زلزله‌ در غرب ایران بیش از ۴۰۰ کشته به جا گذاشت

 

به مناسبت وقوع زمین لرزه در نواحی مرکز استان کرمانشاه، در ایران عزای عمومی اعلام شده و رهبران و مقامات کشورهای مختلف، ضمن ابراز همدردی برای مشارکت در عملیات کمک‌رسانی ابراز آمادگی کرده‌اند. همزمان، پزشکی قانونی استان کرمانشاه از افزایش شمار قربانیان این زمین‌لرزه خبر داده است.

هیئت دولت جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای گفته است که به منظور احترام به قربانیان زمین‌لرزه روز یکشنبه و ابراز همدردی با خانواده‌های آنان، روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان در سراسر کشور عزای عمومی اعلام شده است. همچنین، صبح روز سه‌شنبه، حسن روحانی، رئیس جمهوری، برای بازدید از مناطق زلزله‌زده به استان سفر کرد. وزیران نفت و راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون پارلمانی و رئیس دفتر رئیس جمهوری و رئیس بنیاد مسکن آقای روحانی را در این سفر همراهی می‌کنند.

یکشنبه شب زمین لرزه‌ای با قدرت ۷.۲ نواحی مرزی استان کرمانشاه با عراق را لرزاند و تلفات و خسارات گسترده‌ای را در بعضی نواحی این استان به خصوص شهر مرزی سر پل ذهاب برجای گذاشت. صبح سه‌شنبه، خبرگزاری صدا و سیما به نقل از اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران، گفت که پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار کشته‌شدگان این زلزله را ۴۲۳ نفر گزارش کرده است.

براساس این گزارش، تعداد تلفات در سرپل ذهاب: ۳۱۶ نفر، اسلام‌آباد غرب: ۲۲ نفر، کرند: نفر ۱۴، قصر شیرین: ۲۸ نفر، جوانرود: ۳ نفر، ثلاث: ۱۵ نفر و کرمانشاه ۲۵ نفر ثبت شده است. براساس این گزارش، در شهر کرمانشاه یک نفر کشته شده و آمار کشته‌شدگان این شهر شامل کسانی است که از شهرهای دیگر به کرمانشاه منتقل شده بودند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، تعداد زخمی‌های این زمین لرزه تا صبح سه‌شنبه ۷۴۶۰ نفر گزارش شده است. این زمین لرزه در عراق نیز تلفاتی برجای گذاشته است. وزارت بهداشت عراق شمار کشته‌شدگان این زمین لرزه در آن کشور را هشت تن گزارش کرده است.

+ زلزله کرمانشاه مرگبارترین زمین لرزه امسال جهان است

+ زلزله‌ در غرب ایران بیش از ۴۰۰ کشته به جا گذاشت

+ زلزله غرب ایران؛ پرسش‌هایی در مورد طرح مسکن مهر

روز گذشته، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در اطلاعیه‌ای، با تسلیت به زلزله‌زدگان، از مسئولان دولتی و سپاه پاسداران، ارتش و نیروهای بسیج و خواست تا به زلزله‌زدگان کمک کنند. رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود گفت: “اینجانب متضرعانه از خداوند متعال می‌خواهم که این محنت و رنج را مایه‌ جلب رحمت و فضل خود قرار دهد و بر صبر و پایداری و مقاومت ملّت عزیزمان بیفزاید. ”

در پی وقوع این زمین‌لرزه، رهبران و مقامات کشورهای مختلف و سازمان‌های جهانی ضمن ابراز همدردی با مردم ایران، آمادگی خود را برای کمک به آسیب دیدگان اعلام کرده‌اند.

هثر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در اطلاعیه‌ای که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده گفته است که “ایالات متحده به تمام کسانی که از زلزله‌های ایران و عراق آسیب دیده‌اند تسلیت می گوید؛ ما خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان و همچنین آسیب‌دیدگان از این زلزله را در یاد خود داریم.”

سر پل ذهابفرماندار سر پل ذهاب گفته است که عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد

همچنین، شب گذشته شهرداری شهر تورنتو در کانادا به نشانه همدردی با زلزله‌زدگان ایران و عراق چراغ نشان این شهر را خاموش کرد. شهردار تورنتو با اعلام این تصمیم، از طرف ساکنان این شهر با آسیب دیدگان این زمین‌لرزه ابراز همدردی کرد. پیشتر، جاستین تورودو، نخست وزیر کانادا نیز به مردم منطقه زلزله‌زده تسلیت گفته بود.

در بریتانیا، بوریس جانسون، وزیر خارجه، و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر – حزب اصلی مخالف دولت در پارلمان – و سفیر آن کشور در ایران ضمن ابراز تاسف از واقعه زلزله و همدردی با زلزله‌زدگان، آمادگی کشورشان را برای مشارکت در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده را اعلام کرده‌اند.

مقامات و رهبران شمار دیگری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله دبیرکل و نماینده سازمان ملل در ایران، مسئول سیات خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از سوی کشورهای عضو، رئیس جمهوری روسیه، رئیس جمهوری و نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر هند، رئیس جمهوری آذربایجان نیز با زلزله زدگان ابراز همدردی کرده و آمادگی کشورهای خود را برای کمک به عملیات امدادرسانی اعلام داشته‌اند.

در واکنش به پیشنهاد کمک از سوی این کشورها، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در توئیتر خود نوشت که در حال حاضر امکانات لازم برای کمک رسانی وجود دارد. وی گفته است که تحولات بعدی را در توئیتر خود منتشرخواهد کرد.

روز سه‌شنبه، فرماندار سر پل ذهاب به خبرگزاری ایسنا گفت که تا کنون حدود ۹۰ درصد آواربرداری در شهر انجام و در حال حاضر آب و برق نیمی از شهر وصل شده است. وی افزود که ممکن است هنوز تعدادی زیر آوار گرفتار باشند و عملیات نجات همچنان ادامه دارد.

بی بی سی

***

فاجعه در روستاهای سرپل‌ذهاب؛ مردم در انتظار کمک

گزارش یک خبرنگار از مناطق زلزله‌زده

یکی از خبرنگارانی که یک روز پس از زلزله به سرپل ذهاب اعزام شده به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «خانه‌های مسکونی مهر در سرپل ذهاب با خاک یکسان شده بود. فاجعه بود.  اجساد هنوز ساعت‌ها پس از زلزله از خاک بیرون کشیده می‌شدند. فکر می‌کردم فاجعه بیش از این نیست. اما  امدادگر و مسوولان بسیار بودند. بعد مردم به ما گفتند شما چرا این‌جا هستید بروید به روستاها. ما هم از سرپل ذهاب به منطقه سردشت رفتیم و تازه با فاجعه‌ آن‌جا مواجه شدیم.»

این خبرنگار گفت: «روستاهای کوچک با خاک یکسان شده بودند و ۲۰ ساعت پس از زلزله هنوز کسی سراغ‌شان نرفته بود. وقتی ما از ماشین پیاده شدیم همه به سمت ما آمدند فکر می‌کردند ما دکتریم. دارو می‌خواستند، غذا، شیرخشک. آب. ما مانده بودیم چه کنیم. خانواد‌ه‌هایشان زیر آوار هنوز مانده بودند و کسی برای نجات‌شان نیامده بود. دست و پای خیلی‌هایشان شکسته بود. همه داشتند فریاد می‌کشیدند. نه پتو داشتند، نه غذا، نه بخاری در آن هوای سرد و نه شیرخشک برای بچه‌هایشان. هوا داشت تاریک می‌شد، سرد بود و ما دیگر نتوانستیم جلوتر برویم. برگشتیم به سرپل ذهاب. آن‌ها را بدون پتو و غذا و آب و دارو زیر شیون‌هایشان جا گذاشتیم. چیزی نداشتیم که بدهیم به آنها و چاره‌ای جز برگشتن نداشتیم.»

این خبرنگار اعزامی درباره این‌که چرا کمک‌ها به روستاها تا آن زمان منتقل نشده، گفت: «این سوال ما هم بود. نمی‌دانم چرا نرفتند. در سرپل ذهاب از چند امدادگر شنیدم که می‌گفتند کسانی که در روستاها هستند دیگر مرده‌اند و کاری نمی‌شود برایشان کرد. یعنی پیش از این که بروند فکر می‌کردند دیگر خیلی دیر است. بین سرپل ذهاب و روستاهای که ما رفتیم هم خیلی فاصله نبود. یکی از مسوولان گفت فردا نیروهای اعزامی را به روستاها گسیل می‌کنند ولی فردا خیلی دیر است.»

این خبرنگار ادامه داد: «اگرچه هنوز چادر و غذا برای مردم زلزله زده سرپل ذهاب هم کم بود اما امدادگر و مسوولان خیلی زیاد بودند احتمالا به دلیل انتشار عکس‌های از مجتمع مسکونی مهر در ساعت‌های اولیه همه نیروها به آنجا منتقل شده بودند و روستاها از یاد رفته بود. کمک امدادگران هلال احمر و ارتش خوب بود اما روستاها رنگی از این کمک‌ها تا غروب روز بعدش که ما آن‌جا بودیم ندیده بودند.»

خبرنگار اعزامی تمام امیدش را به سفر فردای رییس جمهور می‌داند: «ما تمام امیدمان به سفر فردای روحانی به این منطقه است تا نظم و سرعت بیشتری برای امدادرسانی انجام شود.»

زلزله ۷.۳ ریشتری شامگاه ۲۱ آبان ماه بخش‌های وسیعی از غربی و جنوب غربی ایران اتفاق افتاد که مرکز آن در مرز استان کرمانشاه بوده. بر اساس آخرین آمار گزارش شده از سوی خبرگزاری ایسنا،  تا ساعت ۷ شب ۲۱ آبان ماه، ۴۰۷ نفر در زلزله جان داده‌ و ۷۰۰۰ نفر مصدوم شده‌اند. بر اساس گزارش‌های شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه، از زمان وقوع زلزله تا کنون بیش از یکصد پس لرزه ثبت شده است.

پس از وقوع زلزله آب و برق مناطق بسیاری در استان کرمانشاه قطع شد و در برخی از جاها هنوز این قطعی ادامه دارد. شهرهای قصرشیرین، ازگله، سر پل ذهاب، دالاهو و از جمله مناطقی هستند که با آسیب شدید مواجه شدند.

یکی از شهروندان سرپل ذهاب به نام آقای ناصر به خبرگزاری ایلنا گفته شب گذشته به دلیل نداشتن سرپناه «از زور سرما به ماشین‌ها پناه برده‌ایم. همه داخل ماشین‌ها نشسته‌ایم، اما سوخت هم کم است، بنزین دارد تمام می‌شود و می‌ترسیم که جادر و نفت به ما نرسد، از سرما یخ بزنیم.»

ناصر با اشاره به کمبود غذا هم گفته: «غذایی در کار نیست، از سوپرمارکت‌هایی که کامل خراب نشده‌اند، نان و پنیر گرفته‌ایم و بیشتر به بچه‌ها داده‌ایم.» او از مسوولان کمک می‌خواهد تا امشب را در خیابان نمانند.

از سوی دیگر تنها بیمارستان سرپل ذهاب تخریب شده و برق هم ندارد. مصدومان این شهر به تنها مرکز درمانی در قصر شیرین که نزدیک‌ترین مکان به سرپل ذهاب است، منتقل می‌شوند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از هفته‌نامه «نوای وقت» نوشته در شهرستان و روستاهای سرپل ذهاب غذا و وسایل گرمایشی به اندازه کافی توزیع نشده و اگر نفت برای سوخت لوازم گرمایشی و غذا توزیع نشود بسیاری از سرما شدید و گرسنگی جان خواهند داد. همچنین چادر به اندازه کافی توزیع نشده و خیلی از خانواده‌ها بی سرپناه از شب گذشته تاکنون مانده‌اند و به دلیل سرما شدید امکان به خطر افتادن جان کودکان و سالمندان به شدت بالاست.

سرپل ذهاب یکی از شهرستان‌های مرزی است که زلزله آسیب شدیدی به آن وارد کرده است. به گزارش این هفته نامه، هنوز بسیاری از روستاهای این شهرستان آوار برداری نشده‌اند و طبیعتا تعداد تلفات از شب گذشته تاکنون بیش‌تر شده است.

به گفته این هفته‌نامه یکی از مشکلات دیررسانی کمک‌ها، وضعیت جاده کرند– سرپل ذهاب است «به علت ریزش کوه، جاده نیمه مسدود است و ترافیک بالاست.»

فرامرز اکبری، فرماندار قصر شیرین یک روز پس از وقوع زلزله گفت هنوز آب آشامیدنی شش شهر قطع است. این فرماندار گفت: «لایه‌های زیرزمینی شهرستان تکان خورده و همین موضوع آب شهرستان را گل آلوده کرده، همه مخازن آب شهرستان گل‌آلود هستند و تا زمان از میان رفتن کدورت آب، امکان وصل شدن آب وجود ندارد.»

فرامرز اکبری با اظهار این‌که دارو، آب آشامیدنی، غذا و چادر وجود ندارد، گفت زلزله زدگان: «به شش هزار تخته پتو و چادرهای اسکان اضطراری نیاز دارند.»

به گفته این فرماندار ار حدود ۵ نفر از شهروندان این شهرستان فوت و حدود ۴۰ نفر مصدوم شده‌اند. این شهرستان دو شهر و حدود ۲۵ روستا دارد. به گفته او اگر به موقع آب و پوشاک و چادر در فصل سرما به زلزله‌زدگان نرسد تعداد مصدومان و فوت شده‌ها بیشتر خواهد شد.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب نیز با اشاره به کمبود چادر گفت: «چادرهای هلال احمر پاسخگو نیست. دمای هوا امشب به زیر صفر می‌رسد و بسیاری از مردم خارج از خانه‌هایشان به سر می‌برند.»

بیمارستان اسلام‌آباد غرب و مجتمع‌های مسکونی مهر که به تازگی ساخته شده بودند بر اثر زلزله همگی ویران شده‌اند. بیمارستان اسلام‌آباد غرب در حالی پس از پس لزرها ویران شده که بسیاری از زلزله زدگان داخل بیمارستان تحت مداوا بودند که به همراه پرسنل بیمارستان زیر اوار مانده‌اند.

نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس معتقد است استفاده از مصالح نامرغوب و ساخت غیرکارشناسی این بیمارستان و ساختمان‌ها باعث شده تا مقاومتی در برابر زلزله نداشته و ویران شوند.

این زلزله ۷.۳ ریشتری در ساعت ۹ :۴۸ دقیقه شب یکشنبه ۲۱ آبان ماه رخ داد که شهرهای مرزی ایران و عراق را لرزاند. حسن روحانی قرار است روزسه‌شنبه ۲۴ آبان به شهرهای زلزله‌زده سفر کند.

ایران امروز

 

Print Friendly, PDF & Email