بررسی قطعنامه شورای علیه سوریه متوقف شد

آمریکا می گوید بررسی قطعنامه ای که دولت سوریه  را به دلیل استفاده از گاز سمی علیه مردم خود محکوم می کند، به دلیل سرسختی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد متوقف شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید «با توجه به ادامه مخالفت روسیه با هراقدام معقول شورای امنیت در مورد سوریه، ما راهی برای پیشرفت نمی بینیم.»

سخنگو وزارت امور خارجه امریکا  این موضوع را پس ازآن مطرح ساخت که دیپلماتهایی از بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه وآمریکا در باره قطعنامه پیشنهادی بریتانیا بحث کردند. وی همچنین یادآور شد واشنگتن به بررسی هر برنامه ای که با متحدان خود در پاسخ به اقدامات رژیم سوریه  تهیه می کند، ادامه خواهد داد.

او گفت «ما نمی توانیم به دلیل سرسختی روسیه  پاسخ (به دولت سوریه) ندهیم  و وخامت وضع چنان است که پاسخی را ایجاب می کند.» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا افزود: سوریه نمی تواند «پشت سر سرسختی روسیه در شورای امنیت پنهان شود. این کار غیر قابل قبول است.»

بریتانیا روز چهارشنبه قطعنامه ای را در محکومیت اتهام حمله شیمیایی نیروهای دولتی سوریه به شهروندان آن کشور، به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد  کرد. و بنا بر گزارشها دیپلمات ها در سازمان ملل متحد بحث درباره این قطعنامه را آغاز کرده اند.

در این قطعنامه دولت سوریه  به دلیل حمله شیمیایی به مردم  محکوم شده، و خواهان آن شده که برای حفاظت از غیرنظامیان سوری اقدامات لازم به عمل آید.

پیشنهاد این قطعنامه بخشی از کوشش دیپلماتیک بین المللی آمریکا و قدرت های غربی، پیش از انجام هر عمل نظامی احتمالی علیه دولت بشاراسد به شمار می رود.

یک تیم سازمان ملل متحد که در مورد حمله شیمیایی در حومه دمشق تحقیق می کند روز چهارشنبه به کار خود پایان داد، اما بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید تیم برای تکمیل تحقیقات به ۴ روز دیگر نیاز خواهد داشت.

بان که به لاهه رفته است درباره کوشش هایی که برای تشکیل کنفرانس سیاسی جهت بررسی بحران سوریه جریان دارد با گنادیلی گاتیلوف معاون وزارت امور خارجه روسیه گفت و گو کرد. او همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد را به وحدت نظر درمساله سوریه فراخواند.

روسیه، متحد بشار اسد، می گوید قطعنامه پیشنهادی بریتانیا زود رس است.  به گزارش اینترفکس،  یک مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه، بریتانیا را ترغیب کرده است پیش از بررسی هرپاسخی تا زمانی که بازرسان سازمان ملل متحد نتایج تحقیقات خود را ارائه دهند صبر کند.

دولت سوریه هرنقشی را در حمله گاز سمی تکذیب کرده است. فیصل مقداد، معاون وزارت امور خارجه سوریه، «تروریست» ها را مسئول حوادث اخیر دانست.

آقای بان طی سخنرانی روز چهارشنبه خود در لاهه از انجام حمله شیمیایی در سوریه به شدت انتقاد کرد و گفت که این حمله تصاویری وحشتناک از قربانیان به جای گذاشته که در سده جاری سابقه نداشته است.

صدای آمریکا

Print Friendly, PDF & Email