فیلم «لاله» وزیر ارشاد را در آستانه استیضاح قرار داد

روژه ساخت فیلم لاله در آمریکا با بودجه دولت ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در آستانه استیضاح قرار داده است.یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس روز شنبه، ۱۴ مردادماه به خبرگزاری مهر گفت که برای بررسی پروژه لاله، کارگروه رسانه و هنر در این کمیسیون تشکیل شده و نتیجه تحقیقات این کارگروه در سرنوشت پروژه لاله تعیین‌کننده خواهد بود.علی طاهری درباره استیضاح احتمالی وزیر ارشاد گفت که اعضای کمیسیون فرهنگی منتظر نظر این کارگروه هستند تا درباره استیضاح وزیر تصمیم‌گیری کنند.

به گفته او، جلسه اعلام تحقیقات کارگروه هنر و رسانه این هفته با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و نیز جواد شمقدری، رییس سازمان امور سینمایی برگزار می‌شود.

اما در حالی که بعضی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در روزهای اخیر وزیر ارشاد را به استیضلح تهدید کرده‌اند، او امروز گفت چیزی در این‌باره نشنیده است.

اواسط تیرماه بود که خبر ساخت فیلم لاله در کشور آمریکا و با حمایت دولت ایران در رسانه‌های داخلی منتشر شد.

گفته شده این فیلم درباره لاله صدیق، قهرمان رالی ایران است، فیلمی که به گفته جمال شورجه، عضو شورای عالی سینما «نشان‌دهنده دختر ایرانی است که توانسته به عنوان یک قهرمان ایرانی در عرصه بین‌المللی خوش بدرخشد.»

اصولگرایان در یک ماه اخیر به شدت از این پروژه انتقاد کرده‌اند و معتقدند که باید تصویری اسلامی از زن ایرانی نشان داده شود.

کارگردانی این فیلم را اسدالله نیک‌‌نژاد، فیلمساز ایرانی مقیم آمریکا برعهده خواهد داشت. این مساله نیز مورد انتقاد اصولگرایان قرار گرفته است. لاله افتخاری، نماینده تهران در این موردگفته است: ما نمی‌توانیم دختر ایرانی را توسط کسی که نگاه آلوده‌ای به زن دارد به دنیا نشان دهیم.

اولین بار ۱۹ تیرماه رئیس سازمان امور سینمایی به دفاع از این پروژه پرداخت و گفت: این فیلم تجربه‌ای جدید است. فیلم‌هایی خارج از کشور علیه ما به زبان انگلیسی با بازیگران خارجی ساخته می‌شود، ما نیز احساس کردیم که بدین‌گونه عمل کنیم و در داخل کشور چنین فیلمی بسازیم.

۹ روز بعد جمال شورجه به خبرگزاری مهر گفت که اسدالله نیک‌نژاد در سفرهایی که رئیس جمهوری به نیویورک داشت با او ملاقات و موافقت او برای ساخت فیلم سینمایی ‌لاله‌ را کسب کرد.

آقای شورجه همچنین گفت که در سفرهای محمود احمدی‌نژاد به نیویورک، اسدالله نیک‌نژاد، مدیریت هنری برنامه‌های او را برعهده داشت و در میزگردهای احمدی‌نژاد در آن حضور داشت، دکور، نورپردازی و فیلمبرداری را مدیریت کرد و در نهایت به یکی از اعضای اصلی تیم همراه احمدی‌نژاد تبدیل شد.

در واکنش به این اظهارات، حسین شریتعمداری، سردبیر تندروی روزنامه کیهان متعلق به رهبر جمهوری اسلامی دوم مردادماه در سرمقاله خود از پروژه لاله انتقاد کرد و از کارگردان این فیلم به عنوان کسی یاد کرد که «سال‌هاست در استودیوهای درجه ۳ و ۴ هالیوود به تولید آثار مستهجن و پورنو اشتغال دارد.»

درنهایت با بالا گرفتن اعتراض‌ها، دهم مردادماه وزیر ارشاد و رئیس سازمان امور سینمایی در کمیسیون فرهنگی مجلس حاضر شدند و نظرات‌شان را ارائه کردند. اما توضیحات‌ آن‌ها نمایندگان را قانع نکرد.

همچنین در حالی که شایعاتی درباره نقش نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در این پروژه شنیده شده بود، در همین روز اعلام شد که اسفندیار رحیم‌مشایی اصلی‌ترین حامی پروژه لاله است. این خبر باعث شد اصولگرایان با شدت بیشتری به مخالفت با این فیلم بپردازند.

هزینه این پروژه نیز خبرساز شده است. در ابتدا اعلام شد که هزینه ساخت این فیلم پنج میلیارد تومان است. این رقم با انتقاد سینماگران مواجه شد. علی معلم، منتقد و تهیه‌کننده سینما گفت که پراختن به شخصیت‌های مهم تاریخی مانند کوروش کبیر در یک فیلم سینمایی مهمتر از ساختن فیلم سینمایی ‌لاله‌ با موضوع یک دختر اتومبیلران است.

پنجم مردادماه هم روزنامه تلگراف لندن، رقم پروژه را هشت میلیارد اعلام کرد، خبری که مقامات سینمایی ایران آن را تکذیب نکردند.

در همین حال، در شرایطی که اعلام شده از چند روز قبل پیش‌تولید فیلم لاله آغاز شده، احمد سالک یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: گزارش و عکس‌های به دست آمده از مراحل پیش تولید این فیلم حاکی از آن است که این فیلم از اساس با ارزش‌های دینی و فرهنگ اسلامی ایرانیان در تضاد است.

این عضو جامعه روحانیت مبارز تهدید کرد «اگر لازم باشد مسائل پشت پرده را هم با بررسی دقیق» فاش خواهد کرد.

لاله صدیق از قهرمانان اتومبیل‌رانی در ایران و اولین زنی است که در تاریخ جمهوری اسلامی با مردان نیز در رشته‌های ورزشی رقابت کرده است. این اتومبیل‌ران ایرانی که از او با عنوان «شوماخر کوچولو» یاد می‌شود، مقام اول را در میان مسابقات زنان در خاورمیانه و مقام سوم را در دنیا کسب کرده است.

مردمک   شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱

Print Friendly, PDF & Email