

این نهاد بین المللی در ادامه از دو برادر به نام‌های فرزاد و فرزین طه‌زاده، و همچنین کاروان شاهی پروانه، رضا اسلام دوست، هژار حمیدی و شهرام معروف مولا از معترضان بازداشت شده در استان کردستان و شهرهای کردنشین آذربایجان غربی به عنوان معترضان زندانی در معرض «اعدام» نام برده است.

در بیانیه عفو بین‌الملل تاکید شده است که هر ۲۶ معترض در خطر اعدام، از دادرسی عادلانه و دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده‌اند و هیچ یک از این معترضان در جریان محاکمه از «حق دفاع کافی» محروم بوده‌اند.

این سازمان افزود که بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد، حداقل ۱۰ نفر از ۲۶ معترض در خطر اعدام، از جمله حمید قره حسنلو، توماج صالحی و محمد قبادلو به شدت برای «اخذ اعترافات اجباری» شکنجه شده‌اند و رسانه‌های حکومتی افدام به پخش بخش‌هایی از «اعترافات اجباری» آنها کرده‌اند.

عفو بین‌الملل در این بیانیه از از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست فورا احکام اعدام برای معترضان را لغو کنند و اعدام و صدور بیشتر حکم اعدام خودداری کنند.

این نهاد مدافع حقوق بشر افزود که قوه قضائیه جمهوری اسلامی باید فورا همه احکام اعدام را با هدف «لغو» به حالت تعلیق درآورد و معترضانی را که به خاطر استفاده مسالمت آمیز از حقوق انسانی خود بازداشت شده‌اند آزاد کند و حتی در مورد افراد متهم در جرایم جنایی نیز «استانداردهای بین المللی محاکمه عادلانه بدون توسل به مجازات اعدام» را رعایت کند.

در همین حال تصویری از پرینت قضایی اعلام وضعیت محمد بروغنی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که به اتهام «محاربه» او در آن اشاره شده است و این در حالی است که این معترض بازداشت شده در بند ۳۹۰ به سر می‌برد که بیانگر در معرض خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز گزارش داد که هفت تن از بازداشت‌شدگان اهل اشنویه به نام‌های فرزاد طەزادە، هژار حمیدی، هیمن شاهی، فریاد حمزه‌شور، رضا اسلام دوست، شهرام معروف مولا و ایوب آغلیانی که به «محاربه» متهم شده‌اند از روز پنج‌شنبه بیستم و چهارم آذر از زندان مرکزی ارومیه به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

هشدارها درباره خطر اعدام دیگر بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در حالی است که قوه قضائیه جمهوری اسلامی طی روزهای پنج‌شنبه ۱۷ آذر و شنبه ۱۹ آذر، محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را در تهران و مشهد اعدام کرد و مقا‌های ارشد قضائی از جمله غلامحسین اژه‌ای بر ادامه اعدام‌ها تاکید کرده‌اند.

رادیو فردا

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *