هشدار هاشمی نسبت به «مانع‌تراشی» در سیاست خارجی روحانی

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نسبت به فعالیت گروه‌های «افراطگرا» علیه سیاست خارجی دولت حسن روحانی هشدار داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی، آقای هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه، ۶ آبان ضمن حمایت از رویکرد دیپلماتیک دولت آقای روحانی گفت: «افراطيون همه هنر خويش را برای جلوگيری و مانع‌تراشی در كارهای دولت به‌ كار می‌برند، اما عاقلان بايد هوشيار باشند و بدانند كه منطق اداره جامعه در شرايط فعلي ایجاب می‌کند که سياست خارجي مبتني بر عزت، حكمت و مصلحت باشد.»

به گفته او، «نمی‌توان در دنیای معاصر بدون تعامل سازنده و دیپلماسی فعال به مسیر خود ادامه داد» و از این رو «شهامت» دولت یازدهم در «فعال کردن دیپلماسی پویا ستودنی است».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از این نیز راه برون رفت از مشکلات کشور نظیر تحریم‌های بین‌المللی را برقراری ارتباط با کشورهای دنیا عنوان کرده و شرایط کنونی را نتیجه فعالیت «افراط‌گرایان» داخلی نامیده است.

او همچنین بر ضرورت برقراری رابطه و مذاکره با آمریکا تاکید می‌کند که این دیدگاه انتقادات شدید گروه‌هایی از محافظه‌کاران ایران و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی را در پی داشته است.

تاجزاده: موفقیت دولت به معنای شکست حکومت مطلقه فردی است

در همین حال مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در نامه‌ای از زندان اوین با اشاره به حملات محافظه‌کاران علیه دولت حسن روحانی و چهره‌های حامی روحانی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی نوشت، «ناخشنودی اقتدارگرایان» به این خاطر است که آنها علی‌رغم «تمام بهانه‌تراشی‌ها» نمی‌توانند مانع انجام مذاکرات وزیر امور خارجه ایران با کشورهای ۱+۵ شوند.

بر اساس گزارش روز دوشنبه وبسایت کلمه، نزدیک به اصلاح‌طلبان، آقای تاجزاده در این نامه می‌گوید، «اقتدارگراها» حس می‌کنند که موفقیت دولت آقای روحانی به‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی و بین‌المللی «معنایی جز شکست نظری و عملی حکومت مطلقه فردی ندارد و به حاکمیت فضای امنیتی و پلیسی به‌طور کامل پایان می‌دهد».

این نامه در شرایطی منتشر می‌شود که فضای سیاسی ایران تحت‌الشعاع انتقادات شدید محافظه‌کاران از مذاکرات اتمی دولت آقای روحانی با گروه ۱+۵ و مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا قرار دارد.

نمونه این انتقادات نصب بیلبوردهایی در پایتخت بود که به سازمانی به نام اوج مربوط می‌شود که از یک‌سو دولت آمریکا را به بی‌صداقتی در مذاکرات متهم می‌سازد و از سوی دیگر رویکرد دیپلماتیک دولت ایران را زیر سئوال می‌برد.

قرارگاه شهید باقری وابسته به بسیج دانشجویی که زیر نظر سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی  فرمانده سازمان بسیج اداره می‌‌شود، در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در معرفی سازمان فرهنگی- هنری اوج گفته است که از جمله وظایف این سازمان طراحی، تولید و نصب بنرهای بزرگ تبیلغاتی در نقاط مختلف تهران با هدف موج‌سازی تبلیغاتی است.

اما مصطفی تاجزاده این انتقادات را در کنار واکنش‌های دیگری مانند پرتاب لنگه کفش به حسن روحانی در بازگشت از نیویورک و دعای یکی از مداحان نزدیک به بیت آیت‌الله خامنه‌ای برای «مرگ» هاشمی رفسنجانی، «بیانگر نهایت استیصال» محافظه‌کاران می‌داند و هشدار می‌دهد که آنها «اقلیتی مایوس، اما آماده خشونت‌ورزی» هستند که منتظرند هر اشتباه احتمالی اصلاح‌طلبان را «دست‌مایه ایجاد بلوا و حتی فاجعه کنند».

آقای تاجزاده در نهایت می‌نویسد: «من امروز بیش از همیشه ناامیدی و سردرگمی را در چهره و اعمال افراطیون می‌بینم و در این شرایط ما بیش از همیشه نیاز به همگرایی داریم.»

مصطفی تاجزاده از روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در زندان اوین به‌سرمی‌برد که بیشتر این زمان را نیز در بند قرنطینه محبوس بوده است.

رادیو فردا

Print Friendly, PDF & Email