نتانياهو: سياست بازدارندگی در برابر ايران کارساز نيست

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در اظهار نظری جديد گفت که سياست بازدارندگی در قبال ايران کارساز نيست چرا که به گفته وی، تهران از سوی يک «رهبری متعصب» هدايت می شود.آقای نتانياهو در گفت ‌و‌گو با برنامه «دیدار با مطبوعات» شبکه خبری ان‌ بی ‌سی (NBC) آمريکا که قرار است روز يکشنبه پخش شود، گفت که «به عقيده من رهبران ايران به عقايد تعصب‌آميز خود بيش از بقای شان اهميت می‌دهند.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست وزير اسرائيل رهبران ايران را متهم کرد که در همه جای دنيا بمبگذار انتحاری دارند. وی افزود ايران نمی‌تواند‌‌ همان رفتاری را پيش بگيرد که شوروی سابق در دوران جنگ سرد در پيش گرفته بود.

نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت: «ايران از سوی يک رهبری با عقايد افراطی هدايت می شود. شما می خواهيد اين افراطی ها به بمب هسته ای دست پيدا کنند؟»

ايران همواره اين ادعا که برنامه هسته‌ای‌اش اهداف نظامی دارد را رد کرده و می‌گويد که ماهيت فعاليت های اتمی اش صلح‌آميز است و برای توليد انرژی طراحی شده است.

در حالی که اسرائيل خواستار برخوردهای شديدتر با ايران و حتی حمله نظامی به اين کشور شده است ولی واشينگتن بارها تاکيد کرده است که بايد به ديپلماسی و سياست تحريم اجازه داد تا اثر خود را بگذارد.

اين در حالی است که آقای نتانياهو در مصاحبه روز شنبه خود با تلويزيون ان بی سی بار ديگر تاکيد کرد که ايران در آستانه دستيابی به سلاح هسته ای است. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وی هفته گذشته، از سياست بازدارندگی آمريکا در قبال ايران انتقاد کرده و گفته بود که راه حل های مسالمت آميز کارساز نيست.

در همين حال، آموس گيلاد، مشاور ارشد اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، روز شنبه اظهار داشت که اسرائيل قصد ندارد در هفته‌های پيش ‌رو عليه تاسيسات هسته‌ای ايران، دست به حمله‌ يک‌جانبه بزند.

وی افزود که فعلا فشارهای جاری بين المللی بر ايران در بوته آزمايش است.

آموس گيلاد که با کانال دو تلويزيون اسرائيل گفت ‌و ‌گو می‌کرد، در مورد اقدامات آتی اسرائيل در مورد برنامه هسته‌ای ايران گفت ترجيح می‌دهد که به اين موضوع پشت درهای بسته پرداخته شود.

مشاور بلندپايه وزير دفاع اسرائيل همچنين در اظهارات خود گفت: «حتی مقام‌های ايرانی نيز فهميده‌اند که نبايد از خط قرمز عبور کنند و بمب اتم بسازند».

وی اظهار عقيده کرد که اين امر بدين دليل است که مقام‌های ايرانی از به عهده گرفتن مسئوليت جنگ بيمناک هستند.

مقام های جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اند که به هر گونه حمله اسرائيل پاسخی «دندان شکن» خواهند داد.

رادیو فردا     16 سپتامبر 2012 – 26 شهریور 1391

Print Friendly, PDF & Email