کمک ۲۰۰ میلیون دلاری جمهوری اسلامی به سوریه

روزنامه قانون خبر داده است که بازداشت و احضار روزنامه‌نگاران که از روز شنبه آغاز شده، روز چهارشنبه نیز از سوی وزارت اطلاعات ادامه یافته و تاکنون دست‌کم ۱۵ روزنامه‌نگار بازداشت و شمار بیشتری از روزنامه‌نگاران نیز به وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.همزمان روزنامه اعتماد از بازداشت علی دهقان دبیر سرویس اقتصادی روزنامه بهار و فاطمه ساغرچی خبرنگار سایت جماران خبر داده و روزنامه شرق گزارشی درباره «آخرین وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشت شده» منتشر کرده است.

روزنامه‌های رسالت و کیهان وابسته به جناح حاکم، در شماره چهارشنبه اتهامات تازه‌ای به روزنامه‌نگاران بازداشت شده وارد کرده‌اند، اما همزمان علی مطهری و احمد بخشایشی دو نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق این اتهامات را به طور ضمنی رد کرده‌اند. علی مطهری تاکید کرده که اتهام‌زنی به روزنامه‌نگاران بازداشت شده جرم است.

روزنامه جام جم به نقل از حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه از «کمک ۲۰۰ میلیون دلاری ایران به سوریه» خبر داده است.

روزنامه شرق گزارش داده که علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم، سرپرستی مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی را «غیرقانونی» اعلام کرده است.

روزنامه بهار عکس یک شماره پنج‌شنبه را به سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به تهران اختصاص داده و نوشته است که «میانجی روز چهارشنبه در تهران بود، اما نه برای میانجی‌گری».

همراه با ادامه بازداشت‌ها، موج «احضار روزنامه‌نگاران» به وزارت اطلاعات

روزنامه قانون خبر داده که بازداشت و احضار روزنامه‌نگاران که از روز شنبه آغاز شده، روز چهارشنبه نیز از سوی وزارت اطلاعات یافته و تاکنون دست‌کم ۱۵ روزنامه‌نگار بازداشت و شمار بیشتری احضار و بازجویی شده‌اند.

همزمان روزنامه اعتماد از بازداشت علی دهقان دبیر سرویس اقتصادی روزنامه بهار و فاطمه ساغرچی خبرنگار سایت جماران خبر داده و روزنامه شرق گزارشی درباره «آخرین وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشت شده» منتشر کرده است.

روزنامه قانون گزارش داده که «روند بازداشت روزنامه‌نگاران» که از روز شنبه با دستگیری دو روزنامه‌نگار آغاز شد و روزهای یک‌شنبه و دوشنبه با بازداشت ۱۱ روزنامه‌نگار دیگر «اوج» گرفت، روز چهارشنبه نیز ادامه یافت، «با این تفاوت که روز چهارشنبه تعدادی از روزنامه‌نگاران به وزارت اطلاعات احضار شدند و تا لحظه تنظیم این خبر (شامگاه چهارشنبه) حداقل برخی از آن‌ها آزاد نشده بودند».

این روزنامه همچنین نوشته است که «هر چند هنوز هیچ منبع رسمی‌ درباره تعداد بازداشت‌شدگان خبری منتشر نکرده است، گمانه‌زنی‌ها از احتمال بازداشت حدود ۱۵ نفر در سه روز گذشته حکایت دارد».

روزنامه قانون اسامی روزنامه‌نگارانی که «روزچهارشنبه به وزارت اطلاعات احضار شده و آزاد نشده‌اند» را منتشر نکرده است.

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره دوازدهم بهمن‌ماه ضمن انتشار «اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره بازداشت ‌روزنامه‌نگاران» نوشته است که «در پی بازداشت گروهی از روزنامه‌نگاران اعتماد، بهار، شرق، آرمان و هفته‌نامه آسمان وزارت اطلاعات اطلاعیه صادر کرد و با توضیح علت دستگیری روزنامه‌نگاران خبر از بازداشت عده‌ای دیگر داد».

این روزنامه در گزارشی با تیتر «امیدواری خانواده‌ها به وعده ‌آزادی روزنامه‌نگاران» از حضور «خانواده‌های روزنامه‌نگاران بازداشت شده در روزهای اخیر، در دادسرای فرهنگ و رسانه» و دیدار و گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام منصوری، قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده روزنامه‌نگاران» خبر داده است.

به نوشته روزنامه اعتماد، «قاضی منصوری پس از گفت‌وگو با خانواده‌های روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده، از احتمال صدور قرار وثیقه و کفالت برای آزادی این افراد تا بعدازظهر روز چهارشنبه خبر داد و این‌ گونه بود که خانواده‌ها و همراهان آن‌ها با حضور در مقابل در زندان اوین منتظر حضور قاضی منصوری در دادسرای اوین شدند تا شاید قرار وثیقه یا کفالت برای آزادی عزیزان‌شان صادر شود»، اما «پس از گذشت بیش از شش ساعت، بدون نتیجه و پاسخ مشخص، خانواده‌هایی که با برگه‌های کفالت و اسناد وثیقه در مقابل در زندان چشم انتظار بودند، دست خالی به خانه بازگشتند».

روزنامه اعتماد در عین حال گزارش داده است که «حضور خانواده‌ها و همکاران این روزنامه‌نگاران در مقابل زندان اوین اگرچه با آزادی هیچ یک از بازداشت‌شدگان همراه نشد، اما حضور علی دهقان دبیر سرویس اقتصادی روزنامه بهار به همراه خانواده خود در میان خانواده‌های بازداشت‌شدگان، در ‌‌نهایت منجر به انتشار خبر یک بازداشت دیگر شد»، چرا که «ساعتی پس از حضور علی دهقان که با احضار تلفنی به مقابل در اوین آمده بود، خودرویی برای انتقال او به مقابل زندان آمد» و به این ترتیب دبیر سرویس اقتصادی روزنامه بهار نیز بازداشت شد.

به گزارش این روزنامه، علاوه بر روزنامه‌نگاران بازداشت شده، «فاطمه ساغرچی از خبرنگاران سایت جماران نیز روز دوشنبه در جریان بازداشت دسته‌جمعی روزنامه‌نگاران بازداشت شده است».

روزنامه بهار نیز ضمن انتشار گزارشی در تیتر دو شماره درباره اعلام دلایل بازداشت روزنامه‌نگاران از سوی وزارت اطلاعات» خبر داده که «عصر چهارشنبه علی دهقان، دبیر اقتصادی روزنامه بهار بازداشت شد».

این روزنامه با تاکید بر این که «علی دهقان عصر چهارشنبه یازدهم بهمن با حکم قضایی بازداشت و روانه اوین شد» نوشته است که «بازداشت دبیر اقتصادی روزنامه بهار در حالی است که طی چند روز گذشته شمار روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب بازداشتی از ۱۴ نفر نیز گذشته است».

روزنامه شرق نیز گزارش داده که «خانواده روزنامه‌نگاران بازداشت شده پیگیر پرونده آنان هستند» و «به خانواده برخی از بازداشتی‌ها گفته‏اند که وثیقه بیاورید تا مقدمات آزادی فراهم شود».

این روزنامه با اشاره به این که «خانواده‌ها چهارشنبه صبح با قاضی پرونده گفت‌وگو کرده‏اند و ماحصل نشست‌شان را «امیدوارکننده ارزیابی می‌کنند» نوشته است که «به آنان وعده داده‌اند که برخی روزنامه‌نگاران احتمالا تا شنبه آینده آزاد خواهند شد» و «وثیقه‌های درخواست شده برای بازداشتی‌ها نیز چندان سنگین به نظر نمی‌رسد».

روزنامه شرق تاکید کرده است که «از سوی دیگر روز چهارشنبه علی دهقان، یک روزنامه‌نگار دیگر بازداشت شد» و «وزارت اطلاعات هم در بیانیه‏ای از امکان ادامه روند دستگیری روزنامه‏نگاران و آزادی برخی بازداشت‌شدگان خبر داده است».

علی مطهری: اتهام‌زنی به روزنامه‌نگاران بازداشت شده خودش جرم است

روزنامه‌های رسالت و کیهان وابسته به جناح حاکم در شماره چهارشنبه اتهامات تازه‌ای به روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده وارد کرده‌اند، اما همزمان علی مطهری و احمد بخشایشی دو نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق این اتهامات را به طور ضمنی رد کرده‌اند.

روزنامه رسالت از قول محمد حسینی وزیر ارشاد اسلامی «برخی روزنامه‌نگاران» را «ستون پنجم دشمن» نامیده و نوشته است که «بعضی افراد و از جمله برخی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در داخل کشور خواسته یا ناخواسته نقش ستون پنجم دشمن را بازی می‌کنند و یاس و ناامیدی را در کشور دامن می‌زنند».

به نوشته این روزنامه، وزیر ارشاد اسلامی همچنین گفته است که «در شرایط افزایش تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان علیه کشورمان، افرادی با سیاه‌نمایی درصدد تشدید اختلاف‌ها در بین مسئولان هستند» و حتی «بعضی از این افراد ندانسته و یا ناخواسته و به تصور این که کار معمول اطلاع‌رسانی خود را انجام می‌دهند، در مسیر اهداف خصمانه معاندان و سرویس‌های بیگانه قرار گرفته و برخی دیگر این اطلاعات را از آن‌ها می‌گیرند و به رسانه‌های خارج از کشور انتقال می‌دهند».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، با تقدیر از «اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره بازداشت روزنامه‌نگاران» نوشته است که «واکنش محافل خاص به بازداشت برخی عناصر نفوذی در مطبوعات نشان می‌دهد وزارت اطلاعات در شناسایی و شکار شبکه جاسوسان به هدف زده است».

این روزنامه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به این که «معاون وزیر خارجه انگلیس» گفته است که «این بازداشت‌های هدفمند بخشی از تلاش مقامات ایران برای محدود کردن آزادی بیان و خاموش کردن صداهای مستقل در این کشور است»، نوشته است که «وزارت اطلاعات به هدف زد، صدای انگلیس درآمد».

کیهان همچنین نامه بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار ایرانی در اعتراض به موج تازه بازداشت روزنامه‌نگاران را «نگرانی طیفی از عناصر شبه روزنامه‌نگار فراری نیز نسبت به بازداشت همکاران زنجیره‌ای» توصیف کرده، و نوشته است که روزنامه‌‌نگاران معترض به بازداشت‌ها «روزنامه‌نگاران سلطنت‌طلب، وابسته به حزب مشارکت و برخی گرایش‌های مارکسیستی» هستند که «در نوشته‌ای مدعی شده‌اند قوه قضاییه و دادستانی بی‌طرف نیستند» و در بازداشت روزنامه‌نگاران «دارای انگیزه‌های سیاسی بوده‌اند».

همزمان اما علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق اتهامات وارد شده به روزنامه‌نگاران بازداشت شده را به طور ضمنی رد کرده است.

علی مطهری با اشاره به این که «گفته‌اند این خبرنگاران اطلاعاتی به شبکه بی‌بی‌سی می‌‏رساندند» به روزنامه شرق گفته است که «سوال من این است که این روزنامه‏نگاران واقعا چه خبری را می‌توانند به بی‌بی‏سی برسانند که بی‌بی‌سی به آن دسترسی نداشته باشد»، چرا که «خوشبختانه در سایت‌های وابسته به نهادهای انقلابی کشور همه اخبار وجود دارد».

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین وارد کردن اتهامات مختلف از سوی برخی نمایندگان، نهاد‌ها و رسانه‌های وابسته به جناح حاکم به روزنامه‌نگاران بازداشت شده را «جرم» توصیف کرده و گفته است که «این گونه اظهارنظر‌ها جرم است. اتهامی که هنوز درباره کسی ثابت نشده، نباید به عنوان جرم معرفی شود. این‌ طور سخن گفتن مصداق جرم است و آن نماینده نیز نباید این چنین سخن می‌‏گفت».

مطهری که نمایندگی مجلس نهم در هیئت نظارت بر مطبوعات را بر عهده دارد با تاکید بر این که «ما از مسئولان اطلاعاتی و امنیتی خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به این ماجرا و تعیین تکلیف روزنامه‌نگاران بازداشت شده هستیم و به‌زودی از طریق مجلس نیز ماجرا را دنبال می‌کنیم»، به روزنامه شرق گفته است که «البته اگر دلایل قانع‌کننده‏ای برای همکاری برخی از این افراد با رسانه‌های مخالف انقلاب اسلامی وجود دارد، باید به اطلاع مردم برسد ولی مثلا یک تماس تلفنی نمی‌تواند دلیل بر وابستگی باشد».

احمد بخشایش ‌اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم، به روزنامه شرق گفته که «یکی از دستور جلسه‌های این کمیسیون در هفته آینده موضوع رسیدگی به پرونده روزنامه‌نگاران بازداشت شده است».

این نماینده مجلس با اشاره به این که «در حال حاضر اطلاعات ما درباره دستگیری‌های صورت گرفته کامل نیست» تاکید کرده که «مجلس پرونده بازداشت روزنامه‌نگاران بازداشت شده را پیگیری خواهد کرد»، چرا که «در پرونده ستار بهشتی هم ابتدا گفتند که گروهی از فتنه سبز ستار بهشتی را کشته‌اند تا به مطامع خود برسند، اما این مسئله به نظر برخی نمایندگان بعید می‌آمد و ما خواستار رسیدگی شدیم و روند دادرسی مناسبی اتفاق افتاد» و «به همین خاطر در ماجرای بازداشت‏های اخیر نیز مجلس وارد شده و اطلاعات مورد نیاز را کسب خواهد کرد» و «به این ترتیب کمیسیون تحقیق شکل خواهد گرفت».

احمد بخشایش‌ اردستانی در عین حال گفته است که «کشور در شرایط حساس برگزاری انتخابات بوده و احتمالا دستگاه‌های امنیتی خواسته‏اند تا با دستگیری روزنامه‏نگاران از برخی اتفاق‏‌ها جلوگیری کنند».

صفر نعیمی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم نیز به روزنامه شرق گفته است که «کمیسیون امنیت ملی بر اساس وظایفی که بر عهده دارد، مسئله بازداشت روزنامه‌نگاران را در دستور کار خود قرار خواهد داد».

کمک ۲۰۰ میلیون دلاری جمهوری اسلامی به سوریه

روزنامه جام جم به نقل از حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه از «کمک ۲۰۰ میلیون دلاری ایران به سوریه» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، حسین امیرعبداللهیان «با تشکر از شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت در میزبانی کنفرانس بین‌المللی اهداکنندگان به سوریه» ضمن اعلام «کمک ۲۰۰ میلیون دلاری ایران به سوریه»، از آن به عنوان «کمک ۲۰۰ میلیون دلاری مردم ایران» به سوریه یاد کرده و گفته است که «تهران کمک‌های بشردوستانه‌ای را به ملت سوریه در داخل و خارج به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار ارائه کرده است».

روزنامه جام جم همچنین از قول معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبر داده که علاوه بر کمک ۲۰۰ میلیون دلاری به سوریه، جمهوری اسلامی به «بازسازی خسارت‌های وارده به نیروگاه‌های برق و بیمارستان‌ها» در سوریه نیز خواهد پرداخت.

به نوشته روزنامه جام جم، حسین امیرعبداللهیان با اعلام «حمایت تهران از طرح‌های پیشنهادی بشار اسد» گفته است که «دولت ایران در ارتباط مستمر با دولت سوریه و گروه‌های مخالفی است که به در پیش گرفتن راه حل سیاسی ایمان دارند».

رئیس مجلس: سرپرستی مرتضوی غیرقانونی است

روزنامه شرق گزارش داده که علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن ابلاغ خلاف قانون بودن «مصوبه اخیر هیئت دولت در تفویض اختیارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تامین اجتماعی به محمدرضا رحیمی، ادامه سرپرستی سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی را غیرقانونی» اعلام کرد.

این روزنامه یادآوری کرده که «هیئت وزیران ۱۱ روز پیش وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عزل و نصب مدیرعامل یا سرپرست سازمان تامین اجتماعی را به معاون اول رئیس‌ جمهوری تفویض کرد تا با این کار هم جلو استیضاح وزیر کار را بگیرد و هم سعید مرتضوی را بر راس تامین اجتماعی نگه دارد» و «محمدرضا رحیمی نیز یک روز پس از عزل مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی وی را به عنوان سرپرست سازمان تامین اجتماعی معرفی کرد».

روزنامه شرق نوشته با تاکید بر این که «مجلس رشته‌های دولت برای ماندن سعید مرتضوی در تامین اجتماعی را بار دیگر پنبه کرد» نوشته است که «این دومین باری است که طی چند ماه گذشته مجلس دو مصوبه ‌دولت که در جهت حمایت از سعید مرتضوی تصویب شده بود را به دلیل غیرقانونی بودن لغو کرده است».

به نوشته این روزنامه، یک روز پیشتر نیز رئیس دیوان عدالت اداری نسبت به صدور دوباره حکم سرپرستی سعید مرتضوی در راس پولدار‌ترین نهاد اقتصادی کشور «به‌شدت واکنش نشان داده» و گفته بود که «اگر در جامعه‌ای عالی‌ترین مسئول اجرایی کشور، رای قضایی را که در چارچوب قانون صادر و ابلاغ شده است، به سخره گرفته، مورد بی‌اعتنایی قرار دهد و قانون را دور بزند، دیگر از بدنه آن مجموعه و عموم مردم چگونه می‌توان انتظار داشت که در برابر رای قاضی تمکین کنند».

«سکوت میانجی در تهران»

روزنامه بهار عکس یک شماره پنج‌شنبه را به سفر وزیر خارجه عمان به تهران اختصاص داده و نوشته است که «میانجی روز چهارشنبه در تهران بود، اما نه برای میانجی‌گری».

به نوشته این روزنامه، «یوسف ‌بن علوی وزیر خارجه عمان بی‌خبر آمد و در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی‌اش از هر دری گفت جز آن چه همه انتظار داشتند؛ میانجی‌گری میان ایران و آمریکا» و «حتی از میزبانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هم استقبال نکرد» و گفت «کشورهایی آمادگی خود را برای میزبانی این دور از مذاکرات اعلام کرده‌اند، ولی ما در بین آن‌ها نیستیم و تمایل هم نداریم در این فهرست قرار بگیریم».

روزنامه بهار با اشاره به این ه «عمان از معدود کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است که رابطه گرم و صمیمی با جمهوری اسلامی ایران دارد. این کشور همچون سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اتفاقا با آمریکا هم رابطه خوبی دارد» نوشته است که این امر سبب شده است که چند باری عمان نقش میانجی میان ایران و آمریکا بازی کند؛ البته نه در روابط دوجانبه» و «تاکنون عمده تلاش عمانی‌ها آزادی ایرانی‌های اسیر در آمریکا و انگلیس یا آمریکایی‌ها و انگلیسی‌های در بند ایرانی‌ها بوده است».

این روزنامه درباره سفر روز چهارشنبه یوسف بن علوی به تهران نیز نوشته این احتمال مطرح بود که «او در جریان این سفر درباره نقش جدید خود با مقامات جمهوری اسلامی ایران هم رایزنی کند. با این حال گویا او نه تنها در این رابطه سخنی را با مقاماتی ایرانی در میان نگذاشت، بلکه برای تسهیل از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هم استقبال نکرد» و حتی «در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود برخلاف جمهوری اسلامی از اقدامات دولت بحرین در سرکوب ناآرامی‌ها حمایت کرد و گفت که پادشاهی بحرین دولت محترمی است و تلاش می‌کند مثل هر کشور دیگری امنیت را برقرار کند».

رادیو فردا    پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱  – ۳۱ ژانویه ۲۰۱۳

 

Print Friendly, PDF & Email