پنج دقیقه مدت زمان دسترسی به “شیشه” در ایران

دو میلیون معتاد به مواد مخدر، ۲۰۰ هزار معتاد به الکل، رسیدن قیمت شیشه به یک میلیون تومان و پیدا کردن این ماده مخدر ظرف پنج دقیقه، آخرین اطلاعاتی است که مسئولان درباره مواد مخدر در ایران اعلام کرده‌اند.فرمانده نیروی انتظامی روز اول اسفند، ۱۹ فوریه اعلام کرد که در ایران ۲ میلیون نفر معتاد به مواد مخدر و ۲۰۰ هزار نفر معتاد به الکل هستند. احمدی مقدم همچنین از افزایش گرایش به مواد مخدر سنگین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اسماعیل احمدی مقدم در این باره که در ایران می‌گویند مدت زمان دسترسی به مواد مخدر به ۵ دقیقه رسیده است، گفت: «بیان این اعداد چه اهمیتی دارد و بیش‌تر در مقام مبالغه است و طرح این‌گونه مسائل شاید چندان ضروری نباشد».

فرمانده نیروی انتظامی ایران که در همایش سراسری پلیس مبارزه با مواد مخدر سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت که در حال حاضر تنها ۲۸ درصد مواد مخدر تولیدشده در افغانستان از خاک ایران عبور می‌کند؛ این در حالی است که به گفته وی این رقم پیش‌تر ۶۲ درصد بود.

آزمایشگا‌ه‌های خانگی مواد مخدر

احمدی مقدم از وجود آزمایشگاه‌های خانگی تولید مواد مخدر در استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: «قبلا تولید مواد مخدر صنعتی در آشپزخانه‌های تهران یا اسلام‌شهر انجام می‌شد، اما اکنون مثلا در استان آذربایجان غربی نیز این مواد تولید می‌شود، چرا که قاچاقچیان سعی دارند مواد را پس از ورود پیش‌سازها از خارج کشور، در همان محل تولید و توزیع کنند».

فرمانده ناجا یکی از مشکلات مبارزه با مواد مخدر را کمبود مراکز درمانی معتادان عنوان کرد و پیشنهاد داد که با مشارکت دادن بخش خصوصی در این مسئله، از ظرفیت‌های اجتماعی بهتر استفاده شود.

در حالی که فرمانده نیروی انتظامی از افزایش گرایش به مواد مخدر سنگین خبر داده، رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران اعلام کرده قیمت تریاک، هروئین و شیشه دو برابر شده و به همین دلیل مصرف این مواد کاهش یافته است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز به خبرگزاری ایسنا گفته است: «قیمت مخدر شیشه در دو ماه گذشته با توجه به ضرباتی که به شبکه‌های تولید مواد صنعتی وارد شده افزایش یافته، اما در حال حاضر قیمت این مخدر ویرانگر به یک میلیون تومان و میزان دسترسی به آن به کمتر از پنج دقیقه رسیده است».

پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی پشت درهای بسته

روزنامه شرق در گزارشی از جلسه کمیته کشوری پیش‌گیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی اعلام کرده که تا یک ساعت بعد از شروع این جلسه، درها به روی خبرنگاران بسته بود.

پس از باز شدن درها به روی خبرنگاران، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال خبرنگار شرق که آیا اقدامات انجام‌شده در زمینه مبارزه با مصرف مواد مخدر و حمایت از معتادان را کافی می‌دانید، گفته نمی‌دانم.

بابک دین‌پرست در عوض درباره مصوبه هیأت وزیران درباره معتادان توضیحات مفصلی ارائه کرده و گفته این مصوبه در چهاربند تصویب شده است. بر اساس این مصوبه معتادان باید تحت پوشش بیمه پایه‌ای قرار بگیرند، پنج درصد بودجه اشتغال کشور باید به معتادان اختصاص یابد، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای موظف است سالانه ۲۵ هزار معتاد بهبود یافته را تحت آموزش قرار دهد و نیز معتادان بهبود یافته برای دریافت مسکن مهر در اولویت قرار می‌گیرند.

معاون ستاد مواد مخدر بیشترین مواد مخدر مصرفی در ایران را به ترتیب تریاک و بعد شیشه اعلام کرد.

رئیس سازمان بهزیستی نیز که یکی دیگر از مسئولان شرکت‌کننده در این نشست بود درباره وضعیت آسیب‌های اجتماعی به خبرنگاران گفت: «بد نیست، وضعیت متوسطی داریم و حوزه اجتماعی سال بدی را پشت سر نگذاشت».

آمارها اما حکایت از پایین آمدن سن شروع اعتیاد به ۱۰ سال دارند و نیز گفته می‌شود شروع سن فحشا در ایران به ۱۴ سال رسیده است.

دویچه وله        سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ – ۱۹ فوریه ۲۰۱۳

Print Friendly, PDF & Email