پرهیز واشنگتن از مجازات بن سلمان «بسیار خطرناک» است

اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در اعدام‌های خودسرانه و فراقضایی، در یک نشست خبری اعلام کرد که خودداری واشنگتن از اقدام علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دلیل نقش او در قتل جمال خاشقچی، مسئله‌ای «بسیار خطرناک» است.

کالامار گفت: «این مسئله‌ای بسیار خطرناک است که واشنگتن اعلام می‌کند رهبر واقعی عربستان سعودی چراغ سبز به ترور خاشقچی نشان داده اما اقدامی علیه او انجام نمی‌دهد. از نظر من، این‌که اشتباه و گناه شخصی یک نفر را شناسایی کنی  و بعد به او بگویی ما با تو کاری نداریم و ادامه بده، بسیار خطرناک است؛ گویی ما کاری نکرده‌ایم.»

کالامار با تکرار درخواست خود مبنی بر اعمال تحریم‌هایی علیه دارایی‌های محمد بن سلمان، بار دیگر تأکید کرد: «به نظر من، این یک نگرش بسیار خطرناک است که ایالات متحده نشان می‌دهد.»

دفتر اطلاعات ملی آمریکا، نهاد امنیتی زیرنظر ریاست جمهوری این کشور جمعه ۲۶ فوریه / ۸ اسفند، با خارج کردن گزارش نحوه قتل جمال خاشقچی از طبقه‌بندی محرمانه، آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در گزارش این نهاد اطلاعاتی آمده بود: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان نقشه عملیاتی برای بازداشت یا به قتل رساندن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در استانبول ترکیه را تأیید کرده است.»

به‌گفته دفتر اطلاعات ملی آمریکا، بن سلمان خاشقچی را «تهدیدی» برای دولت سعودی می‌دانست و «از اقدامات خشونت‌آمیز حمایت می‌کرد و باید خاموش می‌شد».

در پی این گزارش، دولت آمریکا اعلام کرد که به‌جز محمد بن سلمان تحریم‌های جدیدی علیه مقام‌های سعودی از جمله احمد العسیری، مشاور بن سلمان و معاون پیشین سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان سعودی اعمال کرده است.

اگنس کالامار افزود: «چیزی که در این گزارش افشا شده، حقیقتاً بسیار کم و ناامیدکننده است. من انتظار داشتم مدارک و شواهد بیشتری آشکار شود».

در واکنش به گزارش دفتر اطلاعات ملی آمریکا، وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اطلاعات منتشرشده در آن را نادرست خواند و گفت آن را «به‌طور کامل رد می‌کند».

گزارش اولیه دفتر اطلاعات ملی آمریکا شامل اسامی ۲۱ نفر از عاملان قتل خاشقچی بود که سپس بدون ارائه دلیلی این اسامی به ۱۸ نفر کاهش یافت. سخنگوی این نهاد اطلاعاتی در این‌باره گفت «سند اصلی به اشتباه شامل سه نام بود که نباید در آن گنجانده می‌شد».

عبدالله محمد الحورینی، یاسر خلد السالم و ابراهیم السالم سه نفری بودند که نام آن‌ها از این لیست خارج شد. عبدالله محمد الحورینی برادر ژنرال عبدالعزیز بن محمد الحورینی، مسئول دفتر امنیت ملی، نهاد ناظر بر آژانس اطلاعاتی و ضدتروریستی خارج از عربستان سعودی است اما هویت و سمت دو نفر دیگر معلوم نیست.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سرشناس منتقد حکومت پادشاهی عربستان سعودی در مهر ماه ۱۳۹۷ / اکتبر ۲۰۱۸ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد.

با وجود بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال به قتل رسیدن این روزنامه‌نگار دولت سعودی پاسخ روشنی درباره سرنوشت او نداد. دو سال بعد یعنی در اوایل مهر ماه ۱۳۹۸/ اواخر سپتامبر ۲۰۱۹، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» گفت:

«از آنجا که قتل جمال خاشقچی توسط مجموعه زیر نظر او انجام شده، مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.»

او همچنین ادعا کرده بود این قتل «بدون اطلاع قبلی» او انجام شده است.

رادیو زمانه

******

قتل جمال خاشقجی: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد خواستار مجازات محمد بن سلمان شد

اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه اعدام‌های خودسرانه، از انفعال دولت جو بایدن در قبال ولعیهد عربستان ابراز نگرانی کرده و از رئیس جمهوری جدید آمریکا خواسته محمد بن سلمان را به دلیل صدور دستور قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی تحریم کند.

دولت آمریکا که تحت انتقاد شدید حامیان حقوق بشر است در پاسخ به انتقادها از عربستان خواسته گروه واکنش سریع خود را که در ارتباط با قتل آقای خاشقجی تشکیل شده بود منحل کند و با اصلاحات ساختاری، از تکرار عملیات این چنینی علیه مخالفان جلوگیری کند.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا بر خلاف دونالد ترامپ که از انتشار گزارش سیا درباره قتل جمال خاشقچی خودداری کرد، این گزارش را هفته پیش منتشر کرد و به جز محمد بن سلمان افراد کلیدی در حلقه اطراف او را تحریم کرد. در این گزارش، محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند عربستان آمر قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی معرفی شده است.

با وجود انتشار این گزارش از سوی کاخ‌سفید، اگنس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۱۸ عربستان را به اعدام خودسرانه جمال خاشقجی متهم کرده بود حالا می‌گوید از عملکرد دولت جو بایدن سرخورده شده است.

خانم کالامار می‌گوید آنچه جو بایدن در کاراز انتخاباتی‌اش درباره حمایت از رسانه‌ها و آغاز دوره‌ای تازه در سیاست‌هایی بر پایه حقوق بشر گفت با خودداری اکنون او از تحریم مردی که مسئول قتل جمال خاشقجی است، بسیار نگران کننده است.

خانم کالامار گفت اینکه فردی را مسئول معرفی کنی و بعد بگویی اقدامی نمی‌کنی رفتار خطرناکی از سوی دولت امریکا محسوب می‌شود.

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی مقیم آمریکا و یادداشت‌نویس روزنامه واشنگتن پست بود که سال ۲۰۱۸ در کنسول‌گری عربستان در ترکیه به طرز فجیعی به قتل رسید.

اخبار مرتبط

خدیجه چنگیز نامزد آقای خاشقجی که از زمان قتل او به دنبال پرونده این روزنامه‌نگار بوده نیز گفته است اگر محمد سلمان مجازات نشود پیام ابدی عدم مجازات محمد سلمان این خواهد بود که عامل اصلی قتل همیشه قصر در می‌رود.

خانم چنگیز گفته اجرا نشدن عدالت دراین پرونده بزرگترین شرم انسانیت خواهد بود و از دولت آمریکا خواستار مجازات فوری ولیعهد عربستان شده است.

خبر مرتبط

اما دولت امریکا از عملکرد خود دفاع می‌کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه، اول مارس، در برابر خبرنگاران گفت: ؛ما از عربستان سعودی خواستیم که گروه واکنش سریع را منحل کند و با اصلاحات سازمانی و ساختاری از توقف کامل عملیات ضد منتقدان اطمینان حاصل کند.»

آقای پرایس می‌گوید امریکا به عربستان صریحا گفته و خواهد گفت که قتل جمال خاشقجی غیرقابل قبول است ولی معتقد است که با ادامه رابطه و شراکت با عربستان قدرت نفوذ بیشتری بر این کشور خواهد داشت . آقای پرایس افزود هر اقدامی بیش از آنچه که تاکنون صورت گرفته نفوذ آمریکا را بر محمد بن سلمان کاهش خواهد داد.

سازمان ملل متحد می گوید تنها ۱۲ درصد از موارد قتل روزنامه‌نگاران در جهان به محاکمه و مجازات منجر می‌شود.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *