هواداران رئیس‌جمهور مصر امروز در قاهره راهپیمایی می‌کنند

هواداران اسلامگرای محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر در حمایت از مصوبه او برای افزایش اختیاراتش، امروز راهپیمایی می‌کنند. آنها از پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر نیز اعلام حمایت کرده‌اند.منتقدان، این پیش‌نویس را غیردموکراتیک خوانده‌اند.همزمان با ادامه اختلافات بر سر پیش‌نویس قانون اساسی در مصر، ناوی پیلای، کمیسر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر از اقدامات اخیر محمد مرسی، رئیس‌جمهور، انتقاد کرده است.خانم پیلای به بی‌بی‌سی گفت که کلیکفرمان آقای مرسی مبنی بر این که تصمیمات رئیس‌جمهور برای دوره‌ای موقت از سوی هیچ مقام و نهادی از جمله دادگاه‌های مصر، قابل چالش و ابطال نخواهد بود، با قوانین بین‌المللی همسو نیست.

او گفت که چنین فرمانی می‌تواند به نقض حقوق بشر منجر شود.

خانم پیلای در نامه‌ای به آقای مرسی هشدار داده است که نباید اشتباهات رژیم پیشین مصر را تکرار کند.

این نگرانی مطرح می‌شود که قانون اساسی جدید می‌تواند به محدودیت آزادی منجر شود و قوانین اسلامی را در مصر حاکم کند.

قاهره؛ مرکز اعتراضات

راهپیمایی اسلامگرایان در قاهره، پایتخت مصر، به دنبال چندین روز تجمعات مختلف حامیان و مخالفان رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

مخالفان آقای مرسی می‌گویند که پیش‌نویس قانون اساسی مصر به گونه ای شتابزده در مجلس موسسان کلیکتصویب شده است. بیشتر کرسی‌های مجلس موسسان مصر در اختیار اسلامگرایان است.

قرار است دادگاه عالی مصر درباره انحلال این مجلس تصمیم‌گیری کند.

قضات عالی‌رتبه مصر از نزدیک به یک هفته پیش که آقای مرسی مصوبه مربوط به افزایش اختیاراتش را صادر کرد، با او کلیکدر تضاد و اختلاف‌نظر بوده‌اند.

اخوان‌المسلمین و دیگر گروه‌های اسلامگرا در مصر از طرفداران خود خواسته‌اند تا امروز در تجمعی در نزدیکی دانشگاه قاهره شرکت کنند.

آنها می‌گویند که حضور گسترده افراد در تجمع امروز می‌تواند نشان دهد که اقدامات اخیر رئیس‌جمهور مورد حمایت افکار عمومی است.

در چارچوب فرمانی که آقای مرسی صادر کرده است، تا زمان تصویب قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات جدید پارلمانی در مصر، هیچ‌یک از تصمیمات او قابل لغو یا ابطال نخواهد بود.

رئیس‌جمهور مصر گفته است که به محض برگزاری همه‌پرسی و تایید و تصویب قانون اساسی جدید مصر، اختیاراتی را که از هفته گذشته برای خودش در نظر گرفته است، لغو خواهد کرد.

دیروز ده‌ها هزار نفر از مخالفان رئیس‌جمهور در میدان تحریر قاهره تجمع کردند. گروهی از این افراد برای نزدیک به یک هفته در میدان تحریر چادر زده‌اند.

در شهر اسکندریه نیز مخالفان و موافقان آقای مرسی با هم درگیر شدند.

بی بی سی

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ – ۱ دسامبر ۲۰۱۲

Print Friendly, PDF & Email