” ایران شبانه اقدام به قاچاق نفت خود می کند”

مقامات مسئول در صنعت نفت و اطلاعات حمل و نقل دریایی اعلام کردند ایران برای دور زدن تحریم ها بین المللی علیه این کشور از بندری کوچک و ناشناخته در سواحل شرقی مالزی اقدام به قاچاق نفت می کند.به گزارش خبرگزاری رویترز ایران نفت کشی با پرچم پاناما اجاره کرده و نفت خود را در بندر “لابوان” مالزی به مشتریانی از کشورهای جنوب آسیا می فروشد.یک منبع در سنگاپور به خبرگزاری رویترز گفته است بندر لابوان در مالزی شبیه سرزمین بی صاحب است. برخی تحلیگران در امور نفت بر این باورند که چنین بندری مکانی مناسب برای ایران است تا نفت خود را با نام دیگر کشورها به فروش برساند.

سخت گیری های نظارتی بین المللی علیه ایران ، این کشور را بر آن داشته است تا با اجاره کردن نفتکش هایی و برافراشته کردن دیگر کشورها بر روی آنها به قاچاق نفت بپردازد.

طبق این گزارش مقصد نهایی صادرات نفت خام ذخیره شده ایران در این نفتکش‌ها در سواحل مالزی مشخص نشده اما نیمی از این نفت خام به 4 کشور آسیایی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی صادر می‌ شود.
بر اساس این گزارش نفت حمل شده در نفتکش ‌ها بدون اطلاع مقام ‌های دولت مالزی شبانه به دو نفتکش منتقل و ذخیره شده است.

گزارش رویترز افزود که یکی از این دو نفتکش ها به سمت بندری در چین حرکت کرده است در حالیکه سه نفتکش دیگر با حمل 6 میلیون بشکه نفت یا مواد سوختی به سمت های نامعلومی حرکت کرده اند.

این در حالی است که وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد در نتیجه تحریم های بین المللی بر ضد ایران، این کشور در هر ماه 5 میلیارد دلار ضرر می کند.

“دیوید کوهن” معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی که در دانشگاه نیویورک سخنرانی می کرد ، اظهار داشته است که ” تحریم در سال گذشته بر صنعت نفت ایران اثر منفی گذاشته است.”

العربیه     شنبه 15 سپتامبر 2012 – 25 شهریور 1391

Print Friendly, PDF & Email