تظاهرات اعتراضی در اردکان یزد به‌دلیل بحران آلودگی هوا

صدها تن از ساکنان شهر اردکان در استان یزد روز سه‌شنبه پنجم دی در اعتراض به آلودگی هوای این شهر به خیابان‌ها آمدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان در اردکان علیه مقامات استانداری یزد شعار داده و می‌گویند این شهر ظرفیت استقرار صنایع بیشتر را ندارد.

در بیشتر روزهای سال شاخص آلودگی هوا در شهر اردکان در وضعیت ناسالم و خطرناک برای گروه‌های حساس قرار دارد.

مصطفی میرزاده، معاون سازمان محیط زیست در استان یزد، یکی از دلایل این میزان از آلودگی هوا را استقرار هشتاد درصد از صنایع استان در این منطقه عنوان کرده است.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که علی‌رغم اعتراض فعالان محیط زیست و شهروندان اردکانی، هنوز هیچ کدام یک از مسئولان اجرایی و مرتبط راهکاری برای کاهش آلودگی هوا در این شهر اعلام نکردند.

شهرهای بزرگ ایران به‌ویژه تهران در دهه‌های گذشته دچار آلودگی هوا بوده، اما اکنون این آلودگی به شهرهای کوچک و حتی کویری ایران نیز سرایت کرده است.

شهرستان اردکان در شمال استان یزد و در فاصله ۶۰ کیلومتری از مرکز این استان کویری واقع است.

گزارش رسانه‌ها حاکی است که در نیمی از روزهای سال خورشیدی جاری، هوای این شهر به دلیل آلایندگی‌های صنعتی شدیداً آلوده بوده است.

این آلودگی باعث شده که در بسیاری از روزها مدارس اردکان تعطیل شود.

به عنوان نمونه، در اواسط آذرماه، به علت آلودگی هوا مراکز پیش‌دبستانی و تمام مقاطع تحصیلی شهرهای اردکان، احمدآباد و روستای ترک‌آباد این شهرستان و شهرهای میبد و بفروئیه به صورت غیرحضوری فعال بودند.

همچنین مقام‌های این شهر منع تردد کامیون‌ها و برخورد با کلیه خودروهای شخصی عمومی و دولتی فاقد برچسب معاینه فنی را تصویب کردند.

بیشتر در این باره:
مرگ ناشی از آلودگی هوا در ایران طی یک سال ۳۰ درصد افزایش یافت

ادامه آلودگی هوا در ۱۰ کلانشهر تا آخر هفته؛ مدارس ابتدایی در تهران غیرحضوری شدند

جلوگیری از تمام فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر، جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های در پایانه‌های مسافربری و نظارت ویژه برای جلوگیری از سوزاندن زباله، شاخ و برگ درختان و ضایعات توسط شهرداری‌های مربوطه از دیگر مصوبات در این زمینه بود.

روز سه‌شنبه آلودگی هوا باعث شد که تمامی مدارس مشهد نیز غیرحضوری شود. ظهر روز سه‌شنبه، شاخص آلودگی هوا در شهر مشهد در بالاترین حد و در سطح خطرناک گزارش شده است.

رادیو فردا

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *