عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه آغاز شد

آخرین تحولات سوریه: همزمان با اعلام بسیج همگانی در شمال سوریه، اردوغان و پوتین با هم تلفنی صحبت کردند. ترامپ اعلام کرد جنگ‌های احمقانه برای آمریکا به پایان رسیده و دولت سوریه تهدید کرد که با عملیات نظامی ترکیه، از توافق آستانه خارج می‌شود. اتحادیه عرب با تأکید بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه به ترکیه هشدار داد و با این‌حال بعد از ظهر چهارشنبه اردوغان اعلام کرد عملیات نظامی ترکیه در سوریه با رمز «چشمه صلح» آغاز شده است.

چهارشنبه ۹ اکتبر/۱۷ مهر: حملات توپخانه‌ای ترکیه به «تل‌ابیض». شماری از ساکنان مناطق شمالی سوریه در پی حملات ترکیه، در حال ترک خانه و کاشانه خود هستند

اردوغان: پیشانی سربازان، این قهرمانان ملی را می‌بوسم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با انتشار پیام‌هایی در توییتر از آغاز عملیات «چشمه صلح» در شمال سوریه خبر داد. اردوغان چهارشنبه ۹ اکتبر/۱۷ مهر نوشت:

«هم‌اکنون دستور آغاز عملیات نیروهای مسلح ما با ارتش ملی سوریه علیه پ ک ک/ ی پ گ  و تروریست‌های داعش را در شمال سوریه دادم. مأموریت ما این است که مانع از ایجاد یک کریدور تروریستی در مرزهای جنوبی کشورمان بشویم و در منطقه صلح ایجاد کنیم.»

اردوغان در پیام دومی نوشت هدف از این عملیات خنثی کردن تهدیدات علیه ترکیه و ایجاد یک منطقه امن برای تسهیل بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان است. اردوغان خاطرنشان کرد که ترکیه به تمامیت ارضی سوریه احترام می‌گذارد.

اردوغان سرانجام در آخرین پیام خود نوشت که بر پیشانی یکایک سربازان ارتش ترکیه به عنوان قهرمان بوسه می‌زند.

در روزهای گذشته نیروهای موسوم به «ارتش ملی سوریه» جبهه منبج در شرق فرات را تقویت کرده بودند.

نیروهای سوریه دموکراتیک (SFD ) همزمان با آغاز عملیات نظامی ترکیه با رمز «چشمه صلح» از آمریکا به عنوان متحد خود در جنگ با داعش خواستند در شمال شرقی سوریه برای حفظ جان غیر نظامیان منطقه «پرواز ممنوع» ایجاد کند. در بیانیه نیروهای دموکراتیک سوریه گفته شده:

«ما به توافق بین آنکارا و واشنگتن به بهترین وجه ممکن عمل کردیم و با این‌کار مردم‌مان را آسیب‌پذیر کردیم.»

آنکارا و واشنگتن پس از دو روز گفت‌وگو در روزهای ۵ تا ۷ اوت بر سر ایجاد منطقه امن مشترک در شمال سوریه به توافق رسیدند. بر اساس این توافق یگان‌های مدافع خلق کرد که اصلی‌ترین متحد آمریکا در جنگ با داعش بودند از نوار مرزی عقب‌نشینی کردند و ارتش ترکیه فرصت مغتنمی به دست آورد که با افزایش نیروها و تجهیزات سنگین نظامی زمینه‌های حمله به شمال سوریه را فراهم کند.

مصطفی بالی، مدیر اطلاع‌رسانی نیروهای سوریه دموکراتیک با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش ترکیه بمباران «مناطق غیرنظامی» را آغاز کرده‌اند. بالی نوشت مردمانی که در این مناطق زندگی می‌کنند دچار ترس و وحشت بزرگی شده‌اند.

وزارت خارجه ترکیه ساعتی قبل از آغاز عملیات «چشمه صلح» سفیر آمریکا در ترکیه را در جریان این عملیات قرار داده بود.

نخستین کشته‌ها در میان غیرنظامیان

 نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند که در بمباران هوایی جنگنده‌های ترکیه دست‌کم دو غیر نظامی در روستایی در غرب رأس‌العین در نوار مرزی شمال سوریه کشته شدند. رسانه‌‌های نزدیک به نیروهای سوریه دموکراتیک گزارش داده‌اند که در حملات ترکیه به بیمارستان شهر «عین عیسی»، هفت نفر از این شبه‌نظامیان کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

کینو گابریل» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه گفت نیروهای کرد توانایی پاسخ‌دهی به حملات توپخانه و جنگنده‌های ارتش ترکیه را دارند و ارتش ترکیه هرگز به اهداف خود در سوریه نخواهد رسید.

فراخوان روژاوا به بسیج عمومی

تشکیلات خودگردان شمال و شرق سوریه با انتشار فراخوانی دستور بسیج همگانی داد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس روژاوا در این فراخوان خواهان مقاومت مردم در برابر تجاوز نظامی ارتش ترکیه شد. در این فراخوان آمده است:

«ما از مردم صرف‌نظر از تعلقات قومی آن‌ها می‌خواهیم به منطقه مرزی مجاور ترکیه بروند، وظیفه اخلاقی خود را انجام دهند و در این لحظه تاریخی و حساس [در برابر تجاوز نظامی ارتش ترکیه] مقاومت کنند.»

روژاوا همچنین از کردهای مقیم سایر مناطق جهان خواست «وظیفه خود را نسبت به خاک و ملت خود انجام دهند و در کشوری که اقامت دارند، دست به اعتراض و تحصن بزنند.»

روژاوا همچنین از جامعه بین‌المللی خواست با عمل به مسئولیت خود مانع از وقوع یک فاجعه انسانی در شمال سوریه شود.

ترامپ: جنگ‌های احمقانه را پایان می‌دهیم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه عقب‌نشینی می‌کنند. دستور ترامپ برای جابجایی نیروهای نظامی آمریکا به چراغ سبزی به آنکارا برای انجام عملیات نظامی تعبیر شد.

ترامپ، چهارشنبه ۹ اکتبر/ ۱۷ مهر با انتشار پبام‌هایی در توییتر یک بار دیگر اعلام کرد که آمریکا در حال پایان دادن به «جنگ‌های بی‌پایان احمقانه» در خاورمیانه است. رئیس جمهوری آمریکا نوشت:

«۵۰ سربازمان را خارج کردیم. ترکیه باید جنگجویان داعشی اسیر را که اروپا از قبول کردنشان خودداری کرد، تحویل بگیرد. جنگ‌های بی‌پایان احمقانه، برای ما، در حال پایان است.»

تهدید سوریه به خروج از توافق آستانه

پارلمان ترکیه شامگاه سه‌شنبه، مدت لایحه اعطای مجوز به رئیس‌جمهوری برای صدور فرمان عملیات نظامی در خارج از مرزهای خود را به مدت یک سال تا تا ۳۰ اکتبر سال ۲۰۲۰ تمدید کرد. ارتش ترکیه مقدمات حمله به شمال شرق سوریه را برای ایجاد یک منطقه امن به عمق ۳۰ کیلومتر و پاکسازی این منطقه از یگان‌های مدافع خلق کرد فراهم کرده است. فارن پالسی نوشته است مسئولان آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ظرف ۲۴ ساعت آینده آغاز شود. صبح چهارشنبه ۹ اکتبر/ ۱۷ مهر فخرالدین آلتون، رئیس اداره روابط عمومی در ریاست‌جمهوری ترکیه در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست خاطرنشان کرد که ارتش ترکیه «یگان‌های مدافع خلق کرد» در شمال شرقی سوریه را «خنثی» می‌کند. در این فاصله خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که ارتش ترکیه همچنان در حال تدارک حمله نظامی به شمال سوریه است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک مقام وزارت خارجه دولت اسد، دولت اردوغان را به توسعه‌طلبی متهم کرد و اعلام کرد چنانچه ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شود، به توافق‌های آستانه عمل نمی‌کند. این بدان معناست که ارتش سوریه حملات خود به استان ادلب را از سر می‌گیرد. ایران، ترکیه و روسیه ضامن توافق‌های آستانه برای ایجاد مناطق کاهش تنش‌اند.

تماس تلفنی اردوغان با پوتین

به گزارش دیلی صاباح، صبح چهارشنبه اردوغان در تماس تلفنی با پوتین ضمن اعلام آمادگی کامل آنکارا برای آغاز عملیات در شرق فرات، ادعا کرد این اقدام نظامی به صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ساعتی قبل از این تماس تلفنی در جمع خبرنگاران در قزاقستان گفت روسیه خواهان تعامل و گفت‌وگوی آنکارا با کردهای شمال سوریه است. لاوروف آمریکا را متهم کرد که با عقب‌نشینی از شمال سوریه، این منطقه را بی‌ثبات کرده است.

اتحادیه عرب: داعش قدرت می‌گیرد

«احمد عبدالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب نیز همزمان با این تحولات پی در پی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه به معنای نقض تمامیت ارضی این کشور است و سبب قدرت گرفتن مجدد داعش می‌شود.

نیروهای سوریه دموکراتیک، صبح جهارشنبه اعلام کردند که بیش از ۵۰ عنصر داعش حمله‌ای را برای تصرف پادگان الباسل در مرکز شهر رقه ترتیب دادند و قصد داشتند مراکز امنیتی و ایست‌های بازرسی کردها را تحت کنترل بگیرند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در جلسه هیأت دولت گفت تنها ارتش سوریه می‌تواند امنیت مرزهای شمالی این کشور را تأمین کند. همزمان ارتش جمهوری اسلامی رزمایش اعلام‌نشده‌ای را در ارومیه آغاز کرد. عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش شخصاً بر این رزمایش نظارت دارد.

******

ترکیه به ۱۸۱ موضع در شمال سوریه حمله کرد

نیروی زمینی ترکیه از مرز عبور کرد و وارد خاک سوریه شد. هزاران نفر از خانه و کاشانه خود آواره شدند. شورای امنیت جلسه فوق‌العاده برگزار می‌کند.

ترکیه به ۱۸۱ موضع در شمال سوریه حمله کرد

وزارت دفاع ترکیه بامداد پنجشنبه ۱۸ مهر/۱۰ اکتبر مدعی شد ۱۸۱ موضع را در شمال سوریه مورد حمله قرار داده است. شامگاه گذشته چند ساعت بعد از بمباران گسترده مناطقی در شمال شرق سوریه، نیروی زمینی ترکیه از مرز عبور کرد و وارد خاک ترکیه شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شخصاً هدایت عملیات «چشمه صلح» علیه کردهای سوریه را به عهده دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه چهارشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت کردهای سوریه گفت ایالات متحده آمریکا از بمباران‌های ارتش ترکیه حمایت نمی‌کند و از آنکارا خواسته است زندگی اقلیت‌های مسیحی را به خطر نیندازد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که هزاران نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن اعلام کرد که چندین نفر در همان ساعت‌های اولیه تجاوز نظامی ترکیه کشته و مجروح شدند. از تعداد دقیق کشته‌شدگان و مجروحان اطلاعی در دست نیست.

نیروهای سوریه دموکراتیک مهم‌ترین متحدان آمریکا در جنگ با داعش در خاک سوریه، همه اقدامات خود علیه داعش را متوقف کرده‌اند. یکی از سخنگویان نیروهای دموکراتیک سوریه گفت یگان‌های مدافع خلق کرد می‌بایست بر دفاع از مردم کرد در شمال شرقی سوریه در برابر تهاجم ارتش ترکیه متمرکز شوند. در اردوگاه الهول و در زندان‌های مناطق کردنشین بیش از ۷۳ هزار نفر از داعشی‌ها و خانواده‌هایشان به سر می‌برند.

ارتش آمریکا شبانه دو زندانی داعشی بریتانیایی را از سوریه خارج کرد و به مکان دیگری انتقال داد. الشفیع الشیخ و آلساندا آمون کوتی که مسئول گردن‌زدن اسرای داعش بود و به خاطر لهجه‌اش ملقب به «بیتل» بود از زندان‌های کردهای شمال سوریه خارج شدند.

شورای امنیت سازمان ملل در یک نشست فوق‌العاده پنجشنبه تهاجم نظامی ترکیه به خاک سوریه را به بحث می‌گذارد.

در این فاصله ترکیه سانسور شبکه‌های اجتماعی را آغاز کرده است. پلیس ترکیه اعلام کرد که ۷۸ نفر از کسانی که در شبکه‌های اجتماعی از تجاوز نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه انتقاد کرده بودند را بازداشت کرده است. این اشخاص به «سیاه‌نمایی» متهم شده‌اند و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌هایی تجاوز نظامی ترکیه علیه کردهای شمال سوریه را محکوم کرده‌اند. دبیرکل ناتو شامگاه گذشته اعلام کرد که ترکیه چند ساعت پیش از آغاز عملیات این موضوع را به ناتو اطلاع داده است. استولتنبرگ از آنکارا خواست اقدامات نظامی را در تناسب با «تهدیدها» انجام دهد.

عملیات «چشمه صلح» بعد از ظهر روز گذشته به دستور اردوغان و با هدف جلوگیری از ایجاد یک کریدور تروریستی در مرزهای جنوبی ترکیه و ایجاد منطقه امن برای اسکان دادن پناهجویان سوری آغاز شد. اتحادیه اروپا سالانه شش میلیارد دلار برای تأمین هزینه پناهجویان سوری به ترکیه می‌پردازد با این هدف که آنکارا از ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی جلوگیری کند. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا هزینه منطقه امن در شمال سوریه را پرداخت نمی‌کند.

رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email