سازمان ملل: آمار پناهندگان سوری به نیم میلیون نفر رسیده است

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۱۳ دی، اعلام کرد، شمار پناهندگان سوری که در طول جنگ ۲۲ ماهه داخلی از کشور خود گریخته‌اند، به حدود نیم میلیون نفر رسیده است.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نهاد بین‌المللی در گزارش تازه خود توضیح داد که تنها در ماه دسامبر حدود ۸۴ هزار نفر از سوریه گریخته‌اند و به این ترتیب شمار کسانی که تاکنون درخواست پناهندگی خود را ارائه داده‌اند از ۳۹۴ هزار نفر به ۴۷۸ هزار نفر رسیده است.

این در حالی است که اگر آمار آن دسته از پناهجویانی که همچنان برای ارائه درخواست پناهندگی خود در نوبت هستند، محاسبه شود، آن وقت تعداد سوری هایی که به کشورهای همسایه گریخته‌اند به حدود ۵۶۹ هزار نفر می‌رسد.

به گفته این آژانس، ترکیه میزبان بیشترین تعداد از پناهندگان سوریه است که درخواست پناهندگی خود را ارائه داده‌اند و این آمار تا روز سه‌شنبه، ۱۲ دی حدود ۱۵۰ هزار نفر بوده است.

همچنین حدود ۱۳۰ هزار نفر از شهروندان سوریه به لبنان و ۱۲۰ هزار نفر دیگر هم به کشور اردن گریخته‌اند. عراق نیز میزبان حدود ۶۸ هزار پناهجوی این کشور است.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه همچنین در گزارشی دیگر اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان در جنگ داخلی سوریه از مرز ۶۰ هزار نفر گذشته است، در حالی که تا پیش از آن تعداد کشته‌شدگان در حدود ۴۵ هزار نفر تخمین زده می‌شد.

حملات شورشیان سوریه به فرودگاه‌های شمال کشور

در تازه‌ترین تحولات سوریه گفته می‌شود که شورشیان حملاتی را به فرودگاه‌های استراتژیک شمال کشور با هدف تصرف این فرودگاه‌ها ترتیب داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده بان حقوق بشر در سوریه گزارش داده است که شورشیان روز پنج‌شنبه، ۱۴ دی، با نیروهای حکومتی در حوالی فرودگاه بین‌المللی حلب درگیر شده‌اند.

فرودگاه حلب یکی از مهم‌ترین اهداف استراتژیک در شمال سوریه محسوب می‌شود که از روز سه‌شنبه، ۱۲ دی، در پی حمله‌های متعدد شورشیان بسته شده است.

به گفته یکی از مقام های حکومت بشار اسد، این فرودگاه به محض آن که ارتش کنترل مناطق اطراف را دوباره به دست بگیرد، باز خواهد شد.

همزمان خبر می‌رسد که صدها جنگجوی دیگر به همراه دو گروه از شورشیان اسلام‌گرا به نام‌های «جبهه النصره» و «احرار الشام» در نزدیکی پایگاه هوایی تفتناز در شمال غرب استان ادلب با سربازان ارتش جنگیده‌اند.

شورشیان پیش از این نیز با انجام حمله‌ای ناگهانی در صدد تصرف این پایگاه هوایی برآمده بودند، اما نیروهای ارتش در نهایت آنان را به عقب‌نشینی واداشتند.

گزارشی دیگر حکایت از درگیری میان شورشیان و ارتش سوریه بر سر فرودگاه نظامی دیر الزور در شرق کشور دارد که این درگیری به کشته شدن سه تن از شورشیان انجامیده است.

گفته می‌شود گروه‌های مسلح مخالف حکومت کنترل بسیاری از راه‌های این منطقه را در اختیار دارند که از شهر دیر الزور تا مرز عراق امتداد می‌یابد.

رادیو فردا      پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱  – ۳ ژانویه ۲۰۱۳

Print Friendly, PDF & Email