صد روز بعد از ۲۵ شهریور؛ نام «مهسا امینی» چگونه ایران را تغییر داد؟

بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی اتفاق نظر دارند که ایران بعد از کشته شدن مهسا امینی و تداوم اعتراض‌ها به مدت صد روز، دیگر کشور سابق نیست و نخواهد شد.

جان باختن دختر ۲۲ ساله اهل سقز در بازداشت «گشت ارشاد» پلیس تهران، سلسله اتفاق‌هایی را رقم زد که همه‌چیز را تغییر داد.

صد روز اعتراض مداوم اتفاقی بی‌سابقه در طول عمر جمهوری اسلامی است؛ اعتراض‌هایی که با شعار محوری «زن، زندگی، آزادی» از خیابان‌ها تا دانشگاه‌ها، از مدرسه‌ها تا شبکه‌های اجتماعی، از داخل تا خارج از مرزهای کشور جریان دارد و گروه‌های مختلف قومی، طبقاتی و شغلی را درگیر کرده و البته با سرکوب امنیتی و نظامی خشونت‌بار حکومت در داخل کشور مواجه شده است.

در زیر مروری داریم بر وقایع مهم صد روز اعتراض بی‌وقفه ایرانیان طی صد روز اخیر.

۲۵ شهریور

در حالی که مهسا امینی از ۲۲ شهریور در بیمارستان کسری بستری بود و بعضی منابع از «مرگ مغزی» او خبر داده بودند، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ خبرهای منتشر شده درباره ضرب و جرح او را رد کرده بود.

اما در همین روز خبر درگذشت او تایید شد.

اصغر فرهادی، ترانه علیدوستی و گلشیفته فراهانی شاخص‌ترین چهره‌های فرهنگی ایرانی بودند که برخورد با او را محکوم کردند.

آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه گشت ارشاد را «نامشروع» خواند. شاهزاده رضا پهلوی هم در پیامی اعلام کرد خانم امینی قربانی «رژیم زن‌ستیز» جمهوری اسلامی شده است.

لحظاتی بعد از اعلام درگذشت مهسا امینی، عده‌ای از مردم تهران مقابل بیمارستان کسری تجمع کردند و با برخورد نیروهای ضدشورش مواجه شدند.

۲۶ شهریو

به دنبال متشنج شدن فضا در تهران، فعالان حقوق بشر در کردستان اعلام کردند که پیکر مهسا امینی در نخستین ساعت‌های بامداد به بوکان و سپس به سقز منتقل شده است.

در حالی که بعضی گزارش‌ها حاکی از آن بود که نیروهای امنیتی قصد تدفین سریع او را دارند، خانواده خانم امینی مانع این اقدام شدند.

صبح روز ۲۶ شهریور پیکر او در گورستان «آیچی» سقز به خاک سپرده شد؛ روی سنگ قبر او نوشته شده بود: «ژینا جان تو نمی‌میری. نام تو رمز می‌شود.»

در حالی که گزارش‌هایی از بسته شدن راه‌های سقز و سردادن شعار در مراسم خاک‌سپاری او منتشر شده بود، مشاور امنیت ملی کاخ سفید جان باختن مهسا امینی را «نابخشودنی» خواند و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواستار تحقیقات فوری درباره این اتفاق شد.

در همین روز بیمارستان کسری اعلام کرد که مهسا امینی «بدون علائم حیاتی» به آنجا اعزام شده بود.

نخستین ویدیوها از سقز نشان می‌داد مردم این شهر بعد از مراسم خاکسپاری مقابل فرمانداری تجمع کرده‌اند و عده‌ای بر اثر تیراندازی مجروح شده‌اند.

همزمان با برخی فراخوان‌ها برای تجمع اعتراضی، اولین گزارش‌ها از ایجاد اختلال در اینترنت در همین روز منتشر شد. تجمع‌های اعتراضی به سایر شهرهای کردستان گسترش یافت و در سنندج معترضان بنر قاسم سلیمانی را پایین کشیدند.

۲۷ شهریور

همزمان با ترند شدن نام مهسا امینی در توییتر، خبر جان باختن او در رسانه‌های مهم دنیا بازتاب یافت.

شهبانو فرح پهلوی «مرگ دلخراش» او را محکوم کرد.

که دخترش نه بیماری صرع داشته و نه سابقه بیماری قلبی و به این ترتیب به برخی گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به حکومت درباره مرگ مهسا امینی پاسخ داد.

تلویزیون ایران هم ویدیویی تقطیع شده منتشر کرد که لحظه به زمین افتادن او در محل پلیس امنیت اخلاقی را به نمایش می‌گذاشت اما مشخص نبود پیش از آن چه اتفاقی رخ داده است.

دانشجویان دانشگاه تهران در واکنش به جان باختن مهسا امینی تجمع کردند و دفتر رئیس جمهوری ایران خبر داد که ابراهیم رئیسی با خانواده خانم امینی تماس تلفنی گرفته است.

در همین حال گزارش‌هایی از برگزاری تجمع اعتراضی در مشهد و رشت منتشر شد و ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد زنان ایرانی در اعتراض به مرگ مهسا امینی موهای خود را مقابل دوربین با قیچی می‌برند. کتایون ریاحی بازیگر مشهور ایرانی هم به نشانه اعتراض، عکسی بی‌حجاب از خود منتشر کرد و نوشت: «در سوگ زنان ایران زمین»

۲۸ شهریور

در حالی که رسانه‌های ایران خبر داده بودند ابراهیم رئیسی روز بعد برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می‌رود، فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت در این زمینه پلیس «هیچ قصوری» نداشته است.

بعضی شهرهای کردستان به نشانه اعتراض وارد اعتصاب شد و در دیواندره نیروهای انتظامی به سمت معترضان شلیک کردند که باعث کشته شدن حداقل دو نفر شد.

در تهران دانشجویان دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، امیرکبیر، شهید بهشتی و تربیت مدرس تجمع اعتراضی برگزار کردند که در مواردی به درگیری با نیروهای بسیج ختم شد.

در خیابان‌های پایتخت هم نخستین اعتراض‌ها از بلوار کشاورز آغاز شد و زنان شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» دادند. ویدیوها نشان می‌داد درگیری مردم با نیروهای ضدشورش شدید شده و در یک مورد معترضان سعی می‌کنند یک ماشین پلیس را واژگون کنند.

همچنین شهرهای دیگر ایران مانند سنندج، بوکان، رشت، مشهد، اصفهان و کرج صحنه اعتراض‌های خیابانی شدند. عکس‌ها و فیلم‌ها نشان می‌داد که زنان روسری از سر برداشته‌اند و در تهران ویدیویی از شلیک مستقیم به معترضان در بلوار کشاورز منتشر شد.

۲۹ شهریور

از ساعت‌های اولیه صبح مشخص شد اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا امینی به سراسر ایران گسترش یافته است. تصاویری که نشان می‌داد زنان در برابر نیروهای امنیتی و ضدشورش حجاب از سر برمی‌داند یا روسری خود را می‌سوزانند، به شدت مورد توجه قرار گرفت.

از سوی دیگر خشونت پلیس هم بالا گرفت و ویدیوهای متعددی از شلیک مستقیم به معترضان مخابره شد.

در کردستان هویت نخستین قربانیان اعلام شد که در شهرهای دیواندره و دهگلان کشته شده بودند.

بعد از رسانه‌های حکومتی مانند خبرگزاری فارس و روزنامه ایران که از اعتراض‌های خیابانی انتقاد کردند، استاندار تهران هم گفت عده‌ای «با برنامه» به دنبال «اغتشاش» بودند. از سوی دیگر مقام‌هایی از کشورهای فرانسه، آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا کشته شدن مهسا امینی و برخورد با معترضان را محکوم کردند.

پدر مهسا امینی هم حرف‌های حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران را که گفته بود لباس مهسا امینی در فیلم منتشر شده از تلویزیون ایران همان لباسی نبود که هنگام بازداشت به تن داشت، رد کرد و گفت دخترش با همین لباس بازداشت شده بود.

اما فرمانده سپاه کردستان به خانواده خانم امینی هشدار داد که صف خود را از «دشمنان نظام» جدا کنند.

میدان ولیعصر و بلوار کشاورز تهران برای دومین روز پیاپی محل تجمع مردم معترض بود و در شهرهای قم، زنجان، بندرعباس و کرمان هم اعتراض‌های خیابانی آغاز شد.

۳۰ شهریور

در روزی که ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و هیچ اشاره‌ای به حوادث داخل ایران نداشت، اعتراض‌ها در ایران همچنان ادامه داشت.

برای اولین بار گزارش‌هایی منتشر شد که نیروهای امنیتی معترضان را بعد از دستگیری با آمبولانس جابجا می‌کنند و در یک مورد در شهر رشت مردم با حمله به یکی از این آمبولانس‌ها، دستگبر شدگان را آزاد کردند.

در همین حال وزارت کشور ایران از تشکیل یک کمیته تخصصی پزشکی برای بررسی علت درگذشت مهسا امینی خبر داد.

همزمان با گسترش اعتراض‌ها، مقام‌های ایرانی مانند گذشته سعی کردند مداخله «خارجی‌ها» در اعتراض‌های خیابانی را پررنگ کنند. در حالی که از روزهای قبل از کشته شدن مهسا امینی خبرهایی درباره وضعیت نامناسب جسمانی آیت‌الله علی خامنه‌ای منتشر شده بود، او در این روز در دیدار با برخی فرمانندهان سابق جنگ ایران و عراق سخنرانی کرد اما هیچ اشاره‌ای به جان باختن مهسا امینی و اعتراض‌ها نکرد.

در این روز مهران مدیری با انتشار ویدیویی گفت نمی‌خواهد تصویرش از هیچ شبکه سیمای جمهوری اسلامی پخش شود. همزمان دسترسی به واتس اپ و اینستاگرام در سراسر ایران دچار اختلال شدید شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران هم در اولین اظهار نظر خود درباره جان باختن مهسا امینی گفت که «هیچگونه آثاری از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت و آثار کبودی در اطراف چشم‌ها و شکستگی در قاعده جمجمه مشاهده نشده است.»

۳۱ شهریور

مسعود کیمیایی کارگردان باسابقه سینمای ایران با انتشار ویدیویی وضعیت حاکم بر ایران را «روزگار باروت» خواند و با اشاره به کشته شدن دختری که «تک و تنها» بود از همکاران سینماگرش خواست موضع خود را مشخص کنند و «وسط» نایستند.

پدر مهسا امینی در واکنش به گزارش اولیه پزشکی قانونی، آن را «دروغ» خواند و گفت که بعد از دیدن جسد دخترش متوجه شد «هردو پای او کبود» بوده است.

اما محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران مرگ مهسا امینی را «اتفاقی» خواند و روزنامه کیهان هم درباره اعتراض‌ها نوشت «خواسته مردم» ایران آن است که به «جنایتکاران امان ندهید.»

همزمان خبرگزاری ایرنا از کشته شدن یک «بسیجی» در شهر مشهد در جریان اعتراض‌ها خبر داد؛ خبرگزاری فارس هم اعلام کرد واتس‌اپ و اینستاگرام «با تصمیم شورای امنیت کشور» از شب گذشته مسدود شده‌اند.

در این روز حمایت «جی.کی رولینگ» نویسنده مشهور بریتانیایی و خالق مجموعه داستان‌های «هری پاتر» از «به پا خاستن» زنان ایرانی با هشتگ مهسا امینی مورد توجه قرار گرفت.

علی کریمی که از نخستین روزهای جان باختن مهسا امینی در شبکه‌های اجتماعی فعال بود، در یک استوری اینستاگرامی از ارتش ایران خواست «برای جلوگیری از خون‌ریزی» وارد عمل شود.

اول مهر

در حالی که گزارش‌های پی در پی از بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی مانند مجید توکلی، روح‌الله نخعی، هانیه دائمی و فاطمه رجبی منتشر می‌شد، ارتش ایران از نیروی انتظامی اعلام «حمایت کامل» کرد.

در این روز برخی گزارش‌ها از کشته شدن دست کم ۳۱ نفر در اعتراض‌های سراسر ایران حکایت داشت و تصاویر خاک سپاری برخی از این کشته شدگان در فضای مجازی منتشر شد.

همچنین حامیان حکومت نخستین راهپیمایی خود را بعد از آغاز اعتراض‌ها آغاز کردند که بعد از برگزاری نمازجمعه در شهرهای ایران بود،

اما اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ادامه یافت و بخصوص مناطق مختلف تهران صحنه برگزاری تجمع‌های اعتراضی بود و ویدیوهای واضح‌تری از درگیری بین معترضان و نیروهای انتظامی منتشر شد که در برخی از آنها شلیک مستقیم این نیروها قابل مشاهده بود.

در این روز ابراهیم رئیسی از نیویورک به تهران بازگشت و همزمان وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد دولت این کشور به منظور «پیشبرد آزادی‌ اینترنت و جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران» مجوز می‌دهد که تسهیلات و تجهیزات برای دسترسی بهتر ایرانیان به ارتباطات دیجیتال و دور زدن سانسور اینترنت فراهم شود.

۲ مهر

با ادامه اعتراض‌های سراسری، دو روایت متفاوت از درگیری مردم با پلیس و سایر نیروهای ضدشورش در شبکه‌های اجتماعی مطرح بود؛ اول خستگی این نیروها که باعث می‌شد مردم به شکل موقت خیابان‌ها را تسخیر کنند و دوم افزایش برخوردهای خشونت‌آمیز با معترضان.

به عنوان مثال ویدیویی از این روز نشان می‌داد پلیس سر یک دختر معترض را به جدول می‌کوبد. این ویدیو حتی با انتقاد برخی حامیان حکومت از این شیوه برخورد مواجه شد.

همچنین خبر لغو تحریم‌های شرکت‌های خدمات اینترنتی از سوی آمریکا با واکش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مواجه شد و او این اقدام را «نقض حاکمیت ملی ایران» خواند.

وزیر کشور ایران هم گفت محدودیت اینترنت تا زمانی که «تجمعات» ادامه دارد، پابرحا خواهد ماند.

در این روز تلویزیون ایران تعداد کشته شدگان اعتراض‌ها را ۳۵ نفر اعلام کرد. حسین رونقی فعال سیاسی که برای معرفی خود به دادسرای اوین رفته بود، مقابل زندان اوین مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت بازیگران زنی که حجاب از سر برداشتند، «وارد فعالیت‌های دیگر شوند.» که این اظهار نظر با واکنش تند کتایون ریاحی و حامد بهداد مواجه شد.

۳ مهر

در نهمین روز اعتراض‌های سراسری در ایران، اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده جایزه اسکار با انتشار ویدیویی به زبان انگلیسی، از هنرمندان، سینماگران، روشنفکران و فعالین مدنی سراسر جهان خواست با «به هر طریق ممکن» با معترضان ایران همبستگی نشان دهند.

همچنین اعلام شد نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق که خبر برخورد گشت ارشاد با مهسا امینی را منتشر کرده بود، در زندان اوین در سلول انفرادی است.

در این روز صداوسیما تعداد کشته شدگان را ۴۱ نفر اعلام کرد.

همچنین با برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و ابراز علاقه ایلان ماسک مدیر پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای ارائه خدمات به ایران، گزارش‌های مختلفی از امکان استفاده از این نکنولوژی و سوءاستفاده‌های احتمالی به نام استارلینک مطرح شد.

خبر «پلمب» شدن ویلای علی کریمی به دلیل حمایت از معترضان هم در این روز منتشر شد که یک روز بعد اعلام شد رفع پلمب شده است.

۴ مهر

روزنامه لیبراسیون فرانسه در اقدامی کم سابقه تیتر اول خود را به زبان فارسی نوشت: «زن، زندگی، آزادی»؛ اصلی‌ترین شعار اعتراض‌های سراسری که به شکل مداوم تکرار می‌شد.

در این روز سپاه پاسداران به مناطق مرزی با کردستان عراق با توپخانه و پهپاد حمله کرد و آبان عسکری بازیگر سریال «یاغی» با انتشار ویدیوی بدون روسری از خود گفت دیگر در ایران کار نمی‌کند. اعتراض زنان بدون روسری در خیابان هم ادامه یافت.

روابط عمومی تئاتر شهر اعلام کرد تا اطلاع ثانوی هیچ نمایشی در این مجموعه روی صحنه نمی‌رود و دنیل دی لوئیس بازیگر برنده سه جایزه اسکار از معترضان ایرانی حمایت کرد.

کریم باقری ملی پوش سابق ایران هم در حمایت از علی کریمی نوشت که او «خائن و وطن فروش» نیست.

نخست وزیر کانادا هم از اعمال تحریم‌ها علیه دهها نهاد و اشخاص حقیقی وابسته به نهادهای حکومتی ایران پس از جان باختن مهسا امینی خبر داد.

۵ مهر

با اضافه شدن شهرهایی مانند شیراز، یزد و پرند، دامنه اعتراض‌ها در ایران افزایش یافت.

کمیته حافظت از روزنامه‌نگاران اعلام کرد حداقل ۲۰ روزنامه‌نگار طی اعتراض‌ها در ایران بازداشت شده‌اند.

زهره لاجوردی، نماینده مجلس نماینده مجلس ایران هدف اعتراضات را «تاثیر گذاری بر دستاوردهای سفر» ابراهیم رئیسی به نیویورک اعلام کرد و محمود نبویان، دیگر نماینده مجلس ایران، معترضان را «نجاست» و «کف روی آب» خواند.

در این روز، کیم کارداشیان سلبریتی آمریکایی هم از زنان معترض ایرانی حمایت کرد.

در حالی که اعتراض‌ها در سراسر ایران ادامه داشت، غلامحسین محسنی اژه رئیس قوه قضائیه، چهره‌های مشهور ورزشی و هنری را که از طریق حساب‌های خود در شبکه های اجتماعی از معترضان حمایت می‌کنند، به تعقیب قضایی تهدید کرد.

همزمان با بازی دوستانه ایران و سنگال در اتریش، معترضان مقابل ورزشگاه جمع شدند و خبرهایی درباره احتمال برخورد با سردار آزمون مهاجم تیم ملی به دلیل حمایت از معترضان منتشر شد.

همزمان محمدعلی گرایی ملی پوش کشتی فرنگی هم به برخورد با زنان معترض اعتراض کرد.

۶ مهر

با ادامه اعتراض‌ها و سرکوب معترضان توسط نیروهای نظامی، شهبانو فرح پهلوی در پیامی از نظامیان خواست دست خود را «به خون جوانان هم‌میهن آغشته نکنند.»

در این روز ویدیویی منتشر شد که حمله ۱۲ مامور به یک شهروند را نشان می‌داد و حاکی از ادامه برخورد خشونت‌آمیز با معترضان بود. دیگر اتفاق مهم، سخنرانی فاطمه معتمدآریا هنرپیشه مشهور ایرانی در مراسم خاکسپاری امین تارخ بود که نشان می‌داد او حجاب ندارد.

بازداشت محمد شهریاری، مجری سابق تلویزیون و از حامیان اعتراض‌های اخیر هم مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. صالح نیکبخت، یکی از وکلای خانواده مهسا امینی اعلام کرد که والدین او از عاملان دستگیری دخترشان شکایت کرده‌اند. در این روز حمایت دیگر بازیکنان تیم ملی فوتبال مانند علیرضا جهانبخش، مرتضی پورعلی‌گنجی و علیرضا بیرانوند از اعتراض‌ها علنی شد.

۷ مهر

یکی از فرماندهان ارشد سابق سپاه پاسداران به اسم محمدباقر بختیار، با انتشار یک فایل صوتی، جزئیاتی از نحوه جان باختن مهسا امینی ارائه کرد و ادعا کرد که دلیل به اغما رفتن و مرگ خانم امینی، آسیب به جمجمه و طحال او بوده است.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد مردم معترض در مشهد، قم و کرمان به خیابان آمده‌اند. در این روز شروین حاجی‌پور خواننده ترانه «برای…» که به یکی از نمادهای مهم اعتراض‌های سراسری تبدیل شد، حدود ۴۸ ساعت بعد از انتشار ویدیوی این ترانه بازداشت شد.

همچنین خبرگزاری ایرنا از بازداشت حسین ماهینی کاپیتان سابق تیم فوتبال پرسپولیس به دلیل «تشویق به اغتشاش» خبر داد.

خبر بازداشت مونا برزویی ترانه‌سرای ساکن ایران هم در این روز منتشر شد.

۸ مهر

واکنش‌ها به بازداشت شروین حاجی‌پور در توییتر و اینستاگرام در این روز بسیار گسترده بود و حتی باعث شد از آن روز به بعد کلیپ‌های بیشتری بر اساس این ترانه ساخته شود.

اما مهم‌ترین حادثه این روز تیراندازی به مردم زاهدان بعد از برگزاری نمازجمعه در این شهر بود که باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر، از جمله چندین کودک شد و در روزهای بعد جزئیات تکان‌دهنده‌ای از این حادثه فاش شد. ساعتی بعد از این اتفاق، استاندار سیستان و بلوچستان از کشته شدن ۱۹ نفر در درگیری‌های زاهدان خبر داده اما منابع محلی آماری بین ۳۶ تا ۵۸ کشته گزارش‌هایی منتشر کردند.

همچنین بیانیه‌ای منسوب به عده‌ای از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیه منتشر شد که در آن آمده بود همکاری با حکومت حرام است و مردم حق دفاع مشروع دارند.

در این روز همچنین جسد نیکا شاکرمی به خانواده‌اش نشان داده شد؛ دختر ۱۷ ساله‌ای که نام و تصاویرش در روزهای بعد به یکی دیگر از نمادهای اعتراض‌های ایران تبدیل شد.

همچنین خبرگزاری ایرنا از ضبط گذرنامه مهران مدیری بعد از بازگشت به ایران خبر داد.

۹ مهر

به دنبال تیراندازی به نمازگذاران زاهدانی، مدارس این شهر تعطیل و کلاس‌های دانشگاه غیرحضوری شد و سپاه پاسداران از کشته شدن سه نیروی خود در جریان تیراندازی خبر داد.

وبسایت کلمه پیامی از میرحسین موسوی را منتشر کرد که در آن از نظامیان ایران خواست «در سمت حقیقت، در سمت ملت» قرار بگیرند.

نخست وزیر سابق ایران که از سال ۸۹ در حصر خانگی است، خطاب به نظامیان گفت هیچس حق ندارد«به دستور آمران، چون عاملی چشم‌بسته، در مقابل آحاد ملت خود بایستد.»

در این روز در بیش از صد شهر دنیا به دعوت حامد اسماعیلیون ایرانی‌ها تظاهرات کردند و تهران هم یکی از شلوغ‌ترین روزهای اعتراض را به خود دید.

۱۰ مهر

حمله نیروهای ضدشورش و لباس شخصی به دانشگاه صنعتی شریف نه تنها مهم‌ترین اتفاق این روز که از اصلی‌ترین رخدادهای اعتراض‌های سراسری در ایران بود.

ویدیوهایی که از حبس شدن دانشجویان در پارکینگ دانشگاه و حمله به آنها منتشر شد، به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و تعدادی از مردم تهران به سمت این دانشگاه در خیابان آزادی حرکت کردند.

ترافیک شدید در این خیابان اصلی تهران تا ساعتی بعد از نیمه‌شب ادامه داشت.

در جریان این حمله، چندین دانشجو باداشت شدند و حتی حضور وزیر علوم در محل دانشگاه مانع از برخورد نیروهای امنیتی با دانشجویان نشد.

به ادعای مقام‌های دانشگاه و این وزارتخانه، اغلب بازداشتی‌ها در روزهای بعد آزاد شدند.

۱۱ مهر

فضای تهران در نخستین ساعت‌های این روز تحت تاثیر حمله به دانشگاه شریف ملتهب بود و ویدیوهای منتشر شده نشان داد مردم در خیابان آزادی شعار می‌دادند.

در همین روز تصاویری از برخورد خشن با تشییع کنندگان پیکر نیکا شاکرمی منتشر شد که نشان می‌داد به سمت آنها در خرم‌آباد با گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک شده بود.

سپس مشخص شد اجازه دفن او در خرم‌آباد داده نشده و در روستایی اطراف این شهر به خاک سپرده شده است. دیگر ویدیوی خبرساز این روز دختران دانش‌آموزی را نشان می‌داد که یک مقام آموزش و پرورش را از مدرسه خود بیرون می‌کردند.

ویدیوهای دیگر هم حضور دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در خیابان‌ها را نشان می‌داد که مقنعه از سر برداشته بودند و شعار می‌دادند. همچنین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای شدید‌الحن در محکومیت سرکوب معترضان در ایران خبر داد که دولت او «هزینه‌های بیشتری بر عاملان سرکوب تحمیل خواهد کرد.»

در همین روز رهبر جمهوری اسلامی برای اولین بار درباره اعتراض‌ها موضع گرفت و آن را به عوامل «خارجی» نسبت داد و خواستار تنبیه جوانان شرکت کننده در تجمع‌ها شد.

اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به «خانواده ساواکی‌ها» به عنوان بخشی از کسانی که در اعتراض‌ها شرکت دارند، بسیار خبرساز شد.

۱۲ مهر

در واکنش به حرف‌های رهبر جمهوری اسلامی، داریوش اقبالی در کنسرت خود گفت: «تنبیه راه چاره نیست. راه چاره رفتن رژیم است.»

اما ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران حرف‌های آیت‌الله خامنه‌ای را «تحلیل جامعی نسبت به حوادث اخیر» دانست که «برای همگان قابل درک بود.»

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران هم سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی را «بیانات روشنگرانه» توصیف کرد.

در این روز خبر آزادی شروین حاجی‌پور خواننده ترانه «برای…» منتشر شد و خبرگزاری مهر اعلام کرد علی کریمی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

۱۳ مهر

ویدیوی ژولیت بینوش و چندین ستاره مشهور سینمای فرانسه که موهای خود را در همبستگی با زنان ایران قیچی می‌کردند، در این روز منتشر شد.

با گذشت پنج روز از «جمعه خونین» زاهدان، هنوز تعداد دقیقه کشته‌شدگان این اعتراض‌ها روشن نبود اما خبرگزاری حال‌وش نوشت که ۸۸ نفر کشته شده‌اند.

حکومت همچنین درباره مرگ نیکا شاکرمی وارد صحنه شد تا این اتفاق را بی‌ربط به اعتراض‌ها نشان دهد.

گزارشی که تلویزیون ایران پخش کرد، خاله او را در حال توضیح دادن «خودکشی» پرت شدن او از یک ساختمان نشان می‌داد.

اما منابع نزدیک به خانواده به بی‌بی‌سی گفتند که خاله و دایی نیکا تحت بازداشت و فشار نیروهای امنیتی، محبور به بیان این اظهارات شده‌اند.

۱۴ مهر

پخش ویدیوهای سارینا اسماعیل‌زاده دختر ۱۶ ساله معترضی که در جریان اعتراض‌ها کشته شد، نمادی دیگر به اعتراض‌های زنانه ایران افزود و هشتگ نام او بارها تکرار شد.

هرچند حکومت مرگ او را هم «خودکشی» نامگذاری کرد و حتی مادرش را مقابل دوربین وادار به اعتراف کرد. اما مادر نیکا شاکرمی یک روز بعد از پخش گزارش تلویزیون ایران، با انتشار ویدیویی گفت که می‌خواستند از او «اعتراف» بگیرند که دخترش خودکشی کرده است.

به همین دلیل حرف‌های مادر سارینا اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با تلویزیون هم تحت فشار امنیتی ارزیابی شد. همچنین در این روز مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان روایت حکومت از نقش گروه‌های «جدایی طلب» در حوادث روز خونین این شهر را رد کرد.

۱۵ مهر

سازمان پزشکی قانونی ایران گزارش خود درباره علت مرگ مهسا امینی را منتشر و اعلام کرد که مرگ مهسا امینی «ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»

در این گزارش به شکل تلویحی مرگ او به «بیماری زمینه‌ای» نسبت داده شد؛ همان نکته‌ای که رسانه‌های طرفدار جمهوری اسلامی بر آن تکیه می‌کردند و خانواده خانم امینی رد کرده بود.

در این روز وزارت خارجه آلمان ویدیویی در صفحه توییترش منتشر کرد که در آن وزرای خارجه هفت کشور؛ آلمان، کانادا، بلژیک، سوئد، اسپانیا، فرانسه و شیلی حمایت‌شان را از اعتراضات در ایران اعلام کردند.

۱۶ مهر

با آغاز چهارمین هفته اعتراض‌ها در ایران، بازار تهران هم به محلی برای نمایش نارضایتی از حکومت تبدیل شد. همچنین در محله‌های شرق و غرب تهران هم معترضان به خیابان آمدند.

در نازی‌آباد در جنوب تهران هم شعارهای تندی علیه رهبر جمهوری اسلامی داده شد.

در این روز گروه هکری «عدالت علی» با هک کردن بولتن خبری ساعت ۹ و نیم شب تلویزیون ایران به مدت چند ثانیه تصویر کشته شدگان اعتراض‌ها را به نمایش گذاشت که بازتاب وسیعی یافت.

۱۷ مهر

درگیری‌های شدید در سنندج از مهم‌ترین اتفاق‌های این روز بود.

دیدبان مستقل حقوق بشر کردستان ایران از قطع نشدن صدای «رگبار» گلوله در بخش‌هایی از این شهر خبر داد. همچنین پاسپورت همایون شجریان و سحر دولتشاهی که در شبکه‌های اجتماعی از اعتراض‌ها حمایت کرده بودند، هنگام ورود به ایران توقیف شد و حمید فرخ‌نژاد بازیگر سینما در اینستاگرام نوشت به دلیل نوشته‌هایش در همین شبکه اجتماعی، احضار، بازجویی و ممنوع‌الخروج شده است.

این در حالی بود که با کشیده شدن دامنه اعتراض به مناطق جنوبی تهران، ویدیوهایی از تجمع خیابانی در شهرک ولیعصر منتشر شد.

۱۸ مهر

انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران اعلام کرد ۲۸ کودک در اعتراض‌های اخیر کشته شده‌اند.

همچنین به دنبال انتشار اخباری درباره وقوع درگیری در زندان لاکان رشت، دادستان گیلان گفت در این درگیری عده‌ای «فوت» شده‌اند.

بالا گرفتن موج شعارنویسی در شهرهای مختلف ایران هم در شبکه‌های اجتماعی بازتاب می‌یافت. اتفاقی که علاوه بر دیوارها، تابلوهای تبلیغاتی و بنرهای حکومتی را به محلی برای رساندن شعارهای معترضان تبدیل کرده بود.

در حالی که به دنبال افزایش اعتراض در مدارس، گزارش‌هایی درباره اقدام مدیران این مدرسه‌ها برای سرکوب منتشر شده بود، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تایید کرد که برخی از مدیران مدارس شهر سنندج و چند شهر دیگر ایران برای شناسایی دانش‌آموزان مدارس با ماموران امنیتی همکاری کرده‌اند.رد شدن از پست Instagram, 24

محتوا در دسترس نیستدر Instagram بیشتر ببینیدبی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Instagram, 24

۱۹ مهر

با ادامه اختلال و قطعی اینترنت در ایران، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت فیلترینگ استفاده از فیلترشکن را ۳۰ درصد افزایش داده است.

همچنین در حالی که کارگران تاسیسات نفت و گاز عسلویه در پاسخ به درخواست‌ها برای اعتصاب، این حرکت اعتراضی را آغاز کرده بودند، نیروهای امنیتی چند تن از آنها را بازداشت کردند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار تصاویری از پوکه سلاح‌های استفاده شده از طرف نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان، نسبت به ابعاد این سرکوب هشدار داد.

همچنین اظهارات دبیر «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» که در میانه اعتراض‌ها خواستار سختگیری بیشتر درباره برخورد با بی‌حجابی شده بود، با انتقاد رسانه‌ها و چهره‌هایی مواجه شد که از دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب بودند. آنها حرف‌های او را باعث عصبانیت بیشتر معترضان دانستند.

۲۰ مهر

سخنرانی جدید آیت‌الله علی خامنه‌ای بار دیگر خبرساز شد. او در این سخنرانی اعتراض‌های گسترده و سراسری را «حوادث جزئی» توصیف کرد.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون اروپا درباره تحولات ایران با ستایش از زنان «شجاع» ایران گفت که خشونت حکومت نمی تواند بی پاسخ بماند. همچنین اعلام شد که اعضای اتحادیه اروپا بر سر تحریم جمهوری اسلامی به توفق رسیدند. در این روز تجمع تعدادی از وکلای دادگستری در برابر کانون وکلا با برخورد نیروهای ضدشورش مواجه شد و حداقل سه وکیل بازداشت شدند.

هدیه تهرانی ستاره سینمای ایران دیگر چهره مشهوری بود که گفته شد به دلیل موضع‌گیری‌هایش ممنوع‌الخروج شده است.

۲۱ مهر

دیوارنگاره‌ای که سازمان هنری-رسانه‌ای اوج در میدان ولیعصر تهران نصب کرد به عامل جدیدی برای اعتراض تبدیل شد.

در این تابلوی تبلیغاتی بزرگ با شعار «زنان سرزمین من» عکس چهره‌های مشهور تاریخ، فرهنگ و هنر ایران از گذشته تا حال نصب شده بود. صبح همین روز قاطمه معتمدآریا با انتشار ویدیویی بدون روسری از خود و در حالی که می‌گریست، خواستار پایین آمدن عکس خود شد.

مرضیه برومند کارگردان سینما و تلویزیون هم درخواست مشابهی مطرح کرد و سپس ژاله علو و نفیسه مرشدزاده دیگر زنانی بودند که گفتند راضی به استفاده از تصویرشان روی این دیوارنگاره نیستند.

همان شب ویدیوهایی از پایین آمدن تابلو در فضای مجازی منتشر شد و صبح روز بعد پوستر جدیدی نصب شده بود که سفید بود و فقط همان شعار رویش دیده می‌شد.

۲۲ مهر

در حالی که تجمع‌های اعتراضی در چند شهر ادامه داشت، ویدیوهای منتشر شده نشان می‌داد وضعیت استان کردستان به شدت ملتهب است.

شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد که در جریان برگزاری اعتراض‌ها در شهرهای سنندج، مریوان، بانه، ایلام و سقز دست کم «۳۷ معترض» با تیراندازی نیروهای امنیتی مجروح و دست کم «۱۹ معترض» هم بازداشت شده‌اند.

وزیر کشور ایران هم مدعی شد برخی کشورهای خارجی در اعتراض‌های اخیر نقش دارند و عده‌ای از «افراد آموزش دیده» حضور دارند که برای هر کوکتل مولوتوف ۵۰۰ هزار و برای هر ۱۵ دقیقه تا ۳۰ میلیون تومان پول می‌گیرند. همچنین سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران تایید کرده که دانش‌آموزان در اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند اما گفت «در حوزه دانش آموزی و دانشجویی به ندرت بازداشتی داریم» و کسانی بازداشت شده‌اند بخاطر «ارتباط با برخی شبکه‌های معاند خارج از کشور» بوده است.

از سوی دیگر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد که مقاومت و مبارزه تن به تن یک دختر جوان در برابر دو مامور لباس شخصی را نشان می‌داد

۲۳ مهر

اعتراف باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا به این که در جریان اعتراض‌های ایران در سال ۱۳۸۸ دولتش از معترضان حمایت نکرد و از این کار «پشیمان» است، در این روز مورد توجه قرار گرفت.

اما شامگاه این روز آتش سوزی در زندان اوین یکی از مهم‌ترین رویدادهای چهل روز اخیر را رقم زد.

تصاویری که از شعله کشیدن آتش و تیراندازی و پرتاب مواد منفجره به داخل این زندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، شبی هول‌انگیز را برای زندانیان، خانواده‌های آنها و مردم رقم زد.

آن شب تمام بزرگراه‌های منتهی به اوین بر اثر ازدحام ماشین‌ها و بستن ورودی‌ها به سمت زندان از سوی نیروهای امنیتی شاهد ترافیک سنگین بود و در خیابان‌های اطراف هم درگیری بین مردم و پلیس و لباس شخصی‌ها در گرفت. در همین روز خبر کشته شدن دانش آموزی به نام اسرا پناهی در اردبیل، این شهر را به صحنه درگیری مردم با نیروهای ضدشورش تبدیل کرد.

۲۴ مهر

قوه قضاییه ابتدا از کشته شدن چهار نفر و سپس هشت نفر در جریان آتش سوزی در زندان اوین خبر داد.

اما سایر منابع گفتند تعداد تلفات بیشتر است و عده زیادی هم مجروح شده‌اند. مقام‌های ایران مدعی شدند آتش سوزی در کارگاه خیاطی نزدیک به بند ۷ آغاز شد.

اما مخالفان حکومت اعتقاد داشتند این آتش سوزی عمدی و برای منحرف کردن ذهن مردم از اعتراض‌ها بوده است. در همین روز الناز رکابی سنگ نورد ایرانی در مسابقات آسیایی بدون حجاب مسابقه فینال را آغاز کرد که با استقبال شدید معترضان مواجه شد و او را به نماد «شهامت» و مبارزه با حجاب اجباری تبدیل کرد.

۲۵ مهر

در حالی که یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفت جو زندان اوین امنیتی است و هنوز ابعاد مختلف حادثه و تعداد دقیق آسیب دیدگان مشخص نبود، علی دایی کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران با تایید کشته شدن اسرا پناهی در اردبیل شهر محل زادگاهش مورد حمله شدید رسانه‌ها و افراد نزدیک به جکومت قرار گرفت.

تقریبا همه مسئولان کشته شدن خانم پناهی در جریان حمله به یک دبیرستان در اردبیل را تکذیب کرده بودند و فردی به عنوان عموی او در گفت‌وگو با تلویزیون گفت که او بیماری «قلبی مادرزادی» داشت.

اما نماینده اردبیل در مجلس در سخنانی متضاد گفت که او خودکشی کرده بود.

در میانه این اظهارات ضد و نقیض، علی دایی نوشت که اطلاعاتش «کامل» است و دختر دانش آموز کشته شده است.

در همین روز اعلام شد که رسول خادم، رئیس سابق فدراسیون کشتی و دارنده مدال طلای المپیک ممنوع‌الخروج شده است.

همچنین وضعیت الناز رکابی بعد از مسابقه دادن بدون حجاب مبهم بود و یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی خبر داد ارتباط خانواده‌اش با او قطع شده و دیگر در هتل قبلی در شهر سئول اقامت ندارد.

۲۶ مهر

خبر بازداشت مژگان اینانلو، مستندسازی که عکس‌های بدون حجاب خود در تهران را منتشر کرد و دیگر زنان را هم دعوت به پیاده‌روی بدون روسری در شهر کرد، در این روز منتشر شد.

این در حالی بود که فیلترینگ اینترنت و اختلال شدید و از کار انداختن وی‌پی‌ان ها به شکل مداوم در رسانه‌ها یادآوری می‌شد.

روزنامه آفتاب یزد در این باره نوشت که «فیلترینگ چینی و روسی» آغاز شده است.

با ادامه بی‌خبری از الناز رکابی، فدراسیون جهانی سنگ‌نوردی اعلام کرد که وضعیت او را پس از ورود به ایران هم زیر نظر داریم.

خود خانم رکابی در استوری اینستاگرامش نوشت که پوشش او حین مسابقه به شکل «سهوی دچار مشکل شد» و خبر داد که در حال بازگشت به ایران است. در همین حال عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که زندانیان شکنجه‌شده در زندان اوین ایران نیاز فوری به حمایت بین‌المللی دارند.

۲۷ مهر

بامداد این روز جمعیت زیادی برای استقبال از الناز رکابی به فرودگاه در تهران رفتند.

او بعد از ورود به ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران تلویزیون ایران حرف‌هایی شبیه به استوری اینستاگرامش گفت اما کاربران شبکه‌های اجتماعی گفتند متوجه فشارها به او هستند.

همان روز او با کلاه و بدون مانتو و بدون پوشش مرسوم به دیدار وزیر ورزش رفت که عکس‌های این دیدار هم مورد توجه قرار گرفت.

۲۸ مهر

بی‌بی‌سی فارسی اعلام کرد جواز دفن ابولفضل آدینه‌زاده، معترض ۱۷ ساله به دستش رسیده که در آن علت فوت، آسیب به کبد و کلیه بر اثر اصابت ساچمه‌های اسلحه شکاری اعلام شده.

ابولفضل آدینه‌زاده، یازده روز پیش در جریان سرکوب اعترضات مشهد کشته شده بود.

شاهزاده رضا پهلوی در یک نشست خبری گفت که از نظر او، آلترناتیو رژیم ایران، یک نظام سیاسی دموکراتیک خواهد بود و او برای خودش در نظام سیاسی آینده، «هیچ نقشی» نمی‌بیند و به دنبال رسیدن به پست خاصی نیست. همچنین مسیح علی‌نژاد اعلام کرد برای تعلیق فوتبال ایران و ممانعت از جام جهانی قطر از طرف عده‌ای از وکلای بین‌المللی درخواستی به فیفا تقدیم شده است.

۲۹ مهر

الناز رکابی همچنان خبرساز بود.

از یک سو امام جمعه مشهد از وزیر ورزش به خاطر دیدار با او به شدت انتقاد کرد و از سوی دیگر یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفت که مصاحبه خانم رکابی در بازگشت از رقابت‌های سنگنوردی آسیا تحت فشار و «اعتراف اجباری» بوده است.

آتش شاکرمی خاله نیکا ویدیوی جدیدی از رقص او منتشر کرد و نوشت که برای او دلتنگ است.

همچنین در ساختمان نظام پزشکی مشهد جمعی از اعضای جامعه پزشکی این شهر دست به اعتراض زدند و مهترضان در بیرون از ساختمان شعار دادند. وزیر ارشاد ایران هم درباره ده‌ها روزنامه‌نگار زندانی گفت که «تعدادشان زیاد نیست.»

۳۰ مهر

در یک گردهمایی کم‌سابقه، ده‌ها هزار نفر از ایرانیان در تجمعی بزرگ در شهر برلین از اعتراض‌های ایران حمایت کردند و خواستار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی در ایران شدند.

این تجمع بزرگ که حامد اسماعیلیون یکی از برنامه‌ریزانش بود، در داخل ایران هم بازتاب‌های زیادی داشت.

در کنار مخالفان حکومت که از «همبستگی» ایرانیان مقیم خارج تقدیر کردند، برخی حامیان جمهوری اسلامی در توییتر سعی کردند تعداد شرکت کنندگان را در مقایسه با راهپیمایی‌های حکومتی داخل ایران اندک نشان دهند.

در همین حال سرتیپ غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران گفت که شورای امنیت کشور، اینستاگرام و واتساپ را مخل امنیت تشخیص داده است.

اول آبان

رابرت مَلی، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا که در توییتی نوشته بود: «تظاهرکنندگان در واشنگتن و شهرهای اطراف جهان حمایت خود را از مردم ایران اعلام کردند، مردمی که به طور مسالمت‌آمیز تظاهرات می‌کنند تا دولت‌شان به کرامت و حقوق انسانی آنها احترام بگذارد» با واکنش تند ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در خارج از ایران مواجه شد.

نازنین بنیادی، هنرپیشه و مدافع حقوق بشر یکی از این افراد بود که گفت ایرانی‌ها خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی هستند، نه احترام دولت به کرامت.

فشارها چنان زیاد شد که آقای مَلی محبور به توضیح و عذرخواهی شد.

در حالی که اعتراض‌ دانشجویان دانشگاه‌های مختلف به شکل مداوم ادامه داشت، دانشگاه شریف تعدادی از دانشجویان مخالف را ممنوع‌الورود کرد و حداقل یکی از آنان توسط پلیس بازداشت و بعد از چند ساعت آزاد شد. همزمان تلاش دانشجویان برای شکستن تفکیک جنسیتی خبرساز شد و آنها با نیروهای بسیج درگیر شدند.

۲ آبان

اعتراض‌های دانشجویی به شدت ادامه داشت.

دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر طوسی وقتی سحنگوی دولت برای سخنرانی رفته بود، با شعار «سخنگو برو گمشو» به استقبال او رفتند.

در همین حال رئیس قوه قضاییه ایران گفت از این هفته دادگاه بازداشتی‌های اعتراض‌ها در «تهران و دیگر استان‌ها» آغاز می‌شود و دادستان تهران اعلام کرد برای «۳۱۵» نفر از معترضان اخیر کیفرخواست صادر شده و چهار نفر به «محاربه» متهم شده‌اند.

علی کریمی در واکنش به شایعاتی درباره «تله» نیروهای امنیتی برای بازداشت او در خارج از ایران اعلام کرد: «من و خانواد‌ه‌ام از طرق مختلف بارها تهدید شده‌ایم». با این حال آقای کریمی تأکید کرد این تهدید‌ها از «طریق تماس مستقیم» نبوده ‌است.

در این روز حمله نیروهای ضدشورش به هنرستان صدر در خیابان کارون تهران باعث کشیده شدن درگیری به خیابان شد.

۳ آبان

در این روز اعلام شد مهران فریدونی، پزشک متخصص پزشکی قانونی پس از سخنرانی در تجمع نظام پزشکی شیراز بازداشت شده است.

او گفته بود علت تعیین شده فوت مهسا امینی در گزارش پزشکی قانونی «مورد نظر ما بچه‌های پزشکی قانونی نیست.»

سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی هنگام حضور در دانشگاه قم هم با شعارهای دانشجویان مخالف حکومت مواجه شد. همچنین ابعاد دیگری از حمله به هنرستان صدر منتشر شد و یک ویدیو خشونت ماموران در برخورد با معترضان را نشان می‌داد.

یک روز پیش از چهلمین روز درگذشت مهسا امینی با تصمیم استانداری کردستان، تمامی مدارس و دانشگاه‌های این استان در روز چهارشنبه که همزمان است با چهلم مهسا امینی، تعطیل اعلام شد.

همچنین سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ قرار دارد، اعلام کرد که آمار تایید شده کشته‌شدگان بر اساس بررسی‌های این سازمان به ۲۳۴ نفر رسیده که ۲۹ نفر از این قربانیان کودک هستند.

۴ آبان

همه مدارس و دانشگاه‌های استان کردستان در این روز که مصادف بود با چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی، تعطیل اعلام شد.

در سقز، زادگاه مهسا امینی علی‌رغم بستن راه‌های منتهی به گورستان آیچی، جمعیت قابل توجهی درمراسم چهلم مهسا امینی شرکت کردند و رویترز گزارش داد به سمت شرکت کنندگان در این مراسم تیراندازی شده است.

همچنین تجمعات بسیاری در سراسرایران در این روز برگزار شد که وسعت آنها با روزهای اول اعتراض‌ها قابل مقایسه بود.

ویدیوهایی از نقاط مختلف تهران از جمله اکباتان، امیرآباد، گیشا، صادقیه، تهرانپارس، نارمک، سهروردی، لاله‌زار و چندین دانشگاه ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و تجمع مقابل ساختمان نظام پزشکی تهران با شلیک گاز اشک آور و حمله ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد.

بعد از حمله نیروهای امنیتی به تجمع پزشکان، موید علویان رئیس و محمد رازی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی تهران، به نشانه اعتراض از سمت خود استعفا کردند. در بازار تهران هم گزارش‌ها از شلیک گلوله و گاز اشک‌آور به سمت معترضان حکایت داشت. با این حال تجمعات در تهران بعد از تاریک شدن هوا هم ادامه یافت.

در این روز رسانه‌های رسمی ایران ازحمله مسلحانه به حرم شاهچراغ خبردادند و ایرنا گزارش داد ۱۵ نفر کشته شده‌ و تعدادی زخمی شده‌اند.

رسانه‌ها در ساعت‌های اولیه، اطلاعات ضد و نقیضی درباره این حمله منتشر کردند.

دقایقی بعد از این که اعلام شد سه مهاجم مسلح به شاهچراغ شیراز حمله کرده‌اند، فرمانده پلیس استان فارس به صدا و سیما گفت که مهاجم این حمله «یک نفر بوده که دستگیر شده است».

در همین روز کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار رسیدگی فوری به کشتار معترضان در ایران شدند و وزیر خارجه آمریکا اعتراض‌های ایران را «خودجوش» و «مردمی» توصیف کرد.

۵ آبان

یک روز بعد از حمله مسلحانه به شاهچراغ، وزیرامور خارجه ایران آن را «پروژه چند لایه ناامن سازی» ایران توصیف کرد و خبرگزاری فارس از «مرگ» عامل حمله شاهچراغ «بعد از چند عمل جراحی» خبر داد.

رهبر جمهوری اسلامی در پیامی به تیراندازی در شاهچراغ شیراز واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه‌ای گفت «عامل یا عاملان این جنایت اندوهبار یقینا مجازات خواهند شد».

محمد خاتمی، رئیس جمهورپیشین ایران هم با انتشار پیامی با اشاره به حوادث شیراز (شاهچراغ)، زاهدان، تهران و کردستان گفت: «خشونت را با خشونت نمی‌توان پاسخ داد، هرچند باید با خشونت‌گران مقابله کرد».

از سوی دیگر، پیکر اسماعیل مولودی شهروند اهل مهاباد که در روز چهلم مهسا امینی با گلوله ماموران امنیتی کشته شده بود، در این روز تشییع شد و حاضران در مراسم سپس یک کلانتری و چند ساختمان دولتی این شهر را محاصره کردند.

به فاصله کوتاهی خبرگزاری هه‌نگاو گزارش داد یک شهروند مهابادی در این تجمعات بر اثر اصابت گلوله کشته شد. تصاویر تکمیلی نشان می‌داد تعداد قابل توجهی هم زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

مراسم چهلم نیکا شاکرمی در مزارش در روستای «حیات‌العلم» در ۴۰ کیلومتری خرم‌آباد برگزار شد و تجمع کنندگان در این مراسم علیه آیت‌الله خامنه‌ای شعار دادند.

سپس تصاویری منتشر شد که تیراندازی نیروهای امنیتی به حاضران در این مراسم را نشان می‌داد.

همزمان با چهلمین روز کشته شدن نیکا شاکرمی، شبکه سی‌ان‌ان مستندی پخش کرد که در آن تصاویر دیده نشده‌ای از او هنگام فرار از دست ماموران دیده می‌شد و یک شاهد عینی اعلام می‌کرد بازداشت نیکا بوسیله ماموران را به چشم دیده است.

در این روز در تهران و چند شهر دیگر اعتراض‌های خیابانی ادامه پیدا کرد.

۶ آبان

در آستانه برگزاری نمازجمعه زاهدان و با ادامه تنش‌ها بعد از حوادث ۸ مهر که «جمعه خونین زاهدان» خوانده شد، شورای تامین سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای اعلام کرده که فرمانده انتظامی زاهدان و رئیس کلانتری ۱۶ این شهر از سمت‌های خود برکنار شدند.

با این حال تظاهرات اعتراضی در این شهر بعد از برگزاری نماز جمعه ادامه یافت.

در این روز خبر کشته شدن مهرشاد شهیدی سرآشپز ۱۹ ساله با ضربات متعدد باتوم ماموران امنیتی در شهر اراک در جریان تجمع به مناسبت چهلم مهسا امینی منتشر شد.

این قربانی در روزهای بعد به یکی دیگر از نمادهای مردم معترض در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

همچنین جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس ایران از کشته شدن دستکم ۵ نفر در اعتراضات دو روز چهارم و پنجم آبان در این شهر خبر داد و از نیروهای امنیتی انتقاد کرد که در تجمعات مسالمت‌آمیز از «تیر جنگی» استفاده می‌کنند.

با این حال ویدیوهای منتشر شده از این شهر نشان می‌داد که در این روز هم صدای ممتد تیراندازی شنیده می‌شد. شبکه حقوق بشر کردستان هم اعلام کرد در دو روز گذشته حداقل ۱۲ نفر در مهاباد، بانه، سنندج و قصرشیرین کشته شدند.

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه مشترکی اعتراضات جاری را «طراحی سرویس‌های جاسوسی بیگانه» خواندند و الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو گزارشگر مرگ مهسا امینی که در مطبوعات ایران گزارش‌های خود را منتشر کرده بودند، «عامل آمریکا» توصیف کردند.

در همین روز سازمان حقوق بشر ایران در تازه‌ترین گزارش خود درباره شمار کشته‌شدگان اعتراضات گسترده اخیر، از دست‌کم ۲۵۳ کشته از جمله ۳۴ کودک خبر داد.

۷ آبان

در این روز، ایرانیان مقیم کشورهای مختلف با ایجاد زنجیره انسانی در شهرهای محل اقامت خود سعی کردند وضعیت ایران را به گوش مردم جهان برسانند.

این رویداد به ابتکار و هماهنگی انجمن خانواده‌های پرواز «پی‌اس۷۵۲» که حامد اسماعیلیون، سخنگوی آنست، برنامه‌ریزی و اجرا شد.

تصاویر منتشرشده نشان داد دانشجویان دانشگاه جندی شاپور اهواز پس از «ربودن» شبانه چند دانشجو از خوابگاه صدف، به محوطه خوابگاه رفتند و با سردادن شعارهای اعتراضی و پخش آهنگ اعتراضی از بلندگو، آزادی دانشجویان دستگیرشده را خواستار شدند.

تصویر روی زمین کشیدن یک دانشجو توسط نیروهای لباس شخصی با واکنش‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

تشییع جنازه مهرشاد شهیدی در اراک در این روز با جمعیت بزرگی برگزار شد و با شعارهای ضدحکومتی همراه بود و ماموران امنیتی از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن تجمع کنندگان استفاده کردند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی از شمار بالای زخمی‌ها و کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در ایران ابراز نگرانی کرد و خواهان رعایت اصل بی طرفی پزشکی شد.

گروه راک مشهور «کلدپلی» در کنسرت خود در بوئنس آیرس، ترانه «برای» شروین حاجی‌پور را با همخوانی گلشیفته فراهانی اجرا کرد که بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفت.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، در واکنش به بیانیه‌ وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه علیه دو روزنامه‌نگار، الهه محمدی و نیلوفر حامدی، بیانیه‌ای صادر کرد و رویکرد این دو نهاد امنیتی به روزنامه‌نگاری را «ویرانگر» خواند.

۸ آبان

توماج صالحی، رپر معترض که طی هفته‌های وقوع اعتراض‌ها بارها مواضع خود علیه حکومت را ابراز کرده بود، به ادعای رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی «حین خروج غیرقانونی از مرزهای غرب» بازداشت شد.

اما نزدیکانش در اکانت توییتر او نوشتند که به هیچ وجه قصد خروج از کشور را نداشته است و در استان چهارمحال و بختیاری که اصالتش متعلق به آنجاد بوده، بازداشت شده است.

دادستانی اصفهان «فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» را موارد اتهامی این خواننده اعلام کرد.

آنجلینا جولی، بازیگر سرشناس آمریکایی و سفیر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان،‌ در همبستگی با اعتراضات ایران و ضمن ستودن شجاعت جوانان ایرانی،‌ بخشی از شعر حمید مصدق را منتشر کرد. درهمین روز ویدیوی ترانه‌ای اعتراضی از دانشجویان دانشکده موسیقی منتشر شد که ترانه مشهور «خلق متحد» را با شعری جدید بازخوانی کرده بودند و به شکل گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مصاحبه‌ای گفت: «کشف حجاب در قانون ما جرم است و ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز از مواضع خود در مورد حجاب کوتاه نخواهد آمد.» همچنین در تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تصویری منتشر شد که نشان می‌داد یک مامور لباس شخصی داخل دانشگاه با اسلحه پرتاب گاز اشک‌آور اقدام به تیراندازی می‌کرد.

در این روز و پنج روز پس از ربوده شدن پیکر رضا حقیقت‌نژاد پس از ورود به ایران، مشخص شد نیروهای امنیتی این روزنامه‌نگار را -که در شهربرلین درگذشت- بدون اطلاع خانواده و مخفیانه در یکی از گورستان‌های اطراف شیراز و دور از زادگاهش به خاک سپرده‌اند.

۹ آبان

در یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها به بازداشت توماج صالحی، علی کریمی هشدار داد که جان این خواننده رپ منتقد حکومت ایران در خطر است و خواستار آزادی او شد. آقای کریمی همچنین در یک استوری اینستاگرامی درباره حادثه شاهچراغ نوشت: «آنچه در شیراز اتفاق افتاد یک جنایت بود. اگر داخلی بود، قاتلید. اگر خارجی بود، نالایقید.»

از سوی دیگر، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران گفت در اعتراض‌های اخیر برای «قریب به هزار» نفر کیفر خواست صادر شده و رئیس سازمان پدافند غیرعامل فیلتر کردن اینستاگرام را «هوشمندانه» توصیف کرد. همچنین رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در واکنش به ویدیویی که نیروهای پلیس را در حال تخریب موتورسیکلت‌های مردم نشان می‌داد و با واکنش‌های گسترده مواجه شده بود، آن را «کذب» و «صحنه‌سازی» خواند.

در همین روز بی‌بی‌سی فارسی کشته شدن یک نوجوان ۱۶ ساله در اعتراض‌های پیرانشهر را تایید کرد و نوشت مراسم خاکسپاری او امروز در این شهر برگزار شده است. ویدیوی صحبت‌های پدر او بر مزارش، تاثر زیادی برانگیخت.

دیگر ویدیوی خبرساز این روز به شهرک اکباتان تهران مرتبط بود و در آن صدای یک نیروی امنیتی می‌آمد که در جریان حمله به معترضان آنها را تهدید می‌کرد و می‌گفت: «اگر پاش برسه سر ناموس و زن و بچه خودمان را هم می‌بریم.»

۱۰ آبان

در این روز و در حالی که اعتراض دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ادامه داشت، ویدیوی تکان‌دهنده‌ای از برخورد ماموران امنیتی با یک معترض در روزهای قبل‌تر منتشر شد که خشونت شدید آنان را نشان می‌داد؛ در این ویدیو بیش از ۱۰ مامور یک معترض را که روی زمین افتاده کتک می‌زنند و به نظر می‌رسد با موتور هم او را مورد حمله قرار می‌دهند و در آخر از فاصله بسیاری نزدیک به او شلیک می‌کنند.

امکان تکذیب برخورد خشن وجود نداشت و به همین دلیل یک فرمانده پلیس در واکنش به این ویدیو به تلویزیون ایران گفت موضوع بررسی و با ماموران متخلف برخورد خواهد شد، هرچند که هرگز خبری درباره این «برخورد» منتشر نشد.

به دنبال انتشار شایعاتی درباره خروج احتمالی «خانواده» برخی مسئولین به شکل ویژه از فرودگاه امام خمینی تهران، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی گزارش‌ها درباره انجام پروازهای خارج از برنامه برای خروج «عده‌ای خاص» از ایران را رد کرد و آنها را «بی‌اساس و بی‌ارزش» خواند.

در واکنش به انتشار گسترده و متعدد موارد تخریب عمدی اموال عمومی طی اعتراضات اخیر در ایران، روزنامه همشهری در گزارشی این افراد را «پلیس‌نما» خواند.

این اصطلاح در شبکه‌های اجتماعی به سرعت به سوژه کنایه و طنز کاربران شد.

۱۱ آبان

در ادامه واکنش به بازداشت توماج صالحی، دایی او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی از احتمال شکنجه او در زندان ابراز نگرانی کرد.

همچنین پدرحسین رونقی خبرداد که ۳۸ روز بعد از بازداشت پسرش توانسته است برای اولین بار با او ملاقات حضوری داشته باشد. همچنین خبر بازداشت وحید موسوی خواننده محبوب اهل لرستان منتشر شد که در شبکه‌های اجتماعی درباره مهسا امینی و نیکا شاکرمی مطالبی منتشر کرده بود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل، در توییتی نوشت: «نمی توان درحالی که مقام های ایرانی با خشونت به معترضان مسالمت‌جو حمله می کنند ساکت نشست.»

دولت آمریکا پیش‌تر گفته بود مساله سرکوب معترضان را همراه با آلبانی در شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌کند.

در جلسه غیررسمی شورای امنیت که به همین منظور برگزار شد، نمایندگان چین و روسیه از جمهوری اسلامی دفاع کردند و در نهایت بیانیه‌ای کوتاه منتشر شد.

۱۲ آبان

‌در این روز تیم فوتبال استقلال تهران با پیروزی مقابل نساجی مازندران، قهرمان سوپرجام فوتبال ایران شد اما بازیکنان استقلال پس از بالا بردن جام خوشحالی نکردند و تلویزیون حکومتی ایران بلافاصله پخش مراسم را متوقف کرد. این اتفاق درشبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های بسیاری داشت.

شاهزاده رضا پهلوی خواستار بزرگداشت نام میلاد جاویدپور، غزاله چلابی، حسینعلی کیاکجوری، بهنام لایق پور، مهسا موگویی و حدیث نجفی در چهلمین روز کشته شدن آنها در اعتراضات سراسری شد. در همین حال نگرانی از وضعیت جسمی حسین رونقی در زندان اوین همچنان ادامه داشت و مسعود کاظمی، زندانی سیاسی پیشین، از انتقال حسین رونقی به بند ۴ اوین و ضعف جسمانی او خبر داد.

اعتراض‌ها در شهرسنندج مرکز استان کردستان ادامه یافت و هه‌نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان گزارش دادند که مومن زندکریمی، ۱۸ ساله، در تیراندازی نیروهای دولتی در سنندج کشته شد.

۱۳ آبان

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در جریان یک تجمع انتخاباتی در کالیفرنیا گفت که ایران به لطف تلاش معترضان به زودی «آزاد» خواهد شد.

این یکی ازصریح‌ترین موضع‌گیری‌های رئیس جمهور آمریکا درباره اعتراض‌های سراسری ایران تا آن تاریخ بود و با واکنش وزیر امور خارجه ایران مواجه شد که این اظهارات را «ریاکارانه» خواند.

در حالی که راهپیمایی حکومتی ۱۳ آبان به مناسبت «روز دانش‌آموز» برگزار شد، ابراهیم رئیسی هم به جو بایدن پاسخ داد و گفت: «ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد و مصمم است به اسارت شما درنیاید.»

او مخالفان جمهوری اسلامی و معترضان را «افراد معدود گول‌خورده و خائن» خواند.

تجمع معترضان در شهر خاش در استان سیستان بلوچستان که مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده بودند، با تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به خاک و خون کشیده شد.

ویدیوهایی هم تیراندازی شدید در زاهدان را در همین روز بعد از برگزاری نماز جمعه نشان می‌داد؛ این در حالی بود که مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نمازجمعه خواستار برگزاری «رفراندوم» شد.

همچنین بهرام رادان با انتشار ویدیویی اعلام کرد هنگامیکه قصد خروج از کشور را داشته است، پاسپورتش ضبط و از خروجش جلوگیری شده است.

او چندمین بازیگر مشهور سینمای ایران بود که ممنوع‌الخروج شده بود.

۱۴ آبان

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در بیانیه‌ای خبرداد در جریان اعتراض‌های روز قبل دستکم ۱۶ تن در خاش کشته شده‌اند که یکی از آنها کودکی ۱۴ ساله بوده است.

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت ایران اظهارات روز قبل‌تر این روحانی درباره رفراندم را «اظهارات دشمن‌پسند» خواند.

در حالی که طبق گزارش‌ها حدود ۳۰۰ نفر تا آن روز به دست نیروهای امنیتی کشته شده بودند، روزنامه کیهان در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری خواهان برخورد شدیدتر با معترضان شد و از آنچه «انفعال» نیروهای امنیتی خواند، انتقاد کرد.

حسن رونقی برادر حسین رونقی زندانی سیاسی در توییتر نوشت که پدرش مقابل زندان اوین سکته قلبی کرد و به بیمارستان طالقانی انتقال یافت.

بیش از ۳۴۰ نفر از فعالان مدنی، هنرمندان و نویسندگان ایرانی با انتشاربیانیه ای به بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو روزنامه‌نگاری که کشته شدن مهسا امینی را پوشش داده بودند، اعتراض کردند.

در سوی دیگر جهان، گوگوش خواننده سرشناس موسیقی پاپ ایران در جمع گروهی از ایرانیان در سیدنی ضمن حمایت از اعتراض‌های ایران گفت: «امروز دیگر هیچ جوان ایرانی از دژخیمان این حکومت ضدایرانی، ترس و واهمه‌ای ندارد.»

۱۵ آبان

صحبت‌های انتقادی معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شواری اسلامی برای دقایقی فضای مجلس را متشنج کرد. او با اشاره به حادثه جمعه خونین در زاهدان، از به «شهادت» رساندن نمازگزاران در سیستان و بلوچستان با «گلوله جنگی» انتقاد کرد که با تلاش برخی نمایندگان مجلس برای متوقف کردن صحبت‌هایش مواجه شد.

این در حالی بود که ۲۲۷ تن از نمایندگان مجلس ایران در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستند برای «محاربین» حکم «قصاص» اجرا شود.

تصاویری که از مریوان در شامگاه ۱۵ آبان منتشر شد، نشان می‌داد که اعتراض‌ها در این شهرادامه داشته است.

در این تصاویر صدای تیراندازی شدید و انفجار یک بمب صوتی شنیده می‌شد. در برحی از مناطق تهران هم اعتراض‌ها ادامه داشت، از جمله در هفت حوض نارمک و ستارخان و صادقیه.

در همین حال صدا و سیما، رسانه اصلی حکومت ایران در گزارشی چند نفر را به عنوان «متهم» در کشته شدن یک بسیجی در اتوبان کرج قزوین جلوی دوربین آورد.

از نزدیک به هفت نفری که در تلویزیون دولتی «متهم جنایت» معرفی شدند، شش نفر گفتند که صرفا «شاهد» ضرب و جرح روح‌الله عجمیان بسیجی کشته شده در کمال‌شهر کرج بوده‌اند.

سعید پیرامون بازیکن تیم‌ملی فوتبال ساحلی ایران پس از زدن گل به برزیل در مسابقات فینال جام بین قاره‌ای حرکت نمادینی انجام داد که مورد توجه قرار گرفت.

او به صورت نمادین در خوشحالی پس از گل، موهای بلند خود را قیچی کرد.

۱۶ آبان

بر اساس فیلمی که در رسانه‌های ایران منتشر شد، نیروهای امنیتی، خبرنگاران رسانه‌ها را ‌از مقابل ورودی فرودگاه امام خمینی تهران دور کردند و به هیچکدام اجازه ورود به‌ سالن فرودگاه‌ و مصاحبه با اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی را ندادند.

حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر در این روز اعلام کرد علی روزبهانی که «۴ آبان در خیابان بنی‌هاشم تهران هدف گلوله‌ی نیروهای جمهوری‌اسلامی قرار گرفت، در بیمارستان گلستان نیروی دریایی ارتش جان باخته است» و به خانواده او فشار می‌آورند که «بسیجی» معرفی شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران خبر داد برخی از گردشگران خارجی که از روی «کنجکاوی» از حوادث اخیر کشور عکاسی کرده‌اند، دستگیر شده‌اند و گفت همه آنها «لزوما جاسوس» نیستند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو هم اعلام کرد از آغاز اعتراض‌ها تا این روز، دستکم ۶۱ شهروند کرد کشته و بیش از پنج هزار نفر در کردستان مجروح شده‌اند.

۱۷ آبان

در جریان تجمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف، ویدیویی منتشر شد که سخنرانی عادل فردوسی‌پور استاد این دانشگاه و مجری سابق برنامه «نود» تلویزیون را به نمایش می‌گذاشت.

او در این سخنرانی از دستگیری دانشجویان، ممنوع‌الورود کردن آنها و همچنین اعمال خشونت نیروهای لباس‌شخصی انتقاد کرد. این در حالی بود که کانال تلگرامی «شریف تودی» از «افزایش چشم‌گیر» دوربین‌های نصب شده در این دانشگاه خبر داد.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی به خبرنگاران گفت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خبرنگاران روزنامه‎‌های شرق و هم میهن «در شرف تصمیم نهایی است.»

ایزابل آجانی، هنرپیشه معروف فرانسوی هم از زنان مسلمان خواست در همبستگی با زنان ایرانی که برای کنار گذاشتن حجاب کشته می‌شوند، حجاب از سر بردارند.

از سوی دیگر، مولوی عبدالحمید، روحانی سرشناس و امام جمعه شهر زاهدان اظهارات مقام‌های دولتی درباره حمله مسلحانه معترضان به فرمانداری خاش در جمعه گذشته را دروغ خواند.

۱۸ آبان

مصاحبه‌ای از وزیر اطلاعات ایران منتشر شد که در آن آمریکا، بریتانیا، اسرائیل و عربستان را عامل اصلی اعتراض‌های اخیر توصیف کرد و نقش شهروندان ایرانی در این اعتراض‌ها را به «عوامل فریب‌خورده» تقلیل داد.

او بریتانیا را به «پشتیبانی از اقدامات تروریستی» متهم کرد و گفت که این کشور «هزینه اقدامات خود را برای ناامن‌ ساختن» ایران، پرداخت خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم ویدیوی سازمان اطلاعات سپاه از «اعترافات» شماری از بازداشت شدگان را پخش کرد و مدعی شد آنها در کشتن آرمان علی وردی، از نیروهای ویژه سرکوب اعتراضات نقش داشته‌اند.

این در حالی بود که وزیر امور خارجه کانادا تصمیم جمهوری اسلامی برای «اعدام برخی از معترضان» را شدیدا محکوم کرد.

همزمان با چهلمین روز جمعه خونین زاهدان، این شهر در اعتصاب فرو رفت و مغازه‌ها بسته بودند. درساعات بعد از غروب این روز در تهران هم تجمعاتی در حمایت از مردم زاهدان برگزار شد.

۱۹ آبان

فایق مام قادری که روز ۲۱ مهر با شلیک گلوله ماموران امنیتی مجروح و در بیمارستان بستری شده بود، هجدهم آبان درگذشت و ۱۹ آبان مراسم تشییع پیکر او به تظاهرات بزرگی در شهرمهاباد تبدیل شد.

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های این روز، اقدام ترانه علیدوستی در انتشارعکسی بدون حجاب از خود در اینستاگرام بود.

او در این عکس بی حجاب خود، دست نوشته‌ای به زبان کردی در دست داشت که شعار معترضان ایرانی «زن، زندگی، آزادی» بر روی آن نوشته شده بود.

به فاصله چند ساعت، دنیا مدنی و خزر معصومی از بازیگران زن سینمای ایران هم عکس های بدون پوشش خود را در اینستاگرام منتشر کردند.

‌در حالی که پیشتر تیم‌های ملی واترپولو و فوتبال ساحلی از همخوانی با سرود ملی ایران سر باز زده بودند، ویدیوی سرود نخواندن اعضای تیم ملی فوتبال ایران به جز دو نفر در ابتدای بازی دوستانه با نیکاراگوئه مورد توجه قرار گرفت. همچنین در همین روز الهام افکاری خواهر نوید افکاری در شیراز بازداشت شد.

۲۰ آبان

خانواده الهام افکاری درباره وضعیت او ابراز نگرانی کردند. سعید افکاری،‌ برادر الهام افکاری در توییتی نوشت که از زمانی که خواهرش را با دختر ۳ ساله اش بازداشت کردند، خانواده امکان تماس یا ملاقات با الهام را نداشته تا او بفهمد که دختر خردسالش آزاد شده است یا نه.

سازمان عفو بین‌الملل هم خواستار آزادی فوری الهام افکاری شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود یکی از نقاط قوت اعتراض‌ها در ایران را «مردمی و از جهاتی بی‌رهبر بودن» آن دانست و اضافه کرد آمریکا برای حمایت از مردم ایران در تلاش است و به آنها برای انعکاس صدایشان در جهان کمک می‌کند.

در حالی که کارزارهای مختلفی برای محرومیت تیم ملی ایران از جام جهانی طی چند ماه در جریان بود، سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا، خواهان ممانعت از حضور تیم ملی ایران در جام جهانی فوتبال مردان در قطر شد.

در زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان هم بعد از برگزاری نماز جمعه تجمعاتی همراه با شعارهای ضد حکومتی برگزار شد.

۲۱ آبان

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی به دلیل نقض حقوق بشر در ایران برای تحت فشار گذاشتن حکومت ایران در راه است.

از سوی دیگر فخری محتشمی، فعال سیاسی و همسر مصطفی تاج‌زاده اعلام کرد آقای تاج‌زاده در تماسی تلفنی از زندان درباره وضعیت حسین رونقی هشدار داد و گفت «تا دیر نشده باید اقدام کرد.» درهمین روز جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، سینماگران زندانی در ایران، با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت سلامتی حسین رونقی ابراز نگرانی کردند.

شبکه حقوق بشر کردستان هم گزارش داد یک شهروند که روز ۱۹ آبان موقع شعارنویسی در شهر کرمانشاه با تیراندازی نیروهای مسلح دولتی کشته شده بود، بعد از دو روز در حضور ماموران امنیتی در گیلانغرب دفن شد.

در جریان یک مسابقه فوتسال باشگاه‌های ایران، یکی از بازیکنان پس از گل زدن در حرکتی نمادین به خدانور لجه‌ای یکی از ده‌ها جان‌باخته اعتراض‌ها ادای احترام کرد.

۲۲ آبان

سخنگوی وزارت خارجه ایران به دیدار امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با تعدادی از فعالان زن مخالف جمهوری اسلامی از جمله مسیح علی‌نژاد و لادن برومند واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

آقای مکرون دو روز پیش‌تر با این زنان ایرانی دیدار کرده بود.

یک مقام قضایی در استان البرز از صدور کیفرخواست برای ۱۱ نفر متهم به نقش داشتن در کشته شدن یک بسیجی در درگیری‌های چهلم حدیث نجفی در کرج خبر داد. صدا و سیما ایران هم در گزارشی اعلام کرد هیاتی شامل رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ایران از طرف رهبر جمهوری اسلامی به استان سیستان و بلوچستان سفر می‌کند.

همچنین خواهر حسین رونقی،‌ زندانی سیاسی امروز در اینستاگرام خود از وخامت حال برادرش و انتقال او به بهداری زندان اوین خبر داد. ساعتی بعد اعلام شد که او به بیمارستان دی تهران منتقل شده و عده‌ای از مردم به سمت این بیمارستان رفتند تا از او حمایت کنند.

۲۳ آبان

خانه سینما برای نخستین بار آماری از هنرمندان بازداشتی یا ممنوع‌الخروج شده در جریان اعتراض‌ها ارائه داد و تعداد آنها را ۱۰۰ نفر اعلام کرد. در گزارشی که روزنامه شرق منتشر کرد، دو عضو کمیته پی‌گیری حقوقی و قضایی خانه سینما این اطلاعات را اعلام کردند و گفتند عده‌ای از آنها در خیابان دستگیر شدند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعتراضات اخیر در ایران را «انقلاب» توصیف کرد و گفت این شرایط را «بسیار» تغییر داده و رسیدن به توافق هسته‌ای را «شکننده‌تر» کرده است.

خبر دیگری که مورد توجه قرار گرفت، به روبرتو باجو، ستاره‌ سابق تیم ایتالیا ربط داشت که با انتشار تصویری که در آن شعار «زن، زندگی، آزادی» به زبان ایتالیایی را در دست داشت، از معترضان ایرانی حمایت کرد.

۲۴ آبان

در این روز بی‌بی‌سی فارسی به یک فایل صوتی منسوب به یکی از معاونان وزارت اطلاعات دست یافت که نشان می‌داد او در یک سحنرانی می‌گوید کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد «برنامه‌ریزی شده نبوده.»

او همچنین از «بدکارکردی»هایی که باعث آغاز اعتراض‌ها شد، انتقاد کرده بود.

در این روز اضافه شدن ۳۲ فرد و نهاد از جمله پرس تی‌وی به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا با واکنش منفی سخنگوی وزارت امور خارجه مواجه شد. همچنین رسانه‌های حکومتی ایران از آزادی شماری از زندانیان سیستان و بلوچستان خبر دادند که به درخواست «سران طوایف» و با موافقت رهبر حکومت صورت گرفت.

به دنبال انتشار فراخوان برای تجمع و اعتصاب سه‌روزه در فضای مجازی به مناسبت سالگرد اعتراضات آبان ۹۸، نقاط مختلف ایران شاهد تجمع و بسته شدن مغازه‌ها بود. شاهزاده رضا پهلوی هم با انتشار پیامی ازاین فراخوان حمایت کرد.

ویدیوهای منتشر شده، نشان می‌داد این تجمعات با خشونت مواجه شده؛ از جمله در گیشا که بعد از به پرواز درآمدن پهپاد، تیراندازی آغاز شد و در همدان و رشت شلیک از فاصله نزدیک به معترضان دیده می‌شد. گزارش‌هایی از کشته شدن دو نفر در سنندج هم منتشر شد.

در آستانه جام جهانی قطر، علی کریمی و جواد نکونام ملی‌پوشان سابق گفتند برای تماشای بازی‌های ایران به قطر نمی‌روند.

پیش‌تر علی دایی هم دعوت فیفا را رد کرده بود. کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی هم در یک نشست خبری گفت بازیکنان ایرانی می‌توانند اعتراض کنند، به شرط آن که با قوانین جام جهانی و روح فوتبال سازگار باشد.

۲۵ آبان

در دومین روز اعتراض‌ها بعد از فراخوان آبان، ویدیوهای بیشتری از وقایع روز قبل منتشر شد؛ از جمله برخورد یک وانت با نیروهای امنیتی در شیراز، تیراندازی به معترضان در دورود، حمله خشونت‌آمیز به یک ساختمان در نارمک تهران و پخش شدن صدای آژیر در چیتگر تهران.

در این روز جدال لفظی میان رئیس هیات اعزامی رهبر جمهوری اسلامی به سیستان و بلوجستان با مولوی عبدالحمید هم خبرساز شد که طرفین یکدیگر را به آغاز خشونت در منطقه متهم می‌کردند.

خبرگزاری هرانا هم با به‌روز رسانی تعداد کشته‌شدگان اعتراضات، عدد ۳۴۸ قربانی را مطرح کرد که ۵۲ نفر از آنها کودک بودند.

در حالی که اعلام شد پرویز برومند دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی در تجمعات خیابانی روز قبل دستگیر شده است، انتقاد یحیی کل محمدی از دیدار ملی پوشان فوتبال با ابراهیم رئیسی باعث شد خبر جریمه شدن او از طرف باشگاه پرسپولیس خبرساز شود.

همچنین پلیس اعلام کرد ۱۱ نفر را در ارتباط با تعطیلی روز قبل‌تر بازار تهران بازداشت کرده است.

اما تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد اعتصاب مغازه‌داران در این روز هم در بسیاری از شهرها ادامه دارد و در بازار آهن تهران، کار به تیراندازی هم کشیده است.

بعد از تاریک شدن هوا تجمعاتی در شهرهای تهران، تبریز، سنندج، مشهد، اهواز، زنجان، کرج، ایلام، شیراز، مهاباد، بندر انزلی، برازجان، ایذه، دورود، پدل (از توابع بندر لنگه)، آبدانان، لار و قائم‌شهر شکل گرفته است.

در آخرین ساعات این روز اولین خبر درباره کشته شدن یک کودک ده ساله به نام کیان پیرفلک منتشر شد. اتفاقی که تاثیر مهمی بر روند اعتراض‌ها گذاشت.

۲۶ آبان

جزئیات بیشتری از کشته شدن هفت نفر در ایذه منتشر شد.

برخی رسانه‌های داخلی ایران این اتفاق را ناشی از شلیک «سرنشینان مسلح دو موتوسیکلت به مردم عادی و ماموران پلیس» اعلام کردند. ایرنا و روزنامه همشهری، وابسته به شهرداری تهران، بیانیه‌ای را با عنوان پذیرش مسئولیت داعش درباره این حمله منتشر کردند که مشخص شد جعلی بوده است.

منبعی نزدیک به خانواده کیان پیرفلک، کودک کشته شده در ایذه، به بی‌بی‌سی فارسی گفت خانواده پیرفلک در خودروی خود به جمع ماموران برخورد و ماموران خودرو را به رگبار بستند که باعث کشته شدن کیان و زخمی شدن پدرش شد.

انتشار ویدیویی از کیان پیرفلک که در ابتدای صحبت‌هایش می‌گفت «به نام خداوند رنگین کمان» افکار عمومی را به شدت متاثر کرد و این اصطلاح در روزهای بعد بارها تکرار شد.علیرضا عصار، خواننده ایرانی، یک اجرای خانگی از شعر «به نام خداوند رنگین کمان» را در صفحه اینستاگرام خود منتشر و نام کیان پیرفلک را هشتگ کرد.

محسن چاوشی،‌ اصغر فرهادی، هنگامه قاضیانی، گلشیفته فراهانی و عارف غلامی دیگر چهره‌های سرشناس هنر و ورزش بودند که به کشته شدن او واکنش نشان دادند.

در این روز خبر کشته شدن آسو قادری در بانه، عبدالرحمن بختیاری آموزگار بازنشسته در سقز و آیلار حقی دانشجوی پزشکی در تبریز هم منتشر شد. همچنین ‌ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که ظاهرا مربوط به ۲۶ آبان و شهر خمین بود و نشان می‌داد معترضان مجموعه «خانه-موزه‌ خمینی» را آتش زده‌اند.

در همین روز ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهور ایران در رابطه با اعتراضات سراسری اخیر و حمایت افراد و چهره‌های مشهور از آن،‌ از سکوت چهره‌های سرشناس وابسته به حکومت انتقاد کرد.

آقای رئیسی از این افراد با عنوان «خواص» یاد کرد و گفت خیلی از آنها «در قضایای اخیر مردود شدند.»

۲۷ آبان

در ویدئوهایی که از مراسم خاکسپاری دو نفر از کشته‌شدگان اعتراضات در مهاباد و تبریز منتشر شد، جمعیت انبوهی در حال شعار دادن علیه حکومت دیده می‌شد.

در حالی که روزنامه ایران با انتشار ویدیویی سعی کرد تیراندازی به کیان پیرفلک و سایر قربانیان ایذه را کار «تروریست‌ها» نشان دهد، زینب مولایی راد مادر کیان در مراسم خاکسپاری او گفت نیروهای امنیتی به آنها شلیک کردند.

او توضیح داد ماشین آنها در حال حرکت بوده که به تجمع نیروهای امنیتی و لباس شخصی می‌رسند: «صدمتر رد شدیم که یکی‌شان داد زد برگردید.» او سپس یادآوری کرد کیان به پدرش گفته این بار به پلیس‌ها اعتماد کند و برگردد. پدر کیان که راننده بوده، دور می‌زند و برمی‌گردد به سمت نیروهای امنیتی و سپس: «رسیدیم سمت آن‌ها، چون شیشه‌ها بالا بود، نمی‌دانم چرا، فکر کردند می‌خواهیم تیراندازی کنیم یا هر چی… ماشین را به رگبار بستند.»

اظهار نظر مجتبی فدا، فرمانده سپاه اصفهان درباره اعتراضات سراسری ایران هم خبرساز شد.

او گفت که اگر در دو سال گذشته حکومت هزینه تلفات کرونا را می‌پذیرفت و کلاس‌های مدارس و دانشگاه تعطیل نمی‌شد و فضای مجازی دست جوانان داده نمی شد، امروز چنین اعتراضاتی رخ نمی‌داد.

۲۸ آبان

در حالی که تجمع و اعتراض خیابانی در برخی شهرها ازجمله مهاباد ادامه پیدا کرد و با تیراندازی نیروهای امنیتی به خانه‌ها در این شهر همراه شد.ایرانیان مقیم چند کشور هم تجمع‌هایی در همراهی با معترضان داخل ایران برپا کردند.

روزنامه اعتماد مصاحبه‌ای با سجاد پيرفلک، عموی کیان پیرفلک منتشر کرد که در آن روایت مادر این کودک درباره کشته شدن پسرش را تایید می‌کرد. او تاکید کرد صحبت‌های مادر كيان تمام ابعاد پنهان موضوع را نمايان می‌كند و «رسانه‌ها هم بايد صحبت‌های مادر كيان را منعكس كنند، ‌چرا كه واقعيت همانی است كه او مي‌گويد.»

حجت الله درویش پور، نماینده پیشین ایذه در مجلس در مصاحبه با تلویزیون ایران در باره کشته شدن کیان پورفلک گفت پس از تیراندازی به سوی خودرو، مجروحان را به ساختمان هلال احمر بردند. او توضیح داد همان کسانی که به خودرو تیراندازی کردند کیان و پدرش را به هلال‌احمر و از آنجا به بیمارستان بردند.

یونیسف در بیانیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کودک‌ گفت «به شدت» نگران گزارش‌های مربوط به کشته و زخمی شدن و بازداشت کودکان در ایران است. اما همزمان یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ایران در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت آماری از دانش آموزان بازداشت شده نداریم.

افسانه بایگان بازیگر سینمای ایران تصویری بدون روسری از خود در اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «خداوندا از اینک من همه عصیان و طغیانم.»

الهام پاوه‌نژاد دیگر بازیگر ایرانی بود که تصویر بدون حجاب خود را منتشر کرد و تحت فشار امنیتی صفحه اینستاگرام خود را مدتی بسته بود. اما هنگامه قضایانی دیگر بازیگر ایرانی که هبر احضارش به دادسرا منتشر شده بود، ویدیویی منتشر کرد که در خیابان بدون روسری حاضر بود و موهایش را مانند زنان جوان معترض در روزهای اولیه اعتراض‌ها از پشت می‌بست.

در حالی که بازداشت نوید افقه نوازنده سرشناس تنبک تایید شد، خانه موسیقی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اواسط مهرماه تا ۲۸‌ آبان ماه دستکم ۲۱ موسیقدان ایرانی بازداشت شدند.

۲۹ آبان

حسین ثوری، رئیس فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی، که همراه تیمی برای شرکت در مسابقات جهانی آلیکانته به اسپانیا سفر کرده گفته که قصد بازگشت به ایران را ندارد و به شدت از مسئولان جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

‌وبسایت خبرآنلاین به نقل از عادل فردوسی‌پور تایید کرد که او پیشنهاد گزارش‌ بازی‌های جام جهانی را نپذیرفته و گفت وقتی ایران «در ماتم و اندوه فرزندان خود نشسته، صدای مردم از هر صدایی شنیدنی‌تر است.»

فرهاد فخربخش، مجری برنامه «شما و سیما» با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامش از استعفایش از صدا و سیما خبر داد. داوود عابدی دیگر مجری و گزارشگر تلویزیون بود که خداحافظی با صدا و سیما را اعلام کرد.

در حالی که مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در توییتی نسبت به وضعیت مناطق کردنشین به ویژه مهاباد ابراز نگرانی کرد، ویدیوهایی منتشر شد که در آن صدای ممتد تیراندازی در شهر پاوه در استان کردستان شنیده می‌شد و در تصاویر دیگری حضور گسترده نیروهای مسلح قابل مشاهده بود که برخی از خودروهای نظامی مجهز به دوشکا بودند.

ایرنا از بازداشت هنگامه قاضیانی، بازیگر ایرانی خبر داد. یکی از اتهامات او «ارتباط با رسانه های معاند و ضدانقلاب» بود. چند ساعت بعد، خبرگزاری تسنیم بازداشت کتایون ریاحی دیگر بازیگر معترض ایرانی را هم اعلام کرد و نوشت او که «فراری» بود، در اطراف قزوین دستگیر شد.

۳۰ آبان

در این روز کردستان همچنان در مرکز توجه بود و شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد نیروهای امنیتی بعد از مراسم تشییع دو کشته شده اعتراض‌ها در شهر جوانرود، شرکت کنندگان را به «رگبار» بستند و حداقل ۱۰ شهروند با «گلوله جنگی» زخمی شدند.

ساعتی بعد، تصاویری از تیراندازی به معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. هه‌نگاو هم خبر داد در حمله نیروهای امنیتی به تشییع جنازه کاروان قادر شوکری از جان باختگان اعتراض‌های ضدحکومتی در روستای شین‌آباد پیرانشهر، حیدر محالی کشته شد.

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی هم گفت که در اعتراضات اخیر در شهر مهاباد دست‌کم ۱۱ نفر کشته شدند.

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره حملات نیروهای امنیتی حکومت ایران علیه معترضان، به خصوص در مهاباد ابراز نگرانی کرد.

خبر بازداشت علی اسدالهی، شاعر،‌ منشی کانون نویسندگان ایران و دانشجوی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه تهران در همین روز منتشر شد و رسانه‌های ایران از توقیف روزنامه جهان صنعت با حکم هیات نظارت بر مطبوعات خبر دادند.

تصاویر ابتدای بازی ایران و انگلستان در جام جهانی نشان داد هیچیک از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران سرود ملی را نخواندند. این بازی با شکست سنگین ۶-۲ ایران تمام شد و کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی مقصر اصلی این شکست را تماشاگران حاضر در ورزشگاه دانست که به حکومت اعتراض می‌کردند و علی کریمی مهم‌ترین چهره ورزشی حامی اعتراض‌ها را تشویق می‌کردند.

تعدادی از این تماشاگران بعد از بازی شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده بودند

اول آذر

واکنش‌ها به شکست تحقیرآمیز تیم ملی فوتبال ایران از انگلستان به روزنامه کیهان هم کشید و این روزنامه نوشت آنها که سرود ملی حکومت جمهوری اسلامی را نخواندند «بی‌غیرتند». کیهان علت باخت ایران را «جنگ روانی- رسانه‌ای ناجوانمردانه و بی‌سابقه‌ای علیه این تیم» دانست.

اما مهدی مهدوی‌کیا بازیکن سابق تیم ملی در واکنش به حرف‌های کارلوس کی‌روش بعد از بازی ایران و انگلستان خطاب به او نوشت: «آقای سرمربی، در مورد مردمی که صداشون نبودی صحبت نکن.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار یک گزارش تحقیقی با استناد به شواهد عرضه شده به وسیله تعدادی از بازداشت‌شدگان آزاد شده یا منابع بیمارستانی از «تعرض جنسی و تجاوز» به بعضی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان‌های ایران خبر داد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش گفت استفاده مقام‌های ایرانی از خشونت جنسی به عنوان ابرازی برای سرکوب اعتراضات، شجاعت معترضان ایرانی را بیش از پیش در برابر چنین اقدامات شنیعی پررنگ می‌کند که (حکومت ایران) به منظور ارعاب و پایان دادن به اعتراضات در پیش گرفته است.

در همین حال نوید محمدزاده بازیگر مشهور ایرانی هم با انتشار یک پست اینستاگرامی، فشارهای امنیتی بر خود و خانواده‌اش را تایید کرد و نوشت: «تکلیف از ابتدا روشن بوده؛ مسیر یک طرفه ست، سمت مردم.»

انتشار خبر تدوین طرحی از طرف شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که براساس آن، دانشجویانی که «هنجارشکن» خوانده شده بودند، ده سال ممنوع‌الخروج خواهند شد، با واکنش‌های بسیاری مواجه شد.

سخنگوی قوه قضائیه هم به خبرنگاران گفت بر اساس آمار ارائه شده در تهران تاکنون برای ۱۱۱۸ نفر از معترضان کیفرخواست صادر شده است.

۲ آذر

همزمان با ادامه اعتراض‌ها بخصوص در شهرهای کردنشین و اندیمشک که به درگیری و تیراندازی ماموران امنیتی ختم شده بود، سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد مجلس با دولت و سپس مجلس با قوه قضائیه در روزهای ۸ و ۱۳ آذر جلسه مشترکی برای «رسیدگی به مشکلات و راه‌های برون رفت از آن» برگزار خواهد کرد.

شماری از فعالان تئاتر و نمایش در حمایت از اعتراضات ایران اعلام کردند که از این پس در کار حرفه‌ای خود از هرگونه عناصر اجباری و سرکوب ازجمله حجاب اجباری پرهیز خواهند کرد.

رسول خادم، قهرمان سابق کشتی جهان هم درباره طرح نمایندگان مجلس برای ممنوع‌الخروج کردن دانشجویان معترض نوشت: «چه بلایی بر سر ایران آورده‌اید که ممنوع‌الخروجی از ایران و در ایران ماندن، تنبیه، جریمه و تبعید است؟»

ویدیویی هم در شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده همرسانی شد که نشان می‌داد یک روز قبل نیروهای مسلح به شکل بی‌وقفه یک شهروند را در محله مشیریه تهران ضرب و شتم می‌کنند. اما وزیر خارجه ایران در یک نشست خبری مدعی شد در اعتراضات سراسری «دخالت‌های خارجی در اوج» است.

مصاحبه مهدی طارمی با گزارشگر فیفا هم با واکنش منفی معترضان مواجه شد. او در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات گفت که «من سیاسی نیستم، یک فوتبالیست هستم». وزیر ورزش ایران هم در واکنش به حضور بخشی از معترضان در جریان بازی ایران و انگلیس گفت که در حین بازی «کلمات غیرورزشی» شنیده شد.

۳ آذر

در پی انتشار خبرهایی درباره دیدار فاطمه هاشمی رفسنجانی با مجتبی خامنه‌ای، خانه-موزه هاشمی رفسنجانی این دیدار را تایید کرد اما جزئیاتی از موضوع گفت و گو ارائه نکرد. پیش‌تر سایت پیک‌نت نوشته بود مجتبی خامنه‌ای در این دیدار درباره حرف‌های خانم هاشمی درباره وضعیت کشور گفته است که «من کاره‎ای نیستم. اینها را به پدرم بگو.»⁠

خبرگزاری فعالان حقوق بشر در ایران – هرانا – آمار جدیدی از جانباختگان اعتراضات جاری در ایران را منتشر کرد که در آن جان باختن ۴۴۰ نفر از جمله ۶۱ کودک زیر ۱۸ سال تایید شده و در ادامه آمده بود در این مدت ۵۶ نفر از نیروهای امنیتی هم کشته شده‌اند.

در این روز نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران برگزار شد و بعد از سخنرانی نمایندگان کشورهای مختلف، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب موارد نقض حقوق بشر در سرکوب اعتراضات ایران با ۲۵رای مثبت ۱۶ رای ممتنع و ۶ رای منفی رای آورد.

محمد سرافراز رئیس پیشین سازمان صداوسیما در توییتی نوشت که آمران و عاملان کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع «به سزای عملشان خواهند رسید.» همچنین خبر بازداشت وریا غفوری بازیکن مشهور فوتبال که حامی اعتراض‌های سراسری بود، در این روز منتشر شد و بازتاب‌های فراوانی به دنبال داشت. «توهین و تخرییب تیم ملی و تبلیغ علیه نظام» دلیل دستگیری او اعلام شد.

۴ آذر

وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را « قویا محکوم کرده و کاملا مردود» دانست.

تعداد زیادی از فوتبالیست‌های سرشناس خواستار آزادی وریا غفوری شدند، از جمله علی کریمی، کریم باقری، خسرو حیدری و جواد نکونام. شاهزاده رضا پهلوی هم در توییتی نوشت که درباره آقای غفوری «به چیزی کمتر از آزادی قانع نیستیم.»

در این روز بازی ایران و ولز در جام جهانی برگزار شد و ایران دو بر صفر حریفش را شکست داد. افراد نزدیک به حکومت در شبکه‌های اجتماعی این برد را به شدت پررنگ کردند و تصاویری هم از شادی نیروهای امنیتی با لباس‌ها و تجهیزات ضدشورش منتشر شد.

از سوی دیگر برگزاری تجمع و تظاهرات در شهرهای سیستان و بلوچستان بار دیگر با تیراندازی نیروهای امنیتی مواجه شد و عده‌ای مجروح شدند. حضور زنان در تظاهرات زاهدان مورد توجه قرار گرفت.

۵ آذر

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نیروهای بسیجی با حمایت از آنها گفت: «در قضایای اخیر بسیجیان مظلوم واقع شدند تا نگذارند ملت مظلوم یک عده اغتشاشگر، مزدور و یا غافل شود.»

فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی موارد ادعایی نقض حقوق بشر در ایران «می‌تواند تغییری در وضعیت ایجاد کند.» و ابراز امیدواری کرد که دولت جمهوری اسلامی با این شورا و گروه حقیقت‌یاب درباره سرکوب معترضان همکاری کند. او در مصاحبه دیگری امتناع مقام‌های جمهوری اسلامی از در اختیار گذاشتن اجساد افراد کشته شده‌ به خانواده‌ها را «نقض حقوق بشر» خواند و گفت چنین کاری «باید فورا متوقف شود».

شبکه خبری فرانس ۲۴ اعلام کرد در تحقیقات خود شواهدی یافته که نشان می‌دهد از گلوله‌های شاتگان شرکت فرانسوی-ایتالیایی «شدیت» برای سرکوب اعتراضات در ایران استفاده شده است.

به دنبال برد ایران در برابر ولز در جام جهانی، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشت روز این روزنامه از آنچه گلایه هفته قبل از تیم ملی فوتبال خواند، پوزش خواست. از سوی دیگر، معاون استاندار قم گفت مدیر یکی از بانک‌های استان قم بخاطر ارایه خدمات بانکی به یک خانم بی‌حجاب، برکنار شد.

در این روز خبر آزادی حسین رونقی و انتقال او به بیمارستان منتشر شد.

۶ آذر

اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری اصفهان گفت کیفرخواست توماج صالحی به اتهام «افساد فی الارض» صادر شده، اما هنوز جلسات دادگاه او برگزار نشده است.

به گفته او بخشی از اتهامات توماج صالحی در دادگاه عمومی و بخشی دیگر در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث مهاباد و سایر شهرهای کردنشین ایران در تذکری به رئیس جمهور و وزیر کشور ایران خواستار پاسخگویی آنها درباره حوادث اخیر مهاباد شده است. به گفته او در اعتراضات مهاباد و شهرهای کردنشین، براساس آمار رسمی «۱۳ نفر» و براساس آمار غیررسمی تاکنون «۱۰۵ نفر» کشته شده‌اند.

حسین قدیانی روزنامه نگار سابق اصولگرا از سخنرانی علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره معترضان انتقاد کرد و نوشت وقتی او «فقط شعار مرگ بر آمریکا را صدای مردم می خواند، حتی من را هم از شمار مردم خارج کرده.»

در این روز همسر مهدی امیرپور، روزنامه‌نگار و مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا اعلام کرد که او نیمه شب گذشته با هجوم ماموران امنیتی به خانه‌شان در تهران بازداشت شد.

علی دایی بازیکن سرشناس فوتبال ایران از تهدید علیه خود و خانواده‌اش خبر داد و در اینستاگرام نوشت: «در این ماه‌ها و روزهای اخیر شاهد تهدیدات بیشماری علیه خودم و خانوده‌ام از سوی برخی نهادها، رسانه‌ها و افراد ناشناس بوده‌ام.»

هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما و تئاتر بعد از یک هفته بازداشت، آزاد شد.

۷ آذر

در حالی که افراد و گروه‌های مختلف طی چند هفته اعتراض خواهان برگزاری رفراندم شده بودند، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور ایران در نشست خبری «همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی» گفت جمهوریت، اسلامیت و تغییر جمهوری اسلامی قابل رفراندوم نیستند.

از سوی دیگر، غلامحسین محسنی اژه‌ای به مسئولان قضایی در سراسر ایران دستور داد هر کس «حرف دروغی یا ادعای بدون سندی را منتشر کرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن او را احضار کنید.»

صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان هرگونه خشونت‌ و آزار کودکان در ایران شد. در این بیانیه به گزارش‌های کشته شدن «بیش از ۵۰ کودک» در اعتراضات اخیر ایران اشاره شد و از یورش و بازرسی در بعضی مدارس ایران ابراز نگرانی شد.

محمد جعفر قائم‌پناه، فوق تخصص قرنیه چشم، در گفتگویی از آسیب‌های چشمی معترضان و افرادی که معترض نبودند و به عنوان عابر در خیابان حضور داشته‌اند، ابراز نگرانی کرد و گفت جوان ۲۰ ساله‌ای که چشمش تخلیه می‌شود ۵۰ سال به عنوان سند اعتراضات ۱۴۰۱ حضور خواهد داشت.

در این روز جمعی از سینماگران و فیلم‌سازان ایرانی داخل و خارج این کشور در قالب تشکلی جدید به نام «کانون فیلم‌سازان مستقل ایران» اعلام موجودیت کردند.

در آستانه بازی سوم ایران در جام جهانی، شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان خبر داد بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران پس از آن که در مسابقه نخست برابر انگلیس از خواندن سرود جمهوری اسلامی خودداری کردند، از سوی مقام‌های امنیتی حاضر در قطر «تهدید» شده‌اند که در صورت تکرار همراهی با اعتراضات ضدحکومتی، خانواده آنها ممکن است با «خشونت و زندان» روبرو شوند.

محمود شهریاری، مجری سابق صداوسیما بعد از دو ماه بازداشت، آزاد شد.

۸ آذر

سازمان حقوق بشر ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد تا ۷ آذر ۱۴۰۱ دست‌کم ۴۴۸ شهروند، از جمله ۶۰ کودک و ۲۹ زن در اعتراضات ایران کشته شده‌اند.

کنفرانسی در ارتباط با اعتراضات ایران در سنای فرانسه با عنوان «زن زندگی آزادی، خیزش یا انقلاب؟» برگزار شد که در آن فرح پهلوی، ملکه پیشین ایران نیز حضور داشت.

پرویز برومند، دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال پس از حضور «احمدرضا عابدزاده، کریم باقری و علی فتح‌الله‌زاده» در «دفتر دادستان تهران» با وثیقه آزاد شد.

همچنین قوه قضائیه اعلام کرد به «شکرانه» پیروزی ایران در برابر ولز در جام جهانی، ۱۱۵۶ نفر از زندان‌های ۲۰ استان ایران آزاد شدند که تعدادی از بازداشتی‌های اعتراض‌ها هم در میان آنها بودند.

علی‌رغم تبلیغات شدید رسانه‌ها و افراد نزدیک به حکومت درباره شانس زیاد صعود تیم ملی، در این روز ایران در آخرین بازی گروهی جام جهانی در برابر آمریکا شکست خورد و حذف شد.

ویدیوهایی از بسیاری شهرها منتشر شد که شادی مردم بعد از باخت به آمریکا را به تصویر می‌کشید و نشان‌گر وضعیت متزلزل تیم ملی در ذهن بخش زیادی از مردم بود.

۹ آذر

ویدیوهای بیشتری از شادی مردم در بامداد نهم آذر و بعد از باخت تیم فوتبال ایران به آمریکا منتشر شد که خشم حامیان حکومت را برانگیخت و آنها در شبکه‌های اجتماعی با القابی نظیر «وطن‌فروش» به شادی کنندگان حمله کردند.

حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» در توییتر ویدیویی منتشر کرد که در آن دیده می‌شد در جریان واکنش برخی معترضان به باخت تیم ملی در شهر دزفول، ماموران نیروی انتظامی به سوی مردم تیراندازی کردند. خبر کشته شدن یک شهروند در شهر بند انزلی به ضرب گلوله ماموران منتشر شد. او که مهران سماک نام داشت و ۲۷ ساله بود، در شادی پس از باخت تیم ملی بوق اتومبیل خود را به صدا درآورده بود.

یک خبرنگار دانمارکی که از حمله به یک زن و مرد ایرانی حامی اعتراضات در قطر بعد از بازی ایران و آمریکا فیلم کوتاهی تهیه کرده بود، اعلام کرد برای مدت کوتاهی توسط پلیس قطر دستگیر شد. ویدیوی دیگری نشان می‌داد ماموران قطری یک معترض ایرانی را در حالی که شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهد، بازداشت کردند.

گروه هکری «بلک ریوارد» بعد از هک کردن خبرگزاری فارس بولتن محرمانه‌ای را منتشر کرد که این خبرگزاری برای حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، تهیه کرده بود و در آن آمده بود ۸۴٪ مردم اعتراضات را راه‌حل مشکلات می‌دانند.

در این روز مشخص شد سهیلا گلستانی، کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر و حمید پورآذری، کارگردان تئاتر که هر دو اخیر در یک اثر اعتراضی علیه حجاب اجباری حضور داشتند، بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر خبر آزادی کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون هم منتشر شد. همچنین نخستین جلسه محاکمه ۱۵ تن از معترضان که به قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان و «افساد فی‌الارض» متهم شده بودند، در کرج برگزار شد.

۱۰ آذر

همزمان با سفر ابراهیم رئیسی به استان کردستان، عکسی از شهر سنندج منتشر شد که حضور نیروهای امنیتی در سطح شهر را نشان می‌داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان گفت مهران سماک، بعد از بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا، «بر اثر اصابت گلوله ساچمه‌ای» در بندر انزلی کشته شد.

ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که ظاهرا مربوط به «نبش قبر و خاکسپاری مجدد» حامد سلحشور معترض ایذه‌ای بود که توسط ماموران امنیتی و بدون اطلاع خانواده‌اش به خاک سپرده شده بود.

بیش از ۲۰۰ مستندساز و سینماگر ایرانی داخل و خارج این کشور با انتشار بیانیه‌ای جشنواره دولتی سینما حقیقت را تحریم کردند. بیش از ۶۰ شاعر و نویسنده ایرانی مقیم داخل و خارج کشور گفته‌‌اند از این پس آثارشان را بدون سانسور منتشر می‌کنند.

همچنین برای اولین بار مشخص شد یک زوج به نام‌های حمید قره حسنلو، رادیولوژیست ۵۳ ساله، و فرزانه قره حسنلو کارشناس علوم آزمایشگاه ۴۶ ساله، جزو ۱۵ نفری هستند که در ارتباط با پرونده قتل روح‌الله عجمیان در کرج محاکمه شده‌اند.

۱۱ آذر

تصاویری از شهر زاهدان منتشر شد که نشان می‌داد گروهی از معترضان بعد از برگزاری نمازجمعه از مولوی عبدالحمید حمایت می‌کردند و علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار می‌دادند. در ویدیوهای دیگر صدای تیراندازی در این شهر شنیده می‌شد. یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران هم گفت ۹۰ درصد از کسانی که به خیابان آمدند معترض و ۱۰ درصد اغتشاشگر هستند.

ویدیویی از لحظه بازگشت به خانه مینا یعقوبی، معترض اراکی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن آثار کبودی روی چشم خانم یعقوبی ۳۳ ساله دیده می‌شود و زنان دیگری که به استقبالش رفته‌اند شجاعتش را تحسین می‌کردند.

هیلاری کلینتون، وزیرخارجه اسبق آمریکا در گفتگویی با شبکه سی‌ان‌ان گفت از نظر او دولت جو بایدن با هدف حمایت از اعتراضات مردمی در ایران، نباید با ٰحکومت وارد هیچ گونه مذاکره‌ای -از جمله مذاکرات هسته‌ای- شود.

همچنین ویدیویی از روی برگرداندن یک زن در سنندج از ابراهیم رئیسی در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های فراوانی به دنبال داشت.

۱۲ آذر

در حالی که خشونت پلیس در برخورد با معترضان در تمام روزهای اعتراض مورد سوال بسیاری از مردم بود، فرمانده نیروی انتظامی تهران خواست که حمایت‌های مالی از ماموران امنیتی افزایش یابد.

هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در اطلاعیه‌ای با اشاره به اتفاقات دو ماه اخیر و شرایط حاکم به جامعه و رفتار با جامعه سینمایی، اعلام کرد اعضای این هیات مدیره در هیچ رویداد سینمایی پیش‌رو مشارکتی نخواهند داشت.

پدر کیان پیرفلک، کودکی که در ایذه به ضرب گلوله کشته شد، برای ادامه مداوا به تهران منتقل شد.

همچنین جمعی از پزشکان با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی و صدور منع تعقیب برای حمید قره‌حسنلو و همسرش فرزانه قره‌حسنلو شدند که به قتل روح‌الله عجمیان متهم شدند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی شناخته‌شده، در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری ایران، از او خواست تا به موارد تعرض جنسی به زنان و دختران بازداشتی رسیدگی کند.

شورای امنیت کشور در ایران شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری را ۲۰۰ نفر اعلام کرد. این شورا گفت بخشی از کشته‌شدگان شامل نیروهای امنیتی هستند. «مردم بی‌گناه»، معترضان و اعضای گروه‌های مخالف حکومت نیز گروه‌های دیگر این تعداد کشته شده عنوان شدند.

محمدجعفر منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تعطیل شدن گشت ارشاد گفت: «گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان جایی که در گذشته تأسیس شد از همانجا نیز تعطیل شد.»

در این روز ویدیوهایی از تجمع‌های اعتراضی در ستارخان و هفت حوض تهران هم منتشر شد.

مغازه دار سنندجی که تصاویر خوش و بش او با ابراهیم رئیسی در تبلیغات حکومتی استفاده شد و عکسش هم تیتر چند روزنامه دولتی شد، با انتشار ویدئویی از مردم برای رنجاندنشان عذرخواهی کرد.

۱۳ آذر

رسانه‌های داخلی در ایران گزارش دادند که در صبح این روز، ابراهیم رئیسی و اعضای کابینه او به مجلس رفته‌اند تا در دیداری «غیر رسمی و غیر علنی» با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کنند. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت موضوع اعتراضات ایران در جلسه غیر علنی مجلس و دولت مطرح شد و دولت و مجلس هر دو تاکید کرده‌اند که عمده اعتراضات به «حوزه معیشت و اقتصاد» مربوط است و «بهترین راه برای رسیدن به ثبات توجه به مطالبات واقعی مردم است».

همزمان معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اعلام کرد در اعتراضات دو ماه گذشته، به اماکن دولتی، تاسیسات و اموال عمومی و اموال مردم مجموعا «۱۷۰۰ هزار میلیارد» تومان خسارت وارد شده است.

مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری هنرمندان بازداشتی خانه سینما در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت که در جریان اعتراضات اخیر در ایران ۴۰ سینماگر بازداشت شده‌اند. پس از آنکه شقایق دهقان، بازیگر ایرانی، در اینستاگرام تصویری بدون مانتو و روسری از خود در خیابان منتشر کرد، خبرگزاری فارس از احضار او به دادسرا خبر داد.

همچنین انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان ایران در بیانیه‌ای گفته که فعالیت‌های صنفی خود را به حال تعلیق درمی‌آورد.

در همین روز آذر منصوری، دبیر کل حزب اصلاح‌طلب «اتحاد ملت ایران اسلامی» به همراه «جمعی از فعالان سیاسی» با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد. همزمان احمد وحیدی،‌ وزیر کشور ایران درباره ترکیب «کمیته حقیقت‌یابی» که او پیش‌تر گفته بود برای رسیدگی به اعتراضات اخیر تشکیل می‌شود، گفت که احزاب و جریان‌های سیاسی در این کمیته نقشی ندارند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به انتشار خبر «تعطیلی گشت ارشاد» می‌گوید باید جویای نظر مردم ایران در این‌باره بود.

۱۴ آذر

پس از انتشار فراخوان‌هایی برای اعتراض و اعتصاب در روزهای ۱۴، ۱۵، ۱۶ آذر، تصاویر و اخباری از تعطیلی کسب‌وکارها در برخی شهرهای ایران از جمله سنندج، کرمانشاه، اراک، اصفهان و شیراز منتشر شد. همچنین با نزدیک شدن به غروب، ویدیوهایی از برگزاری تجمعات اعتراضی در نقاط مختلف تهران، شهرهای دیگر و برخی دانشگاه‌ها منتشر شد.

غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت بزودی احکام مفسد و محارب اجرا می‌شوند. علی خان‌محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در اظهارات نه‌چندان روشن گفت «ماموریت گشت‌های امنیت اخلاقی و اجتماعی» به پایان رسیده است.

در شبکه‌های اجتماعی تصویری از برزو ارجمند، بازیگر سینمای ایران منتشر شد که او را به همراه احسان کرمی، مجری سابق تلویزیون جمهوری اسلامی در یک تظاهرات ضد حکومتی در خارج از ایران نشان می‌داد. در این تصویر برزو ارجمند پرچم ایران با نشان شیر و خورشید را در دست داشت که با واکنش تند طرفداران حکومت در ایران روبرو شد و بسیاری کاربران هم این اقدام را تحسین کردند.

روزنامه آرمان ملی در شماره امروز خود در گزارشی به اخبار تایید نشده از بازداشت عباس درویش توانگر، قائم مقام خبرگزاری فارس پرداخت که نویسنده بولتن‌های هک شده فارس معرفی شده بود.

۱۵ آذر

همزمان با روز دوم اعتصابات در ایران، گزارش‌ها و ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی حکایت از ادامه این اعتصابات در چندین شهر ایران داشت.

حسین جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی درباره طرح جایگزین «گشت ارشاد» گفت که ممکن است حساب بانکی افراد بی‌حجاب مسدود شود.

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، از صدور حکم اعدام برای پنج متهم در ارتباط با پرونده کشته شدن یک بسیجی (روح‌الله عجمیان) خبر داد. در همین روز، سروش لشکری، خواننده رپ ایرانی ملقب به «هیچکس» در پیامی که در توییتر منتشر کرده از نهادهای حقوق بشری خواسته تا مانع اجرای حکم اعدام برای معترضان بازداشت شده شوند.

محمد خاتمی در پیامی به مناسبت روز دانشجو در ایران گفت: «به مسئولان توصیه می‌کنم که پیش از آنکه دیر شود به سوی حکمرانی خوب حرکت کنند.»

سازمان عفو بین‌الملل اظهارات دادستان کل جمهوری اسلامی درباره گشت ارشاد و سخنان دیگر مقامات حکومتی در این زمینه را «مبهم و متناقض» توصیف کرد و گفت جامعه جهانی نباید فریب ادعاهای مشکوک انحلال گشت ارشاد را بخورد.

مجید احمدی وکیل خانواده مهران سماک که بعد از بازی ایران و آمریکا در بندر انزلی به ضرب گلوله کشته شد، از بازداشت جعفر جوانمردی، فرمانده منطقه انتظامی این شهر در ارتباط با قتل او خبر داد. این در حالی بود که ویدیوها از مراسم هفتمین روز درگذشت او، نشان می‌داد گاز اشک‌آور و گلوله شلیک می‌شد.

۱۶ آذر

همزمان با روز دانشجو، تصاویری از اعتصاب و تجمعات اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های علامه تهران، امیرکبیر، هنر اصفهان، فردوسی مشهد، سوره تهران، خواجه نصیر تهران، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران، آزاد رشت و دانشکده شیمی و محیط زیست دانشگاه تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و ویدیوها از شهرهای مختلف تعطیلی مغازه‌ها برای سومین روز پیاپی را نشان می‌داد.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان هم گزارش داد که در دانشگاه تهران دانشجویان چندین بار تلاش کردند تا با برپایی تجمع، اعتراض خود را به حضور ابراهیم رئیسی نشان دهند اما هر بار به سرعت «با یورش نیروهای حراست» روبه‌رو شدند و عده‌ای مجروح شدند. ابراهیم رئیسی در دانشگاه تهران گفت نقد خوب است اما «نقد اگر نق بشود مشکل ایجاد می‌کند».

ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد، نشان می‌داد در اصفهان، تهران، کرج و قروه در کردستان معترضان در سکوت راهپیمایی کردند. در تهران، معترضان به سمت میدان آزادی رفتند که با شلیک گاز اشک‌آور مواجه شدند. همچنین صفحه ۱۵۰۰ تصویر ویدیویی منتشر کرد که در آن تلاش نیروهای امنیتی برای زیر گرفتن یک شهروند در بومهن دیده می‌شد.

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد آمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری جاری تاکنون دست کم ۴۵۸ نفر است و ۶۳ کودک و ۲۹ زن در میان کشته‌شدگان اعتراضات هستند.

بدری حسینی خامنه‌ای، خواهر رهبر ایران، بر اساس نامه‌ای که پسرش در فرانسه منتشر کرد، ضمن انتقاد از سرکوب اعتراضات سراسری از سپاه پاسداران خواست که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و از برادرش و حکومت ایران ابراز برائت کرد.

مجله تایم «زنان ایران» را به عنوان «قهرمانان سال» ۲۰۲۲ معرفی کرد. این مجله با ستایش از اعتراضات زنان گفت که جنبش آنها در زمینه تحصیل، آزادی‌خواهی و سکولاریسم پیشرو است. کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به انتخاب زنان ایران به عنوان قهرمانان سال مجله تایم نوشت: «زنان ایران و شجاعتشان برایم الهام بخش است.»

۱۷ آذر

قوه قضاییه جمهوری اسلامی خبر داد که محسن شکاری که در جریان اعتراضات در روز سوم مهر دستگیر شده بود اعدام شد. برخی از کانال‌های وابسته به سپاه پاسداران، ویدئویی از «اعترافات» محسن شکاری که صبح آن روز اعدام شد، منتشر کردند که در یکی از مصاحبه‌ها صورت او زخمی بود.

اعدام محسن شکاری با واکنش‌ها بسیاری مواجه شد. علی کریمی در توییتر خود نوشت که نباید سکوت کرد و حسین رونقی خطاب به حکومت گفت که اعدام هر معترض، عواقب جدی برایتان خواهد داشت. نام محسن شکاری در توییتر ترند شد و پس از انتشار خبر اعدام او، هشتگ محسن شکاری، در عرض چند ساعت از یک و نیم میلیون توییت گذشت. عقو بین‌الملل و چندین کشور هم اعدام او را محکوم کردند.

رابرت مالی فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران محاکمه او را «جعلی» خواند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با انتشار یک توییت از «اعدام ناعادلانه» محسن شکاری به عنوان اقدامی در جهت «ترساندن مردم شجاع ایران» نام برد و شاهزاده رضا پهلوی در توییتی به اعدام محسن شکاری واکنش نشان داد و از مخاطبانش خواست تا دنیا را «از برنامه رژیم برای قتل دیگر انقلابیون در بند» آگاه کنند. میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز هم در پیامی به اعدام محسن شکاری اعتراض کرد.

شبکه حقوق بشر کردستان در همین روز گزارش داد که برای سامان یاسین، خواننده کرمانشاهی حکم اعدام صادر شده است. پیشتر مادر این زندانی سیاسی با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی این خبر را اعلام کرده بود. روزنامه شرق هم گزارش داد که شاکیان پرونده ماهان صدرات، یکی از متهمان اعتراضات، رضایت داده‌اند. با این وجود به دلیل آنکه او با اتهام «محاربه» روبرو است رضایت شاکی خصوصی خطر اعدام را رفع نمی‌کند.

۱۸ آذر

واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به اعدام محسن شکاری ادامه یافت و در همین زمینه، سفیر ایران در برلین به وزارت امور خارجه آلمان احضار شد. وزارت خارجه بریتانیا هم در واکنش به اعدام محسن شکاری کاردار ایران در لندن را احضار و اعتراضش را به مقام‌های ایران ابلاغ کرد. جمعی از زندانیان سیاسی زندانی در زندان اوین در بیانیه ای به اعدام محسن شکاری اعتراض کردند و آن را اقدامی در«اوج بیخردی و بی‌تدبیری» خواندند.

علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات در ایران، اعدام محسن شکاری را محکوم کرد و گفت این کار برخلاف تصور حکومت برای منفعل کردن معترضان نتیجه عکس داده و ماننده «ریختن بنزین بر آتش» عمل کرده است. مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان هم تاکید کرد اعدام محسن شکاری را خلاف شرع اسلام و قرآن دانست. در همین حال ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران با اشاره به اعتراضات جاری گفت که «شناسایی، محاکمه و مجازات اغتشاشگران با قاطعیت پیگیری خواهد شد».

حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر اعلام کرد که پیکر محسن شکاری معترض ۲۳ ساله ای که روز قبل‌تر اعدام شد، تحت تدابیر امنیتی و فقط با حضور چند نفر محدود از اعضای خانواده اش، در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

روزنامه گاردین چاپ لندن بر اساس مصاحبه با پزشکان در شهرهای مختلف ایران در گزارشی نوشت که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران زنان را در تجمعات اعتراضی با شلیک گلوله به صورت، پستان‌ها و اندام جنسی هدف قرار می دهند.

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان در بیانیه ای اعلام کرد که مولوی عبدالواحد ریگی پنجشنبه ۱۷ آذر «توسط افراد ناشناس ربوده» و کشته شده است.

حسن قره‌حسنلو، برادر دکتر حمید قره‌حسنلو، متخصص رادیولوژی که یکی از پنج نفری است که قوه قضاییه اعلام کرد به اعدام محکوم شده‌اند،‌ در گفت‌و‌گو با رادیوفردا جزئیاتی از روند بازداشت، محاکمه، صدور احکام سنگین و فشار بر خانواده‌ها در این پرونده فاش کرد و گفت که فرزانه قره‌حسنلو،‌ همسر برادرش که در حال حاضر در زندان کچوئی زندانی است،‌ دو روز اول بازداشت «تحت شکنجه‌های شدید بوده است» و پس از «تهدید»به اینکه پسر او را هم که دانشجو است،‌ بازداشت و شکنجه می‌کنند،‌ حاضر به اقرار اجباری علیه شوهرش شده است.

۱۹ آذر

در حالی که واکنش‌ها به اعدام محسن شکاری ادامه داشت، روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران نوشت: «محسن شکاری اولین و آخرین اعدامی اغتشاشات اخیر نیست.» مجید میراحمدی،‌ معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران هم تاکید کرد که احکام قضایی علیه بازداشت شدگان اعتراضات با «قاطعیت ادامه پیدا خواهد کرد.» حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان هم محسن شکاری را «جانی» خواند و گفت جریان مخالف جمهوری اسلامی علیه اجرای حکم اعدام او «فضا سازی» کرد. محمدتقی نقدعلی نماینده مجلس در صحن علنی گفت که اعدام این معترض «برای جامعه مبارک» است.

سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در توییتر خود اعدام محسن شکاری را محکوم کرد و خواستار واکنش جهانی به آن شد. ‌محمدعلی طالبی، فیلمساز و نماینده کانون سینماگران مستقل ایران با طناب دار بر گردن به نشان اعتراض به اعدام محسن شکاری در جشنواره فیلم حقوق بشر وین شرکت کرد و درباره سینماگران بازداشتی در ایران توضیح داد.

وکیل ماهان صدرات که به اعدام محکوم شده بود، ابراز امیدواری کرد که رئیس قوه قضائیه مداخله کند و جلوی حکم اعدام را بگیرد. مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی هم درباره امیر نصر آزادانی بازیکن سابق تیم فوتبال تراکتور تبریز که طبق گزارش‌ها به اعدام محکوم شده بود، مطالبی منتشر کردند و خواستار توقف حکم او شدند.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در یک موضع‌گیری علیه جنبش اعتراضی گفت:« اتفاقات اخیر حرکتی را به نام زن، زندگی، آزادی شروع کردند، اما در باطن علیه زنان و مخالف مشی آزادی طلبی است.»

تصاویر منتشر شده از اعتراض‌های ایران نشان می‌داد که در روز شنبه دست‌کم در شهرهای تهران و اصفهان، راهپیمایی سکوت برگزار شد و در تهران، این راهپیمایی به خشونت ماموران امنیتی روبه‌رو شد.

۲۰ آذر

محمد اسماعیل بیگی، وکیل سامان یاسین، رپر کرمانشاهی و از بازداشت شدگان اعتراضات که به «محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» متهم شده بود، گفت به او اجازه خواندن پرونده موکلش داده نشده و آن را «محرمانه» اعلام کرده‌اند.

در حالی که صدور حکم اعدام برای حسین محمدی بازیگر تئاتر خبرساز شده بود، ژولیت بینوش بازیگر مشهور فرانسوی با انتشار ویدیویی خواهان توقف اعدام او و دیگر معترضان در ایران شد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، تازه ترین آمار از شمار کشته‌ها در کردستان را در جریان اعتراضات در این منطقه اعلام کرد که بر اساس آن شمار کشته‌ها ۱۲۴ نفر شامل «۱۵ کودک و ۷ زن» بود.

رئیس کل دادگستری اصفهان درباره پرونده امیر نصرآزادانی، فوتبالیست سابق تیم‌های سپاهان و تراکتور، گفته است که او «یکی از ۹ متهم پرونده‌ای است که در جریان ناآرامی‌ها در روز ۲۵ آبان، سه نفر از نیروهای امنیتی را به شهادت رساندند.» به گفته او، امیرنصر آزادانی متهم ردیف پنجم این پرونده متهم به «بغی» به دلیل عضویت در «گروه مسلحانه به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته به قصد مقابله با اساس نظام جمهوری اسلامی است».

محمدرضا فنبرطلب شاکی پرونده ماهان صدرات، معترضی که به اعدام محکوم شده، می‌گوید اجرای حکم او متوقف شد و «ظاهرا به تعویق افتاده است.»

محمدعلی ایازی عضو مجمع محققین حوزه علمیه قم با انتقاد از صدور حکم «محاربه» برای معترضان گفت:این طور نیست که هر کسی هر کاری در خیابان کرد اسمش را محاربه بگذارند. مرتضی مقتدایی، رئیس سابق دیوان عالی و دادستان سابق کل کشور در این مورد که آیا معترضانی که «محارب» به آن ها اطلاق شده، همه حکم اعدام دارند به خبرگزاری ایلنا گفت: همه افرادی که حکم محارب دارند، حکم اعدام ندارند.

بابک چمن آرا، تهیه کننده و ناشر موسیقی در استوری اینستاگرامش از آزادی سهیلا گلستانی و حمید پورآذری ، بازیگران تئاتر خبر داد.

‌محمد سرافراز رئیس سابق صدا و سیما در یک مصاحبه اینترنتی گفت که شیوه کنونی حکمرانی در ایران قابل دوام نیست و حکومت «به حالت فلاکت رسیده که نمی تواند کوچکترین خواسته مردم را جواب دهد»

۲۱ آذر

در حالی که اعدام محسن شکاری با انتقادهای بین‌المللی و داخلی گسترده روبرو شده بود، مجیدرضا رهنورد یکی دیگر از معترضان در ساعات اولیه صبح به وقت محلی تنها ۲۳ روز بعد از بازداشت با حکم دادگاه انقلاب مشهد در «ملاءعام» اعدام شد. این خبر بار دیگر باعث خشم معترضان شد. خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران نوشت غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در جریان آویختن وی به دار «از کلیه عوامل انتظامی و امنیتی» تشکر کرد. همین خبرگزاری تصاویری از مراسم اعدام آقای رهنورد منتشر کرد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از اعدام دومین معترض، مجیدرضا رهنورد،‌ که فقط کمی بیش از سه هفته از دستگیری او گذشته بود و همین طور ادامه استفاده از مجازات اعدام در ایران ابراز انزجار کرد. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای و وزیر خارجه آلمان اعدام مجیدرضا رهنورد، معترض ایرانی را شدیدا محکوم کردند.

در همین روز ویدیویی از عزاداری بر سر مزار مجیدرضا رهنورد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» هم گزارش داد زمانی که مجیدرضا رهنورد پس از بازداشت مادرش را ملاقات کرده بود ماموران «هیچ صحبتی از اعدام نکردند و مادرش با لبخند و امید به اینکه پسرش آزاد می‌شود آنجا را ترک کرد.»

بازیگران مشهور سینما هم به اعدام این جوان معترض واکنش نشان دادند.

پدر محمدمهدی کرمی از بازداشت شدگان اعتراضات که با خطر اعدام رو به رو است در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفت که وکیل تسخیری جواب تلفن آنها را نمی دهد و او هر شب نگرانم كه خبر اعدام فرزندش را به او برسانند. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری در گفتگو با روزنامه شرق گفت برای گرفتن وکالت حمید قره‌حسنلو به دادگاه انقلاب کرج مراجعه کرده ولی به او گفته شده برای گرفتن وکالت او باید به دیوان عالی این کشور مراجعه کند.

۲۲ آذر

اعدام دومین معترض با فاصله چهار روز در ایران موجب واکنش و خشم جهانی شد و رسانه‌های غربی از آن به عنوان اعدام‌های کور که با هدف کنترل اوضاع و سرکوب اعتراضات سه ماه گذشته انجام می‌شود، یاد کردند. ویدیویی از عزا و مویه مادر مجیدرضا رهنورد در مراسم ترحیم او در همین روز منتشر شد.

فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر در اطلاعیه‌ای از جامعه‌ی بین‌المللی خواست به اعدام معترضان در ایران واکنش نشان دهد و کشورها سفرای خود از ایران را فرا بخوانند.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران در مصاحبه‌ای که تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی منتشر کرد، مخالفان را به «عملیات برون مرزی» تهدید کرد و گفت: «هرکس در آشوب و اغتشاش علیه مردم نقش داشته، هر کجای ایران و دنیا باشد مجازات خواهد شد.»

مصطفی آل‌احمد، نویسنده و کارگردان ایرانی برای اجرای حکم ۶ سال و ۴ ماه زندان به دادسرای امنیت زندان اوین فرخوانده شد. او به دلیل امضای بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» پیش از اعتراض‌های اخیر ایران بازداشت شده بود.

رییس دادگستری تهران از محکومیت ۴۰۰ معترض به حبس در جریان اعتراضات اخیر در ایران خبر داد.

۲۳ آذر

در حالی که واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد ادامه داشت، مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس شورای اسلامی خواست معترضان در فاصله پنج یا ده روز پس از دستگیری اعدام شوند.

بعد از آن‌که تعدادی از نمایندگان پارلمان آلمان اعلام کردند «کفالت سیاسی» تعدادی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در ایران را بر عهده می‌گیرند، دو تن از نمایندگان ایرانی‌تبار مجلس سوئد نیز دست به اقدام مشابهی برای محمد مهدی کرمی و فرزانه قره حسنلو زدند.

اتفاق مهم دیگر این روز اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل بود. در جلسه‌ای که به درخواست آمریکا برای تصمیم‌گیری برگزار شد، بعد از اظهار نظر نمایندگان کشورهای موافق و مخالف، اکثریت اعضای این کمیسیون به اخراج ایران رای دادند. روسیه، چین، نیکاراگوئه، قزاقستان، بولیوی، نیجریه، عمان و زیمباوه کشورهایی بودند که به اخراج ایران رای منفی دادند.

نماینده ایران در این باره گفت موارد نقض حقوق بشر و نقدهایی که مطرح شده مبتنی بر «اعاهای بی مبنا و ساختگی» هستند و با اخراج ایران از یک کمیسیون مسیری خطرناک شروع شده است.

فعالان حقوق بشر ایرانی گفتند محمد بروغنی، یکی از زندانیان محکوم به اعدام، در خطر اجرای حکم قرار دارد. جعفر نورمحمدزاده، پدر سهند نورمحمدزاده از دیگر محکومان به اعدام خبر داد که پسرش در اعتراض به حکمش سه روز است که اعتصاب غذا کرده است. همچنین خانواده طه زاده در اشنویه در گفتگ. با بی‌بی‌سی از تایید حکم محاربه دو فرزند خود به نام‌های فرهاد و فرزاد خبر داد.

۲۴ آذر

شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد که سونیا شریفی، دختر ساکن آبدانان در استان ایلام که بازداشت شد و در کانون اصلاح و تربیت ایلام بسر می برد، به «محاربه» متهم شده است. این شبکه گفت که «بازجویان سونیا شریفی را مجبور به اعترافات اجباری در مورد ساخت کوکتل‌ مولوتوف و شعارنویسی کرده‌اند.» دادستان ایلام بازداشت این دختر ۱۶ ساله را تایید کرد اما گفت که هنوز کیفرخواستی برای این نوجوان صادر نشده است.

ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران، اخراج این کشور از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را «اقدامی سیاسی، فاقد وجاهت قانونی، برخلاف منشور و ایجاد کننده رویه ای نادرست» دانست و آن را به شدت محکوم کرد.

بعد از انتشار مصاحبه مادر امیرحسین رحیمی معترض ۱۵ ساله که گفته بود توانایی تاکین وثیقه برای او را ندارد، روزنامه‌نگار روزنامه اعتماد خبر داد دستور آزادی موقت او با ضمانت فیش حقوقی صادر شد. روزنامه اعتماد همچنین عکسی از این نوجوان و مادرش را پس از آزادی منتشر کرد.

شبکه‌ استانی خراسان ویدیویی از مجیدرضا رهنورد، معترض جوانی که در مشهد اعدام شد منتشر کرد که او پیش از اعدام در احاطه نیروهای امنیتی نقاب‌پوش به خبرنگار می‌گوید طبق وصیتش دوست ندارد کسی سر مزارش گریه کند و فقط می‌خواهد که شادی کنند. انتشار این ویدیو باعث واکنش معترضان به اعدام او در شبکه‌های اجتماعی شد و آنها «شجاعت» او را تحسین کردند.

حمید فرخ‌نژاد با انتشار یک پست اینستاگرامی درباره سرنوشت مشترک همه دیکتاتورها خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشت: «علی خامنه‌ای، تو برای ما دیکتاتور خوبی نبودی، لااقل به‌خاطر خودت دیکتاتور باشخصیتی باش.» این نوشته با واکنش تند حامیان حکومت مواجه شد.

۲۵ آذر

مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست که فورا همه اشکال خشونت علیه معترضان مسالمت‌جو را متوقف کند. این قطعنامه از سوی ایران محکوم شد. سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی هشدار داد که دستکم ۲۶ نفر از کسانی که در رابطه با اعتراضات اخیر در ایران بازداشت شدند، در معرض خطر اعدام قرار دارند.

به نوشته خبرگزاری هرانا امیرحسین رحیمی، نوجوان ۱۵ ساله‌ای که مدتی زندانی بود، یک روز بعد از آزادی برای خارج کردن گلوله‌های ساچمه‌ای از سر و گردنش به بیمارستان منتقل شد.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه از «اتهام محاربه و حکم اعدام» برای دکتر حمید قره‌حسنلو ابراز تاسف کرد و خواستار آزادی او شد. رامین صفرنیا، وکیل پرهام پروری در ایران گفت که آقای پروری در تماسی با پدرش خبر از حذف اتهام محاربه از پرونده خود خبر داده است.

خبرگزاری ایرنا با انتشار یادداشتی علیه حمید فرخ‌نژاد نوشت این بازیگر تا چهار روز پیش از انتشار متنی علیه رهبر جمهوری اسلامی ممنوع الخروج بود و با دادن تعهد از ایران خارج شد.

ایرنا گفت آقای فرخ‌نژاد در نقدهایش «الفاظی را به کار برده که شاید خشن‌تر از الفاظی باشد که برخی براندازان به کار می‌برند.» ایرنا همچنین به بازی آقای فرخ نژاد در سریال تلویزیونی «سقوط» اشاره و پیش‌بینی کرد که اظهارات او پخش این سریال و فیلم‌های دیگر او را «با مشکلاتی» روبرو کند.

مصطفی محقق داماد، استاد فقه و حقوق در نامه سرگشاده‌ای خطاب به جامعه قضات در ایران از آنها خواسته است در صدور احکام خود «احتیاط کامل» کنند و هشدار داده خطا و تساهل در خون و مجازات غیر مشروع، از حافظه تاریخ، «فراموش نخواهد شد.»

۲۶ آذر

ترانه علیدوستی، ستاره سینمای ایران در این روز بازداشت شد؛ یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفت ماموران بعدازظهر با یورش به منزل خانم علیدوستی او را بازداشت کردند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران گزارش داد که آریا جعفری، عکاس خبری به «۷ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت خروج از کشور» محکوم شده است.

همچنین فروشگاه قدیمی نشر چشمه در خیابان کریمخان تهران پلمب شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت راهبرد این بود که بسیج و سپاه را بدون اسلحه در میدان حاضر کنیم و «امروز در پایان این حوادث قرار داریم.»

روزنامه اصولگرای فرهیختگان از مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس شورای اسلامی و اظهارنظرهای او در باره اعتراض‌های سراسری ایران که باعث ملتهب‌تر شدن اوضاع می‌شود، انتقاد و به او توصیه کرد «به‌راحتی می‌تواند سکوت اختیار کند.»

مهرداد پیرفلک، عمومی کیان پیرفلک، در یک پست اینستاگرامی نوشت برادرش که در بیمارستان بستری است، هنوز از مرگ پسرش در جریان تیراندازی در شهر ایده بی‌خبر است.

۲۷ آذر

سمیه میرشمسی، عضو هیئت پنج نفره رسیدگی به خشونت علیه سینماگران زن، در توییتی خبر داد که ترانه علیدوستی در تماس كوتاه تلفنی با پدرش اطلاع داده كه در بند ٢٠٩ زندان اوین است.

روزنامه جوان منتسب به سپاه پاسداران در صفحه نخست خود به بازداشت ترانه علیدوستی پرداخت و نوشت: «کسی که با امنیت بازی می‌کند، باید منتظر رفتار متناسب هم باشد.» این روزنامه از رخشان بنی‌اعتماد، پیمان معادی، آزاده صمدی، سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی، میترا حجار، غزل شاکری، هنگامه قاضیانی به عنوان «هم‌قبیله‌ای‌های» ترانه علیدوستی نام برده که «به لحاظ سیاسی» منافع مشترکی دارند.

هدیه تهرانی، بازیگر سینمای ایران شعری را برای ترانه علیدوستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. این شعر هدیه تهرانی همراه با تصویری از بازی این دو در فیلم «چهارشنبه سوری» منتشر شد. اریک کانتونا، بازیگر و کارگردان فرانسوی و بازیگر سابق باشگاه فوتبال منچستر یونایتد از ترانه علیدوستی، بازیگر ایرانی که شنبه بازداشت شد، حمایت کرد.

همچنین تعدادی از سینماگران ایران مقابل زندان اوین تجمع کردند و خواستار آزادی ترانه علیدوستی شدند.

نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران گفته است که بعد از چند ماه «خفقان و ارعاب» تمام قراردادهایش را برای بازی و ساخت فیلم فسخ کرده است.

در حالی که خبرگزاری تسنیم از بازداشت امیر مقاره خواننده گروه ماکان بند خبر داده بود، او در استوری اینستاگرامش گفت که پس از حضور در دادسرای اوین «با مساعدت مقام قضایی» به خانه برگشته است.

رسانه‌های ایران از زخمی شدن چهار روحانی در قم خبر دادند که گفته شده بود بر اثر حمله افراد «ناشناس» بوده. محمد حسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی، روزنامه نگار بازداشتی از انتقال همسرش به زندان قرچک خبر داد.

او همچنین گفت که الهه محمدی، روزنامه نگار هم به زندان قرچک منتقل شده است.

۲۸ آذر

دبیر کل سازمان ملل در یک نشست خبری به مناسبت پایان سال ۲۰۲۲ میلادی گفت واکنش حکومت ایران به اعتراض‌ها «به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.» آنتونیو گوترش همچنین گفت سازمان ملل نقض فاحش حقوق بشر در ایران را «بشدت محکوم می‌کند.»

شماری از سینماگران برای دومین روز برای پیگیری وضعیت ترانه علیدوستی در مقابل زندان اوین تجمع کردند و مانی حقیقی در یک ویدیو با حمایت از ترانه علی‌دوستی از سیاست‌های وزیر ارشاد به شدت انتقاد کرد. او در پاسخ به صحبت‌های او که از هنرمندان خواسته بود کارشان را آغاز کنند گفت: ‌«عزاداریم. ما الان موظفیم به عیادت دوستانمان در زندان‌های شما برویم.»

جشنواره فیلم کن در توییتر خود خواستار «آزادی فوری» ترانه علیدوستی شد و نوشت او از «برجسته‌ترین» کسانی است که در طول چند ماه اعتراض در ایران بازداشت شده‌اند. در همین حال یک نماینده پارلمان اتریش هم «کفالت سیاسی» ترانه علیدوستی را به عهده گرفت.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد که اختلال و رفع اینترنت همچنان «یکی از اصلی‌ترین» تاکتیک‌های جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراض‌های مسالمت آمیز در ایران است.

ویدیوهایی از تجمع اعتراضی شبانه در خیابان انقلاب و منطقه پونک تهران، وکیل‌آباد مشهد و گلشهر کرج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

۲۹ آذر

رسول صدرعاملی، سخنگوی هیات مدیره خانه سینما گفته است از آغاز اعتراضات در ایران ۶۲ نفر از صنوف خانه سینما بازداشت شده‌اند. در ادامه اعتراض به بازداشت ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی، کارگردان سینما نیز حمایت خود را از او و دیگر سینماگران بازداشتی اعلام کرد.همچنین گروهی از بازیگران، نمایشنامه‌نویسان، نویسندگان و کارگردانان برجسته جهان به طور جمعی به دفاع از ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس سینمای ایران برخاسته و خواستار آزادی فوری او از «زندان بدنام اوین» شده‌اند. تعدادی از سینماگران برای حمایت از این بازیگر بازداشت شده برای سومین روز پیاپی مقابل زندان اوین رفتند.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد ایران، گفت که نهادهای امنیتی «مرتب از ما پیگیری می‌کنند تا فعالیت‌های هنری به صورت عادی» بازگردد.

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعضای کمیته حقیقت‌یابی درباره کشتار و سرکوب معترضانی را تعیین کرد: سارا حسین از بنگلادش، شهین صدرعلی از پاکستان و ویویونا کرستیچویچ از آرژانتین.

شاهزاده رضا پهلوی در یک توییت نوشت که غرب به اندازه کافی از ابزار دیپلماتیک برای توقف اعدام‌ها در ایران استفاده نمی‌کند.

۳۰ آذر

چهار عضو مجلس نمایندگان آمریکا طرحی فراجناحی را برای لغو ویزای مقام های دولت جمهوری اسلامی ایران و اعضای خانواده آنها برای ورود به آمریکا را تنظیم کردند. در واکنش به خبر تدوین این طرح، وزیر ارشاد ایران گفت: «کاملا موافقیم، همین روند را ادامه بدهند».

شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد سامان یاسین رپر محکوم به اعدام، زیر فشارهای زندان با خوردن تعداد زیادی قرص اقدام به خودکشی کرد و بعد از «شستشوی معده و تزریق سرم» در «حالت نیمه هوشیار» به بند سیاسی برگردانده شد.

ملیکا قراگوزلو، دانشجوی ‎روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی که ۱۰ مهر بازداشت شد و از ۲۵ آبان به بیمارستان روان‌پزشکی امین‌آباد منتقل شده بود، با توقف اجرای حکم ۲۹ آذر موقتا و به قید وثیقه آزاد شد.

فاطمه قره‌حسنلو خواهر حمید قره حسنلو پزشکی که به اعدام محکوم شده به روزنامه اعتماد گفت مادرم بعد از شنيدن خبر حكم اعدام پسرش ‌دچار آلزايمر شده است. او همچنین خبر داد حكم اعدام را در بيمارستان به دست برادرش دادند. همزمان قوه قضاییه ایران گزارش‌ها درباره لغو حکم اعدام حمید قره حسنلو را تکذیب کرد و گفت پرونده در دیوان عالی کشور در حال بررسی است.

همچنین ویدیوهایی از برگزاری مراسم شب یلدا بر مزار برخی کشته شدگان حوادث اخیر منتشر شد.

اول دی

کنگره نمایندگان اسپانیا در یک بیانیه‌ رسمی از «مقامات جمهوری اسلامی» خواستند که «بلافاصله اجرای احکام اعدام معترضان متوقف کند و«به حقوق شهروندان برای تجمع و تظاهرات اعتراضی احترام بگذارد».

«کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان» در ایران اعلام کرد که طی سه ماه گذشته حدود ۴۳ وکیل دادگستری بازداشت شدند.

نیک یوسفی، فیلمساز ایرانی که ۲۱ آذر از زندان آزاد شد، در صفحه اینستاگرامش خاطره‌ای با محسن شکاری، معترض اعدام شده نقل کرد و شعری که او دوست داشته را پست کرد. وکیل سهند نورمحمدزاده از محکومان اعتراضات اخیر، گفت «به شدت نسبت به نقض حکم اعدام امیدوار شده‌ایم».

روزنامه ورزشی مارکا در اسپانیا تیتر صفحه اول خود را به امیرنصر آزادانی،‌ بازیکن سابق تیم قوتبال تراکتورسازی تبریز که در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده اختصاص داد.

پنج روز پس از بازداشت ترانه علیدوستی، حمایت‌های بین‌المللی و داخلی و درخواست آزادی او ادامه پیدا کرد. ماریون کوتیار،‌ بازیگر سرشناس فرانسوی با انتشار عکسی از ترانه علیدوستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «ترانه علیدوستی را فورا آزاد کنید! همچین همه ایرانیانی که برای آزادی می‌جنگند.» اتحادیه بازیگران سینما، تلویزیون و رادیوی آمریکا هم در بیانیه‌ای دستگیری ترانه علیدوستی را محکوم کرد. انجمن کارگردانان فرانسه هم خواهان آزادی این بازیگر شد.

۲ دی

دولت لوگزامبورگ در بیانیه ای نسیت به وضعیت یک شهروند ایرانی تبار خود که در ایران زندانی است و به اعدام محکوم شده است، ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری هرانا اعلام کرد مژگان کاووسی، فعال حقوق زنان و از زندانیان سیاسی سابق در دادگاه انقلاب ساری، به «افساد فی‌الارض» متهم شد. در همین حال مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نمازجمعه این روز گفت: به هر کسی که اعتراض دارد نباید اتهام افساد فی الارض زد.

یلدا معیری، عکاس خبری که از اولین روزهای اعتراضات اخیر بازداشت شده بود و چند روز پیش‌تر به قید وثیقه آزاد شد در اولین پست اینستاگرامی بعد از آزادی از همبندانش نوشت و گفت جسمش از زندان قرچک ورامین آزاد شده اما روحش را در زندان و پیش همبندانش گذاشته است.‌

مسعود پزشکیان،‌ نماینده مجلس ایران با انتقاد از روند بازداشت و محاکمه افراد در ایران گفت: «اگر بخواهیم باز هم تندروی کنیم و خارج از چارچوب‌های قانون برخورد کنیم، بازداشت کنیم و اطلاع ندهیم، خلاف قانون کاری کنیم و یا مثلا اضافه‌تر از زمان قانونی در بازداشت نگهداریم؛ اگر چنین کارهایی انجام دهیم وضعیت را بدتر خواهیم کرد که بهتر نمی‌شود.»

اشکان مروتی، شهروند سنندجی که ششم آبان ماه بازداشت شده بود، در صفحه اینستاگرامش تصویری از برگه اعلام وضعیتش از طرف سازمان زندان‌ها را منتشر کرد که در آن نوشته شده اتهامش «محاربه» است. او در زیر این تصویر نوشت: «آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب… جانم نه یک بار بلکه صد هزار بار فدای ایرانم جانم، فدای مردمم!»

سخنگوی وزارت علوم ایران، در گفت‌وگویی که از او منتشر شد از ممنوعیت ورود بعضی دانشجویان معترض دفاع کرد و گفت این یکی از اقدامات دولت برای «آرام»کردن دانشگاه‌ها بوده است. او هم‌چنین از برخورد با استادان معترض در دانشگاه‌ها هم دفاع کرد و گفت: «این گونه نیست که به صرف اینکه فرد یک استاد است، نتوان با وی برخورد کرد»

بهروز وثوقی، بازیگر مشهور سینمای قبل از انقلاب ایران، با انتشار پستی در اینستاگرام مردم ایران را با عنوان «هموطنان غيور و بى‌باكم» خطاب قرار داد و نوشت در مقابل جنبش عظيم آنها سر تعظيم فرود می‌آورد.

سعید مدنی، پژوهشگر اجتماعی و فعال ملی-مذهبی به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری‌اسلامی» به ۸ سال حبس و به اتهام آنچه «تشکیل و اداره گروه‌های معاند نظام» خوانده شده یه یک سال حبس و در مجموع به تحمل ۹ سال زندان محکوم شد.

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد که به دلیل سرکوب اعتراضات مردم در ایران،‌ دولت آلمان تمام اقدامات برای تقویت و توسعه تجارت با ایران را معلق خواهد کرد.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر ایران اعلام کرد شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی، شقایق خادمی یکی از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر را به ۱۶ سال زندان محکوم کرد.

۳ دی

در صدمین روز اعتراض‌ها بعد از کشته شدن مهسا امینی، در شهرهای کرج، مشهد، تهران، اصفهان، و سنندج برخی معترضان در خیابان علیه جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای، رهبر این نظام سیاسی، شعار دادند.

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای خواستار «تداوم جدی‌تر اجرای قانونی حکم بازدارنده اعدام برای محاربین و مفسدین باغی» شد و روحانیون مخالف اعدام را «ورشکسته سیاسی» خطاب کرد.

حسین انصاری‌راد،‌ نماینده سه دوره مجلس و سیاستمدار اصلاح‌طلب، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی با بیان اینکه «انفجار عظیمی رخ خواهد داد»، نوشت «جمهوری اسلامی در تمام بخش‌های حیات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و سلوک فردی شکست خورده است.»

اشکان خطیبی بازیگر سینمای ایران در یک پست اینستاگرامی از آنچه در نود روز گذشته برایش اتفاق افتاده نوشت. او گفت نود روز است که در «خوف و خفا» زندگی می‌کند و در این مدت یکبار سکته کرده و چند نوبت احضار شده و در خیابان مورد حمله لباس شخصی‌ها قرار گرفته است.

در حالی که وکیل محمد قبادلو از لغو حکم اعدام او خبر داده بود، ساعتی بعد دیوان عالی کشور در اصلاحیه‌ای اعلام کرد که فرجام‌خواهی این متهم اخیر رد شده است. اتهام او زیرگرفتن عمدی گروهی از ماموران نیروی انتظامی و قتل استوار فرید کرم‌پور است.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email

One comment

  • سعید

    با عرض سلام و احترام خدمت شما با توجه به اینکه بیشتر از 100 روز است که قیام در ایران جریان دارد اما به نظر می رسد آتش قیام در حال خاموشی است و این یعنی شکست ملت ایران و پیروزی جمهوری اسلامی خامنه ای وقتی می بیند که رژیم در حال سقوط است از انواع ترفندها بهره می برد مثلا به مسئولان دولت دستور می دهد تا قیمت سکه طلا و دلار را افزایش دهند قیمت مرغ و گوشت را گران کنند قیمت خانه و ماشین را گران کنند تا مردم ایران دائما در صف های طولانی باشند و وقت شان را تلف کنند یا به مردم میگویند ویروس کرونا دوباره در ایران آمده است تا مردم در خانه بمانند و به کف خیابان نیایند اینکارها باعث خواهد شد تا مردم ایران که به دنبال هدف اصلی که سرنگونی حکومت است نروند اسرائیل می گوید تا دو یا سه سال اینده به تاسیسات اتمی ایران حمله می کند که به نظر من این زمان خیلی دیر است و باعث خواهد شد که رژیم به اولین کلاهک هسته ای دست پیدا کند و با ان اسرائیل را برای همیشه ار بین ببرد سرنگونی جمهوری اسلامی باید هر چه سریعتراتفاق بیفتد

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *