رفسنجانی: دموکراسی سرنوشت قطعی جوامع امروزی است

اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنانی گفته است دموکراسی «سرنوشت قطعی جوامع امروزی» است و احزاب و انتخابات را دو مولفه جامعه دموکراتیک بر شمرده است.به گزارش وبسایت رسمی آقای هاشمی رفسنجانی در سوم بهمن ماه، او در دیدار با شورای مرکزی «حزب اراده ملت ایران» و جمعی از اعضای این حزب اصلاح‌طلب، دموکراسی را «نتیجه گسترش آگاهی‌ها و انفجار اطلاعات و سرنوشت قطعی جوامع امروزی» خوانده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهوری سابق ایران، دموکراسی را «تجربه صحیح بشری» بر شمرده است و گفته است که احزاب و انتخابات، دو مؤلفه مهم جامعه دموکراتیک هستند.

به گفته آقای هاشمی، «امروزه اداره جامعه بدون تحزب غیرممکن است و اگر کسی ادعا کند که می‌توان بدون حزب، تشکل و برنامه جمعی جامعه را اداره کرد، سخنی گزاف و از سر بی‌تدبیری زده است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی پیشتر در ۴ دی ماه گفته بود که رفع مشکلات، با دولت برآمده از «انتخابات آزاد» ميسر است و خواستار برگزاری «انتخاباتی آزاد، شفاف و قانونی» در ايران شد.

آقای هاشمی رفسنجانی در این سخنان قبلی راه درست اداره جامعه را «بازگشت به تعادل و پرهيز از حذف دلسوزان و وفاداران به انقلاب و قانون اساسی» دانسته بود.

دو هفته بعد در ۱۹ دی ماه، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران از استفاده از لفظ «انتخابات آزاد» انتقاد کرد و گفت که انتخابات در ایران پس از انقلاب اسلامی همواره «آزاد» بوده است.

آقای خامنه‌ای در آن سخنرانی گفت: «آن کسانی که راجع به انتخابات توصیه‌هایی می‌کنند، حواسشان باشد به دشمن کمک نکنند. دائما نگویند انتخابات باید آزاد باشد. از اول انقلاب ۳۴ انتخابات داشتیم. کدامش آزاد نبوده است؟»

انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران در خردادماه سال آینده برگزار می‌شود.

اکبر هاشمی رفسنجانی در سه سال گذشته در انتقاد از برخورد حکومت با معترضان انتقاد کرده و بارها خواستار برگزاری انتخابات آزاد شده است.

 

پس از برگزاری انتخابات خرداد ۸۸، دو نامزد اصلاح‌طلب آن مهدی کروبی و میرحسین موسوی به نحوه برگزاری و نتایج اعلام‌شده آن اعتراض کردند و شهروندان بسیاری نیز به اعتراض‌های خیابانی متعدد و گسترده و تجمع‌هایی دست زدند که تا بهمن ۸۹ ادامه داشت.

در جریان این اعتراض‌ها، ده‌ها نفر کشته و مجروح شدند و به گفته مقامات نظام و انتظامی جمهوری اسلامی، هزاران نفر نیز بازداشت شدند.

آقای هاشمی در سخنان روز سوم بهمن خود گفته است امروز در ایران «اعتدال یک خواست عمومی است» و این خواست را «امید آفرین» بر شمرده است.

رادیو فردا     چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱  – ۲۳ ژانویه ۲۰۱۳

Print Friendly, PDF & Email