نایب رئیس مجلس ایران: ناطق نوری برای ریاست جمهوری قابل طرح است

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران گفته است که علی‌اکبر ناطق نوری سیاستمدار ۶۹ ساله سنتی و محافظه کار برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری قابل طرح است اما “مصلحت نیست” اکبر هاشمی رفسنجانی نامزد شود.آقای باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین یک تشکیل سیاسی محافظه کار راستگرا است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ که محمود احمدی‌نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی رقیب اصلی یکدیگر شدند، از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد.این تشکل سیاسی و شخص آقای باهنر از اواخر دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد به صف منتقدان وی پیوستند و اکنون از مخالفان او محسوب می‌شوند.

‘ناطق نوری در انتخابات قابل طرح است’

محمدرضا باهنر از سیاستمداران نسبتا با نفوذ فعلی ایران محسوب می‌شود که نقش پررنگی در تصمیم نهادهای سیاسی اصولگرایان دارد.

“در محافل سیاسی ایران از آقای ناطق نوری با عنوان سیاستمداری صریح و با روحیه ای پهلوانی یاد می شود. او از وزرشکاران ورزش باستانی ایران است. او در سال‌های اخیر همواره از منتقدان خرافه گرایی‌هایی بوده “

آقای باهنر به خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس ایران گفته است که علی اکبر ناطق نوری “جزء شخصیت‌های سابقه دار و خوش نام مملکت است . . . یک مدتی ایشان خود را از مسائل سیاسی به دلیل یک سری تالمات روحی و بعضی مسائلی که در شان خود نمی‌دانستند، کنار کشید اما آقای ناطق نوری قابل طرح است.”

قرار است یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۴ خرداد سال آینده خورشیدی برگزار و جانشین محمود احمدی انتخاب شود.

آقای ناطق نوری پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد در جریان رقابت‌های انتخابات مناقشه برانگیز سال ۱۳۸۸، اتهاماتی را متوجه فرزندان او کرد، کمتر در عرصه عمومی حاضر شده یا اظهار نظر کرده اما در هفته‌های اخیر فعالیت‌هایی را به شکل محدود از سرگرفته است.

برادر آقای ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری پیشین از روسای ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی، نامزد ریاست جمهوری دوره دهم بود که اینک در بازداشت خانگی به سر می برد.

آقای ناطق نوری در مراسم افتتاخ مجلس نهم با شروع سخنرانی احمدی نژاد، صحن مجلس را ترک کرد

مخالفت با خرافه گرایی رایج در ایران

سخنرانی اخیر ناطق نوری در مشهد، با شعارهایی که شماری از حضار در ضدیت با او سر دادند، با اخلال مواجه شد.

آقای ناطق نوری در سال‌های پس از درگذشت آیت الله خمینی موسس جمهوری اسلامی، رئیس مجلس ایران بوده و اینک رئیس دفتر بازرسی آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

او در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ به عنوان نامزد جناح محافظه کار وارد شد اما از محمد خاتمی شکست خورد و پس از آن دوباره فعالیت‌های پارلمانی خود را تا پایان مجلس پنجم ادامه داد. آقای ناطق نوری در جریان رقابت های انتخاباتی گفته بود که چادر حجاب برتر است و از اجباری شدن آن به طور تلویحی حمایت کرده بود.

در محافل سیاسی ایران از آقای ناطق نوری با عنوان سیاستمداری صریح و با روحیه ای پهلوانی یاد می شود. او از وزرشکاران ورزش باستانی ایران است.

آقای ناطق نوری در سال‌های اخیر همواره از منتقدان خرافه گرایی‌هایی بوده که در سال‌های اخیر به خصوص پس از آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران رایج شده است.

محمود احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر او را هدف حملات لفظی قرار داده است.

اواخر بهار سال جاری در حالی که او به عنوان رئیس پیشین مجلس به عنوان مهمان برای مراسم افتتاح مجلس نهم دعوت شده بود، با آغاز سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، صحن مجلس را به نشانه اعتراض ترک کرد.

بی بی سی    دوشنبه 10 سپتامبر 2012 – 20 شهریور 1391

Print Friendly, PDF & Email