استقبال روسیه از قطعنامه شورای حکام علیه ایران

روسیه از قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به دلیل ادامه برنامه هسته‌ای این کشور استقبال کرد.وزارت امورخارجه روسیه شنبه ۲۵ شهریورماه در یک بیانیه اعلام کرد: ما از محتوای قطعنامه راضی هستیم و نه تنها به آن رای مثبت دادیم، بلکه در نوشتنش نیز همکاری کردیم.در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نمایندگان ۳۵ کشور به‌طور دوره‌ای در آن عضو هستند، با اکثریت آرا یازدهمین قطعنامه علیه ایران صادر شد. کوبا به این قطعنامه رای مخالف داد و سه کشور هم رای ممتنع دادند.در بیانیه وزارت امورخارجه روسیه آمده است: این قطعنامه‌ نشان داد که سندها با کیفیت و متوازن بوده است.

در قطعنامه آژانس از ایران خواسته شده که بدون اتلاف وقت به تعهدات خود که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده، عمل کند.

وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه خود تاکید کرده که این قطعنامه، هم مذاکرات تهران و آژانس و هم مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ را تقویت می‌کند. بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه، ایالات متحده و آلمان شش قدرت جهانی طرف گفت و گو با ایران هستند.

روسیه با بیان این‌که این قطعنامه هیچ تهدید یا اتهامی متوجه کسی نمی‌کند، ابراز امیدواری کرد که در مذاکرات آینده، «فضای مثبتی» بین همه طرف‌های درگیر جریان یابد.

آژانس در قطعنامه‌ اخیر خود ایران را متهم کرد که درخواست آژانس برای توقف غنی‌سازی اورانیوم را نادیده گرفته و به نگرانی‌ها درمورد پژوهش‌های احتمالی ساخت سلاح اتمی پاسخ نداده است.

در واکنش به این اتفاق، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «ساختار موجود شورای حکام» را زیر سؤال برد و اعلام کرد‌ که قطعنامه شورای حکام وضعیت را پیچیده می‌کند و همکاری ایران و آژانس را به خطر می‌اندازد.

آقای سلطانیه به خبرنگاران گفت که اطلاعات رسیده به آژانس درمورد فعالیت در سایت نظامی پارچین تحریف شده است.

یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ نیز دیروز به خبرگزاری فرانسه گفت ایران باید «متوجه این پیغام» شود که باید تلاش بیشتری برای متقاعد کردن جامعه بین‌المللی نسبت به برنامه هسته‌ای خود کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است، نسبت به فعالیت‌های انجام شده در پارچین با استناد به «تصاویر ماهواره‌ای» ابراز نگرانی کرده و خواستار بازرسی از این سایت شده است.

ایران با اعلام این که پارچین یک سایت نظامی است و فعالیت هسته‌ای در آن انجام نشده، گفته است که دلایل آژانس برای بازرسی از پارچین قانع کننده نیست.

ایران هم چنین اهداف برنامه هسته‌ای‌اش را صلح‌آمیز اعلام کرده و گفته که قصد دارد از اورانیوم غنی شده برق تولید کند. اگر اورانیوم در درجات بالا غنی شود در سوخت کلاهک هسته‌ای کاربرد دارد.

قطعنامه شورای حکام دو روز پس از تهدیدهای تکراری اسرائیل درمورد حمله به ایران صادر شده اما دولت آمریکا ادامه دیپلماسی همراه با تحریم‌های اقتصادی را «بهترین راه حل» بحران هسته‌ای ایران اعلام کرده است.

در قعطنامه شورای حکام گفته شده که از راه‌حل مسالمت‌آمیز دربرابر برنامه هسته‌ای ایران برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل حمایت می‌شود.

مردمک      شنبه 15 سپتامبر 2012 – 25 شهریور 1391

Print Friendly, PDF & Email