دست‌اندازی شورای نگهبان به رای مردم اصفهان

minoo_khaleghi2016

به دنبال انتشار اخبار متناقض و مبهم درباره ردصلاحیت مینوخالقی، یکی از راه یافتگان مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان، استاندار اصفهان با تایید این موضوع گفت که اگر شورای نگهبان بر تصمیم خود مصر باشد، به جای این نماینده زن اصفهان فرد دیگری به مجلس راه پیدا خواهد کرد. مینو خالقی نفر سوم از پنج نماینده راه یافته به مجلس شورای اسلامی در انتخابات هفتم اسفند مجلس شورای اسلامی است.

رد صلاحیت یک فرد پس از برگزاری انتخابات و راه یافتن به مجلس، اقدامی کم سابقه است. مینو خالقی ۳۰ ساله، دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق ارتباطات و دانشجوی دکترای رشته حقوق عمومی است. او یکی از ۱۴ زنی است که در دور اول انتخابات، به مجلس راه پیدا کرد.

مینو خالقی در فهرست اصلاح طلبان و حامیان دولت در اصفهان قرار داشت و وبسایت های نزدیک به این طیف رد صلاحیت او را پس از انتخابات توسط شورای نگهبان تایید کرده اند. مینو خالقی اما روز چهارشنبه چهارم فرودین ماه بیانیه ای منتشر کرد و در آن نوشت: “من به عنوان کاندیدای تایید صلاحیت گشته از سوی شورای محترم نگهبان وهمچنین منتخب مردم شریف اصفهان در مجلس شورای اسلامی با ۱۹۳۳۹۹ رای صحیح ماخوذه( بنا بر اعلام رسمی فرمانداری اصفهان و نهادهای نظارتی) که تا کنون هیچ ابلاغی مبنی بر تخلفات تبلیغاتی یا دیگر مواردی پیرامون رد صلاحیت دریافت ننموده و پس از شروع تبلیغات انتخاباتی تا کنون هیچ جلسه ای با اعضای محترم شورای نگهبان و هیئت نظارت نداشته ام.”

درغیاب اظهارنظرهای مسئولان وزارت کشور و شورای نگهبان در خصوص دلیل ردصلاحیت و همزمانی این خبر با تعطیلات رسمی نوروز در ایران، برخی از منابع غیر رسمی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شدند که دلیل ردصلاحیت این منتخب مردم اصفهان به دلیل دست دادن با مرد نامحرم در سفر به چین بوده است. خالقی اما در بیانیه خود چنین اظهار نظرهایی را بی اخلاقی دانسته و آورده است: “شایعات، فضاسازی و بی اخلاقی های بی حد و اندازه ای نسبت به اینجانب روا داشته شده و مواردی را به اینجانب منتسب نموده اند که هر یک به تنهایی به منزله زیر سوال بردن شخصیت و آبروی یک مسلمان می باشد و بعضا دارای حدود شرعی است و نیازمند برخورد سریع و قوی مسئولین امر و مسئولین انتظامی و قضایی, در یک جامعه اسلامی است که به حق بنا به فرموده معصوم صلوات الله علیه حرمت آبروی مسلمان بالاتر از حرمت خانه کعبه قلمداد گشته است.”

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان روز چهارشنبه چهارم فرودین درخصوص این ردصلاحیت گفت: “آنچه که وزارت کشور به ما ابلاغ داشته است صحت انتخابات در اصفهان مورد تأیید قرار گرفت و نفرات اول، دوم، چهارم و پنجم تأیید شد و آرا نفر سوم باطل شده است. شخص نفر سوم (مینو خالقی) در حال پیگیری است و ما منتظر هستیم که این پیگیری‌ها به پایان برسد.” این مقام دولتی در ادامه گفت: ” با توجه به سابقه‌ای که از گذشته داریم اگر اعتراضات نفر سوم به نتیجه نرسید و شورای نگهبان بر تصمیم خودش مصر باشد، نفر ششم که ۲۶ درصد آرا را کسب کرده است، متصور هستیم وی به جای نفر سوم به مجلس راه پیدا کند.”

استاندار اصفهان نیز تصریح کرد که شورای نگهبان دلیلی برای این تصمیم ذکر نکرده است: “در عین حال آب پاکی را روی دست خالقی ریخت: “ما به نفر سوم هم گفته‌ایم پیگیری‌های لازم را انجام دهد و آنچه که در وظیفه ما خواهد بود را پیگیری خواهیم کرد، اما شورای نگهبان کتباً و رسماً قضیه نفر سوم را اعلام کرده اما در متن نامه به علت ماجرا اشاره‌ای نشده است.”

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان هم عصر روز چهارشنبه چهارم فرودین با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، خواستار ورود وی به مسئله حذف منتخب سوم مردم اصفهان در انتخابات مجلس و حفاظت از رای به صندوق ریخته شده مردم اصفهان شد. در این نامه آمده است: “در آخرین ساعات کاری سال ۱۳۹۴ و در آستانه تعطیلات نوروزی، شورای محترم نگهبان با ارسال نامه‌ای به وزارت کشور ضمن تائید صحت انتخابات حوزه انتخابیه اصفهان، راه یافتن چهار نفر از منتخبین این حوزه به مجلس شورای اسلامی را مورد تائید قرار داده و در اقدامی عجیب، یکی از منتخبین مردم اصفهان سرکار خانم «مینو خالقی» را در این مرحله رد صلاحیت نمود که این تصمیم موجب ایجاد نگرانی گسترده مردم شریف اصفهان شده است.”

در این بیانیه همچنین آمده است: “اکنون اعلام رد شدن صلاحیت منتخب تائید شده و تعیین تکلیف نماینده پنجم اصفهان در انتخابات میان‌دوره‌ای از سوی شورای نگهبان و همچنین استناد به اظهارات یکی از منتخبان دیگر اصفهان در ردصلاحیت خانم مینو خالقی که برخلاف رویه‌های جاری قضائی و داوری در کشور است، شائبه برخورد حذفی را در اذهان مردم ایجاد می‌کند که بی‌شک زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.” در این نامه توضیح بیشتری درباره این که منتخب دیگری که مورد اشاره این نامه است چه کسی بوده و چه اظهاراتی داشته، داده نشده است.

تنها اظهارنظر رسمی از طرف شورای نگهبان، متعلق به سیامک ره پیک، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات و عضو حقوقدان شورای نگهبان است که به خبرگزاری فارس گفت: “صحت انتخابات در حوزه انتخابیه اصفهان به طور کلی تأیید شده است. فقط ۴ نفر از منتخبان اصفهان به مجلس دهم راه می‌یابند و یک نفر هم در انتخابات میان‌دوره‌ای (همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۹۶) انتخاب می‌شود.”
به گفته او شورای نگهبان نتایج بررسی‌های خود درباره انتخابات اصفهان را به وزارت کشور ابلاغ کرده و وزارت کشور بعداً نتیجه را رسما اعلام خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت که پیش از این نیز مواردی بوده که بعد از برگزاری انتخابات، رأی یکی از منتخبان با بررسی‌هایی که شورای نگهبان انجام داده، باطل شده است. پیش از این هم در آخرین روز کاری اسفند سال گذشته حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور گفت ممکن است نتیجه انتخابات مجلس در اصفهان “درباره یکی از منتخبان” تغییر کند.

ستاد انتخابات وزارت کشور نتیجه انتخابات در اصفهان را به این شکل اعلام کرده بود: “حمیدرضا فولادگر ۲۰۰ هزار و ۶۹۰ رای، ناهید تاج‌الدین ۱۹۵ هزار و ۶۶ رای، مینو خالقی ۱۹۳ هزار و ۳۹۹ رای، حیدرعلی عابدی ۱۷۹ هزار و ۲۳۰ رای و احمد سالک ۱۷۶هزار و ۸۰۷ رای. در این جمع به جز فولادگر و سالک، بقیه در فهرست اصلاح طلبان بودند و حضور دو نماینده زن در میان پنج سهمیه اصفهان برای مجلس شورای اسلامی خبرساز شد.”

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به طور همزمان هفتم اسفند ماه ۱۳۹۴ در ایران برگزار شد. مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نماینده دارد و در این دوره ۶ هزار و ۲۰۰ کاندیدا برای کسب این کرسی‌ها تلاش کردند. اما تعداد متقاضیان برای کاندیداتوری بسیار بیشتر از این تعداد بود.

۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند که ابتدا ۸۱۰ نفر توسط هیات های اجرایی زیر نظر وزارت کشور رد صلاحیت شدند. پس از آن هیات های نظارت شورای نگهبان ۵ هزار و ۲۰۵ نفر را رد صلاحیت کردند تا در مجموع ۵۱ درصد از متقاضیان اولیه نتوانند به این رقابت راه پیدا کنند.

رد صلاحیت های گسترده باعث اعتراض حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هم شد. مسئولان حکومتی همواره ادعا می‌کنند که با برگزاری ده‌ها انتخابات در سال‌های پس از استقرار جمهوری اسلامی، زمینه مشارکت مردم در حکومت را فراهم کرده‌اند، اما در این سال‌ها، بجز حامیان و متحدان نزدیک حاکمیت، کسی اجازه شرکت در هیچ انتخاباتی را نیافته و از طرفی دایره متحدان حکومت نیز هربار تنگ‌تر و تنگ‌تر شده است. به این ترتیب حتی با معیارهای همیشگی تایید صلاحیت‌ها و با افزایش دامنه حذف کاندیداها، این جمله معروف آیت الله خمینی مبنی بر اینکه “میزان رای ملت است” به این که میزان رای شورای نگهبان ورهبری است تقلیل شدید پیدا کرده است.

با این همه باطل کردن آرای یک فرد خاص به منظور حذف او از فهرست منتخبان و یا رد صلاحیت یک نماینده راه یافته به مجلس پس از برگزاری انتخابات اقدامی کم سابقه است.

ایران امروز

 

بیانیه مینو خالقی، نماینده منتخب ردصلاحیت شده اصفهان

نماینده منتخب رد صلاحیت شده اصفهان در بیانیه ای از مسئولان خواست نسبت به شایعات ایجاد شده که بازی با آبروی افراد است، برخورد شود.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه مینو خالقی به شرح زیر است:

مردم بزرگوار و شریف ایران

با تبریک ایام مبارک سال جدید و آرزوی خوشبختی و سلامتی برای یکایک آحاد ملت ایران

من به عنوان کاندیدای تایید صلاحیت شده از سوی شورای محترم نگهبان و همچنین منتخب مردم شریف اصفهان در مجلس شورای اسلامی با ۱۹۳۳۹۹ رای صحیح ماخوذه ( بنا بر اعلام رسمی فرمانداری اصفهان و نهادهای نظارتی) که تاکنون هیچ ابلاغی مبنی بر تخلفات تبلیغاتی یا دیگر مواردی در مورد رد صلاحیت دریافت نکرده و پس از شروع تبلیغات انتخاباتی تا کنون هیچ جلسه ای با اعضای محترم شورای نگهبان و هیئت نظارت نداشته ام, به استحضار میرسانم:

شایعات، فضاسازی و بی اخلاقی های بی حد و اندازه ای نسبت به اینجانب روا داشته شده و مواردی را به اینجانب منتسب کرده اند که هر یک به تنهایی به منزله زیر سوال بردن شخصیت و آبروی یک مسلمان است و بعضا دارای حدود شرعی است و نیازمند برخورد سریع و قوی مسئولان امر و مسئولان انتظامی و قضایی در یک جامعه اسلامی است که به حق بنا به فرموده معصوم صلوات الله علیه حرمت آبروی مسلمان بالاتر از حرمت خانه کعبه قلمداد گشته است.

اینجانب به عنوان منتخب مردم شریف اصفهان که خود را امانتدار این ودیعه بزرگ و حمایت و حراست از آن میدانم و همچنین به عنوان یک شهروند ملتزم به قانون در عین تکذیب تمام واگویه ها علیه اینجانب، از تمام دستگاههای انتظامی و امنیتی کشور خواهشمندم به شدت با شایعات و بی اخلاقی هایی که از سوی نا اهلان با سوء نیت تمام در فضای مجازی و غیر آن نسبت به منتخب مردم شریف اصفهان صورت می گیرد برخورد و از مسئولان امر خواهشمندم به سرعت به چنین اکاذیبی که بعضا از سوی برخی افراد و شبکه های اطلاع رسانیمن غیر حق مطرح میشود و مصداق بارز عناوین مجرمانه تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب و افتراست برخورد کرده و از آبروی مسلمانان در برابر چنین هجمه هایی در یک جامعه اسلامی که باید الگویی برای دیگر جوامع مسلمان باشد دفاع کنند.

مسلما در این میان مسئله آراء مردم به عنوان حق الناس که مورد تاکید مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) است و حق اینجانب به عنوان شهروندی که با انواع افتراء مورد هجمه واقع شده است، مطرح بوده و دقت نظر مسئولان امر و در نظر گرفتن ادله قطعیه شرعیه و قانونی از نهادهای نظارتی که بنا بر پیکره نظام مقدس اسلامی و قانون اساسی شکل گرفته اند مورد انتظار است.

و العاقبه للمتقین – مینو خالقی – ۴ فروردین ۱۳۹۴

 

Print Friendly, PDF & Email