روزنامه های ایران: «اعتماد سیاسی» دلیل «موج بازگشت اروپا به ایران»

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، در سرمقاله شماره چهارشنبه خود با تیتر «ما و اروپا؛ آغاز فصل جدید»، سفر مقام‌های ارشد اروپایی به تهران را «موج بازگشت اروپا به ایران» ارزیابی کرده و آن را ناشی از «اعتماد سیاسی» اروپا به ایران ارزیابی کرده است.

این روزنامه نوشته است: «دست کم اتفاقات دو هفته بعد از توافق وین نشان داد که در پایتخت‌های اروپا همه چیز برای آغاز فصل جدید همکاری با ایران فراهم آمده است نه در لندن و نه در برلین و پاریس کسی اعتنایی به جار و جنجال تندروهای مخالف توافق ندارد.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، با ارائه ارزیابی متفاوتی درباره سفر وزیر خارجه فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، نوشته است که «سفرهای زنجیره‌ای اروپاییان به ایران» ناشی از نگاه آنها برای «تعمیم خاورمیانه‌ای برجام» است. این روزنامه درباره شتاب بهبود روابط و همکاری ایران و اروپا و احتمال گسترش این همکاری به منطقه، «هشدار» داده است.

روزنامه اعتماد در تیتر یک خود، با اشاره به تنش در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس آن را «سه‌شنبه اهانت» توصیف کرده و نوشته است: «صبر مخالفان و موافقان توافق هسته‌ای به سر آمد؛ مجلس متشنج شد. حرف‌ها از سینه‌ها خارج می‌شد و فریادها از گلوها. گویا قرار نبود سخنی بی‌جواب بماند. سوت شروع دعوا را مهدی کوچک‌زاده زد؛ جایی که برخورد علی لاریجانی را سلطنت‌مآبانه» خواند.

روزنامه شرق هم کاریکاتوری از علی لاریجانی را صفحه یک خود منتشر کرده و از قول رئیس مجلس نهم نوشته است: «من اشهد ان لا اله الا الله گفته‌ام.»

روزنامه شهروند در شماره چهارشنبه خود از تماس تلفنی وزیر بهداشت با رئیس قوه قضاییه درباره بازداشت فروغ رزمجویی، جراج بیمارستان نورآباد ممسنی، خبر داده و از قول حسن قاضی‌زاده هاشمی نوشته است: صادق لاریجانی دستور رسیدگی به ماجرای بازداشت این پزشک را صادر کرده است.

روزنامه قانون در تیتر یک خود از واکنش محمدباقر نوبخت به طرح شکایت محمود احمدی‌نژاد از اسحاق جهانگیری اختصاص داده و از قول سخنگوی دولت نوشته است: «اسناد تخلف دولت احمدی‌نژاد‍ موجود است.»

روزنامه شهروند ضمن انتشار گزارشی درباره «زورفروشی کالاهای بنجل به سوپرمارکت‌ها»، نوشته است: «در شرایطی که قانون کارخانه‌های تولیدکننده را به جمع‌آوری کالاهای منقضی از سوپرمارکت‌ها موظف کرده است باز هم انبوهی از کالاهای تاریخ مصرف گذشته در قفسه سوپرمارکت‌ها به چشم می‌خورد.»

به نوشته این روزنامه «این اجناس، پشت‌پرده‌ای شنیدنی دارند. حالا سوپرمارکت‌داران از تخلفی پرده‌برداری می‌کنند که راز کالاهای تاریخ مصرف گذشته فروشی را فاش می‌کند» و آنها به روزنامه شهروند می‌گویند که کارخانه‌های تولیدکننده، فروشندگان خرد را مجبور به خرید اجباری کالاهای کم طرفدارشان می‌کنند.

روزنامه آرمان، عکس یک خود را به حسن خمینی اختصاص داده و گزارشی درباره احتمال ورود نوه آیت‌الله خمینی به انتخابات مجلس خبرگان منتشر کرده است.

این روزنامه همچنین گزارشی دارد درباره دلیل وقوع سیل در کن و سولقان در تهران و دستکم ۲۰ جان باخته این سیل را «قربانیان سودجویی و سهل‌انگاری» توصیف کرده است.

این روزنامه نوشته است: «حدود ۱۰ روز از سیل شامگاه بیست و هشتم تیر تهران گذشته است و با وجود اظهارنظرهای مختلف مسئولان درباره این سیل و طوفان هنوز کسی نمی‌داند چرا چند دقیقه باران شدید تا این اندازه خسارت به بار آورد»، و این در حالی است که «مالکیت عده‌ای بر زمین‌های حریم رودخانه کن و کاربری تجاری این زمین‌ها که اکثراً به عنوان تالار و رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد آن‌قدر از سوی مسئولان مورد بی‌توجهی قرار گرفت تا پیامد خود را به شکل سیل و خسارات مالی و جانی نشان داد.»

«اعتماد سیاسی» دلیل «موج بازگشت اروپا به ایران»

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، در سرمقاله شماره چهارشنبه خود با تیتر «ما و اروپا؛ آغاز فصل جدید»، نوشته است: «دست کم اتفاقات دو هفته بعد از توافق وین نشان داد که در پایتخت‌های اروپا همه چیز برای آغاز فصل جدید همکاری با ایران فراهم آمده است نه در لندن و نه در برلین و پاریس کسی اعتنایی به جار و جنجال تندروهای مخالف توافق ندارد.»

این روزنامه سفر مقام های ارشد اروپایی از جمله فدریکا موگیرینی مسئول سیاست خارجی اروپا و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به ایران را «موج بازگشت دوباره اروپا به ایران» توصیف کرده و نوشته است: این سفرها «گرچه با چاشنی هیجان و رقابت همراه است، کما اینکه فرانسوی‌ها می‌کوشند از آلمان‌ها عقب نمانند، اما این موج بازگشت یک حرکت واکنشی و احساسی نیست بلکه به نظر می‌آید که بر پایه سلسله‌ای از محاسبه و عقلانیت استوار است.»

محمد نوری در سرمقاله روزنامه ایران نوشته است: «اولین نشانه این عقلانیت همان روز نمایان شد که ۲۸ وزیر خارجه اروپا در بروکسل جمع شدند و پیشتر از شورای امنیت مهر تأیید خود را پای توافق وین زدند. درست است که طی ۲۳ ماه مذاکره هسته‌ای این طرف آمریکایی بود که نقش اصلی را در تیم ۱+۵ ایفا می‌کرد و سهم جان کری و اوباما از این توافق بیش از مرکل و اشتاین مایر یا کامرون است اما آنچه اکنون در فصل خوشه‌چینی از توافق وین به وقوع می‌پیوندد پیش افتادن کاروان اروپا از دیگر حریفان است و دیپلمات‌های اروپایی‌ها گوی سبقت را هم از طرف آمریکایی و هم از طرف‌های روسی و چینی ربوده‌اند.»

سرمقاله‌نویس روزنامه ایران با اشاره به اینکه «در این چرخش نگاه اروپا به ایران هیچ اختلاف‌نظری میان جناح‌های درون اتحادیه به چشم نمی‌خورد»، نوشته است: «قدرت‌های غرب اروپا به همان اندازه برای حضور در بازار ایران تقلا می‌کنند که جبهه شرقی این قاره. در لیست متقاضیان سفر به ایران هم نام دولت‌های کهنه کار اروپا یعنی آلمان و انگلیس و فرانسه به چشم می‌خورد هم نام کشورهای جوان این قاره.»

به نوشته روزنامه ایران «در روزهای اخیر که دو مقام برجسته اروپا، لوران فابیوس و فدریکا موگرینی، عزم سفر به ایران کردند جناح مخالف مذاکره در داخل ایران و گوشه کنار اروپا کوشیدند پاره‌ای اختلاف‌های گذشته را زنده کنند آنها حتی به سراغ برخی از پرونده‌های بایگانی شده در روابط تهران و پاریس یا تهران و لندن رفتند اما همه این تلاش‌ها در گرمای اعتماد برخاسته از توافق وین رنگ باخت» و حتی «میهمان فرانسوی تهران بی‌اعتنا به تلاش مخالفان گفت که همه اختلاف‌های گذشته را در وین دفن کردیم.»

سرمقاله‌نویس روزنامه ایران با تاکید براینکه «راز و رمز علاقه و اقبال امروز اروپا را باید در عنصری به نام اعتماد سیاسی جست‌وجو کرد»، نوشته است: «اعتماد سیاسی حلقه مفقوده هر رابطه است که اگر فراهم نشود، هر حرکت دیگری در دنیای دیپلماسی عقیم می‌ماند، کما اینکه در دولت قبل با آنکه تلاش فراوانی برای بازی با کارت نفت ایران نزد غرب صورت گرفت اما چون عنصر اعتماد وجود نداشت، نتیجه‌ای معکوس رقم خورد» اما «سنگ بنای اعتماد امروز غرب به ایران بعد از انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ و در گذر ۲۳ ماه مذاکره نهاده شد وگرنه چرخش یک بلوک بزرگ سیاسی و اقتصادی مثل اروپا چیزی نیست که به یک شبه و ناگهانی رخ دهد.»

به نوشته این روزنامه «در گذر دو سال رایزنی و تعامل تیم دیپلماسی روحانی با دیپلمات‌های غرب، آنها تصورات بدبینانه برجای مانده از دوران دولت سابق را کنار گذاشته‌اند» و «اعتماد امروز دیپلمات‌های اروپا اعتماد به صلاحیت و کارآمدی سیاست خارجی ایران دوره دولت اعتدال نیز هست.»

هشدار روزنامه نزدیک به سپاه درباره شتاب بهبود روابط و همکاری ایران و اروپا

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، با ارائه ارزیابی متفاوتی درباره سفر وزیر خارجه فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، نوشته است که «سفرهای زنجیره‌ای اروپاییان به ایران» ناشی از نگاه آنها برای «تعمیم خاورمیانه‌ای برجام» است.

این روزنامه نوشته است: «دو هفته پس از دستیابی ایران و ۱+۵ به برنامه جامع اقدام مشترک، برجا، هیات‌های اروپایی به سمت تهران سرازیر شده‌اند. هفته پیش وزیر دارایی آلمان به تهران آمد، روز سه‌شنبه مسئول سیاست خارجی اروپا وارد ایران شد، و روز چهارشنبه لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به ایران می‌آید و طی چند روز آینده هم وزیر خارجه اتریش به همراه یک تیم اقتصادی به ایران سفر می‌کند.»

روزنامه جوان تاکید کرده است که «تمرکز اصلی این سفرها، در ظاهر گشودن دوباره درهای اقتصاد ایران به روی غرب است، اما سفرهای پی در پی مقام‌های بلند پایه اروپایی یک هدف سیاسی دیگر را هم دنبال می‌کند؛ سرایت دادن نتیجه مذاکرات ژنو به سایر ترتیبات منطقه‌ای با هدف آن چیزی که طرف‌های غربی تغییر رفتار منطقه‌ای سیاست خارجی ایران نام گذاشته‌اند.»

این روزنامه نوشته است: «دیپلمات‌ها در تهران تأیید می‌کنند که بعد از توافق ایران با ۱+۵ در وین، مسئله خاورمیانه دومین پرونده‌ای است که طرف غربی به دنبال آن است که با ایران بگشاید.»

این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران، از قول «یک دیپلمات ایرانی که به دلیل ملاحظات دیپلماتیک خواسته نامش فاش نشود»، نوشته است: «غرب به دنبال تعریف و ترسیمی جدید در خاورمیانه است. در این ترسیم جدید، نقش ایران مورد پذیرش قرار می‌گیرد ولی نقشی که طرف غربی می‌پذیرد، نقش طبیعی ایران نیست. آنها سعی دارند نقش طبیعی ایران را به نفع متحدین خودشان مهار کنند.»

روزنامه جوان حتی «پیش‌بینی کرده که فابیوس در تهران احتمالاً رفتاری خارج از چارچوب‌های تعریف شده خواهد داشت»، و نوشته است: «پرونده خاورمیانه، بعد از پرونده هسته‌ای، چالش بعدی سیاست خارجی ایران خواهد بود؛ موضوعی که ناظران در تهران نیز نشانه‌هایی از شکل‌گیری چنین چالشی را تأیید می‌کنند. آنها می‌گویند که در نبود مناسبات عادی میان تهران- واشنگتن، دولت‌های اروپایی نقش بیشتری برای تسری توافق وین بر سایر مسائل خاورمیانه ایفا خواهند کرد.»

این روزنامه از جمله به اظهارات فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه اشاره کرده که روز دوشنبه گفته بود نحوه برخورد با وزیر خارجه این کشور در تهران، آزمونی برای سنجش رفتار ایران است و تاکیده بود که «انتظار داریم رئیس‌جمهور روحانی نشان دهد که ایران می‌تواند به حل بحران‌های شدید منطقه، به خصوص سوریه، کمک کند.»

روزنامه جوان از قول «برخی کارشناسان» که اشاره‌ای به اسم و هویتشان نکرده، «هشدار» داده است که «سیاست خارجی ایران باید با احتیاط بیشتری برای تسری دادن نتیجه مذاکرات وین به مسائل خاورمیانه حرکت کند» و «تلاش برای تسری چیزی شبیه به برنامه اقدام مشترک، برجام، به ترتیبات خاورمیانه عجولانه است.»

«سه‌شنبه اهانت» در مجلس

روزنامه اعتماد در تیتر یک خود، با اشاره به تنش در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی آن را «سه‌شنبه اهانت» توصیف کرده و نوشته است: «صبر مخالفان و موافقان توافق هسته‌ای به سر آمد؛ مجلس متشنج شد. حرف‌ها از سینه‌ها خارج می‌شد و فریادها از گلوها. گویا قرار نبود سخنی بی‌جواب بماند. سوت شروع دعوا را مهدی کوچک‌زاده زد؛ جایی که برخورد علی لاریجانی را سلطنت‌مآبانه» خواند.

احسان بداغی با اشاره به اینکه کار در نشست روز سه‌شنبه مجلس به آنجا رسید که «علی لاریجانی هم حرف‌ها را از سینه بیرون بیاورد»، نوشته است که رئیس مجلس در سخنانش گفت که «برخی گفته بودند که سگ احمدی‌نژاد و مشایی به اینها شرف دارد، من همین جا یک‌بار دیگر شهادتین می‌گویم اشهد ان لااله الاالله و اشهد ان محمدا رسول‌الله. چطور ممکن است سگ کسی شرف داشته باشد به کسی که شهادتین گفته و مسلمان است؟»

به نوشته روزنامه اعتماد، چنین واکنش علی لاریجانی «توپ سنگینی در زمین مرئوسین مخالف خود انداخته است؛ توپی که منتقدان مذاکرات باید جمع کنند و به جای اولش برگردانند. کار را هم برای جمع کردن آن آغاز کردند. مهدی کوچک‌زاده و حمید رسایی و روح‌الله حسینیان خیلی زود آمدند و به خبرگزاری تسنیم گفتند که نه خودشان این حرف را زده‌اند و نه همقطاران سیاسی‌شان»، اما «یکی از نزدیکان لاریجانی در راهروهای مجلس به صورت سر بسته آدرس گوینده آن جملات درباره لاریجانی را به خبرنگاران داد» و گفت که «یکی از اصلی‌ترین مخالفان مذاکرات که بارها هم آقای ظریف را به مجلس کشانده این حرف را در یک جلسه تقریباً رسمی زده است.»

این روزنامه تاکید کرده است که «حرف‌ها دیگر بین موافقان و منتقدان هسته‌ای قطاری از واژه‌ها نیست. سخنان تبدیل به گلوله‌هایی شده‌اند برای شلیک به روبه‌رو؛ شلیکی که باید در مقابلش سنگر گرفت. سنگری از جنس سیاست. سنگری از جنس ائتلاف‌های مقطعی» و حالا دیگر «دو طرف راهشان را انتخاب کرده‌اند؛ موافقان تمام قد پشت این مذاکرات دو ساله ایستاده‌اند و منتقدان، این توافق هسته‌ای را بر نمی‌تابند.»

روزنامه اعتماد همچنین خبر داده است که «حمید رسایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواسته تا متن توافق به ١+٥ بازگردانده شود و مذاکره‌ها دوباره آغاز. این یعنی روز از نو روزی از نو. این یعنی هر اتفاقی بیفتد بهتر از قبول کردن این توافق است؛ توافقی که ابراهیم کارخانه‌ای هم ١٠٥ مورد محدودیت در متن آن یافته و منتشر کرده تا نشان دهد بحران پذیرش آن چقدر جدی است. دیروز همه بعد از آن جلسه پرتنش می‌گفتند نباید توافق، اختلافات سیاسی داخلی را تشدید کند.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «وضع جلسه روز سه شنبه‌شاید شروع یک وضعیت جدید در بهارستان باشد» و این در حالی است که «هنوز تازه جلسات جدی‌تر هسته‌ای و انتخابات کمیسیون ویژه بررسی برجام هم در پیش است. انتخاباتی که دو فراکسیون نتوانسته‌اند قدمی برای رسیدن به راهبردی مشترک برای برگزاری آن بردارند. در چنین شرایطی معلوم نیست آشتی‌کنان دیروز کاظم جلالی و مهدی کوچک‌زاده بعد از درگیری لفظی در صحن علنی تا کجا پابرجا باشد. آشتی‌کنانی که موضع‌گیری‌های دو طرف بعد از جلسه علنی نشان از آن داشت که بیشتر نمایشی بوده در برابر دوربین‌ها.»

مهشید ستوده نیز طی یادداشتی در روزنامه اعتماد به بررسی دلایل حمله منتقدان هسته‌ای به رئیس مجلس نهم پرداخته و نوشته است: «علی لاریجانی این روزها شبیه سال‌های دهه ٧٠ نیست حتی کوچک‌ترین شباهتی به سال‌های دهه ٨٠ هم ندارد. رئیس مجلس در شرایطی دهه ششم زندگی‌اش را می‌گذراند که منتقدانش متفاوت هستند. روزگاری اهالی فرهنگ و هنر، زمانی سیاستمداران اصلاح‌طلب و اندکی بعدتر هواداران و مریدان محمود احمدی‌نژاد و امروز دلواپسان. روزی در وزارت ارشاد، گاهی در ساختمان شیشه‌ای جام جم و مقطعی در صحن پارلمان.»

اعتماد با اشاره به اینکه «این‌بار اما انتقادها از جنس دیگری است»، نوشته است: «تندروهای مجلس در این هشت سال به او درس مدیریت دادند تا در مواقع بحرانی آرامشش را حفظ کند و با همان آرامش تندروها را غافلگیر کند و بشود برنده پایانی. همان‌طور که یکشنبه سیاه را مدیریت کرد و همان‌طور که جلوی سیلاب استیضاح‌ها را گرفته است. این علی لاریجانی است که حمایت‌های جدی‌اش از مذاکره‌کنندگان شد سرآمد همه انتقادهای منتقدکنندگان.»

این روزنامه همچنین است که «علی لاریجانی در شرایط فعلی یک گزینه مطلوب برای حملات تندروها است. می‌توانند از او انتقاد کنند؛ انتقادی که بیشتر از هر چیز دیگری به دلیل رابطه مثبت علی لاریجانی و حسن روحانی است. رابطه مثبتی که در دولت سابق با وجود خط مشی یکسان روسای این دو قوه به چشم نمی‌خورد.»

روزنامه شرق هم کاریکاتوری از علی لاریجانی را صفحه یک خود منتشر کرده و از قول رئیس مجلس نهم نوشته است: «من اشهد ان لا اله الا الله گفته‌ام.»

آمنه شیرافکن درگزارش روزنامه شرق با تاکید براینکه «صحن علنی مجلس این بار تندتر از همیشه به محلی برای مواجهه و مقابله موافقان و مخالفان برجام مبدل شد»، نوشته است: «فریاد مهدی کوچک‌زاده به هوا رفت. صدای کاظم جلالی هم در نقد سخنان کوچک‌زاده از سوی دیگر صحن بلند شده بود که به یک‌باره کوچک‌زاده او را خودشیرین خطاب کرد» و «کمی بعدتر کاظم جلالی دلایل آن فریادها را با خبرنگاران در میان گذاشت و گفت که برخی در محافلی عبارت شرم‌آور علیه لاریجانی به‌کار بردند» و از جمله «همان عباراتی که در انتهای جلسه واکنش علی لاریجانی را نیز به‌دنبال داشت.»

به نوشته روزنامه شرق، علی لاریجانی همچنین گفت: «یکی از برادران در جایی گفته بود که لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هسته‌ای در مجلس مطرح شود، چون آقای هاشمی‌ رفسنجانی و آقای روحانی او را رئیس مجلس کرده‌اند. آیا این توهین به نمایندگان نیست؟ حالا ممکن است شما به رئیس مجلس رأی نداده باشید، اما چه دلیلی دارد که این‌طور حرف بزنید؟»، ضمن اینکه «در جایی گفته‌اند سگ احمدی‌نژاد و مشایی شرف دارد به اینها؛ آیا این‌طور می‌شود حرف زد؟! حداقل من اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول‌الله که گفته‌ام، چطور ممکن است سگ یک نفر بر یک مسلمان شرف داشته باشد.»

این روزنامه نوشته است که علی لاریجانی در پایان رو به نمایندگان کرد و گفت: «البته من برخی صحبت‌ها و عبارات را به دل نمی‌گیرم اما واقعاً این‌گونه صحبت‌کردن خوب و در شأن نمایندگان نیست. فقط متوجه نشدم اینکه آقای کوچک‌زاده گفتند سلطنت‌مآبانه عمل می‌شود، چه کسی این کار را کرده است.»

واکنش وزیر بهداشت و رئیس قوه قضاییه به بازداشت فروغ رزمجویی جراح بیمارستان ممسنی

روزنامه شهروند در شماره چهارشنبه خود از تماس تلفنی وزیر بهداشت با رئیس قوه قضاییه درباره بازداشت فروغ رزمجویی، جراج بیمارستان نورآباد ممسنی، خبر داده و از قول حسن قاضی‌زاده هاشمی نوشته است: صادق لاریجانی دستور رسیدگی به ماجرای بازداشت این پزشک را صادر کرده است.

به گزارش این روزنامه، حسن قاضی‌زاده هاشمی روز سه‌شنبه از تماس خود با صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه خبر داد و با تاکید براینکه «از نظر ما این یک بازداشت ناصحیح بوده و اقدام افراد خاطی، دخالت در امر پزشکی محسوب می‌شود»، گفته است که در پی این تماس تلفنی رئیس قوه قضاییه دستور رسیدگی سریع به موضوع را صادر کرده است.

وزیر بهداشت هاشمی با اشاره به اینکه «در دستگاه قضایی هم مانند دستگاه اجرایی توسط برخی افراد سلیقه‌پردازی می‌شود»، گفته است: در بیمارستان نور آباد ممسنی «در مورد یک جراح کشیک که وظیفه‌اش را درست انجام داده بود، اقدامی انجام شد که از نظر ما دخالت در امور پزشکی بود و من این موضوع را به رئیس قوه قضاییه اطلاع دادم و ایشان هم دستور رسیدگی سریع به موضوع را صادر کرد.»

وزیر بهداشت دربار ه جزییات بازداشت فروغ رزمجویی نیز گفته است: «زمانی که پزشک معالج بالای سر بیمار مصدوم بود و خدمات درمانی ارائه می‌داد، مأمور خاطی برای انجام فرآیند بازپرسی وارد بیمارستان شد. او آنجا از ادامه فعالیت پزشک معالج برای انجام بازپرسی، خودداری کرد و درنهایت به دلیل مشکلی که پیش آمد، اقدام به دستگیری جراح عمومی کرد. این درحالی است که پزشک جراح تنها براساس رسالت حرفه‌ای خود در برابر اقدام غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی مأمور مورد نظر مقاومت کرده بود و این گونه مورد بی‌احترامی قرار گرفت.»‌

حسن قاضی‌زاده هاشمی گفته است: «این پزشک در شرایطی دستگیر شده است که مرکز درمانی مورد اشاره و چندین بیمار بدحال دیگر به حضور پزشک نیازمند بودند، حال آن‌که او ناچار به ترک محل کار شده است. شرایط دستگیری پزشک با دستبند آثار بسیار بد و نامطلوبی در محیط بیمارستان و دیگر مراکز درمانی کشور به جا گذاشته است.»

وزیر بهداشت همچنین از رئیس قوه قضاییه خواسته است تا «با خاطیان برخورد جدی و پیگیری حقوقی شود.»

همزمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با روزنامه شهروند با بیان جزییاتی از بازداشت فروغ رزمجویی جراح عمومی بیمارستان ولی عصر در نور آباد ممسنی، گفته است: «جراح عمومی بیشتر از ٥ ساعت بازداشت بود.»

به گفته محمدهادی ایمانیه «صبح روز یکشنبه چهارممرداد ماه، زن مصدومی را به بیمارستان منتقل کردند که از سوی همسر سابقش، با چاقو از ناحیه سینه به شدت مجروح شده بود. همسر سابق این زن هم بلافاصله پس از این اتفاق، با سیانور خودکشی کرده و جان باخته بود. پس از انتقال این زن مصدوم، دکتر رزمجویی، به‌عنوان پزشک جراح، بر بالینش حاضر شده و پس از بخیه زدن قسمتی که با چاقو باز شده بود، به ایستگاه پرستاری رفت تا برایش دارو تجویز کند. همان زمان بازپرس دادگاه این شهرستان که مسئول پرونده بود با مأمور دادستانی وارد می‌شود و نگران از این‌که تنها بازمانده یک جنایت خانوادگی جان دهد، از پزشک می‌خواهد که بار دیگر مصدوم را معاینه کند.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفته است: «پزشک به بازپرس می‌گوید که اقدامات درمانی انجام شده و نیازی به معاینه مجدد نیست، اما بازپرس که می‌خواست پرونده‌اش را کامل کند و نگران بود که بازمانده پرونده فوت کند، بحثی را با پزشک ادامه می‌دهد و درنهایت به خاطر این‌که پزشک زیر بار حرف بازپرس نمی‌رود، بازپرس بیمارستان را ترک می‌کند و یک ساعت بعد با حکم جلبی که از دادستان شهرستان گرفته بود، همراه با دو مأمور از پاسگاه برمی‌گردد و با دستبندی که همراهش آورده بود، به پزشک دستبند می‌زند و او را با خود به پاسگاه می‌برد.»

روزنامه شهروند از قول رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نوشته است: «بازپرس پرونده به هیچ وجه نباید در کار پزشک دخالت می‌کرد. ما قبول داریم که بازپرس نگران مرگ مصدوم پرونده بود چرا که تحقیقاتشان نیمه‌کاره می‌ماند اما این‌که با حکم جلب بار دیگر به بیمارستان برمی‌گردد و دستبند به پزشک می‌زند، دیگر قابل قبول نیست.»

محمدهادی ایمانیه با اشاره به اینکه «فروغ رزمجویی، از ساعت ٥ تا ۷ بعد از ظهر را در پاسگاه نورآباد بازداشت بود، از آنجا هم به دادگستری نورآباد منتقل شد و دو تا سه ساعت آن‌جا ماند، در نهایت هم با پیگیری‌های ما همان شب آزاد شد. روز بعد هم با صحبت‌هایی که با مدیرکل دادگستری کردیم و رفت‌وآمدهایی که داشتیم، فعلاً ماجرا را خاتمه دادیم. هر چند که درنهایت نتوانستیم با آنها به تفاهم برسیم.»

روزنامه شهروند از قول رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نوشته است: «فروغ رزمجویی هم اکنون در بیمارستان، مشغول به کار است و حال بیمار مصدوم رو به بهبود است» و «ما از مدیرکل دادگستری استان فارس درخواست کردیم تا این موضوع را رسیدگی کنند و با بازپرس خاطی برخورد کنند.»

روزنامه شهروند به واکنش‌های گسترده پزشکان و کادر درمانی در استان فارس به این بازداشت فروغ رزمجویی جراح بیمارستان نور آباد ممسنی نیز اشاره کرده و نوشته است: «این اتفاق واکنش‌های زیادی را از سوی پزشکان بیمارستان ولی‌عصر و در ادامه بیمارستان‌های استان فارس به همراه داشت. آنها برای ساعتی دست از کار کشیدند به‌طوری که شورای تأمین شهرستان ممسنی در این زمینه تشکیل جلسه داد. پزشکان روز بعد هم در اعتراض به این موضوع تجمع‌های پراکنده‌ای داشتند؛ حتی گفته می‌شود، تعدادی از مردم ممسنی نسبت به بازداشت جراح بیمارستان این شهر اعتراض کرده و جلوی بیمارستان ولی‌عصر تجمع کردند.»

 شهرام رفیع زاده
رادیو فردا
Print Friendly, PDF & Email