“پوشش یخی قطب شمال به کمترین حد ثبت شده رسیده است”

يخ های قطب شمالبی بی سی : به گفته سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا یا ناسا، از سال ۱۹۷۹ که رصد یخهای قطبی توسط ماهواره ها آغاز شد تا به امروز، هیچگاه این میزان کاهش مساحت پوشش یخی قطب شمال ظرف یکسال ثبت نشده است.

دانشمندانی که در این اندازه گیری نقش داشته اند می گویند این روند بخشی از یک تغییر بنیادی در اقلیم قطب محسوب می شود.

ناسا می گوید سطح پوشش یخی اقیانوس منجمد شمالی در منطقه قطب در حال حاضر تنها ۴.۰۹ میلیون کیلومتر مربع است که ۸۰ هزار کیلومتر مربع از کوچکترین مساحت ثبت شده در سال ۲۰۰۷ میلادی کمتر شده است.

پوشش یخی اقیانوس منجمد شمالی در طول زمستانهای سرد قطب شمال گسترش می یابد و در ماه های گرمتر منقبض می شود، اما ظرف سه دهه گذشته، ماهواره های زمین شناسی طی هر دوره ده ساله، کاهشی حداقل ۱۳ در صدی در مساحت سطح منجمد اقیانوس ثبت کرده اند.

علاوه بر مساحت، ضخامت سطح منجمد اقیانوس نیز رو به کاهش است که برآیند اثر این دو روند، به کاهش حتی عظیم تر حجم یخهای قطب شمال منجر شده است.

به گفته جوئی کومیسو، پژوهشگر ارشد مرکز کنترل پروازهای فضایی گودارد ناسا، قطب شمال اتفاقا ً امسال تابستانی خیلی گرمی نداشته و کاهش سطح منجمد اقیانوس بیشتر ناشی از خسارتی است که تابستهای گرم قبلی به لایجه های یخ باقی مانده از دورانهای پیشین زمین شناسی وارد کرده اند.

مرگ اقیانوس منجمد شمالی

پروفسور پیتر والدهام از دانشگاه کمبریج به بی بی سی می گوید: “شماری از دانشمندانی که در اندازه گیری سطح منجمد اقیانوس مشارکت داشته اند، چند سال پیش پیشبینی کردند که عقب نشینی سطح منجمد اقیانوس چنان سرعتی خواهد گرفت که تا سال ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶ میلادی، دیگر در تابستانها اثری از آن نخواهد بود.”

او می افزاید، این پیش بینی ها اکنون به واقعیت نزدیک می شوند و سطح منجمد اقیانوس به قدری نازک شده که ناگزیر ناپدید خواهد شد.

به گفته این استاد دانشگاه، اندازه گیری هایی که توسط زیر دریایی ها انجام شده نشان می دهد که از ده ۸۰ میلادی، ۴۰% از ضخامت یخهای اقیانوس کاسته شده است.

پرفسور والدهام می گوید:”این به معنای مرگ غیر قابل اجتناب سطح منجمد اقیانوس است که طبعات بسیار جدی به همراه دارد. ا. این تحول همچنین باعث رها شدن حجم عظیمی از گاز متان موجود در بستر دریاها می شود، که این گاز نیز موجب تشدید اثر گلخانه های در سیاره ما می شود.”
منبع: آسمان

Print Friendly, PDF & Email