تشکیل “کمپین صلح و آزادی” در داخل ایران

جمعی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی در داخل ایران با برپایی کارزاری برای “صلح و آزادی” از حاکمان ایران خواسته‌اند “اعمال تشنج‌زا و خشونت‌آفرین” را متوقف کند. آنها می‌گویند، حق مسلم ایرانیان صلح و آزادی و حقوق بشر است.با افزایش نگرانی‌ها از حمله نظامی به ایران، جمعی از چهره‌های سرشناس در داخل کشور با انتشار بیانیه‌ای ایرانیان را به مشارکت در کارزار “بخاطر صلح و آزادی” فراخوانده‌اند.این فراخوان را افرادی چون بابک احمدی، احمد صدر حاج سیدجوادی، محمدعلی عمویی، محمد ملکی و محمد نوری‌زاد امضا کرده‌اند. آنها خواستار حمایت و همراهی دیگر صلح‌دوستان و آزادی‌خواهان با این فراخوان شده‌اند.در این بیانیه آمده است: «بار دیگر سایه سنگین جنگ بر سرمان افتاده، جنگی بسیار زیان بارتر و مخوف‌تر از جنگ هشت ساله. ما که هنوز زخم‌های ناشی از آن جنگ را بر جسم و جان داریم؛ ما که هنوز خسارت‌های مادی و معنوی آن جنگ را بر دوش می‌کشیم،… وقتی این روزها دوباره صدای طبل جنگ به گوشهای‌مان می‌رسد، بر خود می‌لرزیم».

در ماه‌های اخیر و در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اتمی ایران و غرب، تنش و تهدید میان طرف‌های مناقشه بالا گرفته است. دولت اسرائیل به نتایج تحریم‌ها و تلاش‌های دپیلماتیک برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بدبین است و پیوسته از حمله نظامی به مراکز هسته‌ای سخن می‌گوید.

از سوی دیگر، به‌رغم فشار سنگین تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران و کاهش قابل ملاحظه‌ی درآمدهای نفتی این کشور، تهران همچنان از اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و همکاری موثر با آژانس سر باز می‌زند. چنین وضعیتی نگرانی از احتمال وقوع درگیری نظامی در میان ایرانیان را افزایش داده است.

نویسندگان بیانیه می‌گویند: «می‌خواهیم و باید به هر قیمتی، عفریت هستی‌خوار جنگ را از کشورمان برانیم. ما صلح و دوستی می‌خواهیم، نه جنگ و خشونت. ما جنگ را نه نعمت که نقمت می‌دانیم».

امضاکنندگان کمپین “بخاطر صلح و آزادی” دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ملت ایران و افزایش خطر جنگ را نتیجه اعمال و سیاست‌های “تشنج‌زا و خشونت‌آفرین” حکومت ایران می‌دانند. آنها نوشته‌اند: «می‌خواهیم با برپایی این کارزار و ابراز نفرت از خشونت و کشتار، به حاکمان کشورمان بگوییم، اعمال تشنج‌زا و خشونت آفرین بس است؛ اعمالی که منجر به تحریم‌های کمرشکن علیه ملت ما گردیده و بهانه‌ای برای تصویب سه قطع‌نامه علیه مردم ما شده تا هر بار فشار بیشتری را بر ما تحمیل کنند».

در پایان این فراخوان آمده است: «ما از حاکمان ایران می‌خواهیم هر نوع بهانه‌ای برای جنگ و فشار و تحریم اقتصادی را متوقف و خنثی کنند تا جنگ افروزان ناامید شوند. ما می‌خواهیم به جهانیان بگوییم که صلح و آزادی و حقوق بشر حق مسلم ماست».

امضاکنندگان بیانیه از ایرانیان خواسته‌اند، با شرکت در این فراخوان، کشورشان را از یک “فاجعه جبران‌ناپذیر” نجات دهند.

دویچه وله     یکشنبه 16 سپتامبر 2012 – 26 شهریور 1391

Print Friendly, PDF & Email