پرونده تاجزاده در دست «مجتبی خامنه‌ای» است

جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی در بیانیه‌ای از وضعیت جسمی نامساعد مصطفی تاجزاده،‌ معاون سياسی وزارت کشور در دولت محمد خاتمی، ابراز نگرانی کرده‌اند.
مصطفی تاجزاده پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به اتهام‌های امنیتی بازداشت شد و تاکنون زندانی بوده است.
پیش از این نیز فخرالسادات محتشمی پور،‌ همسر این فعال سیاسی اصلاح‌طلب،‌ نسبت به وخامت وضعیت جسمی او هشدار داده بود.علی طباطبایی،‌ داماد مصطفی تاجزاده و عضو جبهه مشارکت،‌ درمورد شرایط جسمانی به رادیو فردا می‌گوید:

علی طباطبایی: آقای تاجزاده مشکلات چشم، گردن و کمردرد داشت و آخرین باری که بعد از مدتها تاخیر برای درمان چشم به بیمارستان فارابی منتقل شد دکتر فهمید او ناراحتی قلبی و آریتمی دارد. همچنین کراتین خون و یک سری مشکلات کلیوی هم در آزمایش خونش مشخص شد و دکتر گفت باید به سرعت در بیمارستان مجهز قلب بستری شود.

 چرا وضعیت جسمی آقای تاجزاده نامساعد شده است؟

ایشان از قبل مشکل جسمی خاصی نداشت و به هیچ عنوان سابقه ناراحتی قلبی  یا ناراحتی کلیوی نداشت و همچنین وضعیت چشمش خوب بود؛ اینها عوارضی است که در مدت زندانی بودن دچارش شده است. یکی از مهمترین دلایل هم روزه‌داری او است که وارد سومین سال شده است یعنی ایشان حدود ۲۶ ماه است که به طور مستمر در اعتراض به شرایط خود روزه می‌گیرد و این باعث بروز بسیاری ازاین مشکلات شده است. فشارهای داخل زندان هم یکی از دلایل اصلی وضعیت جسمی ایشان است.

برای پیگیری وضعیت درمانی آقای تاجزاده، خانواده ایشان تماسی با مقام‌های قوه قضاییه داشته‌اند؛ پاسخ قوه قضاییه چه بوده است؟

هر روز وضعیت آقای تاجزاده از طرف خانواده پیگیری می‌شود و نامه‌نگاری انجام شده حتی از طرف بیمارستان؛ ولی متاسفانه معلوم نیست مسئول این وضعیت کیست و افراد مسئولیت را به گردن یکدیگر می‌اندازند.

مسئولیت آقای تاجزاده نه دست سپاه است و نه دادستانی، یعنی همه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و تا امروز جوابی نداده‌اند. برای مشکل چشم ایشان هم چند ماه طول کشید تا بعد از نامه‌نگاری‌های زیاد به وضعیتش رسیدگی شود ولی دیر شده بود و اگر زودتر اجازه می‌دادند می‌شد راحت‌تر جلوی مشکل را گرفت.

اکنون هم نگرانی ما این است که با این بی اعتنایی‌ها مصیبت دیگری ایجاد شود و مشکل قلبی ایشان پیشرفت کند. دکتر به شدت نگران از کار افتادن کلیه‌ها است و فشار خون بالا نشانه بدی است و دکتر می‌گوید باید آقای تاجزاده بلافاصله بستری شود اما هر جا پیگیری می‌کنیم جواب مشخصی نمی‌دهند و می‌گویند ما مسئول نیستیم.

چون پرونده آقای تاجزاده، همانطور که خود تاجزاده گفته، دست مجتبی خامنه‌ای است هیچکس آن قدر اختیار ندارد که بتواند تصمیم بگیرد و برای اعزام او به بیمارستان اقدام کند برای همین دست‌دست می‌کنند. بخشی از زندان دست دادستانی و بخشی دست سپاه است و اینها هم با هم هماهنگ نیستند.

به جز پیگیری برای درمان بیماری‌های آقای تاجزاده، آیا خانواده ایشان تقاضای دیگری هم دارند؟

فعلا مهم‌ترین تقاضای خانواده انتقال ایشان به بند عمومی است. روزه‌داری دو ساله آقای تاجزاده به خاطر همین مسئله شروع شد و متاسفانه هیچکس حاضر نیست در قبال این کار غیرقانونی جواب دهد. آقای تاجزاده به محض این که دوره شش ساله زندانش شروع شد به انفرادی منتقل شد و حتی یک روز هم از این مدت را در بند عمومی نگذرانده است و این عجیب است.

آقای تاجزاده به این وضعیت اعتراض کرد و دو ماه بعد از انتقال به قرنطینه یا انفرادی اعلام کرد تا وقتی حقوق عادی یک زندانی را نداشته باشم دست از روزه‌داری برنمی‌دارم. تا امروز با وجود تمام نامه نگاری‌ها و درخواست‌های قانونی هیچ جوابی نداده‌اند که به چه دلیل ایشان در قرنطینه نگهداری می‌شود. اگر او را به بند عمومی منتقل کنند خودبه خود از روزه‌داری دست برمی‌دارد و باعث می‌شود خیلی از مشکلات جسمیش حل شود.

رادیو فردا      شنبه ۹ دی ۱۳۹۱  – ۲۹ دسامبر ۲۰۱۲

 

Print Friendly, PDF & Email