“مرگ خاموش شهروندان ایرانی” در اثر مصرف خوراکی‌های مسموم

وجود میوه مسموم در بازار ایران در ماه‌های اخیر بارها خبرساز شده است. چندی پیش خبر بستری‌شدن برخی از مصرف‌کنندگان کیوی‌های چینی منتشر شد. یکی از مقامات “شایعه پرتقال مسموم” را کار “مافیای میوه” دانسته بود.در مورد گرانی و کمیابی برخی از انواع میوه و سبزی در ایران پیش از این بارها اخباری منتشر شده بود. حال پایگاه خبری “بازتاب امروز” از وجود پرتقال‌هایی در بازار خبر می‌دهد که بین نیم تا یک و نیم کیلو وزن دارند، ارزان هستند و به نام پرتقال تامسون شمال به فروش می‌رسند.

بر این اساس، گرانی انواع دیگر میوه یکی از دلایل گرایش اقشار عموما متوسط به پایین جامعه به این محصول فراوان و نسبتا ارزان است.

این پرتقال‌ها، به نوشته بازتاب امروز، به دلیل مصرف غیرمجاز کود ازت و وجود بیش از اندازه مواد شیمیایی، پس از صادرات به کشورهای عربی باز پس فرستاده و در بازار داخلی توزیع شده است.

در دی‌ماه ۱۳۹۱ اما عنایت‌الله بیابانی، نایب‌رئیس اتحادیه مرکبات سمی‌بودن پرتقال‌های موجود در بازار ایران را “شایعه و سناریوی مافیای میوه” دانسته و گفته بود: «در حال حاضر به دلیل وفور پرتقال تامسون کیلویی هزار تومان به فروش می‌رسد اما مافیای میوه برای به فروش رساندن کالای خود شایعه مسموم‌بودن میوه‌ها را منتشر می‌کند و مردم هم باور می‌کنند.»

وی افزوده بود: «این را همه می‌دانند که سم موجب رشد میوه نمی‌شود، بلکه کود شیمیایی است که باعث به بار رسیدن میوه می‌شود و در هیچ جا شنیده نشده، کود شیمیایی مسموم‌کننده باشد».

به ادعای بیابانی، “این سناریو” پیشتر هم در مورد کیوی اجرا شده بود؛ به‌طوری که این محصول کیلویی ۴۰ تومان از باغداران خریده و به بهای دو هزار و ۵۰۰ تومان در بازار فروخته می‌شد. وی در سخنان خود اشاره روشن‌تری به ماهیت “مافیای میوه” نکرده بود.

ماجری کیوی‌های مسموم

در بهمن ماه ۱۳۹۱ خبرگزاری‌های داخل ایران از مسموم‌بودن کیوی موجود در بازار خبر داده بودند. پایگاه اینترنتی “فرارو” در آن زمان نوشت: «میوه‌های کیوی که از چین وارد می‌شود در حین رشد در یک ماده شیمیایی خیسانده شده و موجب بزرگتر و سنگین‌تر شدن میوه می‌شود. آنها از نوعی هورمون‌های رشد شیمیایی استفاده می‌کنند که تاثیر بدی بر سیستم‌های عصبی انسان از جمله بیماری‌های متابولیک، نقص عضوهای مادرزادی و مشکلات عقب‌افتادگی ذهنی و توانایی یادگیری در کودکان دارد.»

همزمان اخباری نیز از بستری‌شدن برخی از خریداران کیوی در بیمارستان منتشر شد. رفته‌رفته هشدار در مورد میوه‌های مسموم وارداتی از چین به جایی رسید که حسین مهاجران، رئیس اتحادیه سراسری عرضه‌کنندگان میوه تهران، به خبرگزاری مهر گفت: «دلیل ندارد میوه چینی وارد کنیم. کیوی‌های ایرانی بهترین کیفیت را حتی نسبت به نیوزلند و فرانسه که از جمله مراکز تولید کیوی هستند دارند.»

علاوه بر پرتقال و کیوی، سیب و گلابی و خرما نیز از چین به ایران وارد می‌شود. در کنار آلودگی‌های احتمالی، زیان واردشده به کشاورزان داخلی نیز موضوع دیگری است.

علی‌اصغر موسوی، دبیر انجمن خرمای ایران، پیش از این به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود که اقتصاد شش استان جنوبی ایران به خرما وابسته است و در صورت ادامه روند موجود، تمام نخلستان‌های خرما در ایران تا پنج سال آینده خشک خواهند شد.

واردات کیوی نیز به باغداران شمال ایران زیان وارد کرده است.

افزایش سرطان

در ماه‌های اخیر همچنین اخباری از افزایش نگران‌کننده نرخ ابتلا به سرطان در ایران منتشر شده است. هوا و محصولات کشاورزی آلوده در کنار امواج پارازیت از مهمترین عوامل شیوع این بیماری‌های کشنده برشمرده می‌شوند. دی‌ماه ۱۳۹۱ خبرگزاری مهر از وجود درصد بسیار بالای آزبست در لنت‌های ترمز چینی خبر داده بود؛ عاملی که به بروز سرطان ریه و هنجره می‌انجامد.

همزمان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل آلودگی برخی از محصولات کشاورزی را استفاده از کودهای چینی عنوان کرده بود. حبیب برومند داش قاپو به خبرگزاری مهر گفته بود: «توزیع کودهای تاریخ گذشته چینی باعث شده که تولیدکنندگان بخش اعظم محصولات کشاورزی خود را با کودهای غیربهداشتی تغذیه کنند».

بازتاب امروز توزیع گوشت مرغ آلوده را عامل دیگری برای بروز سرطان معده می‌داند. این خبرگزاری در گزارش روز پنجشنبه (۲۸ مارس/ ۸ فروردین) خود میزان داروهای شیمایی و هورمون‌های رشد تزریق‌شده به جوجه‌ها در مراغداری‌های ایران، را بیش از حد مجاز دانست.

بنا بر گزارش منابع مختلف خبری در ایران، این کشور از نظر ابتلا شهروندانش به سرطان معده، در رتبه نخست جهان قرار دارد. بر این اساس یک‌سوم از مبتلایان به سرطان در ایران، بر اثر مصرف محصولات کشاورزی مسموم دچار این مشکل می‌شوند.

دویچه وله     جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۲ – ۲۹ مارس ۲۰۱۳

Print Friendly, PDF & Email