وزیر خارجه ایتالیا: حمله نظامی اسرائیل به ایران محتمل است

وزیر امور خارجه ایتالیا می‌گوید گزینه حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران یک «گزینه مسلم» است که در صورت شکست تمامی گزینه‌های اعمال فشار بر ایران، به عنوان «آخرین راه حل» می‌توان مد نظر قرار گیرد.
جولیو تِرزی، وزیر امور خارجه ایتالیا، با بیان این‌که احساس خطر اسرائیل در رابطه با جمهوری اسلامی را نمی‌توان انکار کرد، گفته است که گزینه حمله نظامی در قبال ایران «آخرین راه حل» است که در صورت اجرایی شدن عواقب وخیمی برای منطقه خاورمیانه خواهد داشت.

آقای تِرزی که روز جمعه، هفتم مهرماه با آسوشیتد پرس گفت‌و‌گو می‌کرد، گفت: «گزینه مداخله نظامی از سوی اسرائیل و نشانه گرفتن تأسیسات هسته‌ای ایران… مطمئنا گزینه‌ای است که همچنان روی میز قرار دارد… من این گزینه را آخرین راه حل می‌دانم که واکنش شدیدی را به همراه خواهد آورد، بنابراین باید تمام تلاش‌ها صورت بگیرد تا این واقعه رخ ندهد.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که اتحادیه اروپا در نظر دارد به زودی و در ماه اکتبر سال جاری، بسته تحریمی جدیدی را علیه  ایران مورد بررسی قرار دهد. به گفته آسوشیتدپرس انتظار می‌رود که این بسته تحریمی بخش مالی و انرژی جمهوری اسلامی را هدف قرار دهد.

علیرغم تأکید آمریکا و کشورهای غربی بر پیگیری رویکرد دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران، اسرائیل در ماه‌های اخیر بارها بحث گزینه نظامی را به میان کشیده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را در زمره گروه‌هایی چون القاعده دانست و بار دیگر تأکید کرد که جهان باید برای ایران خط قرمز مشخص کند.

وی در این سخنرانی با در دست گرفتن طرحی از یک بمب توضیح داد که برنامه اتمی ایران ۷۰ درصد از مراحل لازم برای ساخت بمب را طی کرده است و در ادامه با ماژیک قرمز، بر روی این تصویر خطی قرمز ترسیم کرد.

وزیر خارجه ایتالیا روز پنجشنبه به آسوشیتدپرس گفت: «سخنرانی نتانیاهو بسیار موثر ارائه شد… او به صورت گرافیکی… مشخص کرد که خط قرمز (ایران) کجاست.»

غرب و اسرائیل معتقدند برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی جمهوری اسلامی شده‌اند.

این در حالی است که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن و ادامه فعالیت هسته‌ای خود تأکید کرده است و هشدار داده است که هر گونه تعرض نظامی را با تمامی قوا تلافی خواهد کرد.

رادیو فردا       30 سپتامبر 2012 – 09 مهر 1391

Print Friendly, PDF & Email