خبری که به آن توجه نشد: شرکت صادرات گاز ایران منحل شده

در اوایل تابستان امسال و بعد از منفی شدن تراز تجاری گاز، شرکت صادرات گاز ایران بی سر و صدا منحل شد. مصرف گاز طبیعی ایران چند برابر متوسط جهانی است و گازی را که می‌توان صادر و در صنعت نفت با ارزش چند برابر افزوده استفاده کرد، ۳ برابر مورد نیاز داخلی «سوزانده» می‌شود به‌گونه‌ای که مصرف داخلی آن از صادرات مفت آن هم بیشتر شده است!در اوایل تابستان امسال و بعد از منفیشدن تراز تجاری گاز، شرکت صادرات گاز ایران بی سر و صدا منحل شد. گاز طبیعی ایران برخلاف نفت با مشکل تحریم روبه رو نیست ولی در تولید و صادرات آن قطعا مشکلات جدی وجود دارد و کاملا زیر سایه نفت است.

نکته مهمی که در مورد گاز ایران وجود دارد نقش پررنگ آن در افزایش تولید نفت کشورهای عربی و عمدتا رقیب ایران در صادرات نفت است. در حالی‌که قیمت نفت افزایش یافته و با توجه به محدود بدون ذخایر نفت در دنیا تصوری برای کاهش قیمت آن ممکن نیست و از سوی دیگر با افزایش عمر چاه‌های نفت منطقه خلیج فارس ضریب بازیافت آن ها هر روز پایین تر می‌آید، گاز طبیعی با امکان تزریق در چاه‌های قدیمی و افزایش ضریب بازیافت نقش بسیار مهمی در افزایش تولید نفت ایفاء می‌کند.

به عبارت دیگر برخی کشورهای نفت‌خیز که عمدتا فاقد گاز طبیعی هستند، گاز ایران را باقیمت مناسبی می‌خرند و با تزریق آن در چاهای خود میلیاردها دلار درآمد نفتی بدست می‌آورند و این در حالی‌است که تزریق گاز به چاه‌های ایران در حداقل ممکن است.

در تمام پروژه‌هایی که در مورد گاز هم مطرح است، صحبت فروش خام آن است و حتی طرح پالایشگاه گازی هم متوقف مانده است.

از سوی دیگر مصرف گاز طبیعی ایران هم چند برابر متوسط جهانی است و گازی را که می توان صادر کرد، در صنعت نفت با ارزش چند برابر افزوده استفاده کرد ، ۳ برابر مورد نیاز درداخل می‌سوزانیم  به‌گونه‌ای که مصرف داخلی آن از صادرات مفت آن هم بیشتر شده است!

 خودنویس      ۲۵شهریور  ۱۳۹۱

Print Friendly, PDF & Email