سخنگوی دولت جمهوری اسلامی: از امروز غنی‌سازی بیش از ۶۷/ ۳ درصد آغاز می‌شود

علی ربیعی (سخنگوی دولت)، عباس عراقچی (معاون سیاسی وزیر خارجه) و بهروز کمالوندی (سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران) در یک نشست خبری از مرحله دوم کاهش سطح تعهدات هسته‌ای ایران خبر دادند.

رئیس جمهوری فرانسه نقض برجام از سوی ایران را محکوم کرد

سخنگوی فدریکا موگرینی: ما به شدت نگرانیم

در تهران علی ربیعی سخنگوی دولت از اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داد. او در کنفرانس خبری اعلام کرد: «امروز رسما از مرز ۶۷/ ۳ درصد اورانیوم غنی شده عبور می‌کنیم.»

روز یکشنبه ۱۶ تیر (۷ ژوئيه) همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، سخنگوی دولت اعلام کرد که ایران از امروز از مرز تعیین‌شده در برجام برای غنی‌سازی اورانیوم عبور می‌کند.

به گزارش رسانه‌های ایران، علی ربیعی پیش از ظهر روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: امروز از مرز ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی شده عبور کردیم و مبنای غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران نیز در این نشست خبری گفت: «ما امروز در موعد ۶۰ روز پایان گام اول کاهش تعهدات در برجام هستیم و از آنجا که خواسته‌های ما و فروش نفت قبل از برجام تحقق نیافته گام دوم را برمی‌داریم و در گام دوم نسبت به میزان و درصد غنی‌سازی.»

عراقچی از ارسال نامه به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: «امروز نامه‌ای از سوی ظریف به موگرینی نوشته شده و ارسال میشود و به صراحت بندهایی که از برجام درباره عدم تعهد ما به غلظت اورانیوم و یک مهلت ۶۰ روزه اعلام خواهد شد.»

به گفته معاون سیاسی وزیر خارجه، “روند کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است و ممکن است این روند به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود”.

عراقچی هم‌چنین به نشست اضطراری هفته آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران که به درخواست آمریکا برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: «یک طنزی این وسط اتفاق افتاده و آمریکا که از برجام خارج شده خواستار نشست شورای حکام شده است. البته هر عضو شورای حکام می‌تواند درخواست جلسه اضطراری شورای حکام را داشته باشد.»

عراقچی اضافه کرد: «برآورد ما این است که شورای حکام در جلسه خود منطق ایران را خواهد شنید و حتما خواهند پذیرفت ایران به اندازه کافی فرصت برای دیپلماسی داده است.»

وی به تماس تلفی شب گذشته رئیس جمهور فرانسه با حسن روحانی نیز اشاره کرد و گفت: «ماکرون و روحانی دیشب صحبت‌های خوبی داشتند. این توافق صورت گرفته که زمینه‌های ایجاد گفتگوهایی بین طرفین ایجاد شود و وارد گفتگوهایی شویم که به راه حل معقولی برسیم. قرار است نشست وزرای خارجه تشکیل شود و مسیر گفتگو و دیپلماسی باز است و مهم است راه حل‌هایی اندیشیده شود.»

عراقچی: بعد از ۶۰ روز، گام سوم را برخواهیم داشت

معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره “اینس‌تکس” و نتایج آن گفت: اگر اروپا از طریق اینستکس توانسته بود خواسته‌های ما را برآورده کند ما در این گام قرار نداشتیم. آنها نتوانستند خواسته ما را در حوزه فروش نفت و بازگشت درآمدهای نفتی نتوانستند نیازهای ما را تامین کنند.

عراقچی گفت: «راه اندازی این سازوکار بسیار طولانی شده و هم منابع درآمدی در آن وجود نخواهد داشت مگر اینکه اروپایی‌ها از ایران نفت بخرند یا اعتباراتی را در قالب اینستکس به ایران اختصاص دهند. اینستکس رسما عملیاتی شده است، طرف ایرانی اینستکس در ایران هم عملیاتی شده و این ۲ نهاد با هم در ارتباطند و قواعد کاری خود را تنظیم کرده‌اند و یکی دو مورد هم انجام شده ولی تا وقتی اعتبارات کافی برای آن در نظر گرفته نشود از نظر ما فایده‌ای ندارد.»

به گفته عباس عراقچی اروپایی‌ها از طریق گفت‌وگوهای تلفنی و رفت‌وآمدها تلاش می‌کنند تا راه‌حل‌هایی پیدا شود در این غیر این‌صورت ایران بعد از ۶۰ روز گام سوم را برخواهد داشت.

او در مورد راکتور آب سنگین اراک هم گفت: «در مورد اراک در نامه ظریف به موگرینی عنوان شد که بحث اراک یک بحث جداست و اگر طرف‌های باقیمانده در برجام نتوانند اراک را به جدول زمانبندی شده برگردند ما اراک را براساس فرمول قبلی تکمیل و تاسیس کنیم.»

عراقچی اضافه کرد، «ما کماکان روند پیشرفت امور در اراک را رصد می‌کنیم و اگر به جدول زمانی مطلوب ما برگردد ما اراک مدرن شده را ادامه می‌دهیم و در غیر این صورت تصمیم دیگری را می‌گیریم. ما مدتی را در نظر می‌گیریم که ببینیم خواسته‌های ما تامین می‌شود.»

غربی‌ها بر روی تاسیسات آب سنگین اراک حساسیت ویژه‌ای دارند که پلوتونیوم یک محصول فرعی آن است که می‌تواند در تولید بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد.

ایران خواستار آزادسازی نفتکش خود است

عراقچی در این نشست مطبوعاتی به توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق نیز اشاره کرد و گفت: «این نفتکش حامل نفت ایران بود سوپرتانکر است با دو میلیون بشکه و به خاطر ظرفیت بالا امکان عبورش از کانال سوئز نبوده و لذا از جبل الطارق بوده و برخلاف ادعای انگلیس مقصد آن سوریه نبوده و هدف جای دیگری بوده و از آبراه بین‌المللی در جبل‌الطارق عبور می‌کرده هیچ قانونی به انگلیس این اجازه را نمی‌دهد این نفتکش را متوقف کند و این راهزنی دریایی است و خواستار آزادسازی این نفتکش هستیم.»

دولت بریتانیا می‌گوید این کشتی حامل نفت به سوریه بود که از سوی اتحادیه اروپا تحریم است. نفتکش ایران به دلیل نقض تحریم‌های سوریه توقیف شده است.

رئیس جمهوری فرانسه نقض برجام از سوی ایران را محکوم کرد

ساعتی پس از آن که ایران اعلام کرد از مرز تعیین‌شده در برجام برای غنی‌سازی اورانیوم عبور می‌کند، رئیس جمهوری فرانسه این اقدام ایران را محکوم کرد. سخنگوی موگرینی نیز گفته اتحادیه اروپا از اقدام ایران به “شدت نگران” است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز یکشنبه ۱۶ تیرماه (۷ ژوئیه) ساعتی پس از اعلام رسمی ایرانی مبنی بر گذر از مرز تعیین‌شده در برجام درباره غنی‌سازی اورانیوم، این تصمیم ایران را محکوم کرد.

بنابر بیانیه روز یکشنبه ۱۶ تیرماه کاخ الیزه اقدام جمهوری اسلامی را به عنوان “تخطی از توافق هسته‌ای و نقض برجام” محکوم کرده است.

با این حال ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرده که فعلا در نظر ندارد که مکانیسم حل‌وفصل اختلافات با ایران بر سر برجام موسوم به “مکانیسم ماشه” را فعال کند.

براساس مکانیسم ماشه، شکایت قدرت‌های امضاکننده برجام از ایران پس از طی مراحلی می‌تواند به شورای امنیت رفته و سرانجام به بازگشت تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

مکرون شب گذشته نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی یک ساعته به حسن روحانی در همین زمینه هشدار داده بود. پیش از واکنش مکرون، تنها نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به تصمیم امروز ایران واکنش نشان داده و اقدام ایران را “بسیار بسیار خطرناک” دانسته بود.

جمهور اسلامی از امروز و بعد از پایان مهلت ۶۰ روزه گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که براساس آن قرار است از میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران از ۶۷/ ۳ درصد بالاتر رود.

سخنگوی فدریکا موگرینی: ما به شدت نگرانیم

سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به خبر افزایش غلظت غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران اعلام کرد که آن اتحادیه “به شدت نگران” است.

دولت ایران در پایان ضرب‌الاجل دوماهه به اروپایی‌ها اعلام کرد که از امروز غنی‌سازی بیش از ۶۷/ ۳ درصدی که نقض برجام محسوب می‌شود را آغاز خواهد کرد.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه ۱۶ تیر (۷ ژوئیه) در بروکسل گفت: «ما از ایران می‌خواهیم که سریعا همه فعالیت‌هایی که نقض برجام محسوب می‌شود را متوقف کند.»

او افزود: «اتحادیه اروپا با دیگر کشورهای مذاکره‌کننده برای برداشتن گام‌های دیگر در ارتباط است و منتظر اطلاعات بیشتر از سوی آژانس بین‌المللی اانرژی اتمی نیز هستیم».

دویچه وله

*****

جزئیات گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران

ایران می‌گوید که گام دوم کاهش تعهدات برجامی را برداشته و این روند ممکن است به خروج کامل تهران از توافق هسته‌ای بیانجامد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت که تهران در نامه‌ای به نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، جزئیات گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای را بیان می‌کند. ایران به کشورهای اروپایی دو ماه دیگر فرصت داد تا برای انجام تعهداتشان اقدام کنند.

گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران به صورت رسمی آغاز شد. سخنگوی دولت، سخنگوی سازمان انرژی اتمی و معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در یک نشست خبری جزئیات اقدامات ایران را تشریح کردند.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، اقدامات تهران در «کاهش تعهدات برجامی» را در راستای حفظ برجام  و نه از بین بردن آن دانست اما گفت که روند کاهش تعهدات ممکن است به «خاتمه حضور ایران در برجام منجر شود».

ایران از یک ماه قبل افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۳,۶۷ درصد را آغاز کرد و شامگاه شنبه منابع خبری به نقل از «یک مقام آگاه» که نامش فاش نشد، از افزایش سطح غنی‌سازی به پنج درصد خبر دادند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی این موضوع را تائید کرد و گفت که به دلیل انجام نشدن تعهدات طرف اروپایی در پایان مهلت ۶۰ روزه، ایران از امروز سطح غنی‌سازی را تا پنج درصد افزایش می‌دهد.

تهران پیش از این به طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای دو ماه فرصت داده بود تا اقدامات لازم را جهت حفظ توافق و تعهداتشان انجام دهند.

آیا ایران گام سوم را هم برمی‌دارد؟

عراقچی کاهش سطح تعهدات ایران را ناشی از مفید نبودن «رفت و آمد» کشورهای اروپایی دانست و گفت:

«اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس پاسخ خواسته ما را داده بودند امروز در گام دوم نبودیم».

او اینستکس یا همان ساز و کار تبادل مالی ایران و پنج کشور اروپایی را به عنوان پایه ای برای تبادلات تجاری بین دو طرف «خوب» توصیف کرد اما گفت که این ساز و کار «خیلی طولانی شده و ساز و کار درآمدی ندارد» و «تا وقتی اعتبار لازم و کافی برای آن تامین نشود، مفید نیست».

عراقچی اظهار امیدواری کرد؛ تلاش‌ کشورهای اروپایی نتیجه‌ای داشته باشد و «راه‌حل‌هایی پیدا شود» تا به گفته او ایران ناچار نشود ۶۰ روز بعد گام سوم را بردارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران از بیان جزئیات گام سوم در صورت برآورده نشدن انتظارات تهران خودداری کرد، اما گفت که ایران از آمریکا و اروپا به دلیل کوتاهی در احرای تعهداتشان در برجام شکایت می‌کند.

برنامه‌ریزی برای گام سوم

علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی هم در این نشست خبر عبور ایران از غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۳,۶۷ درصد را تائید کرد و گفت که سطح غنی‌سازی به اندازه‌ای که مورد نیاز است، انجام خواهد شد.

او با وجود اینکه «برجام» را به نفع همگان توصیف کرد، گفت که ایران حاضر نیست به هر قیمتی در برجام بماند و سطح تعهداتش را بر اساس توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

هیچ یک از سه مقام حاضر در نشست خبری اعلام کاهش سطح تعهدات ایران در باره جزئیات گام بعدی تهران در صورتی که کشورهای اروپایی به تعهدات‌شان عمل نکنند، توضیحی ندادند، اما معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت که برنامه‌ریزی برای گام سوم هم انجام شده و تهران «امید و اتکایی به اینستکس ندارد».

نشست وزیران خارجه برگزار می‌شود

عراقچی در بخش دیگری از اظهاراتش از برگزاری نشست وزیران امور خارجه ایران و پنج کشور اروپایی خبر داد.

او گفت که ایران از نشست و رفت و آمد دیپلماتیک استقبال می‌کند اما خواهان رفت و آمد «نمایشی» نیست، بلکه خواستار رفت‌و‌آمدهایی است که «منجر به نتیجه و تصمیمی برای اصلاح وضعیت موجود در برجام شود».

به گفته عراقچی وزیران امور خارجه پنج کشور اروپایی و ایران در ماه میلادی جولای برگزار می‌شود. او گفت که آمریکا هم در صورتی که به تعهداتش عمل کند، می‌تواند در گفت‌وگوها حضور داشته باشد.

شامگاه شنبه ۱۵ تیر نیز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود در باره توافق هسته‌ای گفت‌وگو و توافق کردند که تا ۱۰ روز آینده برای گفت‌وگوهایی به منظور حفظ برجام تلاش کنند.

رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email