گفتگو با منصور اسانلو درباره وضعیت و مطالبات جنبش کارگری ایران (ویدیو)

در آستانه اول ماه می، روز جهانی کارگر، درباره وضعیت جنبش کارگری و مطالبات نهادها و تشکل های کارگری با منصوراسانلو از بنیانگذاران جنبش نوین سندیکایی کارگری در ایران، گفتگو کردیم.

آقای اسانلو، با یادآوری رخدادهای مهم جنبش کارگری از جمله تظاهرات اول ماه می کارگران شیکاگو در سال ۱۸۸۶میلادی، آغاز جنبش کارگری ایران در سال ۱۲۸۶ خورشیدی، تولد سندیکای کارگران صنعت چاپ، شورای متحده سراسری در دهه ۲۰ و جنبش‌های سندیکایی دهه های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ گفت: «انجمن همبستگی در آغاز دهه ۶۰ در ادامه این رخدادهای تاریحی با سرکوب حکومت روبه رو شد و تمام دستاوردهای تشکیلاتی، مبارزاتی و تشکیل سندیکا‌ها آسیب جدی دید.»

احیای جنبش کارگری در ایران

اسانلو، علت تداوم فعالیت های اعتراضی کارگری با وجود ممنوعیت ها و محدودیت های دولتی و قانونی را در دو سرفصل کلی خلاصه کرد؛ اول سخت تر شدن وضعیت معیشتی شهروندان به دلیل عدم تقسیم عادلانه ثروت و فساد گسترده در نهادهای دولتی و سیستم اقتصادی ایران و در مرحله بعد، مقاومت و فرصت شناسی گروهی از کارگران فعال، با وجود حجم بالای سرکوب.

آقای اسانلو، سال ۱۳۸۳را مبدا گسترش دامنه مبارزه‌های کارگری می داند.

این فعال سندیکایی با اشاره به این نکته که حکومت از ابتدای انقلاب با درست کردن خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار و انجمن‌های اسلامی شدید‌ترین سرکوب را نسبت به نهادهای واقعی کارگری و کارمندی اعمال کرد، می‌گوید: «در این شرایط، حکومت تمام سندیکاهای مستقل را از بین برد تا نهادهای خودساخته حکومتی را به جای نهادهای کارگری جا بزند و آن‌ها را فریب دهد.»

سوالی که همواره از سوی فعالان کارگری مطرح می‌شود این است که آیا این نهادهای حکومتی تاکنون توانسته‌اند از حقوق کارگران دفاع کنند یا نه؟

اسانلو با اشاره به حقوق تصویب شده برای کارگران در پاسخ به این پرسش گفت: «هم اکنون حقوق تصویب شده برای کارگران، ماهانه ۷۱۲ هزار تومان است اما هزینه زندگی طبق آمارهای دولتی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. باید توجه کرد که این ۷۱۲ هزار تومان تنها برای ده درصد مزدبگیران ایران است چراکه ۹۰ درصد مزدبگیران ایران داری قرارداد رسمی نیستند و در نتیجه با ماهی کمتر از ۷۰۰ هزار تومان زندگی می‌کنند.»

هدفمند کردن یارانه‌ها وضع را خراب‌تر کرده است

«مجید ارزانش» فعال صنفی دیگری که به این بحث یورونیوز پیوست، درباره نتایج هدفمند کردن یارانه‌ها بر روی وضعیت معیشت کارگران گفت: «برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها چیزی جز آسیب رساندن کلی به قشر متوسط و کارگر ایران نداشته است. طبق برنامه‌ها قرار بود، کمک هزینه‌ها به افراد کم درآمد اختصاص یابد اما در اجرای این برنامه فارغ از اینکه افراد در چه جایگاهی هستند، سقف اندک یارانه‌ها تقسیم شد؛ بنابراین برخی افراد خاص مانند افرادی که مالک شرکت‌ها و ارگان‌ها و نهادهای مافیایی وابسته به حکومت بودند و هستند بیشترین استفاده را از این طرح بردند.»

وی معتقد است که شرایط اقتصادی در ایران هر شش ماه نسبت به شش ماه قبل از آن وخیم‌تر می‌شود: «در این بین به جای اینکه حکومت پاسخگو باشد فشارهای بیشتری را به طبقه متوسط می‌آورد.»
وی درباره شرایط قراردادهای کاری در ایران می‌گوید: «این قراداد‌ها به جایی رسیده است که دیگر صحبت از فعالیت کارگری نیست بلکه صحبت از بردگی است»

دولت اعتدال چیزی را تغییر نداده است

منصور اسانلو در پاسخ به سوال یورونیوز درباره تاثیر تغییر دولت بر وضعیت کارگران می گوید: «اگر واقعیت‌ها را نگاه کنیم باید بگویم تغییری ایجاد نشده. چراکه کارگران، معلمان و افرادی که در ارتباط با فعالیت‌های صنفی و سندیکایی دستگیر شده بودند، آزاد نشدند. نرخ افزایش دستمزد، خیلی بد‌تر از دوران قبل باتوجه به رشد هزینه‌ها و تورم تعیین شد. همچنین اجازه برگزاری مراسم اول ماه می و روز کارگر هنوز داده نشده است و همین امسال هم شمار زیادی از فعالان کارگری بازداشت شدند.»

با اتصال به صفحه گوگل پلاس یورونیوز در برنامه همراه با یورونیوز شرکت کنید. همچنین می توانید پرسشها و نظرات خود را از طریق شبکه های اجتماعی با ما در میان بگذارید.

یورونیوز

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *