هیات‌های مذاکره کننده برای گفت وگو های اتمی وارد قزاقستان شدند

هیات‌های گروه پنج بعلاوه یک و ایران برای شرکت در دور تازه‌ای از گفت و گو های اتمی وارد قزاقستان شده‌اند.قرار است دور تازه‌ای از گفت و گو ها پس از هشت ماه وقفه نیمروز روز سه شنبه ۲۶ فوریه ( ۸ اسفند) به وقت محلی در آلماتی پایتخت پیشین قزاقستان آغاز شود.مذاکرات اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی برای یک روز برنامه ریزی شده، اما برخی از رسانه‌های ایران احتمال داده‌اند که در صورت وجود زمینه مناسب، این گفت و گوها روز چهارشنبه هم ادامه پیدا کند.از ایران سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی سرپرستی مذاکرات اتمی را بر عهده دارد.

آقای جلیلی عصر روز یکشنبه ششم اسفند (بیست و چهارم فوریه) وارد قزاقستان شده و با نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور این کشور دیدار کرده است.

عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی از جمله اعضای هیات ایرانی هستند.

“الن ایر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفته کشورش با حسن نیت عازم این مذاکرات شده و آماده است در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم، تحریم ها علیه ایران را متوقف کند.”

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به نمایندگی از گروه پنج بعلاوه یک با ایران مذاکره خواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان اعضای گروه پنج بعلاوه یک هستند.

الن ایر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفته کشورش با حسن نیت عازم این مذاکرات شده و آماده است در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم، تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند.

همزمان علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به العالم، تلویزیون عرب زبان دولت ایران گفته است که در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد از سوی کشورش، تمامی تحریم های تصویب شده علیه ایران باید لغو شود.

کاترین اشتونکاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سرپرستی مذاکرات را از سوی شش قدرت جهانی بر عهده دارد

مذاکرات قزاقستان چهارمین دوره مذاکرات اتمی دو طرف در سال جاری خورشیدی است.

پیش از این گفت و گوهایی در استانبول، بغداد و مسکو انجام شده بود.

در هفته های اخیر دو طرف بر سر میزبانی مذاکرات اختلافاتی داشتند و یکدیگر را به اتلاف وقت بر سر تعیین محل گفت و گوها متهم می کردند.

گروه پنج بعلاوه یک خواستار توقف غنی سازی اورانیوم در ایران است اما ایران می گوید این را حق خود می داند و به هیچ وجه حاضر به قبول خواسته قدرت های جهانی نیست.

در حال حاضر ایران زیر فشار یکی از شدیدترین تحریم ها در جهان قرار دارد.

اتحادیه اروپا و آمریکا خرید نفت ایران و بانک مرکزی این کشور را تحریم کرده اند. به این ترتیب به غیر از قطع صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی، دستیابی ایران به پول صادرات نفتی اش به دیگر کشورها هم به دشواری صورت می گیرد.

قدرت های جهانی می گویند که در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم در ایران، تحریم های صورت گرفته کاهش پیدا خواهد کرد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی تحریم های صورت گرفته علیه ایران را “وحشیانه” خوانده و گفته وعده کشورهای غربی برای تعلیق غنی سازی اورانیوم در برابر کاهش تحریم ها “دروغ” است.

بی بی سی    دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ – ۲۵ فوریه ۲۰۱۳

Print Friendly, PDF & Email