دیدار روحانی با دانشجویان به مناسبت روز دانشجو در سمنان: سخنان انتقادی دانشجویان در این دیدار

انتقاد دو تشکل دانشجویی شاهرود و دامغان به دیدار روز دانشجو

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه های صنعتی شاهرود و دامغان در انتقاد به چگونگی برگزاری دیدار روز دانشجو با رییس جمهور که به استان سمنان سفر کرده است، بیانیه‌ی مشترکی منتشر کردند.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن این بیانیه در پی می‌آید:

نیک می‌دانیم اصالت ما مطالبه‌گری است و خط قرمز فعالیت ما نفی استقلال جنبش دانشجویی است. از این رو وظیفه‌ی خود می‌دانیم نسبت به عملکرد و سیاست دولت تدبیر و امید موضع شفاف و صریح خود را مطرح کنیم؛ زیرا معتقدیم دانشجو دیدبان فعال جامعه است.

هر روز شاهد آن هستیم که صدای کارگری که بدیهی ترین حقوق خود را مطالبه می‌کند بدون اعتنا و گوش شنوایی از طرف مسوولین با امنیتی ترین شکل ممکن خاموش می‌شود. ماه‌هاست روزهایمان را با خبر بازداشت یاران دبستانی خود شب می‌کنیم. هفته‌هاست معلمان این سرزمین معترض و متحصن در میانه میدان مطالبه گری حضور دارند اما دریغ از یک بار شنیدن صدای آنان در مطالبه بدیهی‌ترین حقوقشان! پس چطور می‌توانیم پای صحبت کسی بنشینیم که ماه‌هاست اقشار مختلف جامعه از او انتظار شنیدن و پاسخگویی دارند و هربار به درب بسته‌ی برخوردهای امنیتی از قبیل احضار و بازداشت و حتی احکام قضیه می خورند! نمی شود شعار “دانشگاه امن” را هربار مضحکه نمایش سیاسی خود کنیم و در مقابل، حضور نیروهای نظامی و امنیتی درون دانشگاه را ببینیم و سکوت کنیم! بی شک این قبیل شعارهای جناب رییس جمهور در مغایرت کامل با عملکرد وزارت علوم ایشان است، وزارتی که کارشکنی آن در برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی واضح و مبرهن است و خود را مبلغ اندیشه ی دانشگاه منفعل و خاموش معرفی می کند.

انتخاب استان‌هایی نظیر سمنان (که همواره با وجود امکانات و ظرفیت های فراوان از بی توجهی مسوولین کشوری رنج می برد) به عنوان مقصد نهایی رییس جمهور برای گرامی داشت روز دانشجو اتفاق قابل تقدیری است اما آنچه که در جریان برنامه‌ریزی‌های این سفر صورت گرفته است نشان از آن دارد که دولت تدبیر و امید همچون دیگر شعار های انتخاباتی، رفتاری دو گانه نسبت به پیش و پس از انتخابات اتخاذ کرده است. برخورد گزینشی با دانشجویان و ایجاد تریبون های فرمایشی برای مثبت جلوه دادن فعالیت‌ها و سیاست‌ها، رنگ و بوی استبداد دارد و چنین عملکردی به بهبود شرایط بحرانی و اسف بار فعلی کمکی نخواهد کرد.

جناب آقای دکتر روحانی مواجه سلیقه ای شما با مشکلات کشور باعث می شود حقوق شهروندی عده کثیری از جامعه نادیده گرفته شود . نمایش های سیاسی و فرمایشی شما شاید بتواند برای عده ای خوشایند باشد اما واقعیت جامعه غیر قابل انکار است. تورم، فقر، فساد سیستماتیک، اقتصاد رانتی، پرونده سازی برای دانشجویان و ستاره دار کردن آنان، نادیده گرفتن حقوق کارگران و معلمان، سلب حقوق اساسی شهروندان و … واقعیت‌هایی است که ما خود را مسئول بیان کردن آنها می‌دانیم و معتقدیم در چنین شرایطی ما می‌توانیم زبان درد مردم برای گوش‌های ناشنوای شما باشیم.

جناب آقای دکتر روحانی ما کارگران، معلمان، بازاریان، بانوان، دانشجویان و … را شهروندان حقوقی و حقیقی این کشور می‌دانیم و اجازه نخواهیم داد جناب عالی و یا هر شخص دیگری آنها را نادیده گرفته و یا اعتراضات آنها را بی ارزش یا وابسته به بیگانگان قلمداد کنید. مردم ولی نعمت شما هستند. ما به دنبال نمایش سیاسی نیستیم و خود را بازیچه سیاسی کاری عده‌ای نخواهیم کرد. اگر شما مطابق با قانون اساسی رییس قوه‌ی مجریه‌ی کشور هستید موظف‌اید مطالبات واقعی مردم را شنیده و در راستای رسیدن به آن ها گام بردارید و اگر مسوولیت قوه مجریه در اختیار و تصمیم شما نیست ، مصلحت اندیشی را کنار گذاشته و برای مردم توضیح دهید امروز سیاست‌های دولت را چه کسانی تعیین می‌کنند.

از این رو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان ضمن تشکر از مسوولین دانشگاه‌ها و برخی از مسوولین استانداری سمنان که برای احقاق حق کوچکی از میان حقوق از دست رفته‌مان، ما را همراهی و پشتیبانی کردند، اعلام می‌کند به دلیل نادیده گرفتن مشکلات مردم، برخورد سلیقه‌ای با دانشجویان، دخالت نهادهای غیر رسمی در برنامه‌های دولت و برگزاری نمایش سیاسی با تریبون های فرمایشی، مراسم روز دانشجو با حضور ریاست جمهور را تحریم کرده و هیچ گونه حضوری نخواهیم داشت. همچنین از تمامی تشکل‌ها و فعالین دانشجویی می‌خواهیم در این مسیر و برای رساندن صدای اعتراض خود ما را همراهی کنند.

امید است روزی مسوولین این کشور دغدغه‌ها و انتقادات دلسوزانه ما را شنیده و در راستای آن گام برداشته تا شاهد شکوفایی و پیشرفت کشور عزیزمان ایران باشیم.

***

سخنان دو دانشجوی سمنان و شاهرود جلوی روحانی

متن سخنرانی علی اکبر بیدقی، دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان در روز دانشجو با حضور رییس جمهور در سفر استانی به سمنان که در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است در پی می‌آید:

به نام حضرت حق و عدل

یمح الله الباطل و یحق الحق (آیه ۲۴ سوره شوری) پرورگار باطل را نابود و حق را پایدار می‌سازد.

جناب آقای دکتر حسن روحانی

رییس محترم جمهور

امروز برای ما دانشجویان آزادی خواه یادآور خون و مبارزه و مقاومت است، یادآور ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲، که کارنامه‌ی خونین حکومتی استبدادی که ید طولایی در سرکوب مداوم جوانان و دانشجویان آرمانخواه این سرزمین داشت، بر سردر دانشگاه آویخته شد، تا این گردن آویز خون گواهی باشد، برای یکایک ما دانشجویان حال حاضر، که از یاد مبریم مسوولیت تاریخی و فطری خود را در مقابل هر آن که حصه‌ای از قدرت را در چنگ گرفته است اما آنگونه که شایسته است دغدغه‌ی مردم شریف این مرز و بوم را ندارد.

تشکل مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان، به عنوان تشکلی منتقد و تحول خواه با سبقه بیست ساله که رسالت خود را احیای آرمان عدالت، برابری و آزادی می‌داند و در این راه از هیچ هزینه‌ای دریغ نمی‌کند، امروز به نمایندگی از کلیه تشکل‌های منتقد استان سمنان با شما زبان به نطق می‌گشاید.

دانشجویان تحول خواه این سرزمین، هشت سال زمهریر سوزناک رخوت و سکون و تغییرستیزی که دولت نهم و دهم بی رحمانه بر تشکل‌های اصیل دانشجویی روا داشته شده بود، با مقاومت تاب آوردند و به وعده‌های شما در خصوص دانشگاهی امن و نه امنیتی و هم چنین امحا بدعت‌های سرکوبگرانه پیشین در مواجهه با دانشجویان امید بستند. اما چندی نگذشت که در دل این شور و امید، یاسی ناشی از ثبات وضع موجود ریشه دوانید.

باید بگوییم امروز به عنوان تنها تشکلی که در دولت شما با رای ناروا و غیرقانونی مسوولین دانشگاه سمنان با حکم تعلیق مواجه شد و انواع تضییقات و فشارهای ناروا را متحمل شد با شما سخن می‌گوییم.

باید بگوییم امروز، شوربختانه در شرایطی با جنابعالی زبان به نطق و نقد می‌گشاییم که صلای حق طلبی و مطالبه گری دانشجویان به عنوان مهم ترین نیروی حامل تغییر در جامعه، به انحا گوناگون با تخویف و تهدید از سوی اقتدارگرایان سرمست قدرت خاموش می‌شود و دانشجویان آزاده و طالب حقیقت با احکام سنگین قضایی پس از اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ به بند اسارت کشیده می‌شوند تا در این اقتناص و فروبستگی موجود، اندیشه، جوانی، شور، حیات و روحیه مبارزه طلبی دانشجو، در ید قدرت چنان مچاله شود که جان و توانی برای اعتراض مجدد به مفاسد سیستم نداشته باشند و دیگر در این میان زبان سبزی نباشد که در جانبداری از مردمان شریف و محرومان و مظلومان این سرزمین، حاکمیت و قدرت را به صلیب نقد بکشاند.

امروز، در شرایطی با شما زبان به نطق می‌گشاییم که کارگران سراسر کشور از جمله کارگران هفت تپه و کشاورزان قارنه، کارگران فولاد اهواز و …. در پی اجرای سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالی، که نتیجه‌اش تضاد فاجعه انگیز طبقاتی کنونی است، کمر خم نموده‌اند و در برای تامین حداقل معاش خود و خانواده‌شان، نیروی کار و جسم و جان و روانشان را عرضه می‌کنند و حتی گاه چنان دستفروش مظلومی که در شهر قم در آتش جور سوخت، در این بازی نابرابر و مشمئز کننده جان در مقابل نان از شدت تبعیض طبقاتی خرقه تهی می‌کنند اما نه تنها مطالباتشان اجرایی نمی‌شود بلکه از گزند تازیانه و شلاق ستم نیز در امان نیستند.

و اما وضعیت معلمان نیز دست کمی از وضعیت کارگران ندارد!

گسترش فشارهای اقتصادی و اجتماعی بر معلمان کشور که با کمترین دستمزدها و نازل ترین امکانات، بزرگترین و متعالی ترین خدمات را به فرزندان این کشور می‌رسانند، پرهیزگارانه خود را وقف بالندگی آنان می‌کنند و آرمان عدالت آموزشی را بر شانگان خود حمل می‌کنند، نمونه‌ای دیگری از اجحافاتی است که بر اقشار ضعیف و تحت ستم جامعه روا داشته می‌شود.

این مژده وران آزادی که ردای شرافت بر تن، مبارزه برای عدالت آموزشی و مطالبات برحقشان را پیشه راه کرده‌اند و نجیبانه اندیشه فرزندان این خاک را از جمود و انجماد می‌رهانند.

اما نه تنها اصحاب قدرت به خواست‌های حقانی آنان بهایی نمی‌دهند، بلکه آنان را روانه بند و حصر و فروبستگی می‌کنند تا گسستی عمیق میان اتحاد و هم بستگی این قشر شریف ایجاد کنند و آنان را به درون خود تبعید کنند، اما باید بدانید که روحیه حق طلب آنان از مطالبه گری و تحری جویی حقیقت دست نمی‌کشد و ما دانشجویان نیز دوشادوش و دست در دست کارگران و معلمان، دغدغه اقشار آسیب دیده و محروم جامعه را برگرده می‌کشیم و رسالت خود می‌دانیم که تا احقاق حق تام و کاملی صورت نگرفته است، نفس هایمان را وقف رنج هایشان سازیم و نجوای عدالت و برابری سر دهیم.

آقای رییس جمهور

حتما در خاطر دارید که با وعده رفع حصر، از جامعه‌ای قانونمند، بی حصر و زندان سخن می‌گفتید، اما تا کنون با وجود گذشت بیش از پنج سال از عمر دولتتان، کماکان معضل حصر محصورین، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد لاینحل باقی مانده است و بدیهی است که فعالین دانشجویی، پذیرای آن نیستند که هم چنان عقیده و فکر در بند و حصر باشد و کرامت انسان‌ها در جامعه‌ای که ریاست قوه مجریه‌اش را جنابعالی برعهده دارید و مداما شعار قانونگرایی و قانونمندی سر می‌دهید، خدشه‌دار شود. چرا که قانون برای برقراری عدالت و حفظ کرامت ذاتی انسان بماهو انسان در جوامع پا به عرصه‌ی ظهور گذاشته است و اگر شعار قانونگرایی را ورد زبان خود می‌سازید، باید به جای انتقاد از بی‌قانونی‌ها، خود راسا برخیزید و با امتثال از امرقانون تمام قد مجری عدالت باشید و در برابر نقض قانون بایستید.

مطالبه‌ی ما دانشجویان از جنابعالی آن است که تا فرصت تغییر وضعیت را دارید و این زمان ارزشمند را از کف نداده‌اید، صدای جملگی محرومان و مظلومان این سرزمین را به گوش جان بشنوید. صدای مظلومیت‌های زنان، کارگران، معلمان، دانشجویان، در بندشدگان، محصوران و تمامی اقشاری که به نحوی از انحا حقوق و کرامت انسانیشان تحت تاثیر سیاست‌های نابرابر و تبعیض آمیز پایمال شده است.

 

سخنان نماینده‌ی انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شاهرود

متن ارسالی سخنان نماینده‌ی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد شاهرود نیز در پی می‌آید:

ای کسانی که ایمان آوردید چرا چیزی میگویید که انجام نمی دهید نزد خدا سخت ناپسند است که چیزی بگویید و انجام ندهید.

به نام خدای آزادی

آقای رییس جمهور سلام

بنده به نمایندگی از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و جمعی از فعالین دانشجویی شرق استان سخن می‌گویم.

متاسفانه دانشگاه آزاد بعد از فوت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو است.

برخوردهای هدفمند با تشکل‌های منتقد دانشجویی، اخراج اساتید مطرح صرفا به دلیل مواضع متفاوت و تبدیل دانشگاه به جولانگاهی برای خودنمایی عناصر خارج از دانشگاه کار را به جایی رسانده که نام دانشگاه آزاد عملاً بدل به پارادوکسی خنده‌دار شده است.

جناب آقای روحانی شما بعد از فوت آقای هاشمی در قبال انتصابات غیرقانونی دانشگاه آزاد چه کردید؟

آقای روحانی ما تشکل‌های دانشجویی و دیگر کنشگران سیاسی نه تنها ۱۱ نفر بلکه هر کدام چندین ۱۱ نفر را به پای صندوق‌های رای آوردیم حال نه تنها آن ۱۱ نفرها بلکه خودمان هم از خود می‌پرسیم تحقق وعده‌ها چه شد.

یادتان هست نه تنها آنانی که در حصرند بلکه همه زندانیان ۸۸ باید آزاد شوند میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی هنوز در حصرند.

یادتان هست دانشگاه امن نه امنیتی؛ امروز مجموع احکام صادره برای دانشجویان در طول چند وقت اخیر به بیش از یک قرن میرسد.

و آیا وعده‌های اقتصادی را به یاد دارید؟ ثبات بازار ارز، کنترل نرخ تورم، کاهش نرخ بیکاری؛ اما امروز کار به جایی رسیده که بانگ اعتراض کارگران از هفت تپه، فولادگران از خوزستان و معلمان از سراسر کشور به گوش همگان می‌رسد اما گویی میدان پاستور جزیی از همگان نیست.

آقای رییس جمهور جان کلام ما و انتقاد اصلی بسیاری از کنشگران جامعه از جمله سندیکاهای کارگری سازمان‌های مردم نهاد و سایر فعالین اجتماعی و سیاسی کشور از حضرتعالی به طور روشن و صریح این است: ما احساس می‌کنیم رییس جمهور به نام تعامل با تمامی ساختار قدرت به منظور عدم سنگ اندازی آنها و در نتیجه اجرای برنامه‌های دولت عملا کیلومترها از مواضع خویش کوتاه آمده است به طوری که رییس جمهور نه تنها از مشکلات سخن نمی‌گوید بلکه با سکوت و گاها با سرپوش نهادن بر آنها عملا تنها سرمایه خود که پشتیبانی مردم است را از دست داده است.

آقای روحانی برای تغییر هنوز دیر نشده است، باری سخن بسیار است و مجال اندک پاره‌ای از مشکلات را بیان کردیم حال با توجه به اختیارات رییس جمهور در قانون اساسی پیشنهاداتی را به منظور برون رفت از فضای یاس و ناامیدی کنونی در کشور اعلام می‌داریم :

-۱  لزوم ایجاد کمیته‌ی مشورتی دانشجویی که با رییس جمهور مستقیما در ارتباط باشند

-۲  پیگیری مطالبه‌ی دانشجویان در زمینه‌ی مصونیت‌هایِ سیاسیِ دانشجویى بالاخص دانشجویان عضو تشکل‌هایِ اسلامی- سیاسی به منظور بالا بردن ضریب اطمینان و امنیت که در نهایت موجب نشاط در تشکل‌ها و به سبب آن نشاط در دانشگاه و جامعه می‌شود.

-۳  ارائه‌ی پیشنهاد اصلاح قانون اساسی به رهبر انقلاب به منظور کاهش قدرت نهادهای انتصابی و غیر پاسخگو با هدف افزایش دامنه‌ی انتخاب و تاثیر آرای مردم در امور کشور تا دیگر شاهد رد صلاحیت‌های گسترده بسیاری از نخبگان سیاسی در عرصه‌ی انتخابات نباشیم.

-۴  آقای روحانی حضرتعالی طبق اصول مُصَرح در قانون اساسی می‌توانید با همکاری مجلس در مسائل اساسی کشور اقدام به برگزاری رفراندوم کنید. حضرتعالی در این باب بارها سخن گفته‌اید و جامعه بی صبرانه منتظر عمل است تا منتقدان نگویند روحانی بیشتر مرد حرف است تا عمل.

اقای رییس جمهور ما مشکلات حضرتعالی را می‌دانیم، می‌دانیم حضرت عالی تحت فشارهای سنگین داخلی و خارجی هستید، از تلاش‌های دولت جهت اصلاح امور آگاهیم و دستاوردهای شما را مانند مخالفانتان هیچ نمی‌انگاریم اما بدانید مطالبه‌ی افکار عمومی و عقلای زمان جهت کنار گذاشتن مدیران و وزرای غیرهمسو با وعده‌های حضرتعالی حداقلِ خواسته‌های ۲۴ میلیون نفر است.

در آخر سخنانم را با این جمله از مرحوم شریعتی به پایان می‌برم اگر در سخن من در انتقادهایی که من می‌کنم تلخی وجود دارد، این تلخی را بر من ببخشید اگر معتقدید و می‌بینید که در آن حقیقت هست.

***

متن سخنان صریح دبیر انجمن اسلامی علوم پزشکی سمنان جلوی رییس جمهور در سمنان

دبیر انجمن اسلامی علوم پزشکی سمنان در مراسم روز دانشجو با حضور حسن روحانی رییس جمهور گفت: به متن قانون اساسی بازگردید. دست از مصلحت اندیشی بردارید و با مردم صادقانه سخن بگویید، بگذارید مردم بر شما نظارت کنند.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل این سخنان در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
خیر مقدم عرض می‌کنم خدمت جناب آقای رییس جمهور و همراهان گرامی و حضار محترم
«ای کسانی که ایمان آورده‌اید چرا چیزی می‌گویید که انجام نمی‌دهید، نزد خدا سخت ناپسند است که چیزی را بگویید و انجام ندهید»
۱۶ آذر یاد آور سه ستاره درخشان است که در دل سیاه‌ترین شب تاریخ سیاست ایران درخشیدند تا کشور نه گرفتار استکبار خارجی باشد و نه درگیر طاغوت داخلی، تا سیاستمان نه دلباخته‌ی شرق باشد نه بنده‌ی غرب.

آقای رییس جمهور
از وضع فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها خبر دارید؟ متاسفانه در همین لحظه که بنده ایراد سخن می‌کنم در بعضی دانشگاه‌ها مشغول به برگزاری جشن هستند و این در حالیست که در همین دانشگاهها مجوز مراسم‌های سیاسی روز دانشجو را لغو می‌کنند.

آقای دکتر روحانی
مگر قرار نبود نهادهای نظامی و امنیتی از دانشگاه و دانشجو دور شوند؟ مگر قرار نبود دانشگاه امن باشد نه امنیتی؟ هنوز هم با تهدیدها و احضارهای نهادهای اطلاعاتی مواجه هستیم.
عده‌ای در داخل دانشگاه‌ها و عده‌ای خارج از آن بدنبال غیر سیاسی شدن دانشجو و مبتذل شدن آن هستند، اساتید و مسوولینی در دانشگاه که دانشجوها را از فعالیت سیاسی می‌ترسانند و یا اساتیدی که از اهرم آموزشی استفاده می‌کنند که در همین دانشگاه نیز موجودند. نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با دخالت در امور فرهنگی و سیاسی دانشگاه مانع بزرگی بر سر فعالیت تشکل‌ها هستند.
این جمله مقام معظم رهبری است:«خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند».

آقای دکتر روحانی
قطعا می‌دانید که بخشی از همین دانشجوها از پایگاه‌های نظامی خارج دانشگاه خط می‌گیرند که این دست‌های پشت پرده در مسائل مختلف سیاسی و فرهنگی داخل دانشگاه، خلاف نص صریح قانون، دخالت می‌کنند. این افراد را همه می‌شناسیم به خصوص شما. همگی یک هدف دارند: غیر سیاسی شدن دانشجو. نمی‌خواهند دانشجو آگاه به سیاست باشد در دانشگاهی که به فرموده امام راحل باید مبدا همه‌ی تحولات جامعه باشد. آن طرف سیاست زدایی از دانشگاه، پرتگاه ابتذالی‌ست که جامعه‌ی ما را به انحطاط خواهد کشید که نشانه‌ی کوچکی از وقوع این موج ابتذال را در جامعه‌ی کنونی شاهد هستیم.

آقای دکتر روحانی
مخالفان ما قدرتمندند و به خوبی تغذیه می‌شوند و عدالت را لگدمال می‌کنند. اما ما تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهیم شد.

راستی آقای رییس جمهور،
صریح و شفاف بگویید برای رفع محدودیت از آقای خاتمی که عامل پیروزی شما در دو انتخابات پیش بود چه کردید؟ برای رفع کامل حصر از میرحسین موسوی و مهدی کرویی و زهرا رهنورد چه کرده‌اید؟

آقای رییس جمهور
مدتهاست انتخابات تمام شده است، تا کی می‌خواهید وعده دهید، عملکرد دولت تدبیر و امید امروز از وعده‌های داده شده فرسنگ‌ها فاصله دارد. مگر قرار نبود دست وزیرتان روی دکمه‌ی فیلترینگ نرود؟ مگر قرار نبود چشم امید مردم به یارانه‌های صدقه‌ای دولت نباشد؟ مگر قرار نبود از هوش جوانان، پشتکار بانوان و غیرت اقلیت ها بهره بیشتر ببرید؟ مگر قرار نبود با کارگران با عزت و احترام برخورد شود؟ پس چه شد؟

رییس جمهور منتخب
ما حمایت‌های دکتر جهانگیری از شما در مناظره‌ها را فراموش نکرده‌ایم اما گویا شما دلباخته‌ی واعظان اطرافتان شده‌اید.
ایکاش ظریف را همچون «فرجی‌دانا»ها خانه نشین کنید تا خدای نکرده کارشان به استخر نکشد زیرا در پس این خائن خطاب کردن‌هایشان فتنه‌ها دارند.

آقای دکتر روحانی
ما مشکلاتتان را درک می‌کنیم. گره‌های تاریخی و بنیادین اقتصاد را می‌دانیم اما قسمتی هم بر اثر ضعف و بی‌برنامگی دولت و عدم شجاعت شخص شما در تصمیم گیری‌های مهم اقتصادیست. با صراحت با مردم سخن بگویید از مردم عذر خواهی کنید، قطعا این ملت بزرگ درکتان می‌کنند.

جناب آقای رییس جمهور
ما در عین دفاع از نظام اسلامی معتقدیم نظام باید اصلاح پذیر باشد ناامیدی از اصلاح نظام سبب مشکلات جدی و جبران ناپذیر می‌شود.
ارکان ذیربط نظام اسلامی باید بر این اهتمام بورزند که در ورای تمام آنها میزانی به نام رای و عزم ملت و قانون اساسی وجود دارد. در نظام اسلامی رسانه باید ملی باشد، نه میلی. در نظام اسلامی حاکم باید بدنبال آشتی ملی و وحدت باشد نه مرزبندی ملت به خودی و غیر خودی.
انقلاب اسلامی ما با تکیه بر استقلال، آزادی، جمهوری و عدالت جایگزین دیکتاتوری شد. نظام اسلامی ما باید بدنبال احیای هویت اخلاقی خود و بازسازی اعتماد عمومی باشد، کمرنگ شدن امید به آینده مهمترین خطر برای جامه ماست که مانع استفاده از سرمایه‌ها می‌شود.
در نظام سیاسی حاضر، مسوولین باید بدانند، رای و خواست مردم مشروعیت دهنده به قدرت سیاسی است، که نظارت استصوابی مخل این امر است. مسوولین باید با افراطیون و تندروها مقابله کنند و نه آنکه در ردیف اول سخنرانی‌هایشان باشند.

آقای دکتر روحانی
شما به عنوان منتخب ملت و یک حقوقدان، بالاترین مقام اجرا کننده قانون اساسی در کشور هستید به متن قانون اساسی بازگردید. دست از مصلحت اندیشی بردارید و با مردم صادقانه سخن بگویید، بگذارید مردم بر شما نظارت کنند نه منتصبان تکراری، با مردم شفاف باشید همانگونه که امام علی به مالک اشتر از لزوم نظارت مردم بر کارگزاران حکومت گفت.

«طفلی به نام امید، چندیست گم شدست
با چشم‌های روشن براق
با موهای سیاه
هرکس از او نشانی دارد
ما را کند خبر
این هم نشان ما
یک سو خلیج فارس
سوی دگر خزر»
و من الله توفیق

***

برگرفته از انصاف نیوز

***

روحانی در دانشگاه سمنان:

شرايط کشور بحراني نيست؛ اما بسيار سخت و مشکل است

به گزارش ايسنا، رئيس‌جمهوري عصر ديروز با اشاره به اينکه نقد و نظر آزادانه دانشجويان در اين جلسه، نشانه توفيق جنبش دانشجويي است، گفت: «نقد سازنده و دلسوزانه به نفع حال و آينده کشور است».او در واکنش به سخنان مطرح‌شده از سوي نمايندگان و قشرهاي مختلف دانشجويي و تشکل‌هاي دانشجويي، عنوان کرد: «چه زماني ما چنين فضايي داشتيم که دانشجوي عزيز ما با آزادي کامل و با لحن دلخواه خود دولت را نقد کند. نقد حتما حق شماست و نقد دلسوزانه و درست به نفع آينده کشور خواهد بود».رئيس‌جمهور با بيان اينکه اداره کشور و جامعه حتي زماني که دشمن غدار و ستمگري مانند آمريکا و صهيونيسم و هيچ دشمن و مشکلي نداشته باشيم، کار پيچيده و سختي است، گفت: «اگر قرار است جلوي آمريکا بايستيم، مشکلات و زخمي‌شدن و زخمي‌کردن هم جزء اين رويارويي است و اين‌طور نيست که براي ما هميشه پيروزي بدون هزينه باشد. هم بدر داريم و هم احد. در سنگر ماندن مانند در خانه ماندن نيست. در جنگ بايد خود را آماده کنيم. ميدان جنگ فشار و سختي دارد و بايد سختي‌هاي فراوان را هم تحمل کنيم».

آشکار است چه کساني و با چه مجوزي
در دي 96 به خيابان آمدند
او با طرح اين سؤال که چه کساني مجوز مؤسسات اعتباري و بانک‌هاي خصوصي و خصولتي را صادر کردند، گفت: «از کساني سراغ بگيريد که سه ميليارد دلار پول نفت را بردند و خوردند. در چه زماني بود که مال‌باختگان اين مؤسسات اعتباري به خيابان آمدند. چه کسي باعث شد که مردم آن همه زجر ببينند و چه کساني مال مردم را تاراج کردند و ظلم کردند. وقتي دولت يازدهم خواست مقابل آنها بايستد، در مقابل دولت قرار گرفتند و نامه 90امضايي فرستادند که به اينها دست نزنيد».روحاني عنوان کرد: «يک‌سري بيماري‌هاي مزمن اقتصادي کنار هم جمع شد و متأسفانه مجبور شديم ۳۰ هزار ميليارد تومان از خزانه به مال‌باختگان اين مؤسسات پرداخت کنيم که اين مبلغ به معناي ۲۵۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي است. همچنين چه کساني و با چه مجوزي در سال ۹۶ به خيابان آمدند و شعار دادند و ناآرامي‌هاي مضر براي منافع ملي ايجاد کردند که البته همه اينها آشکار است».

چه کسي به آمريکا اعتماد کرده است؟
او در پاسخ به انتقادات دانشجويان که بحث اعتماد به آمريکا را مطرح مي‌کردند، افزود: «شما مي‌گوييد چرا به آمريکا اعتماد کرديد. چه کسي اعتماد کرده است؟ مگر ما در برابر کسي که مذاکره مي‌کند حتما بايد اعتماد داشته باشيم؟ مگر به صدام اعتماد داشتيم که بعد از جنگ با او مذاکره کرديم؟ در دوران امام راحل وزير خارجه وقت دو سال تمام با عراق مذاکره کرد. مگر ما در آن دوره به صدام اعتماد داشتيم که مذاکره کرديم؟». رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه مذاکره ما درست بوده است، گفت: «اين مذاکرات به اتفاق همه مسئولان، اعم از دولت، ‌رهبري، مجلس و شوراي نگهبان انجام شد و همه با هم اين کار را کرديم و بسيار هم کار درستي بوده است».روحاني با بيان اينکه قبل از برجام دنيا ايران را محکوم مي‌کرد و امروز آمريکا را افزود: «برجام راه را براي نفت، تجار و بانک‌ها باز کرد و سرمايه زيادي وارد کشور شد. آيا اين پيروزي نيست و نبايد به اين پيروزي افتخار کنيم؟ ما امروز پيروزيم و اگر کسي فکر مي‌کند آمريکا پيروز است، اشتباه مي‌کند».رئيس‌جمهور در پاسخ يکي از دانشجويان مبني بر اينکه دولت چه کار کرده است، عنوان کرد: «شما هم بايد بگوييد دانشگاه براي کشور چه کار کرده است. چون همه ما در نفع و ضرر جامعه با هم هستيم. امروز روز آزمايش همه ماست. همه بايد دست به دست هم دهيم و در برابر تورم، مشکلات اقتصادي و توطئه‌هاي خارجي بايستيم. اين‌طور نيست که دولت، مردم و مجلس به تنهايي اقدام کنند. همه بايد در کنار هم باشيم و دست به دست هم دهيم».

راه مبارزه با پول‌شويي، شفافيت است
او به موضوع FATF‌ اشاره کرد و گفت: «البته فعلا در اين مرحله بحث FATF‌ نداريم. آنچه امروز داريم چهار لايحه در مورد پول‌شويي و تروريسم مالي است. رؤساي قوا به اتفاق لوايح چهارگانه مرتبط را تأييد کرده‌اند؛ راه‌حل مشکلات شفافيت است نه جنجال و FATF‌ خوب باشد يا بد، زيرساخت و لازمه ارتباط مالي با بانک‌هاي جهاني است. نبايد اجازه دهيم جنجال بيهوده در مورد اين لوايح راه بيفتد؛ ما به تصويب اين لوايح چهارگانه نياز داريم. بايد با پول‌شويي مبارزه کنيم و راه آن شفافيت است».
روحاني با طرح اين سؤال که مي‌خواهيم با بانک‌هاي دنيا همکاري کنيم يا نه؟ يادآور شد: «در حال حاضر که آمريکا اين همه فشار آورده است، ‌ده‌ها بانک دنيا از کشورهاي دوست که با آنها تعامل داريم، به ما اعلام کردند که اگر در FATF‌ عضو نباشيد، نمي‌توانيم همکاري کنيم. شرايط امروز کشور بحراني نيست، اما بسيار سخت و مشکل است. معضلات و مشکلات فراواني داريم. شما هم عنوان مي‌کنيد که در دانشگاه‌ها مشکلات وجود دارد و اين درست است. من به دکتر غلامي وزير علوم که اينجا حضور دارند، بارها گفته‌ام روبه‌روي زنداني‌کردن دانشجو به بهانه‌هاي سياسي بايستد».رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه من امروز اينجا هستم تا سخنان شما دانشجويان را بشنوم، گفت: «اين جمع براي اين بود که شما آزادانه مطالب خود را بيان کنيد و من هم خواسته‌هاي شما را بشنوم. نمي‌گوييم همه مشکلات حل شده و دولت در همه زمينه‌ها موفق بوده است».
روحاني خطاب به دانشجويان تأکيد کرد: «شما البته بايد دولت و قدرت را در کشور نقد کنيد زيرا قدرت اگر نقد نشود، فسادآفرين است. همه بايد انتقاد و نقد را بپذيريم. بهتر است نقدتان بدون پيشنهاد نباشد. راه‌حل پيشنهاد بدهيد. شما دانشجو هستيد و اينجا مرکز تحقيقات و علم است. در انتقاد از مشکلات اقتصادي که مطرح مي‌کنيد راه‌حل هم ارائه دهيد».

فضاي مجازي، نتيجه ايستادگي دولت بر شفافيت است
رئيس‌جمهور با بيان اينکه ما به دنبال شفافيت بوده‌ايم، گفت: «فضاي مجازي در اختيار مردم، نتيجه ايستادگي دولت بر شفافيت است. قانون اساسي دستاورد بزرگ انقلاب است، اگر به همه آن عمل شود مشکلات هم حل مي‌شود و رئيس‌جمهور بايد بتواند در برابر تخلف از قانون اساسي تذکر دهد».
او با بيان اينکه شما پاي صندوق‌هاي رأي رفته‌ايد و رأي داده‌ايد، ۴۰ ميليون نفر رأي دادند که رئيس‌جمهور بتواند به تخلف قانون اساسي تذکر دهد، افزود: «در مسائل بسيار مهم اقتصادي، سياسي و اجتماعي؛ قانون اساسي مسير همه‌پرسي از مردم را به عنوان يک ظرفيت پيش‌رو گذاشته است و اشاره دارد در اين‌گونه مسائل اختلافي موضوع را به رأي عمومي بگذاريد. البته بايد مجلس تصويب و شوراي نگهبان نيز آن را تأييد کند».
روحاني تأکيد کرد: «براي ما هيچ بن‌بستي وجود ندارد، قانون اساسي براي ما راه را گشوده است. من نقد شما را دنبال خواهم کرد، شما هم به تذکر خود ادامه دهيد و مطمئنا با وحدت، اتحاد و يگانگي قطعا آمريکا را شکست خواهيم داد».

شرق

Print Friendly, PDF & Email