پيام هيئت سياسی ـ اجرائی حزب چپ ايران (فدائيان خلق): به هشمين همايش اتحاد جمهوری خواهان ايران

دوستان عزيز!

خوشحالیم که هشتمين همايش اتحاد جمهوری خواهان ايران با هدف پرداختن به مسائل مبرم سياسی و چگونگی راه های برون رفت کشور از وضعيت بحرانی برگزار می شود. اميد است اين همايش در خدمت تقويت روند گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی و امر همکاری نيروهای جمهوری خواه دموکرات و سکولار قرار گيرد.

 

دوستان گرامی!

تلاش ها در هفته های گذشته برای مذاکره بين جمهوری اسلامی و دولت ترامپ به ثمر نرسيد و تنش بین دو دولت تداوم يافت. بعد از ناکام ماندن تلاش ها برای مذاکرات، کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام کردند اگر چهارمین گام از کاهش تعهدات هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی برداشته شود، “آنگاه ممکن است مجبور شوند روند خروج از توافق هسته‌ای را آغاز کنند”. با افزايش خطر فروپاشی برجام، تداوم تحريم های فلج کننده اقتصادی و اقدامات جنگ افروزانه، چشم اندازی تيره در مقابل کشور ما قرار گرفته است. خطر جنگ هم چنان پابرجا است.

 

کشور با مشکلات و بحران های پرشماری روبرو است و جمهوری اسلامی قادر به حل آن ها نيست. اين وضعيت موجب شکل گيری نارضايتی و اعتراضات وسيع شده است. رژيم در واهمه از گسترش اعتراضات و سازمان يابی آن ها، به تشديد سرکوب، دستگيری وسيع فعالان سياسی و مدنی و محکوميت سنگين آن ها متوسل شده  است. اما ابزار سرکوب همواره کارا نيست و رژيم نمی تواند تنها با تکيه با سرنيزه به سلطه خود در دراز مدت ادامه دهد.

 

پیش نویس سند سیاسی ارائه شده به همایش هشتم اعلام می کند: “ما … خواهان جدائی دین از دولت، تغییر قانون اساسی و گذار مسالمت‌آمیز از جمهوری اسلامی و استقرار یک جمهوری سکولار و دمکرات با اتکاء به جنبش های اجتماعی مردم هستیم”. حزب چپ ايران (فدائيان خلق) نيز در نخستين کنگره خود که چند ماه پيش برگزار شد، راه برون رفت از وضعيت بحرانی را در گذار از جمهوری اسلامی به جمهوری سکولار و دمکرات اعلام کرد و بر برگزاری انتخابات آزاد برای تشکیل مجلس موسسان و تدوين قانون اساسی جدید تاکيد نمود.

دوستان گرامی!

حزب چپ ايران (فدائيان خلق) همکاری و ائتلاف بین احزاب و سازمان های جمهوريخواه سکولار و دمکرات را امر ضرور می‌داند و معتقد است که اين جريان ها برای شکل دهی ثقل جمهوریخواهی در صحنه سیاسی کشور، باید وارد روند گفتگو و همکاری های گسترده تر شوند و ائتلافی فراگير و پوشش دهنده از احزاب و فعالين سياسی جمهوريخواه ایجاد کنند. پیش نویس گفته شده نیز بر این موضع، بر تلاش شما برای همکاری جمهوری خواهان ایران حول جمهوریت و سکولاریسم به منظور ارتقاء نقش نیروی جمهوریخواه سکولار و دمکرات در تحولات سیاسی آتی کشور تأکید ورزیده است.

 

خوشحاليم که اتحاد جمهوری خواهان ايران، حزب ما، سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور و همبستگی جمهوری خواهان ايران نزديک به دو سال است که وارد روند همکاری شده و برای تداوم و تقويت آن می کوشند. اميدواريم که اين همکاری گسترش يابد و طيف وسعيتری از نيروهای جمهوری خواه را فرا گيرد و به سطوح بالاتری ارتقاء يابد.

 

برای همايش هشتم اتحاد جمهوری خواهان ايران آرزوی موفقيت داريم.

 

هيئت سياسی ـ اجرائی حزب چپ ايران (فدائيان خلق)

۱۰ مهر ۱۳۹۸ (دوم اکتبر ۲۰۱۹)

Print Friendly, PDF & Email