پلمپ بیش از صد فروشگاه متعلق به بهاییان در سراسر ایران

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران: سیاست آپارتاید در باره بهائیان ایران را متوقف کنید

مغازه‌ها و فروشگاه‌های متعلق به بهاییان در ایران در روزهای گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای پلمپ شده‌اند. جامعه جهانی بهایی با اعلام این خبر گفته است که این اقدام به دنبال تعطیلی کسب و کار بهاییان در روزهای ١١ و ١٢ آبان‌ماه (ایام تعطیل بهاییان) صورت گرفته است.

polob_maghaze-_bahaii_ha2016

جامعه جهانی بهایی این اقدام را تاسف‌بار خوانده و گفته است که مهر و موم کردن و پلمپ بیش‌تر از صد مغازه متعلق به بهاییان در شهرهای مختلف سراسر ایران از جمله شهرهای ساری، قائم‌شهر، بندر‌عباس و … انجام شده است.

این نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران در حالی صورت گرفته است که گزارشگر ویژه سازمان ملل برای آزادی دین و عقیده، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و برخی وکلای برجسته ایرانی همچون عبدالکریم لاهیجی و شیرین عبادی، بارها با صدور بیانیه‌هایی خواستار پایان دادن به این نوع سرکوب‌ها شده‌اند.

جامعه جهانی بهایی هم به تازگی در نامه‌ای از حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران درخواست کرده بود تا برای ممانعت از سرکوب اقتصادی بهاییان تلاش کند: جامعه جهانی بهایی خواستار پایان سرکوب اقتصادی بهاییان ایران شد

در این نامه گفته شده است که چگونه پلمپ محل کسب و کار بهاییان به یکی از روش‌های فراهم کردن زمینه آپارتاید اقتصادی علیه بهاییان تبدیل شده که از سوی مقام‌های امنیتی و حکومتی به کار گرفته می‌شود.

روش‌های دیگر ایجاد این تبعیض سیستماتیک و ساختاری ممنوع کردن دسترسی حداقل سه نسل از بهاییان به مشاغل دولتی، محروم کردن آنان از کار کردن در بنگاه‌های اقتصادی وابسته به دولت و به تاخیر انداختن یا جلوگیری از دستیابی آنان به مجوز کار در بخش خصوصی و محروم کردن آن‌ها از دسترسی به آموزش عالی در دانشگاه‌های کشور هستند.

خانم بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل گفته است که پلمپ این تعداد محل‌ کسب و کار بهاییان نشانی‌ست از پوچی ادعاهای مقام‌های دولت ایران مبنی بر عدم وجود تبعیض علیه جامعه بهایی ایران.

او همچنین گفته است: «ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که این اعمال ناعادلانه را محکوم کند و از دولت ایران بخواهد تا با اندیشیدن تدابیری اساسی، فوری و قابل توجه، برای پایان دادن به این تبعیض‌ها و جبران نتایج زیان‌بار آن‌ها اقدام کند.»

جامعه بین‌المللی بهایی اما در روزهای گذشته با انتشار گزارشی از ادامه تلاش‌های حکومت ایران برای سرکوب این اقلیت دینی خبر داده و گفته بود که دولت روحانی با استفاده از شیوه‌هایی بی‌سر و صداتر به سرکوب بهاییان مشغول است.

بر اساس این گزارش از سال ۲۰۰۵ تا به حال بیش از ۸۶۰ شهروند بهایی در ایران بازداشت و حدود ۲۷۵ نفر زندانی شده‌اند. در طول یک سال گذشته نیز شماری از بهاییان بازداشت‌شده در ایران با اتهام‌های سنگین امنیتی روبه‌رو شده‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های حکومتی گاه و بیگاه علیه بهاییان نفرت‌پراکنی می‌کنند. آن‌ها بهاییت را فرقه ضاله می‌خوانند.

رادیو زمانه

*  *  *

سیاست آپارتاید در باره بهائیان ایران را متوقف کنید

در پی گزارش‌های متعدد جامعه‌ی بهائیان از ابعاد نقض حقوق مدنی و اقتصادی و فرهنگی بهائيان ایران و نامه‌ی سرگشاده‌ی مورخ ۱۶ شهریور نماینده‌ی ارشد جامعه‌ی جهانی بهایی در سازمان ملل خطاب به رئیس جمهوری اسلامی ایران، سیاست اعمال فشار و تجاوز به حقوق و اموال بهائیان ایران گستردگی بیشتری یافته است. از جمله طی روزهای ۱۲ و ۱۳ آبان متجاوز از ۱۰۰ محل کسب بهائیان به ویژه در شهرهای قائم‌شهر ، ساری، نوشهر و کرج بدون هیچ‌گونه مجوز قانونی و حکم قضایی توسط ماموران اداره اماکن عمومی پلمپ شده‌اند. مصادره‌ی زمین‌های زراعتی و املاک و تخریب منازل مسکونی و ساختمان‌های بهائيان هم رو به فزونی است.

از آنجا که تمامی این تجاوز‌ها به حقوق و اموال بهائیان ایران توسط ماموران نیروی انتظامی انجام ‌می‌پذیرد و دادخواست‌ها و تظلم‌های ستمديدگان به دادگستری جمهوری اسلامی راه به جایی نمی‌برد، «جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران» ضمن محکوم کردن اعمال مستمر سیاست آپارتاید در باره هموطنان بهائی، یک‌بار دیگر مسؤولیت رئیس جمهور در اجرای اصول ۱۴ و ۲۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی را خاطرنشان ‌می‌سازد.

بر طبق اصل ۱۴ دولت جمهوری اسلامی موظف است «حقوق انسانی» ایرانیان غیرمسلمان را رعايت کند.

به موجب اصل ۲۲ «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است.»

در نهایت اصل ۱۲۲ تصریح ‌می‌کند که رئیس‌جمهور در انجام وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی دارد در برابر ملت مسؤول است.

بهائیان بزرگترین اقلیت غیرمسلمان ایران هستند و تامین و تضمین حقوق و آزادی‌های آنان هم‌چون بخشی از ملت ایران به عهده رئیس جمهور است.

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر)

 

Print Friendly, PDF & Email