«ضرب و شتم» خانواده ستار بهشتی در مراسم چهلم او

مراسم چهلم ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویسی که در زمان بازداشت درگذشت، روز پنجشنبه ۲۳ آذر در قبرستان رباط کریم در شرایطی برگزار شد که اعضای خانواده و نزدیکان او «مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی» قرار گرفتند.براساس گزارش وبسایت هرانا، مادر آقای بهشتی ازسوی ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفت و تعدادی از اعضای خانواده ستار بهشتی در این مراسم بازداشت شدند.

طبق این گزارش پس از آن‌که مادر و خواهر آقای بهشتی از شرکت‌کنندگان درخواست کردند برای برگزاری مراسم از قبرستان به خانه خواهر او بروند، شماری از شرکت‌کنندگان مورد ضرب و شتم و بازداشت ماموران امنیتی قرار گرفتند.

صبح روز پنجشنبه سحر بهشتی، خواهر این وبلاگ‌نویس، در گفت‌وگو با وبسایت کلمه ابراز امیدواری کرده بود که این مراسم به‌خوبی برگزار شود و مانند مراسم شب هفت و خاکسپاری با مشکل روبه‌رو نشود.

طبق گزارش کلمه اعلامیه‌های مراسم چهلم ستار بهشتی که روی شیشه‌های مغازه‌های محل سکونت خانواده این وبلاگ‌نویس نصب شده بود، پاره شدند.

گوهر عشقی، مادر ستارب هشتی، از تهدید دخترش توسط نیروهای امنیتی خبرداده و گفته بود: دخترم را تهدید کردند و بهش گفتند اگر به خودت رحم نمی‌کنی حداقل به بچه شش ماهه‌ات رحم کن.

او تاکید کرده که با وجود آن که از مصاحبه منعش کرده‌اند، «از هیچ چیز نمی‌ترسد» و افزوده است: من ازخون بچه‌ام نمی‌گذارم. می‌گویم. آنقدر مصاحبه می‌کنم تا بالاخره جواب بگیرم.

مادر ستار بهشتی پیش از این با تاکید بر این که «فرزندش را کشته‌اند و از خون او نمی گذرد»، گفته بود : ستار ۳۵ سال سن داشت و حتی دارو مصرف نمی‌کرد. روز سه شنبه او را بردند و سه شنبه بعدش کشتن و خبر مرگ او را برای من آوردند.

ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی ۳۵ ساله بود که ۹ آبان به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی و فیس‌بوک» توسط پلیس فتا بازداشت و پنج روز بعد به خانواده‌اش اطلاع داده شد که جسدش را از زندان تحویل بگیرند.

پس از آنکه رسانه‌های مخالف دولت ایران نوشتند او بر اثر «شکنجه هنگام بازجویی» کشته شده و چند نهاد حقوق بشری و برخی نمایندگان مجلس نسبت به آن اعتراض کردند، پرونده او در دستور کار دادستانی تهران قرار گرفت.

اعلام خبر درگذشت این وبلاگ‌نویس در زمان بازداشت واکنش‌هایی را در داخل و خارج ایران درپی داشت؛ مجلس ایران نماینده‌ای را مسئول پیگیری این پرونده کرد و سخنگوی قوه قضائیه «از ضرب و شتم و بددهانی» در این پرونده خبرداد.

در جریان بررسی پرونده درگذشت ستار بهشتی فرمانده نیروی انتظامی ایران اعلام کرد که رئیس پلیس فتای تهران را برکنار کرده و چند مامور نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند اما چند روز بعد اعلام شد که برکناری رئیس پلیس فتا ارتباطی با درگذشت این وبلاگ‌نویس نداشته است.

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات با نام اختصاری فتا یکی از واحدهای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که از بهمن ماه سال ۸۹ با حکم فرمانده نیروی انتظامی، محتوای اینترنت را کنترل می‌کند.

یک روز پیش از چهلم ستار بهشتی، وکیل خانواده او ابراز نگرانی کرد که پرونده متهمان مرگ این وبلاگ‌نویس به دادگاه فرستاده نشود.

مردمک      جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱ – ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲

Print Friendly, PDF & Email