آمریکا: چین و روسیه عامل شکست ماموریت عنان

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفت “جلوگیری از دسترسی کوفی عنان برای بحران سوریه به ابزار مناسب برای پیشبرد طرح صلح در سوریه باعث ناکامی این نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه در ماموریتش شده است.”وزیر خارجه آمریکا روز پنج شنبه با آقای عنان گفتگوی تلفنی داشته است.خانم کلینتون با انتشار بیانیه ای پس از این گفتگو تاکید کرد کوفی عنان “وظیفه دشوار توقف خونریزی و کشتار شهروندان سوریه و گذار صلح آمیز سیاسی در این کشور را سرسختانه به دوش کشیده” اما “شورای امنیت سازمان ملل در برابر رسیدن ابزار لازم برای پیشبرد تلاش های او سد ایجاد کرده است.”

هیلاری کلینتون تاکید کرده آمریکا به گذار سیاسی موثر مورد نظر کوفی عنان برای سوریه متعهد خواهد ماند.

“شکست محتوم”

سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در بیانیه ای گفت وقتی که حکومت اسد مرتب وعده هایش را برای اعمال طرح صلح می شکند ماموریت کوفی عنان شانسی برای پیروزی ندارد.

به گفته خانم رایس “آن اعضای سازمان ملل متحد که تقاضاهای متعدد آقای عنان برای تعیین مجازات قابل توجه جهت تخطی از طرح صلح را نپذیرفتند، ماموریت آقای عنان را عملا غیرممکن کردند.”

در کنگره آمریکا نیز سناتور جان مک کین از چهره های با نفوذ جمهوری خواه در آمریکا درباره برکناری آقای عنان واکنش نشان داده است.

آقای مک کین در یک سخنرانی در صحن سنای آمریکا شکست را “سرنوشت محتوم” ماموریت کوفی عنان خواند.

انتقاد همراه با تحسین

آقای مک کین با انتقاد از سیاست باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفته از همان ابتدا حساب کردن دولت این کشور بر همراهی روسیه در این بحران “مضحک” بوده چون “روسیه تامین کننده اصلی تسلیحات برای حکومت روسیه است”.

رقیب پیشین باراک اوباما در رقابت های ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ گفت سازمان ملل و دولت آمریکا باید مسئولیت مشترک شکست ماموریت کوفی عنان را به عهده بگیرند.

جان مک کین با انتقاد تند از روسیه و چین در بحران سوریه گفت: “دولت آمریکا نباید بیش از این برای توقف خشونت ها در سوریه ساده لوحانه برخورد کند.”

وی گفت: “اگر ما همچنان به بی عملی ادامه بدهیم، جنایات گسترده در حلب و سایر نقاط سوریه پدیدار می شوند.”

روز چهارشنبه گزارش هایی منتشر شد مبنی بر این که رییس جمهوری آمریکا با امضای سندی مخفی حمایت تسلیحاتی آمریکا از مخالفان سوری را مجاز کرده است.

جان مک کین که از طرفداران مسلح کردن نیروهای مخالف سوری است این اقدام دولت آمریکا را تحسین کرد اما گفت این کار کافی نیست.

این سناتور جمهوری خواه گفت آمریکا باید مراکز امنی را برای آموزش شورشیان و تشکیل حکومت اپوزیسیون راه اندازی کند.

طرح کوفی عنان از جمله شامل عقب نشینی نیروهای ارتش سوریه و انتقال تسلیحات سنگین از مناطق شهری و توقف عملیات نظامی علیه مناطق مسکونی، اجرای آتش بس بین نیروهای دولتی و مخالفان، آزادی زندانیان سیاسی و امدادرسانی به غیرنظامیان در مناطق درگیری بود اما این طرح از سوی هیچ یک از طرفین مناقشه به اجرا در نیامد.

آقای عنان برای اجرای این طرح به کشورهای مختلف درگیر در این بحران از جمله ایران و روسیه سفر کرد و موافقت این کشورها برای آن را به دست آورد اما این کار هم باعث تداوم و تشدید خشونت‌ها نشد.

مقام‌های روسیه بارها هشدار داده‌اند که ماموریت کوفی عنان می‌تواند آخرین فرصت برای جلوگیری از بروز یک جنگ داخلی در سوریه باشد.

بی بی سی    جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱

Print Friendly, PDF & Email