ولایتی: حمله به سوریه، حمله به ایران است

مشاور رهبر جمهوری اسلامی گفت حمله به سوریه، حمله به ایران محسوب می‌شود.علی اکبر ولایتی هفتم بهمن ماه در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت اگر سوریه از حزب‌الله پشتیبانی لجستیک نمی‌کرد، حزب الله در جنگ ۳۳ روزه و حماس در جنگ ۲۲ روزه پیروزی را به دست نمی‌آوردند.آقای ولایتی همچنین گفت که «ایران ‌‌از  فلسطین، مقاومت لبنان، حاکمیت طرفداران مقاومت در سوریه و حکومت برخاسته از مردم عراق و آزادی عراق از «چنگال آمریکا» حمایت می‌کند.»

مشاور رهبر ایران گفت سوریه برای استواری «سیاست مقاومت» در منطقه نقش بسیار اساسی و کلیدی دارد.

او مدعی شد که پروژه سوریه برای متوقف کردن روند «بیداری اسلامی» د‌ر منطقه بود‌ و اگر این پروژه شکست بخورد و دولت اسد بتواند استقلال خود را حفظ کند، وضعیت مقاومت تغییر جدی خواهد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی و پس از آن دیگر مقامات دولت، انقلاب‌های رخ داده در تونس، مصر و تونس را که در دو سال اخیر به وقوع پیوسته منبعث از انقلاب اسلامی ایران دانسته و آن را «بیدار اسلامی» نامیده‌اند. این در حالی است که این تحولات در جهان عرب و غرب «بهار عربی» خوانده می‌شود.

بحران سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ با تظاهرات معترضان برای ایجاد اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد مالی و اقتصادی در تشکیلات حکومتی شروع شد. از آغاز این درگیری‌ها جمهوری اسلامی مانند دولت این کشور مخالفان را «تروریست‌هایی خواند که از خارج از سوریه سلاح در اختیار آنها گذاشته می‌شود» ایران بر حمایت همه جانبه از بشار اسد تاکید می‌کند.

منابع حقوق بشری می‌گویند در این مدت بیش از ۴۰ هزار نفر در اثر خشونت‌ها در این کشور کشته شده‌اند و درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل هم پیش بینی کرده است اوایل سال ۲۰۱۳ شمار پناهندگان سوری به ۷۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

اما کشورهای غربی معتقدند ایران به بشار اسد برای سرکوب خشونت‌آمیز مخالفانش کمک می‌کند. به همین دلیل چند شرکت و فرمانده وابسته به سپاه قدس در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.‌

در میانه تابستان جانشین فرمانده سپاه قدس تائید کرد که ایران در درگیری‌های سوریه، «حضور فیزیکی و غیر فیزیکی» دارد، بلافاصله رئیس ستادکل نیروهای مسلح با رد آن، گفت که ایران از سوریه حمایت «معنوی» می‌کند. پس از آن هم  فرمانده کل سپاه پاسداران ایرانگفت تعدادی از نیروهای قدس در سوریه حضور دارند اما در حد «مستشار» هستند.

ایران و سوریه از هم‌پیمانان یکدیگر در منطقه به شمار می‌روند. ایران اعتراض‌ها در سوریه را یک «حرکت شیطنت‌آمیز» قلمداد کرده که توسط غرب، آمریکا و صهیونیست‌ها شکل گرفته است.

مردمک      شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ – ۲۶ ژانویه ۲۰۱۳

 

Print Friendly, PDF & Email