«۸۷ کشته و ۶۰۰ زخمی» در زلزله‌های شمال غرب ایران

دو زلزله نسبتاً شدید عصر روز شنبه، ۲۱ مردادماه شمال غرب ایران را لرزاند که تاکنون ۸۷ کشته و ۶۰۰ زخمی برجای گذاشته است. مرکز قوی‌ترین این زلزله‌ها به بزرگی ۶.۲ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در اهر بوده است.خلیل ساعی، مدیرکل ستاد بحران آذربایجان شرقی در این باره به خبرگزاری‌ها گفته که این تعداد کشته و زخمی در سه شهرستان اهر، ورزقان و هریس بوده است.آخرین گزارش‌ها حاکی است که ۳۰ نفر در شهرستان اهر، ۴۰ نفر در شهرستان ورزقان و۱۰ نفر در شهرستان هریس جان خود را از دست داده‌اند و هفت نفر نیز به هنگام انتقال به بیمارستان جان باخته‌اند.به گفته خلیل ساعی، ۶۰ روستا در منطقه اهر بین ۵۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده و چهار روستا نیز حدود ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند.

او از مردم این مناطق خواسته است که امشب را در خارج از خانه‌های خود و در فضای باز صبح کنند. این زلزله‌ها در ۴۸ و ۶۰ کیلومتری شهر تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی بوده‌اند.

پیش از این غلامرضا معصومی، رييس اورژانس كشور از کشته شدن ۴۰ تا ۵۰ نفر خبر داده و احتمال داده بود که تعداد قربانیان افزایش یابد.

ساعت ۱۶:۵۳ امروز زلزله‌ای به قدرت ۶.۲ ریشتر شهر اهر را لرزاند. موسسه ژئوفیزیک تهران کانون این زلزله را ۲۰ کیلومتری اهر در آذربایجان شرقی و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین خبر داد و اعلام کرد که در یک هفته اخیر پنج زمین لرزه در این منطقه روی داده است.

ساعت ۱۷:۴ نیز زلزله‌ای به قدرت ۶ ریشتر در ۲۰ کیلومتری ورزقان به وقوع پیوست. ورزقان همچنین ۱۰ دقیقه بعد با قدرت ۴.۱ ریشتر و ساعت ۱۷:۱۹ با قدرت ۴.۷ ریشتر لرزید.

در ساعت ۱۷:۴۴ نیز زلزله‌ای به قدرت ۴.۵ریشتر و در ساعت ۱۷:۵۳ زمین لرزه‌ای دیگر با قدرت ۳.۷ ریشتر ورزقان را لرزاند.

خبرگزاری فارس خبر داده که مردم تبریز از وقوع زلزله وحشت‌زده شده و به خیابان‌ها گریختند. به نوشته فارس، تلفن‌های ثابت و همراه پس از زلزله در تبریز دچار اختلال شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا نیز خبر داده که براثر شدت زلزله در تبریز، برخی ساختمان‌ها ترک خورده‌اند.

به نوشته این منبع، زلزله موجب وحشت مردم شده و خانه‌های خود را ترک کرده‌ و به کوچه‌ها و خیابان‌ها آمده‌اند.

در عین حال، محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات کشور به خبرگزاری مهر گفته استکه بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی ارتباط با روستاها قطع است و تنها با بی‌سیم ارتباط برقرار است.

شهر ارومیه در آذربایجان غربی نیز عصر امروز سه بار لرزیده است. این زمین‌لرزه‌ها در برخی مناطق دیگر ایران ازجمله اردبیل، رشت، انزلی و بخش‌هایی از تهران احساس شده است.

همچنین براساس مرکز زلزله‌‌نگاری کشور از صبح امروز تاکنون، ۲۸ زلزله در استان‌های کشور روی داده که ازجمله آنها می‌توان به خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان و هرمزگان اشاره کرد.

مردمک   شنبه 11 اوت 2012 – 21 مرداد 1391

Print Friendly, PDF & Email