احتمال تکرار فاجعه قتل مهسا امینی

وضعیت نامعلوم دختر دانش‌آموز تهرانی که صبح دیروز در مسیر مدرسه در یکی از ایستگاه‌های مترو تهران «بیهوش» شد با اظهارات مسعود درستی، مدیرعال شرکت بهره‌برداری مترو تهران ابعاد تازه‌تری پیدا کرده است.

در همین حال مریم لطفی، خبرنگار اجتماعی روزنامه شرق که برای کسب خبر به بیمارستان فجر نیروی هوایی رفته بود برای ساعاتی بازداشت شد.

روزنامه شرق که در شبکه اجتماعی ایکس پیشتر خبر بازداشت خانم لطفی را داده و نوشته بود که «نهاد بازداشت کننده این خبرنگار مشخص نیست، دقایقی پیش از آزادی و بازگشت او به خانه خبر داد.

جزئیات بیشتری از دلیل بازداشت او منتشر نشده است.

آقای درستی در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) ضمن تایید این واقعه، احتمال برخورد عوامل اجرایی شرکت مترو با این دختر را رد کرده بود.

به گفته آقای درستی عوامل اجرایی مترو همزمان با درخواست از اورژانس تهران، اقدامات اولیه درمانی را بر روی این دختر انجام داده‌ و او را به بیمارستان منتقل می‌کنند.

در متن و فیلم گفتگو که رسانه‌های دولتی و نزدیک به حکومت ایران به نقل از ایرنا منتشر کرده ‌اند، گفته نمی‌شود که این دختر در کدام بیمارستان تهران بستری است.

در عین حال شب گذشته اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر این که «یک دختر دبیرستانی به بیمارستان فجر نیروی هوایی» منتقل شده که به دلیل «درگیری با ماموران سرش به آهن برخورد کرده و بیهوش می‌شود.»

به گفته شاهدان عینی و کاربران شبکه‌های اجتماعی «گویا اجازه نمی‌دهند کسی در بیمارستان به او نزدیک شود.»

حالا با بازداشت مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق مشخص می‌شود که اطلاعات شبکه‌های اجتماعی از بیمارستانی که این دختر دانش‌آموز در آن بستری شده، صحیح بوده است.

به گفته مدیرعامل مترو تهران، ساعت ۷ صبح دیروز نهم مهر ۱۴۰۲ «یک دختر دانش‌آموز ۱۶ ساله در خط ۴ مترو میدان شهدا وارد قطار شده که به دلیل افت فشار، بیهوش شد.»

در این ویدیو دیده می‌شود که سه دختر دانش‌آموز که مقنعه بر سر ندارند، داخل واگن مترو می‌شوند و چند ثانیه بعدتر شماری از مسافران یکی از آنها را که به نظر هشیاری‌اش را دست داده از واگن بیرون می‌کشند.

آقای درستی به خبرنگار ایرنا می‌گوید که این دختر توسط دوستان خودش و یک مسافر دیگر قطار که احتمالا پزشک بوده به بیرون از قطار منتقل می‌شود.

در روی تصاویری که ایرنا از دوربین‌های مداربسته مترو منتشر کرده و به نظر تقطیع شده است، زمان دقیق این اتفاقات مشخص نیست.

خبرنگار ایرنا از آقای درستی پرسیده که آیا احتمال برخورد عوامل اجرایی می‌رود و او پاسخ داده که «فیلم‌های مداربسته ادعای درگیری عوامل مترو با این دختر را رد می‌کند و هیچگونه درگیری لفظی یا فیزیکی بین مسافران با آنها یا عوامل ما در دوربین‌ها ثبت نشده است.» اگرچه در این ویدیو لحظه ورود به واگن نشان داده نمی‌شود.

ایستگاه متروی میدان شهدا، یکی از ایستگاه‌ها خط ۴ و خط ۶ متروی تهران است. این ایستگاه در تقاطع خیابان ۱۷ شهریور با خیابان‌های پیروزی و مجاهدین اسلام، نرسیده به میدان شهدا، جنب اداره برق واقع شده‌است.

الهه محمدی، (عکس وسط) خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، (عکس چپ) خبرنگار روزنامه شرق که کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی (عکس راست) را در گزارش‌هایشان پوشش داده بودند، همچنان در زندان هستند

پیش از این، بارها از متروها تصاویری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های حکومتی ایران منتشر شده که در آنها به دفعات ماموران به زنان بدون حجاب تذکر می‌دهند و گاه این تذکرات به درگیری‌هایی منجر شده است.

برخورد یا بازداشت خبرنگارانی که برای پوشش رویدادها به حوزه‌های خبری می‌روند در جمهوری اسلامی ایران سابقه طولانی دارد.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی را در گزارش‌هایشان پوشش داده بودند، در همان روزهای نخست پس از شکل‌گیری اعتراضات سراسری در ایران در پی کشته‌شدن او، توسط حکومت ایران بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در یک بیانیه مشترک، این دو روزنامه‌نگار را به انتشار «اخبار جهت‌دار» درباره مهسا امینی متهم کرده‌ بودند.

بی‌بی‌سی


آرمیتا گراوند: لغو ملاقات‌های بخش آی‌سی‌یو و بازداشت «مریم لطفی» حین صحبت با مادر آرمیتا

منابع آگاه به زمانه اطلاع دادند که بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فجر تهران تحت تدابیر شدید نیروهای امنیتی قرار دارد و امروز ملاقات‌های این بخش «لغو» شد.

منابع آگاه به زمانه اطلاع دادند آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ای که صبح یک‌شنبه در مترو شهدا تهران «بیهوش» و به بیمارستان فجر نیرو هوایی منتقل شده بود، همچنان در «کُما» به سر می‌برد.

به گفته یک منبع آگاه فضای بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بیمارستان فجر تهران به شدت امنیتی است و تعداد زیادی «نیروی امنیتی تمام وقت آنجا» حضور دارند:

امروز حتی ملاقات‌های بخش آی‌سی‌یو که در طبقه اول قرار دارد را لغو کردند و همه را در طبقه هم‌کف نگه داشته بودند.

بر اساس اطلاعات رسیده به زمانه آرمیتا گراوند متولد خردادماه ۱۳۸۶ است.

هنوز اطلاعات زیادی درباره اینکه آرمیتا گراوند به چه علت به «کُما» رفته در دست نیست، اما یک منبع آگاه پیش‌تر به زمانه گفته بود او و دو نفر دیگر از دوستانش در حالی که مقنعه نداشتند، «با مامورهایی که تذکر حجاب می‌دادند مشاجره کردند و آنها آرمیتا را هُل داده و سرش به یک آهن برخورد کرده است» و در ادامه تاکید می‌کند «افت فشار خون هم به دلیل خون‌ریزی داخل جمجمه» صورت گرفته است. زمانه فعلا مستقلاً قادر به تایید این اطلاعات نیست.

یکی دیگر از منابعی که با زمانه گفت‌وگو کرده، گفته مریم لطفی، روزنامه‌نگار سرویس اجتماعی روزنامه شرق، «دیروز در حالی که مشغول صحبت با مادر آرمیتا گراوند بود، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.»

مریم لطفی، دوشنبه ۱۰ مهر پس از انتشار اخبار مبتنی بر ابهام در وضعیت آرمیتا گراوند به بیمارستان فجر رفته بود تا گزارش تهیه کند، اما او به مدت چند ساعت بازداشت و سپس آزاد شد.

خبر «بیهوش» شدن آرمیتا گراوند اولین بار یک‌شنبه شب، ۹ مهر منتشر شد و یک روز بعد، خبرگزاری دولتی ایرنا مصاحبه‎‌ای با مسعود درستی، مدیر عامل بهره‌برداری مترو تهران انجام داد که گفته بود این دختر ۱۶ ساله به دلیل «افت فشار خون، تعادل خود را از دست داده و زمین خورده است».

ایرنا همچنین تصاویر دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود این دختر دانش‌آموز و دوستانش را که مقنعه به سر نداشتند منتشر کرد که لحظاتی بعد از سوار شدن به قطار مترو یکی از آنها به زمین می‌خورد و سپس با کمک دوستان و یکی دیگر از مسافران به روی سکو منتقل می‌شود.

مدیر عامل مترو تهران تاکید کرده بود که همه «دوربین‌های مداربسته بازبینی شده و هیچ درگیری‌ای ثبت و ضبط نشده» است.

تاکنون تصاویر دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود این سه دانش‌آموز به ایستگاه مترو شهدا و قبل از ورود به قطار منتشر نشده است.

امروز خبرگزاری ایرنا مادر و پدر آرمیتا گراوند را مقابل دوربین آورد و آنها در حالی که «مضطرب» به نظر می‌رسیدند، با تردید از «افت فشار» و «اصابت سرش به لبه قطار» دختر خود گفتند.

پدر و مادر این دانش‌آموز ۱۶ ساله که اکنون در کُما به سر می‌برد گفتند «تصاویر دوربین‌های مترو را دیده‌اند و تایید می‌کنند که حادثه پریروز، یک اتفاق بوده» است. اما فیلم این گفت‌وگو تقطیع شده به نظر می‌رسد و افکار عمومی آن را تحت فشار می‌داند.

همچنین با وجود تاکید منابع آگاه زمانه مبنی بر فضای امنیتی و حضور نیروهای امنیتی در بیمارستان فجر تهران، مشخص نیست این گفت‌وگو در چه شرایطی انجام شده است.

ایرنا در این گزارش هیچ اسمی از آرمیتا گراوند و والدین او نیاورد و او را «دانش‌آموز بستری شده» معرفی کرد.

فرزاد صیفی کاران
رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *