در سوگ داریوش مهرجویی و همسرش و تاسف از ضایعه بزرگ به سینمای ایران

در شامگاه  ۲۲ مهرماه داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس سینمای ایران و همسرش، وحیده محمدی فر، در ویلای خود در یکی از شهرکهای کرج به طرزی وحشیانه و با شقاوتی بهت‌آور سلاخی شدند.

داریوش مهرجویی با خلق فیلم‌های بیاد ماندنی همچون «گاو»، «اجاره نشین‌ها»، «هامون»، « لیلا»، «سنتوری» و … مسائل مبتلابه جامعه ایران در دوران‌های مختلف را بر پرده سینما به نمایش درآورد و بدینسان به سطح بلندآوازه‌ترین کارگردان سینمای ایران ارتقاء یافت.

مهرجویی که تحصیل کرده فلسفه از آمریکا بود به سادگی امکان مهاجرت به آنجا را داشت، اما تصمیم گرفت تا در ایران، به رغم همه دشواری هایی که برایش ایجاد می‌شد، بماند و با ساختن فیلم‌های پرمحتوا و عمیق خود به غنای سینمای ایران کمک کند. او نه تنها یک فیلمساز توانا، بود، بلکه چندین اثر مهم  نیز ترجمه کرد، آثاری چون «بعد زیبایی شناختی و زیبا شناسی واقعیت» از هربرت مارکوزه و «درس و آواز خوان  طاس» از اوژن یونسکو.

داریوش مهرجویی در جریان جنبش «زن زندگی آزادی» در نامه‌ای به ورزشکاران سرشناس ایران که همراه این جنبش بودند از آنها تشکر کرد و بدین طریق همراهی خود با جنبش و حمایت از مبارزه مردم ایران در راه آزادی را اعلام کرد.  

در رسانه‌های مجازی خبرهایی منتشر شده‌اند مبنی بر اینکه داریوش مهرجویی و همسرش نیروهای انتظامی را از تهدیداتی علیه خود آگاه کرده بودند اما آنها به این هشدارها توجهی نکردند. علاوه بر این شباهت قتل این زوج به قتل وحشیانه داریوش فروهر و پروانه اسکندری توسط مأموران امنیتی حکومت اسلامی، شایعاتی را مبنی بر انگیزه‌های سیاسی در این قتل دامن زده است. به همین دلیل لازم است که بدون فوت وقت و با شفافیت کامل شرایط، انگیزه‌ها و عوامل این جنایت هولناک روشن شوند.

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران تاسف عمیق خود را از این فقدان بزرگ برای خانواده‌های مهرجویی و محمدی فر و ضایعه عظیم برای مردم و سینمای ایران اعلام میدارد و از صمیم قلب به همه انها، بویژه فرزندان داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر، تسلیت میگوید. 

هیئت سیاسی – اجرایی اتحاد جمهوری‌خواهان ایران

۲۳ مهر ماه ۱۴۰۲

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *