‮ ‮دومین سازه فلزی ایران برای پارس جنوبی در خلیج‎فارس غرق شد‬

یک سازه فلزی مربوط به حوزه گازی پارس جنوبی که سکوی استخراج در دریا به روی آن قرار می گیرد، به گفته سازندگانش، در هنگام نصب در خلیج فارس غرق شده است.مدیرعامل شرکت صدرا که سازنده این سازه بوده به خبرگزاری فارس گفته است که برای ساخت آن نزدیک به ۴۰ میلیون دلار هزینه و حدود ۳۰ ماه وقت صرف شده بود.این دومین سازه فلزی فاز ۱۳ پارس جنوبی است که شرکت صدرا ساخته و در هنگام نصب توسط جرتقیل غرق می شود.

اواخر سال ۱۳۸۹ هم مشابه همین اتفاق روی داده بود و به گفته مدیر عامل صدرا، این سازه فلزی هنوز در قعر دریا است و ایران قادر به خارج کردن آن نشده است.

مهدی اعتصام، مدیرعامل شرکت صدرا خبر داده که پس از حادثه سال ۸۹ قرار بوده این جرثقیل در خارج از ایران تعمیر شود، “اما به دلایل نامعلوم در داخل کشور تعمیر شد. ”

مشخص نیست که آیا به دلیل تحریم صنایع نفت و گاز، ایران نتوانسته این چرثقیل را در خارج از کشور تعمیر کند یا دلیل دیگری داشته است.

حوادث اخیر در پارس جنوبی در خلیج‎فارس

  • اسفند ۱۳۸۹ غرق شدن اولین سازه
  • آذر ۱۳۹۱ غرق شدن لوله های فاز ۱۹
  • بهمن ۱۳۹۱ غرق شدن دومین سازه

خبرگزاری فارس می گوید که قرار بوده تمام سازه های فلزی در خلیج فارس به وسیله همین جرثقیل نصب شود.

کارفرمای فازهای میدان پارس جنوبی، شرکت نفت ‌و گاز پارس است که موسی سوری، مدیرعامل آن به گفته خبرگزاری فارس یک ماه پیش بازنشسته شده و این شرکت از آن زمان بدون مدیر عامل اداره می شود.

به نظر می رسد که حوادث مربوط به پارس جنوبی در خلیج فارس طی ماه های اخیر افزایش یافته است.

اواسط آذر امسال (اوایل دسامبر ۲۰۱۲) مقام های نفتی ایران از طرح نجات لوله های غرق شده در خلیج فارس خبر دادند که از فازهای دیگر پارس جنوبی به فاز ۱۹ داده شده بود.

این لوله ها در یک کشتی باری از خرمشهر عازم منطقه پارس جنوبی در بوشهر بود اما بر اثر یک سانحه دریایی در روز چهارشنبه هفتم آذر، به ته دریا رفت.

میدان پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که نزدیک به ۵۰ درصد گاز ایران و ۹ درصد گاز جهان را در خود جا داده است.

“تحریم صنایع نفت و گاز ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا مانعی جدی در توسعه میدان انرژی پارس جنوبی بوده است”

ذخیره این میدان ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز، حدود ۱۷ میلیارد بشکه میعانات گازی و ۵ میلیارد بشکه نفت برآورد شده است.

این میدان بین ایران و قطر مشترک است و قطر از چند سال پیش بهره برداری از آن را آغاز کرده است.

از ۲۴ فاز پارس جنوبی که نیمی از ذخایر گاز ایران را در خود جای داده، ۱۰ فاز آن در دروه ریاست جمهوری محمد خاتمی شروع شد و پنج تای آنها در همان دوره به بهره برداری رسید.

پنج فاز بعدی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد افتتاح شد.

دو فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی هنوز با گذشت چند سال از افتتاح رسمی، با کمبود گاز مواجه اند و چاه های لازم برای تامین گاز این فازها حفر نشده است.

در حالی که قطر با جذب سرمایه گذاری وسیع خارجی، در حال استخراج از سهم خود از این میدان است، تحریم صنایع نفت و گاز ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا مانعی جدی در توسعه میدان انرژی پارس جنوبی بوده است.

بی بی سی    چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱  – ۳۰ ژانویه ۲۰۱۳

Print Friendly, PDF & Email